• Anonym (Velig)

    Bo i Danderyd som fattig?

    Min man har ärvt en lägenhet i Danderyd utanför sthlm. Ett väldigt dyrt område.
    Lägenheten är jättefin och skulle gärna bo där men vi har ganska låg inkomst( vi är sjuksköterska och montör).
    Vi har två barn på 2 och 4 år och är orolig hur det kommer att bli sen när det börjar skolan och kommer va så mycket fattigare än de andra barnen. De allra flesta här omkring är ju så mycket rikare än oss. Så är rädd att barnen komemr att känna sig så utanför och i värsta fall bli mobbade.

    Så jag vet int6e om vi ska flytta dit eller sälja lägenheten och köpa nåt i en mer "normalinkostkommun".

    Vad skulle ni ha gjort?

  • Svar på tråden Bo i Danderyd som fattig?
  • Anonym (stockholm)

    neelie och Zocute: Håller med helt.

    Sen är det en fördel att bo i en ekonomiskt stabil kommun; skolan har en bra ekonomi, lärarna får bättre betalt, vården är bättre än i förorten och köerna kortare.

    Jag är född i en riktigt fattig kommun; ingen hade mkt pengar. MEN ändå mobbades två barn i klassen SÅ mkt att de fick depressioner och var självmordsbenägna alla år.....från ettan till sjuan..... Varför???? Alla var vi ju lika fattiga!!! Jo, för att den ene var frireligiös och den andre rödhårig!!!!

    Om barn vill mobba så HITTAR dom nåt helt enkelt!! Fattig eller rik, spelar ej roll!

  • shpongle

    Sen anses man vara fattig när man tillsammans tjänar 42.000 kr i månaden och har hyra utan lån på bostaden på 3500 bland bratsen?
    Visst mina svärföräldrar tjänar mer än så per person i månaden, men inte anses man väl vara "fattig" för man inte tjänar över 50.000 kr i månaden?

    OM det nu skulle vara så att det blir jättemärkeshets och alla vill verka jätterika så, herregud ni kommer väl ha råd att köpa schyssta märkeskläder till ungarna om man är så rädd för att de ska hamna utanför, men även då tror jag fördelarna med att bo i danderyd kommer överväga nackdelarna.
    Och skuille ni inte ha råd att ge kidsen det senaste iaf, låt de jobba extra.
    Jag känner flera unga personer här ute som kommer från ruskigt rika familjer, men när deras föräldrar ändå säger att de måste jobba extra och tjäna egna pengar att köpa sina kläder för bara för de inte vill skämma bort ungarna en massa.

    Jag är iaf inte alls orolig för att vi planerar barn och bor i danderyd, mer mycket mer trygg och lugn än om vi hade bott i kungälv där jag växte upp. Och då jobbar jag på ett lågavlönat jobb med en man som är sjukskriven och som får ut 6000 kr i månaden i sjukpenning.

  • Anonym (sälj!)

    Jag skulle sälja och välja en ny bostad fritt och helt efter era önskemål i valfri ort i Sthlm, säljer ni en 4:a på 112 kvm i Danderyd lär ni få bra betalt så ni kan nog välja ett fint hus i exempelvis Huddinge, kanske får ni pengar över till nya möbler/en resa/shopping? Hur ni än gör så får ni en billig boendekostnad för all framtid, grattis!

  • lillangel

    Anonym (sälj!) skrev 2008-08-14 23:28:56 följande:


    Jag skulle sälja och välja en ny bostad fritt och helt efter era önskemål i valfri ort i Sthlm, säljer ni en 4:a på 112 kvm i Danderyd lär ni få bra betalt så ni kan nog välja ett fint hus i exempelvis Huddinge, kanske får ni pengar över till nya möbler/en resa/shopping? Hur ni än gör så får ni en billig boendekostnad för all framtid, grattis!
    håller me
  • repstosw

    Om ni inte lider socialt eller ekonomiskt idag så tycker jag ni ska sälja och placera pengarna. Med 5% ränta på ett ISK så har ni nästan 6m om tio år och 7m om 15...

