• Anonym

    skulle du bry dig om du såg att din kille kollade in en annan?

    nä det är absolut inte otrohet.
    men om du gick i en affär, så ser du att en snygg tjej jobbar där och att hon kollar på din kille (eventuellt) sen ser du att din kille kollar på henne vid ett flertal gånger.
    skulle du bry dig?
    för det hände mig idag och jag blev inte direkt glad, men sa inget. (såklart)

  • Svar på tråden skulle du bry dig om du såg att din kille kollade in en annan?
  • Anonym (Svartsjukefia)

    Jag hade försökt dölja det, men det hade stört mig väldigt mycket. Har försökt gå i terapi för bland annat sådant här tidigare och det kanske hade behövts igen. 

    Min instinktiva reaktion blir att jag måste "vinna" tillbaks honom, och planen då blir att jag lyckas med detta genom upphångling med syfte att vi skall gå hem och ha sex, isolera oss ett tag tills jag känner att hotet gått över. 

    Meningen är att han inte skall märka detta, utan bara bli kåt och glad. Fungerar inte detta, utan han förstår planen och syftet och säger ifrån tappar jag humöret, gråter och det känns som jorden skall gå under. Nuvarande är väldigt bra på detta, han känner liksom in när jag känner mig hotad, bekräftar mig med uppmärksamhet/kroppskontakt och det blir inte sådana här situationer särskilt ofta. 

  • Anonym (Hallon)

    Ja, jag skulle ta illa vid mig. Spanar heller inte in andra. Visst kan människor se mer eller mindre bra ut, men det noterar man ju i förbifarten, det är inget jag stannar upp i steget och tappar hakan för.

    Finner det intressant att det är en och annan kvinna som säger sig spana brudar med sina killar. Men hittills ingen man som spanar in killar med sin flickvän. Undrar varför?

  • Anonym (Svartsjukefia)

    Något jag gör för att försöka undvika att han kollar in andra både i verkligheten och på Internet är att se till att han har mig att titta på istället. Så skickar mycket bilder/klipp på mig själv till honom. Naket/halvnaket/närbild.

     

  • Anonym (jag)
    Anonym (Svartsjukefia) skrev 2023-04-24 15:04:12 följande:

    Något jag gör för att försöka undvika att han kollar in andra både i verkligheten och på Internet är att se till att han har mig att titta på istället. Så skickar mycket bilder/klipp på mig själv till honom. Naket/halvnaket/närbild.

     


    Men hur okar man leva så? Känna ständig press att behaga sin partner av rädsla för att han/hon ska gå till någon annan istället?

    Hur länge tror du den strategin kommer hålla?
  • Anonym (Den jagande Diana)
    Anonym (Svartsjukefia) skrev 2023-04-24 15:04:12 följande:

    Något jag gör för att försöka undvika att han kollar in andra både i verkligheten och på Internet är att se till att han har mig att titta på istället. Så skickar mycket bilder/klipp på mig själv till honom. Naket/halvnaket/närbild.

     


    Men du kommer ändå inte att få honom att sluta kolla på andra ibland, det funkar inte så. Jag är kvinna och 50 och jag "kollar på andra" lite ibland. Det är naturligt.

    Det enda du gör med en massa bilder i tid och otid är ju att han fortare ser dig som en självklarhet och något man redan har sett. Behåll mysteriet längre istället och var lite mer svårflörtad och inte fullt så bekräftelsesökande, är nog mitt tips.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Den jagande Diana) skrev 2023-04-24 16:17:00 följande:
    Men du kommer ändå inte att få honom att sluta kolla på andra ibland, det funkar inte så. Jag är kvinna och 50 och jag "kollar på andra" lite ibland. Det är naturligt.

