• V I L M A

    PCO och Metformin?

    Jag har nyligen fått veta av min gynekolog att jag har "tendens till PCO". Har haft väldigt glesa menstruationer (3-4 månaders mellanrum) och VUL visade på många äggblåsor. Alla hormonprover låg i normalintervallet, men balansen mellan FSH och LH var lätt störd. Har högre LH än FSH. Har i några månader ätit Primolut Nor, och nu vill min gyn att jag ska prova Metformin. Jag hade hoppats på Pergotime, men hon tyckte jag skulle testa Metformin först, och eventuellt senare lägga till Pergotime.
    Är det någon som har erfarenhet av Metformin? Kom era ägglossningar igång av det? Andra effekter? Jag är i stort sett normalviktig (ligger 3 kilo över BMI 25), så jag har lite att ta av. Går gärna ner något kilo. Är nyfiken på att höra era upplevelser!

  • Svar på tråden PCO och Metformin?
  • gossebarnetsmamma
    Llimen skrev 2008-06-02 15:28:51 följande:
    jg blir så upprörd när jag läser det här. JAg har nämlige ätit zyrona under ett år mot min PCO men det har inte haft någon synbar effekt.Tog då upp det här med metformin m´när jag var hos gynekologen idaf och hon påstod att det inte är lagligt att behandla PCO med metformin i sverige. Så jg får helt enkelt inte testa.Uppenbarligen så har jag ju träffat fel läkare eftersom andra behandlas med det.Finns det någon från Västra götaland (skaraborg) som vet bra läkare inärheten här? alltså någon som kan PCO..
    Som sagt så finns det rön som visar både för och emot metformin som behandling mot ofrivillig barnlöshet vid pco. Men det är ju ett beprövat läkemedel utan stora biverkningar (för de flesta) så för min del så kändes det ok att testa. Sen vet jag inte om det var det som gjorde susen.
  • kalmarlängtar
    gossebarnetsmamma skrev 2008-06-02 21:54:53 följande:
    Njaee det är ju ganska förståeligt...
    de på mitt jobb vet inte om att jag å sambon har börjat utredning å att jag har fått tabletter att äta.. kan ju inte säga att de e maginfluensan som man får.. har fått säga att man inte tål mjölkprodukter så man kan skylla på det när de kör i magen å de undrar..
  • enlitenstund
    Llimen skrev 2008-06-02 15:28:51 följande:
    jg blir så upprörd när jag läser det här. JAg har nämlige ätit zyrona under ett år mot min PCO men det har inte haft någon synbar effekt.Tog då upp det här med metformin m´när jag var hos gynekologen idaf och hon påstod att det inte är lagligt att behandla PCO med metformin i sverige. Så jg får helt enkelt inte testa.Uppenbarligen så har jag ju träffat fel läkare eftersom andra behandlas med det.Finns det någon från Västra götaland (skaraborg) som vet bra läkare inärheten här? alltså någon som kan PCO..
    Jag fick inte heller metformin av min läkare (testade faktiskt att fråga hos tre olika gynekologer, men ingen ville skriva ut det till mig). Sen när jag ville bli med barn fick jag pergotime. Är nu gravid i vecka 9 så det fungerade ju! Ska nog testa sen igen att få metformin om det behövs (efter graviditet och amning alltså).
  • LiselottePCOS

    Det verkar som fler läkare är negativa till Metformin i Västra götaland. Jag har träffat ett antal vid en utbildningsdag för läkare i västra götaland så jag hörde tongången där. Det finns dock läkare som skriver ut bla på Sahlgrenska IVF. jag skyltar inte med deras namn här, kontakta mig i privat meddelande om ni undrar.  Jag lämnar inte ut deras email.

    Verkar lättare att få Metformin i Stockholmslän.Toligen beror det på vilken kunskapstradition läkarna hör till.

    Olagligt är det inte att behndla PCOS med metformin, men läkemedelsförmånsnämnden har inte beslutat att Metformin ska vara ett preparat för att behandla PCOS med. Läkemedelsförmånsnämnden ger direktiv och rekomendationer till alla läkare i Sverige. Jag har själv gått på Metformin sedan januari 2003 och bor i Stockholm. Har träffat läkare för och emaot här, där jag bor, med.


  • enlitenstund

    Jag bor i Stockholm... och skulle gärna ta emot tips på någon gynekolog att kontakta (sen efter min graviditet!).

