• CSvensson

    Finansiering

    Hur har ni finansierat eran adoption,har ni gått till banken utan att ni sparat något?

  • Svar på tråden Finansiering
  • Marie IE B

    Det kommer förmodligen att bli en kombination av sparpengar och lån. I dagsläget ser det ut som att vi kommer att få åka under sommaren -09 och jag har svårt att tro att vi kommer att kunna spara allt tills dess även om intentionen till det givetvis finns. En tanke vi haft var att låna motsvarande adoptionsbidraget och sedan betala av det direkt. Vi har hittills betalat ca 40 000 kr till FFIA och det har vi gjort med sparpengar. Kvar att betala till FFIA är ca 60 000 kr och så räknas resa kosta ca 40-45000 kr + fickpengar.

  • Sally

    Sparade en del, lånade från bostaden en hel del, och lånade från lite släktingar.

  • skattsessan
    CSvensson skrev 2008-08-05 16:14:49 följande:
    Hur har ni finansierat eran adoption,har ni gått till banken utan att ni sparat något?
    Vi har betalat halva adoptionskostnaden och det sparade vi till och nu väntas det ta 2-3 år innan vi får resa så då kommer vi spara under tiden (öppna ett särskilt konto och sätta in varje månad).
    Sen kommer resan kosta ca. 60-70000kr+fickpengar så den delen är möjligt att vi måste låna till.
  • KimKatt

    Vi planerar att låna de större summorna på vår bostadsrätt.

  • Camarogirl

    Har ett hus som är värt mycket mer än lånen vi har, så vi lånar upp det till de stora utgifterna.

    Hade ju varit kul att kunna spara ihop, men det kan vi inte, och de pengar som blir över på lönekontona framöver kommer ju även att gå till att utrusta ett barnrum, köpa kläder och allt annat som behövs. Väntar så på att få iväg pappren, så man kommer lite närmare och kan börja shoppa på riktigt!

  • Manchester

    Vi hade sparat en del, min man fick ärva en liten slant och mina föräldrar gav oss en något större slant. Dessutom fick vi låna motsvarande adoptionsbidraget av mina föräldrar.

  • mammatillvictor

    Ja, vi lånade också en del av mina föräldrar, sparade en del och tog banklån på en del och kunde belåna en summa på ett hus en del...

  • meij

    Vi lånade pengarna till adoptionen på banken. Hela summan.


    Tjing anncha- lycklig mamma till Iris Meijie
  • basketmia

    Vi hade lite pengar på sparkontot innan vi satte igång med adoptionsprocessen och nu sparar vi ett par tusen varje månad och nu när det är så långa köer så hinner vi nog få ihop till nästan hela kostnaden med sparade pengar. Det är vad jag hoppas på i alla fall.

  • MalleNalle

    Vi har sparat pengar i många år!!

    Fick ett nattjobb på fabriken där jag jobbar, med MYCKET bra OB!
    Så vi har kunnat spara 7000 kr/månad.
    Sedan fick vi ett arv...

    Men hur sjutton gör vi om det blir ett barn till????

  • mammatillvictor
    MalleNalle skrev 2008-08-06 10:25:41 följande:
    Vi har sparat pengar i många år!!Fick ett nattjobb på fabriken där jag jobbar, med MYCKET bra OB!Så vi har kunnat spara 7000 kr/månad.Sedan fick vi ett arv... Men hur sjutton gör vi om det blir ett barn till????
    Lån kan ni väl alltid få?
  • MalleNalle
    mammatillvictor skrev 2008-08-06 19:07:06 följande:
    Lån kan ni väl alltid få?
    Jo...det är klart...det får väl bli det...
    Den dagen....
  • mammatillvictor
    MalleNalle skrev 2008-08-06 20:25:18 följande:
    Jo...det är klart...det får väl bli det...Den dagen....
  • MalleNalle
    LG74 skrev 2008-08-06 20:52:01 följande:
    Vi sparade ihop till båda våra adoptioner. Så det går MalleNalle!
    Skönt att höra, men då har du ju en man som tjänar gräs
  • LG74
    MalleNalle skrev 2008-08-06 22:33:08 följande:
    LG74 skrev 2008-08-06 20:52:01 följande:
    Skönt att höra, men då har du ju en man som tjänar gräs
    he he he!
    Om det vore så väl ändå...
  • mammatillvictor

    Det är inte alla som har möjlighet att spara helt till två adoptioner och då är det bra att det finns sk adoptionslån eller om man har ett hus kan belåna det. Vissa kan det och det är ju toppen

  • Luscinia

    Min gubbe och jag pratade om detta med adoptionslån häromkvällen och han fråga då, med mycket glimt i ögat: "Om man inte kan betala tillbaka lånet, får banken barnet då?"

    Lite galg-humor behövs ibland...

    Har dock startat ett lite blygsamt månadssparande nu... många bäckar små!

  • mammatillvictor
    Luscinia skrev 2008-08-07 13:03:06 följande:
    Min gubbe och jag pratade om detta med adoptionslån häromkvällen och han fråga då, med mycket glimt i ögat: "Om man inte kan betala tillbaka lånet, får banken barnet då?"Lite galg-humor behövs ibland... Har dock startat ett lite blygsamt månadssparande nu... många bäckar små!
    hahaha, ja tänk om det vore så! Nä, det är ju ett helt vanligt lån utan säkerhet, som tur är!
Svar på tråden Finansiering