• tyrlilu

    Jag är en hemmafru.

    Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

  • Svar på tråden Jag är en hemmafru.
  • tyrlilu

    ...Förlåt, jag har varit litet för snabb i fingrarna och tryckt på "Posta inlägget" innan jag hann att avsluta min mening... Jag tycker igentligen att du har rätt. Jag har mycket bra kontakt med barnen och på detta sätt får vi mycket stöd av varandra. Jag ska vara rädd om detta.
    Vänliga hälsningar/tyrlilu.

  • Docendo díscimus
    tyrlilu skrev 2008-06-12 15:55:37 följande:
    ...Förlåt, jag har varit litet för snabb i fingrarna och tryckt på "Posta inlägget" innan jag hann att avsluta min mening... Jag tycker igentligen att du har rätt. Jag har mycket bra kontakt med barnen och på detta sätt får vi mycket stöd av varandra. Jag ska vara rädd om detta.Vänliga hälsningar/tyrlilu.
    Gör inget. =)
  • MsBeauty

    Min mamma var hemmafru, hennes mamma också och nu jag (ja, vi är svenskar hehe) och jag har egentligen alltid velat bli hemmafru även om min mamma var väldigt mån om att jag gick i skolan och skaffade en utbildning. Hon kände sig lite misslyckad över att inte ha någon yrkestitel att 'skryta med', och trots det blev hennes dotter hemmafru.

  • tyrlilu
    MsBeauty skrev 2008-06-13 22:43:00 följande:
    Min mamma var hemmafru, hennes mamma också och nu jag (ja, vi är svenskar hehe) och jag har egentligen alltid velat bli hemmafru även om min mamma var väldigt mån om att jag gick i skolan och skaffade en utbildning. Hon kände sig lite misslyckad över att inte ha någon yrkestitel att 'skryta med', och trots det blev hennes dotter hemmafru.
    Hej Ms Beauty. Det kanske är så att man formas av sina föräldrar mer än vad man själv förstår. Inte av vad föräldrarna säger, utan av vad de gör och hur man upplevt dem när man var barn. Min mormor var en karrierinriktad och framgångsrik läkare, som har i princip "deligerat" familgeomsorg till morfar. Hennes vänner var noga utvalda bland generaler och direktörer och deras fruar. Morfar (själv framgångsrik kirurg, men förtidspensionerat pga bortopererat cancer)) blev "hemmaman" vilket var väldigt ovanligt för den tiden. Min mamma i sin tur, avskydde allt vad karrieren heter och vägrade ta högskoleutbildning, men har blivit tvungen att arbeta mycket när hon blev lämnat av min far för att kunna försörja oss. Jag var knappr 1 år när han stack iväg. Jag kommer ihåg hur mycket jag har längtat efter min mamma när jag lämnades på olika "dygnet runt dagisar" och sommar kollon. Den grundtanke jag har fått från mamma och mormor är att man ska kunna försörja sig själv och man ska ha en bra utbildning för att kunna göra det. Det är nog därför jag känner att jag inte motsvarar deras förväntningar... Jag är civilingenjör och kan försörja mig , men jag trivs otroligt bra med att vara hemmafru.
    Det känns bra att kunna sortera litet varför man känner just som man gör. Jag är faktiskt mindre orolig nu. Tack för hjälpen!
    Kram/tytlilu
  • madeleine1985

    Mysigt att vara hemma:) Är just nu mammaledig men har inga planer på att vara hemma sedan utan vill gärna jobba efter ca 1 år.

    Tänk på att er pension blir drabbad..

  • OneBigMama

    Grattis till er som kan vara detta *avis* Men undrar hur ni gör med er pension, sätter ni undan pengar till den varje månad?

  • Speedway

    Här är en till Men kommer bara va det några år som det ser ut och känns nu

  • TyskMamma

    Jag är också hemmafru och har varit det i tre år nu. Jag ska vara hemma minst tre år till och den enda nackdelen är att jag inte har så många vänner för tillfället men det ändras förhoppningsvis när 3-åringen kommer in på dagis =)

  • tyrlilu
    TyskMamma skrev 2008-07-01 09:11:04 följande:
    Jag är också hemmafru och har varit det i tre år nu. Jag ska vara hemma minst tre år till och den enda nackdelen är att jag inte har så många vänner för tillfället men det ändras förhoppningsvis när 3-åringen kommer in på dagis =)
    Ja, man blir litet isolerat, det får man nog ta. Har man flyttat bort från sitt hemort där alla gamla vänner finns, blir det ju ännu mer känbart. Men.... Viva Internet! Vad skulle man göra utan Internet nu? Man kan hålla kontakt med vännerna oavsett var man är i världen och även hitta nya vänner.
    Somriga hälsningar/tyrlilu
  • MsBeauty

    Precis, nackdelen är väl att det blir så isolerat. Mina vänner bor inte heller här, så det är inte ofta vi träffas. Men när sonen blir äldre kanske vi går till Öppna Förskolan nån gng och träffar lite andra föräldrar och barn!

  • Lolalee

    vill åxå vara hemmafru.. men det kommer aldrig att hända

Svar på tråden Jag är en hemmafru.