• MrsCD

    Tips for dem som saknar svensk mat och bor i UK (utanfor London)!

    Jag har upptackt att de osteuropeiska affarerna har sant som man kan sakna om man bott i England ett tag. Sjalv har jag saknat "tunn" lattyoughurt i stor forpackning, som man kan ha till frukost, och det finns massa olika i min lokala "polack". Inte dyrt heller. Sill ar en annan grej som man kan fa tag i, Milka-choklad en annan.
    Gott brod har jag inte lyckats hitta, efter tre ar kopte vi en bakmaskin, hur bra som helst och den gor tatt, nyttigt brod.
    Vad saknar ni andra mest?

  • Svar på tråden Tips for dem som saknar svensk mat och bor i UK (utanfor London)!
  • Airy fairy

    Estrella chips!! maste kolla i narmsta osteuropa-affar.

    Sjalv saknar jag kelda-saser (fast dom egentligen inte kom forrns precis innan jag flyttade) och farskjast.
    Det gar knappt att hitta ett recept pa Arla.se utan de dar saserna.....


    YokohamaNr2 skrev 2008-05-28 12:44:03 följande:
    MRSVi skrev 2008-05-28 08:24:35 följande:
    Och mamma scans köttbullar, även ASDA har börjat med sitt egna märke på köttbullar, perfekt att ha i frysen!Angående östeuropeiska affärer så säljer de ibland Extrella Chips ocksåHar också hört att Waitrose har knorr auromat, men har inte kollat själv
  • MRSVi

    Här kan man köpa färskjäst från Sainsburys, fråga i deras bageri!


    Airy fairy skrev 2008-07-12 02:37:26 följande:
    Estrella chips!! maste kolla i narmsta osteuropa-affar.Sjalv saknar jag kelda-saser (fast dom egentligen inte kom forrns precis innan jag flyttade) och farskjast. Det gar knappt att hitta ett recept pa Arla.se utan de dar saserna.....
  • SkiptonMaria
    MRSVi skrev 2008-07-12 08:33:25 följande:
    Här kan man köpa färskjäst från Sainsburys, fråga i deras bageri!
    Och här kan man aven köpa färskjäst på tescos och morrisons, så länge de har ett "in house" bakery, på tesco kan man tom få den gratis i bland!

    här kan man köpa estrella chips, singoalla och wasa knäckebröd på ikea... dessutom är de ganska öppna för förslag på andra grejer man skulle vilja att de sålde...
  • Atjo

    När vi bodde i London för tio år sedan hittade jag en dag svenska lantchips i vår närbutik! Jag var helt lyrisk! Jag brukade handla mycket på Netto eftersom de hade mycket skandinaviska varor där, så som märket Göl (ni vet det där danska, med vikingen på) och så hade de rökt makrill, som jag älskar. Så det kanske är ett tips; leta upp närmaste Netto.

  • MRSVi

    Menar du att man kanske kan få Ikea att börja sälja Cheez Doodles?! O dipmixer?


    SkiptonMaria skrev 2008-07-12 10:50:28 följande:
    ch här kan man aven köpa färskjäst på tescos och morrisons, så länge de har ett "in house" bakery, på tesco kan man tom få den gratis i bland!här kan man köpa estrella chips, singoalla och wasa knäckebröd på ikea... dessutom är de ganska öppna för förslag på andra grejer man skulle vilja att de sålde...
  • Amber1975

    Åh jag saknar oxå Keldas såser. Vanliga pulversåser som bearnaise och grädd oxå. Saknar lösgodis som Ferraribilar. Kaviar köper jag på Ikea, annars hade jag dött

  • Airy fairy

    Tackar for tipsen om farskjast!

    Da ska jag kolla Tesco nasta gang

  • jag25

    IKEA finns det chips och marabou choklad plus massa mat.
    jag har sjalv inhandlat svensk senap plus massa annat gott!

  • destiny391

    ni som saknar filmjolk, det finns ocksa i polska affarer. och haromdagen hittade jag mannagryn dar ocksa. nu ar mina frukostar raddade. kefir heter filmjolk

  • Gaja

    Jag bor i scarborough och jag saknar ostkrokar saaaaa mycket men aven saker some  graddsas, varmkorv gud jag skulle kunna doda for  sibyllas grillkorv hehe. Men nar jag hittar en Ikea affar ska jag minsan  handla massor :D tack for tipset sist jag var till mor i svergie kopte jag med mej parlsocker och kryddor. dock har jag hittat massa bra kryddor pa tescos och dom gillar jag skarpt.

  • YokohamaNr2

    Majskrokar om någons barn gillar sånt finns på östeuropeiska affärer så också Kefir, som är snarlikt filmjölk. Smetana är också liknande vår gräddfil

    Gaja - har du provat Wootsits ? www.google.co.uk/search&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a

    Tycker de är rätt lika ostbågar

  • MamaPapa

    Majskrokar gör "Hipp" också fast finns inte i alla supermarkets. Kolla Boots också.
    Vår Tesco (stor) kör också polska hyllor- dels torrvaror men också en kyl och där kan man hitta korv som påminner om falukorv (en med paprika i som blir suverän stroganoff), och kefir etc.
    Vår Waitrose säljer ett runt råg-knäckebröd typ husman (av samma tillverkare för Finncrisp).
    Lidl har ibland skandinaviska temaveckor och då kan man hitta turkisk peppar, mazariner, pepparkakor etc.
    Sainsbury's Swedish Mestballs är tillverkade av Scan.
    Ikeas frysta varmkorv är god. Knäckebröd, svenska nubbar, glögg o julmust (finns bara till jul) köper vi där också.

  • Lyckan 382

    Gammal tråd men jag vill tipsa om en sak ändå! Många verkar sakna FILMJÖLK. Det säljs en snarlik produkt som heter "buttermilk" - tror att det är irländskt men jag köpte det på Morrissons. Det säljs i en liten plastburk ungefär som créme fraiche i Sverige, fast högre och smalare om jag minns rätt. Om det smakar exakt som fil kommer jag inte ihåg för jag använde det till att baka tex mjuk pepparkaka, men det ska vara det närmaste det går att komma fil.

Svar på tråden Tips for dem som saknar svensk mat och bor i UK (utanfor London)!