• Smillson

    Spermiers överlevnad ??

    Hur länge lever spermier som varit frysta vid upptining?? Kan man bli gravid om man insemineras på fredag och har ÄL på söndag??

  • Svar på tråden Spermiers överlevnad ??
  • livetärenhoraochjagharingapengar

    24 timmar har jag hört

  • michelodeon

    Man rekomenderar ju att inseminera dagen efter man fått utslag på Äl-test, så om du har ÄL på söndagaen borde du få utslag på löradgen eller fredagkvällen. Så nja, jag skulle tro att chansen inte är så str om man inseminerar på fredagen. Har för mig att frysta spermier överlever max 48 timmar.

  • michelodeon
    livetärenhoraochjagharingapengar skrev 2008-08-18 16:10:46 följande:
    24 timmar har jag hört
    ja så va det nog tillåmed.
  • michelodeon

    Det ska ta ca 1 timme för dem att simma upp till äggledaren och efter 24 timmar dör dom. Så ska det nog va. Rätta mig om jag har fel.

  • serenity78

    Har förstått att de kan överleva i 2 - 5 dgr om "förhållandena" är rätt, ägget överlever dock endast i 24-48 timmar.... Olika bud här

  • serenity78
    Gumpan42 skrev 2008-08-18 16:20:19 följande:
    Har förstått att de kan överleva i 2 - 5 dgr om "förhållandena" är rätt, ägget överlever dock endast i 24-48 timmar.... Olika bud här
    oj fö´låt...svarade för snabbt, såg nu att det gällde upptinade spermier - don´t mind me, händerna var snabbare än ögat/hjärnan
  • livetärenhoraochjagharingapengar
    Gumpan42 skrev 2008-08-18 16:20:19 följande:
    Har förstått att de kan överleva i 2 - 5 dgr om "förhållandena" är rätt, ägget överlever dock endast i 24-48 timmar.... Olika bud här
    inte frysta spermier
  • serenity78
    livetärenhoraochjagharingapengar skrev 2008-08-18 16:21:35 följande:
    inte frysta spermier
    näe precis...
  • Smillson

    Jag får helt enkelt fråga BM. Vore ju typiskt om det var helg vid första möjliga insem. tillfälle! Grrrrr

  • serenity78

    skriver om varann, se mitt tillägg (nr 6) - lycka till!

  • regnbågsbaby

    fryst sperma lever i flera dagar!! vi frågade vår bm när vi var på nybesöket på huddinge om det var de 24 timmarns som gällde, men som sagt vi trodde fel. Så det är lugnt,
    Smillson ni kan ju oxså inseminera på måndagen dagen efter ÄL.

  • livetärenhoraochjagharingapengar
    regnbågsbaby skrev 2008-08-18 16:50:46 följande:
    fryst sperma lever i flera dagar!! vi frågade vår bm när vi var på nybesöket på huddinge om det var de 24 timmarns som gällde, men som sagt vi trodde fel. Så det är lugnt, Smillson ni kan ju oxså inseminera på måndagen dagen efter ÄL.
    väldigt många "experter" säger att har ägget släppt är det försent
  • regnbågsbaby

    kanske..kanske inte.. Det finns många som inseminerat efter äl och blivit gravida utan problem. Man ska inte tro allt man läser.


    livetärenhoraochjagharingapengar skrev 2008-08-18 16:52:45 följande:
    väldigt många "experter" säger att har ägget släppt är det försent
  • livetärenhoraochjagharingapengar

    ok jag läste i en annan tråd där de skrev om ägget släppt när de inseminerade och tyckte det var extremt tydligt att de som blev gravida hade inte ägget redan släppt då de inseminerades

  • tusenliljor

    hej, jag gjorde min andra insemination igår. Dagen innan var vi på VUL och hade då två blåsor, en på 23 och en på 19 mm därför ansåg läkaren att vi skulle inseminera dagen efter. Fick upplysning om att jag skulle ta sprutan 12 h innan inseminationen. Men nu är jag orolig att spermierna inte kommer leva tills ägget släpper. Någon som kan lugna min oro??

Svar på tråden Spermiers överlevnad ??