  • E J A
    Llimen skrev 2008-06-02 15:28:51 följande:
    jg blir så upprörd när jag läser det här. JAg har nämlige ätit zyrona under ett år mot min PCO men det har inte haft någon synbar effekt.
    Tog då upp det här med metformin m´när jag var hos gynekologen idaf och hon påstod att det inte är lagligt att behandla PCO med metformin i sverige. Så jg får helt enkelt inte testa.
    Uppenbarligen så har jag ju träffat fel läkare eftersom andra behandlas med det.
    Finns det någon från Västra götaland (skaraborg) som vet bra läkare inärheten här? alltså någon som kan PCO..
    Jag fick Metformin utstkrivet så sent som idag av min läkare på GYN (SÄS) i Borås.
    Men det är inte alla där som gör det heller, men jag hamnade nog rätt ;)
    PM:a om du vill ha namn.
    //EJA 
  • jarca

    Var på min första undersökning igår, är rejält överviktig, 98kg, men de senaste 1,5 åren har jag gått ner snart 40kg. Min läkare tyckte inte jag behövde metformin, men eftersom jag ville testa om viktnedgången blir lättare var hon positiv till det. Vad jag förstod är metformin en medicin för diabetiker och har i princip ingen påverkan på äl, sänker bara blodsockret vilket skall göra att sötsuget försvinner, detta skall göra det lättare att gå ner ivikt. Som iofs kan starta ägglossningar, men det e vikten som är det huvudsakliga.
    Kämpa på tjejer, vi har det tufft, men vi fixar det. Kram

  • Mrssydow

    Hej
    Hoppas att jag får vara med i tråden :)
    Jag har pco. jag och min man har försökt att få barn sedan januari 2009, men ingen bebis. Började utredningen augusti 2010. Tog min första kur av pergotime i januari 2011 och andra kuren i febuari 2011 men inget resultat där heller förutom att min gyn.överläkare upptäckte att jag hade minst 20 st äggblåsor i varje äggstock i början av mars, å alla var små...vilket är väldigt känt för oss tjejer som har pco... :(
    Så jag skall börja med metformin tillsammans med pergotime kommande mens :) 

  • silvermist

    fick också diagnosen tendens till pco, äggblåsor o så, sökte för att mensen var mkt oregelbunden. Men jag valde att inte ta medecin, endast satsa på att få kroppen i balans. Löste sig för mig, 1år senare fick jag en dotter.

  • MalinmedPCO

    Jag har också fått Metformin utskrivet och det var min gynekolog som själv kom med förslaget. Jag är inte överviktig, men känner ett enormt sockersug hela tiden, och jag känner mig alltid hungrig. Hoppas att tabletterna ska hjälpa mot detta. Ska börja med en tablett om dagen. 

  • Mrssydow
    MalinmedPCO skrev 2011-03-18 17:14:39 följande:
    Jag har också fått Metformin utskrivet och det var min gynekolog som själv kom med förslaget. Jag är inte överviktig, men känner ett enormt sockersug hela tiden, och jag känner mig alltid hungrig. Hoppas att tabletterna ska hjälpa mot detta. Ska börja med en tablett om dagen. 
    hej

    jag har me börjat me metformin nu, 1 st tabl 2 ggr om dagen i 14 dagar sen skall ja öka till 1 st tabl. 3 ggr om dagen i 14 dagar och sen framkalla en mens och börja igen med pergotime.
  • Emms1984

    Har för fem dagar sedan oxå börjat med metformin. Så nu tar jag en tablett morgon o middag på 850 mb st. Äter även primolut-nor just nu. Har inte haft mer än en mens på fyra år. Hoppas att detta kan hjälpa till o gå ner i ivkt o trigga i gång allt. Känner mig inte lika hungrig längre men om jag gått ner i vikt än vet jag inte. Hoppas på att sötsuget ska försvinna med. Hur lång tid to det för er innan det försvann?

  • jennyHI

    sötsuget försvann inte för mig. iofs så mådde man så dåligt i början att man inte ville äta något, och åt man så sprang jag på toa direkt. För mig vad som funkade var att äta metformin varje dag och inte hoppa över, sedan började jag äta en GI kost på det, och med dem två grejerna fick jag tillbaka min mens. När jag bara åt metformin och inte åt GI så tog det en 6 månader innan den kom tillbaka. sedan var jag dum nog att göra ett uppehåll med piller och den försvann igen. Då när jag började om, och gjorde GI så kom den tillbaka inom 2 månader.

    ville bara säga en sak till, jag tycker inte att metformin skall ses som något man kommer gå ner i vikt av. Visst, många går ner i början medan kroppen vänjer sig, men när den vant sig så börjar man om med gamla vanor.

  • Mamma till viljestark dotter

    Har inte läst tråden, bara TS.