    Det enda du gör med en massa bilder i tid och otid är ju att han fortare ser dig som en självklarhet och något man redan har sett. Behåll mysteriet längre istället och var lite mer svårflörtad och inte fullt så bekräftelsesökande, är nog mitt tips.
    Håller med, att tro att springa runt och göra sin partner konstant nöjd i allt 24/7 året runt är nån slags vaccin mot otrohet eller att bli dumpad känns som en ganska dålig strategi. Det enda man lyckas med det är att skämma bort sin partner och bli tagen för given och ett fantastisk bra sätt att gräva sin egen grav så att säga. 

    Personligen tycker jag att en partner som inte kan behålla brallorna på både i gott och ont lika väl kan dra och ingen större förlust. Ingen relation är ju en konstant festival år efter år, alla har toppar och dalar. Och en normalt funtad partner borde kunna acceptera att inte alltid ha det exakt som man vill.
  • Lynx123

    Extremt ohyfsat om han gör det i sällskap med dig. Är han 12, eller? Vad han gör på egen hand är en annan sak, men om en vuxen kille inte har lärt sig vanlig artighet får han ta sitt pick och pack. 

  • Carolatom07
    Anonym skrev 2008-11-03 08:22:07 följande:

    Ja brukar själv spana lite här o där, titta får man. Låtsas att ja blir lite små sur/sotis. Han bryr sig inte ett skvatt om ja spanar eller pratar me boys. Nångång tycker ja att han hade kunnat bli lite!! sotis

    E ja töntig som tycker så?


    Intressant att vissa undrar varför partnern inte blir sotis, samtidigt som så många säger att svartsjuka dödar en relation och är en allmänt förkastlig egenskap.


  • Carolatom07
    Anonym (jag) skrev 2023-04-21 16:15:42 följande:

    Det beror främst på HUR personen gör det.

    Om min partner skulle stirra på andra framför näsan på mig så skulle hon nog inte fortsätta vara min partner. Men det beror inte på svartsjuka utan snarare för att jag tycker det är jävligt respektlöst och egoistiskt att göra så framför näsan på sin partner för det är ju lite som att säga, "jag skiter fullkomligen i hur det får dig att må, utan bryr mig bara om mitt eget nöje".

    Om hon däremot gör det diskret eller när jag inte är med så har jag inga problem med det så länge hon inte agerar på det, tycka andra är snygga anser jag vara fullt naturligt men där går gränsen.

    Och detsamma gäller andra som stirrar på min partner, stirra när jag inte är med får de göra bäst de vill. Stirra framför näsan på mig tycker jag är respektlöst och kommer då förklara för personen vad jag tycker om det. Jag anser nämligen att gränslösa och egoistiska människor ibland behöver sättas på plats.


    Ändå intressant att en del tycker att det är okej att spana in partnern när man själv inte är med. Kan ju tänka mig och har bevittnat själv att kvinnor och män småflirtar ganska friskt på arbetsplatser och utbildningar. Ibland undrar jag hur deras respektive skulle reagerat om de sett detta,

  • Anonym (Svartsjukefia)
    Anonym (jag) skrev 2023-04-24 15:58:36 följande:
    Men hur okar man leva så? Känna ständig press att behaga sin partner av rädsla för att han/hon ska gå till någon annan istället?

    Hur länge tror du den strategin kommer hålla?
    Förhoppningsvis håller strategin hela livet, så länge som möjligt. Jag gillar att behaga min partner, pga personlighetsstörning är jag ibland allt annat än behaglig och vill försöka överkompensera det.
    Anonym (Den jagande Diana) skrev 2023-04-24 16:17:00 följande:
    Men du kommer ändå inte att få honom att sluta kolla på andra ibland, det funkar inte så. Jag är kvinna och 50 och jag "kollar på andra" lite ibland. Det är naturligt.

    Det enda du gör med en massa bilder i tid och otid är ju att han fortare ser dig som en självklarhet och något man redan har sett. Behåll mysteriet längre istället och var lite mer svårflörtad och inte fullt så bekräftelsesökande, är nog mitt tips.
    Kanske inte men jag känner att jag vill inte att han spanar in andra, kollar på porr osv. så han får porr (typ) av mig istället. Så skulle det bli så att han runkar någon gång istället för att ha sex med mig kanske om vi är ifrån varandra ett dygn eller mer så vill jag se till att han har massor av mig att runka till.