  • Anonym (Pernilla)
    Anonym (Velig) skrev 2008-08-12 09:28:07 följande:

    Min man har ärvt en lägenhet i Danderyd utanför sthlm. Ett väldigt dyrt område.
    Lägenheten är jättefin och skulle gärna bo där men vi har ganska låg inkomst( vi är sjuksköterska och montör).
    Vi har två barn på 2 och 4 år och är orolig hur det kommer att bli sen när det börjar skolan och kommer va så mycket fattigare än de andra barnen. De allra flesta här omkring är ju så mycket rikare än oss. Så är rädd att barnen komemr att känna sig så utanför och i värsta fall bli mobbade.

    Så jag vet int6e om vi ska flytta dit eller sälja lägenheten och köpa nåt i en mer "normalinkostkommun".

    Vad skulle ni ha gjort?


    Enkelt beslut vem fan vill bo där alla tävlar om ett fint ytre och en som får mest lån????!
    Ehh nä tacka vet jag svenska arbetarområden!
  • Anonym (Y)

    Jag hade bott kvar. Danderyd är väl ett ganska säkert och tryggt område?
    En bonus är att mina barn hade fått lära sig att stå upp för sig själva och att pengar och prylar inte är viktigt. Och blir de mobbade tar det hus i helvete! Det är aldrig offrets fel att de blir mobbade!!

  • Djursholmsbo

    Jag har bott i Djursholm och Danderyd i många år, har tre barn (två vuxna), som alla gått i skolor här. Själv har jag extremt låg inkomst. Det är tråkigt med fördomar, av alla slag. Här i Djursholm och i Danderyds kommun arbetar både förskolor och skolor målmedvetet och konsekvent mot mobbing och majoriteten av barn och ungdomar är därtill oftast väluppfostrade, artiga, hjälpsamma och nyfikna. Vi har hittills mest mött människor som visat mycket omtanke och generositet, grannar som ställer upp för varandra, alla (även "främlingar) hälsar när man möts på promenader mm, skolor, omgivningar och byggnader är välskötta, nästan aldrig skadegörelse eller klotter, oerhört bra vård, läkare och sjuksköterskor som både är uppdaterade och målmedvetna. Många möjligheter till idrott, motion, föreningsliv och friluftsliv, trygg kommun och låg kommunalskatt. Man har ett gott liv här på många sätt, inte minst som "fattig".

  • Anonym (Hur gick det?)

    Hej Ts, hur gick det, flyttade ni till stocksund? Och blev det bra? vet att träden är gammal men är nyfiken. 


    jag bor själv i Danderyd (hus) men ska separera och kommer då Köpa lägenhet. Givetvis kommer jag inte ha det lika gott ställt som ensamstående så är lite nyfiken på hur nu upplever det att leva i Danderyd som "fattig".

    just nu upplever jag inte att alla är snobbiga eller rika på ett drygt sätt även om många tjänar bra. men kan hända att jag kommer uppelva det annorlunda när jag får det sämre... 

  • Rockärbäst

    Jösses vilken låg lön innan skatt för en sjuksköterska 😲😲
    Jag är undersköterska och har 28 000 kr innan skatt.
    Och NEJ, jag & min familj bor inte i Danderyd.

  • Anonym (Kolla årtalet)
    Rockärbäst skrev 2023-06-13 16:06:50 följande:

    Jösses vilken låg lön innan skatt för en sjuksköterska 😲😲
    Jag är undersköterska och har 28 000 kr innan skatt.
    Och NEJ, jag & min familj bor inte i Danderyd.


    Ja, jisses.... 

    Eller så var det kanske mer normalt 2008? För tråden är 15 år gammal, jag tror lönerna har ökat en hel del på 15 år,,, 
  • Anonym (Hopp)

    Fast kommer ni vara fattigare om ni har en obelånad bostad? Ni ska nog inte underskatta vad det faktiskt kostar många av rikingarna att bo där. Här i området är vi avgjort fattigaste rent lönemässigt, men vi betalar 3800 kr+1500 kr i drift för vårt boende (ärvt). Grannarna har enligt uppgift lån som kostat en bit över 20 000 kr. Så visst vi tjänar kanske 30 000 mindre, men har å andra sidan helt andra utgifter. 

  • Rockärbäst

    Anonym inlägg 73:
    Eftersom denna tråd kom upp bland de SENASTE inläggen så kollade jag inte datumet!

Svar på tråden Bo i Danderyd som fattig?