    Jag fick först Pergotime utskrivet av min gyn, men fick ingen ÄL. Sen enbart Metformin i ett halvår. Sen Metformin i kombination med Pergotime, men fick aldrig nån ÄL (trots trippeldos Pergo). Enda biverkningen var en kass och bullrig mage. Ingen viktnedgång, ingen ÄL. Inte ens med ÄL-stimulerande sprutor fick jag nån ÄL...

    Först med IVF-behandlingar fick vi våra mirakel

  • E J A

    En liten uppdatering kanske är kul ;)

    Jag började med metforminet i februari, hann gå ner 3,5kg inom 2v och därefter blev jag gravid inom kort. Upptäckte dock inte det förrän i v.9, så hann fortsätta på Metformin ett tag. Men enl min läkare så ska det inte vara ngn fara. Tom att dom pratar om att låta gravida gå på det i framtiden då det inte visat några som helst problem.

    Sååå, i mitten av November får vår son ett syskon förhoppningsvis =) Är i v16 imorn och tiden bara flyger iväg denna gången.

    Kommer garanterat att fortsätta med Metformin när jag ammat klart sen, för det gav mig bra resultat och fick bort socker/matsuget totalt vilket var skönt.

    Lycka till allihop!
    //EJA 

  • ratio

    Hej, jag har för fyra dagar sen börjat med metformin, jag har pco men jag fick dom utskrivet för att hålla sockerbalansen i kroppen på en jämn nivå då jag även lider av pms och är tvungen att äta extremt regelbundet för att inte tappa humöret. Jag går på hård diet året om och får träna regelbundet för att inte gå upp i vikt. NU till min fråga: När börjar aptiten avta och hur länge har det dröjt för er innan ni känt av illamående eller dålig mage?

  • Bollas

    Min väninna har pco och flyttade till Australien för 10 år sedan. Gick till gyn, fick metformin och blev gravid med tvillingar efter nån månad bara! Hon tipsade mig om detta eftersom jag har pco och i princip aldrig ägglossning/mens naturligt. Jag hade då flyttat till Norge och det första fertilitetsgyn frågade mig var om jag ville prova metformin. Javisst, jag som hade varit så nervös för att ta upp det hehe... Fick två barn med hjälp av metformin. Jag är normalviktig, BMI 21.

    Se till att ta tabletterna till måltid, då blir magen mycket bätter (iallafall för mig) Solig 

  • Bollas
    E J A skrev 2011-05-25 16:11:29 följande:
    En liten uppdatering kanske är kul ;)

    Jag började med metforminet i februari, hann gå ner 3,5kg inom 2v och därefter blev jag gravid inom kort. Upptäckte dock inte det förrän i v.9, så hann fortsätta på Metformin ett tag. Men enl min läkare så ska det inte vara ngn fara. Tom att dom pratar om att låta gravida gå på det i framtiden då det inte visat några som helst problem.

    Sååå, i mitten av November får vår son ett syskon förhoppningsvis =) Är i v16 imorn och tiden bara flyger iväg denna gången.

    Kommer garanterat att fortsätta med Metformin när jag ammat klart sen, för det gav mig bra resultat och fick bort socker/matsuget totalt vilket var skönt.

    Lycka till allihop!
    //EJA 
    Jag fick gå på metformin till v. 13 med båda mina barn. Gyn menade att det minskade risken för missfall också. Grattis till graviditeten Skrattande
  • HannaEÅ

    En till med "tendens till PCO", har börjat äta metformin nu. Bara 1 vecka sedan jag startade. Är absolut inte överviktigt.. Började med 2 tab. 500 mg på morgon, och 2 tab. 500 mg på kvällen. Mådde fruktansvärt dåligt av det, var sängliggandes i 3 dagar. Orkade knappt ta mig upp ur sängen. Ringde då min gynekolog, fick råd av honom att istället börja med bara 2 tabl. om dagen, istället för 4. Men efter en vecka öka dosen igen till 4 tab. om dagen. Mår lite illa efter att jag tagit en tablett, men det är snabbt övergående. Hoppas att jag börjar klara av 2 tab. också utan några större biverkningar..
    Jag bor förövrigt i Finland, och min gynekolog föreslog mig att testa med Metformin i 4 månader. Om jag då har börjat få min mens igen, så ska vi testa med Clomifen också. Han säger även att om jag blir gravid under behandlingen, så kan jag fortsätta äta Metformin, för det ska tydligen inte vara skadligt för fostret. + att om man äter Metformin ska det minska risken för missfall.

    Hoppas att det går bra för er!  :)

Svar på tråden PCO och Metformin?