• Anonym (äggis)

    Kan man ha ägglossning bara sju dagar innan mensen kommer eller är det något annat konstigt slajm då? *ursäkta*

    Ja, jag undrar. Ny på området som jag är. Såg ut som det som så många andra har beskrivit men enligt en uträknare jag fann på internet så kan jag inte haft ÄL så tätt inpå mensen... kan det stämma?

  • Svar på tråden Kan man ha ägglossning bara sju dagar innan mensen kommer eller är det något annat konstigt slajm då? *ursäkta*
  • Pimpinellan

    Det är väldigt ovanligt med äl så nära inpå nästa mens och om man har det är lutealfasen alldeles för kort och man kan inte bli gravid. Har du regelbunden mens,flytningar fler dar,andra äl-tecken? Äl brukar i regel inträffa 14 dar innan bim,men kan vara nån dag tidigare eller nån dag senare också. Flytningar kan man ha lång tid innan äl och lång tid efter. Själv har jag som älflytningar nästan fram tills nästa mens,men äl har jag likafullt 13-14 dar innan bim.

  • Anonym

    men om du har äl flytningar nu så kommer väl din mens om ca 2 veckor? mensen styrs ju av din ÄL så att säga!

  • sugaboo

    jag brukar ha 7-10 dagar mellan äl och mens.inte allrid 14 dagar som är det "normala"

  • Anonym (äggis)

    Så lustigt när folk låter så säkra när de egentligen inte vet. Syftar på "man har det är lutealfasen alldeles för kort och man kan inte bli gravid". Jag har gjort lite läsning och visst kan en kort lutealfas ställa till det för ägget att hinna fästa men det är inte alls så att man "inte kan bli gravid" för den sakens skull.

    Men tack för infon alla som har svarat, nu är jag lite mer insatt på området

  • Pimpinellan

    Det är väldigt mycket svårare för at inte säga omöjligt att bli gravid med kort lutealfas,sju dar är på tok för kort. Vet många som har problem och får ta hormoner för att lyckas. Det beror på att ägget tar upp till 10 dar att fästa och det då inte hinner fästa alls om lutealfasen är för kort. Plus att slemhinnan inte hinner byggas upp som den ska. Det är dock väldigt ovanligt med så kort lutealfas,de allra flesta har längre. Jag är VÄLDIGT insatt i fertilitetsfrågor så jag vet vad jag pratar om! Kommer aldrig med annat än fakta när jag svarar så att kalla mig lustig betackar jag mig när jag nu försökte ge dig ett svar.

  • Anonym (äggis)

    Pimpinellan
    Jag kallade inte DIG lustig, utan tyckte att DET var lustigt att blablabla.. Stor skillnad.

    Och du skrev faktiskt "om man har det är lutealfasen alldeles för kort och man kan inte bli gravid".

    Du som är insatt i fertilitetsfrågor borde kanske också förstå att ett sådant uttalande kan kännas oerhört jobbigt och sårande, särskilt när det inte ens stämmer till fullo. Jag är övertygad om att du förstår det om du tänker efter lite..

    Men som sagt, tack för alla svar.

    Tack och hej!

  • Cecese
    Anonym (äggis) skrev 2008-04-22 12:06:22 följande:
    PimpinellanJag kallade inte DIG lustig, utan tyckte att DET var lustigt att blablabla.. Stor skillnad.Och du skrev faktiskt "om man har det är lutealfasen alldeles för kort och man kan inte bli gravid".Du som är insatt i fertilitetsfrågor borde kanske också förstå att ett sådant uttalande kan kännas oerhört jobbigt och sårande, särskilt när det inte ens stämmer till fullo. Jag är övertygad om att du förstår det om du tänker efter lite..Men som sagt, tack för alla svar.Tack och hej!
    Men hon har ju rätt. Har man en kortare lutealfas än 9 dagar är det nästan omöjligt att bli gravid eftersom det befruktade ägget stöts ut innan det hinner fästa ordentligt. Det är kan oftast rättas till genom att man går till en gynekolog som kan skriva ut medicin som gör att lutealfasen blir någon dag längre och då har man samma chans att bli gravid som alla andra med normal fertilitet.
     
    Sen tycker jag inte att du ska förlita den på en räknare på nätet för den kan inte veta när man ska få mens. Ägglossningen kan ju komma sent nångång och då blir ju även mensen sen.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf oktober -08
  • voice

    Har du kollat med ett ÄL-test? Kolla ett par mån annars tycker jag, så har du lite koll ju. Det är väl rätt vanligt att man kan få lite ökade flytningar nån vecka innan mens. Tror att en del lättare tex får svamp då, floran ändras lite.

  • Anonym (Jag kunde)

    Mycket svårare är det att bli gravid men inte alls omöjligt. Jag har 2 barn och har en lutealfas på mellan 5-8 dagar. Prata med din gyn om detta de kan hjälpa dig. (Finns emellertid BM som menar att man inte kan ha så kort lutealfas utan att alla har 14 dagar vilket är helt fel!!)

  • Minimano

    Här trillar jag in några år senare men asså jag har äl bokstavligen 8 dagar innan mens :) och jag har blivit gravid varje gång på första försöket. Så jag förstår inte varför de skulle vara omöjligt. 3 ggr för mig. 

Svar på tråden Kan man ha ägglossning bara sju dagar innan mensen kommer eller är det något annat konstigt slajm då? *ursäkta*