• Solkattan

    Spottings... ändå gravid?

    Hej Alla!
    Hur har det varit för Er som vanligen har spottings 2-3 dar innan mensen drar igång på riktigt...
    Har dessa även kommit då Ni plussat?
    Har de varit som vanligt eller mindre/större mängd?
    Har de "sett" ut som de brukar göra för Er?

    Sitter med en negativ grav test från tidigt imorse och dessa spottnings. På fredag har jag egentlig BIM.. men testade lite tidigare än jag kanske borde...

    Finns det fortfarande hopp...?
    Har längtat efter det här plusset i snart tre år...(gjort DI eftersom sambon har problem med simmarna).

    //Solkatta - grepar efter minsta halmstrå.. :(

  • Svar på tråden Spottings... ändå gravid?
  • gabbybella

    hej, jag har också spottings, har dock tagit min första pergogkur denna mån, MEN spottings idag igen :( ska man börja pergon 4-5 dagar efter att spottingsen kommer eller 4-5 dagar efter att den riktiga mensen kommit igång? får inget riktigt svar av gyn!!

  • princess77

    Gannybella,svar från gyn.
    Du skall börja med pergon 4-5 dagar efter första dagen med riktigt blod.
    Riktigt mens alltså rött blod är dag ett inte innan.
    Hoppas att du förstår mig.

  • Trollmamma till 4

    Jag har oxå spottings men enligt läkarna så har jag en fungerande Äl..

    Men om jag inte har lyckats bli gravid denna månaden så ska jag ringa Gyn så får dem ta ett älprov.. Dem har sett på Vul att jag har haft Äl men jag tror mer på att dem kolla det bättre genom ett blodprov..

    Jag hatar spottings

  • Krusbär

    Hej! Jag hatar också spottings!

    Jag har spottings innan mens, oftast 5-7 dagar innan. Först lite svagt rosa och sen ibland mer som en mini-blödning 1-2 dagar innan mens. Har blivit gravid 3 ggr och haft spottings alla gånger. Skillnaden har varit att de har slutat strax innan bim. Tyvärr har jag fått mf alla gånger. Har testat pergotime och extre progesteron utan resultat. Har gjort en massa tester, inkl. kollat efter myomer o dyl. Men allt verkar vara normalt. Går nu hos en akupunktör som menar att det är små hormonella obalanser som inte syns i blodprover. Det ska kunna rättas till med akupunktur.

    Den här månaden hade jag en pytte-spotting ca 4 dagar efter äl. Men sen blev det inget mer. Nu är jag på bim-2 och inga spottings! Testade dock minus i morse...

  • Trollmamma till 4

    Jättejobbigt..

    Får jag mina spottings så är jag inte gravid har jag kommit fram till..

    Förra månaden hade jag Äl på dag 11 men denna månaden är jag osäker..

    Är på dag 15 nu och min temp va hög förra veckan för att sedan sänkas och nu idag så har jag en temp på 37.5 så jag har ingen aning om jag hade Äl på dag 11 eller om jag har Äl nu idag på dag 15..

  • utlandssvenskan
    Svar på #14
    Min gyn trodde jag hade ÄL enl. VUL men ville kolla för säkerhetsskull med blodprov eftersom jag har problem med spottings och ibland med mellanblödningar. Enligt det blodprov jag tog dag 21 i den cykeln så hade jag för lågt progresteronvärde för att ha haft ÄL.

    Så jag rekomenderar att du ber om blodprov för att se att hormonnivåerna är som de bör för säkerhetsskull.
  • Mysen

    Jag har normalt spottings mellan 3-7 dagar innan mens. För mig blev det stor skillnad när jag testade Apiforce bidrottninggelé! En månad när jag åt dem uteblev spottningen helt o hållet!

  • Trollmamma till 4

    Jag ska be dem ta ett Älprov..

    Är så less på spottings nu

  • princess77

    Jag brukar också ha spotting 3-5 innan mens men den gången jag faktiskt var gravid så kom det inga spotting,det var mitt första "symtom".
    Jag hade spotting även med pergo så det är inte utebliven äl som min beror på men dom vet inte heller var det beror på....
    Antar att jag får leva med dom...Bläääää

  • Solkattan

    Hej Alla!
    Vi verkar vara ett helt gäng med dessa förhatliga spottings... Skrikandes!
    Intressant det där med akapunktur... funderar faktiskt på att testa det.
    Läkaren ville inte att jag skulle gå till osteopaten nu när jag påbörjat behandling inför IVF.
    Men akapunktur verkar "godkänt" av läkarna ju...
    Har även köpt B vitamin på apoteket. Ska visst enl. nån här på FL hjälpa mot spottings.
    Sen har jag läst om en annan tjej här på FL (tänk va info man kan hitta i detta forum!) att efter hennes IVF så rebootade hon sitt hormonsystem i kroppen och hon slapp spottings...
    Får hoppas att min system också återställs.. Glad

    //Solkatta

  • Trollmamma till 4

    princess77:

    Aha så spottings behöver inte bero på dålig/utebliven äl??