    Sedan gillar jag också att påminna honom att jag älskar honom och längtar efter honom.
  • Anonym (Spana in)

    Det handlar om på vilket sätt det görs. Är det ett småtittande som är helt ok eller är det ett mer vrida huvudet flera gånger o väldigt öppet ögonflörta. 

    I och med att du tidigare haft såna tankar så finns en risk att du blir extra uppmärksam o reagerar på alla signaler åt det hållet så att småtittande blir övertolkat. 

    När man blir ihop med någon så finns det inget som säger att alla andra människor automatiskt blir oattraktiva. Det kommer finnas de som är både mindre eller mer attraktiva än sin partner fortfarande. Men det finns troligen andra anledningar till varför man är ihop som man behöver stödja sig emot.

    Om min partner tittar på andra så vet jag att hon vill vara med mig så jag bryr mig inte. Jag vet också att jag inte är den attraktivaste mannen på jordklotet. Vem kan vara det liksom. Det kommer finnas andra snygga. Men det är inte därför hon är ihop med mig utan för andra kvaliteer. 

    Mycket handlar om att lita på sin partner. Om man hela tiden oroar sig för att hen ska titta på någon annan så är det något som gör att man inte litar på sitt förhållande. 

    Sen å andra sidan. Om partnern skulle vilja ha någon annan. Ja då hjälper det inte att få hen att sluta titta då är det bättre partnern får den andre då. Så länge partnern vill ha mig så behöver jag ju inte vara orolig oavsett tittande. 

    Så i vilket fall spelar tittandet inte så stor roll så länge det inte är ett uppenbart orespektfullt tittande. Men småtittande känns bara mänskligt. 

  • Anonym (jag)
    Anonym (Svartsjukefia) skrev 2023-04-24 18:21:58 följande:
    Förhoppningsvis håller strategin hela livet, så länge som möjligt. Jag gillar att behaga min partner, pga personlighetsstörning är jag ibland allt annat än behaglig och vill försöka överkompensera det.
    Anonym (Den jagande Diana) skrev 2023-04-24 16:17:00 följande:
    Men du kommer ändå inte att få honom att sluta kolla på andra ibland, det funkar inte så. Jag är kvinna och 50 och jag "kollar på andra" lite ibland. Det är naturligt.

    Det enda du gör med en massa bilder i tid och otid är ju att han fortare ser dig som en självklarhet och något man redan har sett. Behåll mysteriet längre istället och var lite mer svårflörtad och inte fullt så bekräftelsesökande, är nog mitt tips.
    Kanske inte men jag känner att jag vill inte att han spanar in andra, kollar på porr osv. så han får porr (typ) av mig istället. Så skulle det bli så att han runkar någon gång istället för att ha sex med mig kanske om vi är ifrån varandra ett dygn eller mer så vill jag se till att han har massor av mig att runka till.

    Sedan gillar jag också att påminna honom att jag älskar honom och längtar efter honom.
    Du gör som du vill men jag tror inte att den där strategin kommer hålla. Känns mest som att du målar in dig i ett hörn.
  • Anonym (.)

    Skulle bli fundersam eftersom det hade varit en ny sida av honom som jag inte märkt av under 6 år. Man ser ju attraktiva människor lite då och då och jag ser väl ibland att han ser någon han tycker är snygg. Men d brukar bli en titt lite snabbt sen inget mer, samma som för mig. 
    Jag hade inte blivit svartsjuk men funderat på om han kanske checkat ut lite ur relationen eller om han fick igenom något annat för det hade känts så udda. Mest troligt är nog att jag trott han kände personen eller störde sig på henne dock, hade nog inte antagit i första hand att det var pga attraktion. 

Svar på tråden skulle du bry dig om du såg att din kille kollade in en annan?