• Mamma bakom molnen

    Deppigt besked ang. väntetider hos BFA

    Gick just in på BFA:s hemsida och såg att de idag lagt ut ny info ang. väntetider, bl a gällande Boliva, som är det land som jag och maken väntar barn ifrån.


    Fan, fan, fan....
    Bolivia har ökat till 12-24 månader!? Alltså 1-2 år!?

    Usch, jag tycker verkligen INTE, INTE, INTE om denna väntan.
    Denna ovisshet..

    Denna maktlöshet.

    Det är då tur att vi i augusti väntat 1 år iallafall. I värsta fall halvvägs...

    *suckar lite*
    Långsamt leder också någonstans....
  • Svar på tråden Deppigt besked ang. väntetider hos BFA
  • Anna Paulita

    Förstår att det är jättejobbigt, en av mina nära vänner adopterade en son som de hämtade januari 07...och oj vilka turer det varit fram och tillbaka, de har ju väntat i all oändlighet.  Hon hade jättetufft i perioder.

    Hoppas det här året går förbi snabbt, även om jag vet att det snarare är tvärt om när man väntar och väntar och väntar....

  • smufsen

    Hej! Var också precis oxå inne på BFA:s hemsida och såg den tråkiga nyheten. Suck!! Vi har också väntat sedan augusti och man hade ju då förhoppning om bb innan augusti i år. Sedan innan februari nästa år och nu augusti nästa år!!! Är så trött på detta väntande...

  • Love4cats

    Jo usch, det kom en liten tidning från de igår och där stod det inte särskilt mycket uppmuntrande. Något östland som det fortsätter fungera bra till.

  • Farie

    ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHHHHH!!!
    Nu blev ju den här sommaren inte lättare!!!!!!! Jag ska jobba hela sommaren för att jag skulle ha kvar alla semesterdagar om vi skulle fått åka innan mars nästa år! Till vilken nytta kan man ju fråga sig!?!?!?!?

  • Namaste72

    Fast det är väl om man skickar papper till Bolivia i tex höst när nya auktorisationen börjar gälla?  *hoppas*


    {} Allt har en mening {}
  • vem vet

    Jag förstår helt att det är jobbigt för er som har ansökningarna i Bolivia och har förväntat er max ett års väntetid och nu när den tiden snart har gått får ytterligare oviss väntan. Inget kul alls såklart. Håll ut!

    Dock tycker jag att det var lite positivt med BFA:s väntetider, nämligen de i Sverige innan man får skicka iväg ansökningen. De väntetiderna hade ju inte "sprungit iväg" allt för mycket. Vietnam har ju fortfarande "bara" 24 månader och för de andra länderna som man i dagsläget skickar ansökningar till räcker det ju fortfarande med 18 månader. Jag blev positivt överraskad att väntetiderna inte hade ökat värre.

  • Love4cats
    Svar på #7
    Jo, absolut. De flesta väntetiderna här har ju ändå minskat. Colombia hade väl så man kan skicka papper direkt men då är väntetiden i landet upp till tre år.
    Man får försöka hålla tag i det positiva och mycket kan hända fram till hösten .
  • Miss TN

    Ja fy så tråkigt det är. Håller helt med.
    Hoppas det gäller för de som kommer skicka sina papper i framtiden och att det inte gäller oss som redan väntar. Sist de ökade gällde det inte de som redan väntade utan de nya. Hoppas det är lika nu med, men det är troligen inte så. Sen är det ju som att spela på lotteri med de olika domstolarna då ena kan gå jättefort medans den andra knappt rör sig framåt. Det gäller väl att ha turen på sin sida.

    Vi håller tummarna

  • Fru E

    Hej!

    jag var in på bfa-hemsidan ohc kollade lite... vad menas med registret i Sverige, är det hur länge man har varit sökandemedlem, eller hur länge man har haft sin ansökan klar? Vore bussigt om någon kan förklara det här för mig, jag har inte riktigt fattat...

  • basketmia

    Fru E skrev 2008-07-02 11:24:25 följande:


    Hej!jag var in på bfa-hemsidan ohc kollade lite... vad menas med registret i Sverige, är det hur länge man har varit sökandemedlem, eller hur länge man har haft sin ansökan klar? Vore bussigt om någon kan förklara det här för mig, jag har inte riktigt fattat...
    Det måste betyda hur länge man varit sökandemedlem eftersom det är det som bestämmer köplats. Sedan måste man ju självklart ha ett medgivande för att komma på fråga.
  • Fru E

    Tack basketmia! Då är det alltså så att om man har vartin medlem i flera år och har klart sina papper så kan de skcikas typ direkt?

    Hur lång tid tar utredning och papperssamlande. Någon som har tips på något man kan börja med innan själva hemutredningen..

    /Fru E

  • basketmia

    Du kan i princip inte förbereda några papper alls utan det är först när du kommer fram i kön så att det är dags att skicka till ett land som du får en lista från din organisation med vad som krävs. Skälet till detta är att dokumenten ska vara så färska som möjligt och att länderna ändrar sin regler.

    Utredning kan ta allt ifrån några månader till ett år. Vi ställde oss i kö för utredning i början på december, fick vänta 6 månader på att sätta igång och räknar nu med att ha ett beslut i handen september-oktober någon gång.

  • emilia77

    Hej! Här är en till som snart blir galen av att vänta! vad skall man göra under tiden???Tips!
    Har väntat i 15 månader på att få skicka papper....förhoppningsvis bara max 3 månader kvar...och sedan ca 24månader i landet.

  • Längtande mamma
    emilia77 skrev 2008-07-15 16:39:54 följande:
    Hej! Här är en till som snart blir galen av att vänta! vad skall man göra under tiden???Tips!Har väntat i 15 månader på att få skicka papper....förhoppningsvis bara max 3 månader kvar...och sedan ca 24månader i landet.
    Från en som i optimistiska fall förväntar sig vara mamma om ca 2-3 år och i pessimistiska fall om 5-6 år med nuvarande väntetider...

    Skaffa dig en hobby, jobba järnet och spara semesterdagar till resan, passa på att norpa alla andras barn så fort du får chansen, sitt barnvakt åt nära och kära (föräldrarna blir ofta jätteglada), träna bort frustrationen och aggressionerna och få en supersnygg kropp på köpet...

    Eller slits mellan hopp och förtvivlan med humörsvängningar flera gånger dagligen/i veckan...
  • Längtande mamma

    P.s. Jag har lovat migsjälv att inte gå in på organisationernas hemsidor oftare än en gång i månaden för att inte gå under i förtvivlan över väntetiderna. Resten av dagarna tvingar jag mig att leva i naiv hoppfullhet om att det på något sätt skulle gå snabbare för oss...

Svar på tråden Deppigt besked ang. väntetider hos BFA