    Med tanke på att du fick spottings trots pergo!?

    Jag har tagit kontakt med min Gyn så får vi se vad hon säger

  • Krusbär

    SnurrPannan: I mitt fall har jag ju uppenbarligen äl eftersom jag blivit gravid.

  • Trollmamma till 4

    krusbär:

    Okej.. För sist jag var hos Gyn så såg dem en att jag hade precis släppt ett ägg och jag var fertil pga att alla fertila kvinnor får har en liten blödning precis livmodermunnen vid Äl så jag får lita på dem

    Men det är svårt när man månad efter månad visar minus på testen..

  • Malis81

    Hej!

    Jag har inte läst hela tråden men tänkte att jag kanske kunde ge er ett litet tips! Jag har två barn, en född -04 som gick hur bra som helst. Fick sedan tre mf o när jag blev gravid fjärde ggn skrev dr ut Progesteron, gulkroppshormon som förhoppningsvis skulle hjälpa fostret att stanna kvar. Det funkade o jag fick mitt andra barn i juli -07. sedan jag slutade amma henne för ca ett halvår sedan har jag haft spottings några dgr före mens. Har aldrig råkat ut för det innan. Förra veckan ringde jag till gyn för att fråga lite mer om det o fick då svaret att det ofta beror på att man har för lite av just gulkroppshormon, det som gör att mensen kommer igång. Var lätt att medicinera bort o brukar ha bra effekt sa hon. Hon trodde också att det fanns ett samband till att jag fick tre mf. Nu är jag gravid igen (inte helt planerat men jättekul!) o ska hämta ut Progesteron i em för att den här grav förhoppningsvis ska gå bra.

    Puh! Långt inlägg! Hör m era läkare om gulkroppshormon om ni är besvärade av spottings. O som sagt kan det ju göra att man får mf så det är ju bra att veta om man har brist på det!

    Ha en bra dag!

  • Krusbär

    Malis: jag har som du fått tre mf och fick progesteron inför den tredje graviditeten. Då hälpte det inte och jag fick både spottings och mf. Därefter har jag gått i akupunktur och inte försökt bli gravid, spottingsen var kvar. Den här månaden var första försöket med akupunktur OCH progesteron. Blev inte gravid men fick för första gången någonsin inga spottings!

    Min slutsats är att för mig räckte det inte med bara att bara tillsätta extra progesteron, men i kombination med akupunkturen tog det kål på spottingsen! Så om jag blir gravid igen hoppas jag att nästa pyre vill stanna hos mig!

  • Malis81

    Krusbär: Synd... är väl inte för alla det fungerar men ger ju inga biverkningar så det är värt att testa! Jobbigt m tre mf. Hoppas att du snart blir gravid igen o att allt går bra den gången! Lycka till!

  • Paisley

    Hej! Här är en "spottare" till. Önskar att jag hade något uppmuntrande att skriva men nej.. Har själv haft dessa besvär i flera år. Gynekologen har sagt att det inte är något fel på mig men jag blir inte gravid. Inte ens ett mf(inte ens är väl klumpigt uttryckt, men ni förstår vad jag menar). mina spottings har blivit lite bättre av mindre stress och extremt hälsosamt leverne(=noll alkohol, regelbunden sömn, ingen onyttig mat, inget koffein, lagom träning) men de är kvar. 3-5 dagar innan mens börjar dessa förhatliga spottings-j-vlarna. 

  • Krusbär

    Om det är någon som är intresserad av TCM (traditionell kinesisk medicin) kan jag rekommendera boken The infertility cure. Där står en del om spottings. Det kan ha olika orsaker, men handlar nästan alltid om någon obalans i kroppens system som ger hormonell obalans. Ofta är det små obalanser som inte syns i blodprover och liknande. Och självklart kan det påverka fertiliteten - möjligheten att bli gravid och att få en lyckad graviditet. Beroende på diagnos finns det olika behandlingar i form av akupunktur, örter och kost. Sunt leverne, som Paisley skriver om, är en viktig del i behandlingen.

  • Fnutte

    Hej!

    Vet att denna tråd är lastgammal men vet också av erfarenhet att den alltid dyker upp när man googlar på "spottings ändå gravid" så jag skriver ändå för att skänka lite hopp! Jag har alltid spottings 2-5 dagar före mens och har haft svårt att bli gravid ända sedan försöket med min son som kom till under hormonbehandling inför ivf. Nu har vi försökt skaffa ett syskon under sju månader men spottings har jag fått varje månad! Jag har alltid räknar spottings som "ok då var det kört"! Jag har haft spottings även den här månaden, men har ändå fått ett plus och nu verkar spottingsen avta! Peppar, peppar, mycket kan hända, men jag blev åtminstone gravid! Hoppas jag kan skänka hopp till någon!

Svar på tråden Spottings... ändå gravid?