• lakritspipa

    Snälla, berätta om din uppkörning, lyckad som misslyckad

    Kör upp om några dagar och tänker konstant på detta.
    Hur gick det till för dig? Vilka missar gjorde du? Säkerhetskontroll?
    Vill veta allt!

  • Svar på tråden Snälla, berätta om din uppkörning, lyckad som misslyckad
  • ElinC

    Jag var jättenervös. Så hade jag hört att om jag fick en viss kontrollant så skulle det va kört. Och visst fick jag honom.

    Jag var alldeless skakis och gjorde alla fel. Körde för fort, körde mot rött, fel i rondell. Så det är väl ganska solklart att jag inte blev godkänd. Andra gången gick det bättre :). Lycka till! Och försök slappna av, det är mitt tips.

  • racer x

    Har gjort 4 uppkörningar 2 för å 2 för mc.

    Bilen-- blåste förbi ett tillfälligt rödljus i hålan där jag bodde innan . Hade en übersur tanta till inspektör.

    Nr 2 gick mycket bättre. En som började som han där nere med lite lugnade snack. En yngre gubbe denna gången.

    Han jag hade när jag körde upp för mc började prata lite allmänt för han visste så klart att alla är lika nervösa när dom kommer dit. Gick åt skogen första gången, fick hjärnsläpp deluxe.

    Andra gången var det stolpe in, höll på att kugga på långsamma manöverbanan. Så jag gjorde den snabba och efter lite lugnande paus fixade jag den långsamma också. Och efter lite paus var det ut i trafiken. Kom tillbaka efter lite missförstånd och lossnad backspegel. Tog lite tid men jag fick papperslappen, drog hem med körläraren. Och rakt hem och rullade ut min egen och körde hela dagen med ett stort leende. Hade samma inspekör båda gångerna.

  • lakritspipa

    Det gick bra!!!
    Var så nervös i flera dagar innan och ända fram tills jag satte mig i bilen. Men när jag började köra var jag hur lugn som helst. Jag glömde blinka ut när jag startade i backe från kanten en gång, fick i fel växel i uppförsbacke en gång och fick inte upp så hög hastighet på motorpåfart som jag borde, men kände mig ändå helt lugn.
    Jag var noga med att överblicka i god tid och anpassa körningen efter det. Tror det var det som gjorde att det gick vägen.
    Så lycklig!

  • NEJ0608

    Körde upp gravid i v.38 :p

    Inre säkerhetskontroll!

    Körde mycket landsväg i en sväng in på skogsväg,fick vända på den vägen, backa runt ett hörn (gick åt skogen) sen ut i centrum, genom rondeller och tillbaka.

    Klarade det!

    Lycka till!

  • Firefairy

    Jag kuggade min första uppkörning på grund av en inte så välplanerad omkörninga v en lastbil, strax innan jag skulle göra väsntersväng så lastbilen jag precis passerat fick stanna bakom mig...

    Andra gången gick det hur bra som helst, körde ca 30 minuter, innan han sa att "nu kör vi tillbaka" och på vägen berättade han om en tidingsartikel:
    "jag har läst att ungdomar idag dricker sprit via tamponger...
    detta för att då stannar lukten av alkohol kvar i tampongen och ungdomarna endast blir berusade"

    detta var iof 10 år sedan - men berättelsen sitter kvar :)

  • förvirradtjeja

    Uppkörning i Mjölby 

    Hej! Jag har precis kört upp för andra gången (1a gången var i Järfälla och dagens var i Farsta). Jag har utvecklats mycket sedan första uppkörningen och min största miss var att jag inte har övat så mycket på att följa skyltar vilket ledde till att jag körde fel 2 ggr. Dock sade min inspektör att min körning var bra förutom detta. Mina nerver gör verkligen att min prestation blir sämre men jag känner också att jag blir tryggare och tryggare ju mer jag kör. Poängen med detta inlägg är att fråga om någon av er har kört upp i Mjölby och har några tips på svåra saker som kan komma som jag kan öva på i Stockholm. 
    Tacksam för svar! 

  • Forumdeltagaren

    Jag har kört upp 4 gånger varav 1 misslyckades.
    Första gången var med bil 1987. Jag kände mig spänd och nervös inför den ganska strama gubben från Trafiksäkerhetsverket. Det var en dag i mars i mellersta Sverige med lätt snöfall. Jag körde från trafikskolan i stan och en bit utanför stan och sedan tillbaka.
    Det var rött ljus och jag saktade in och körde sakta mot korsningen och det blev precis grönt och jag slapp stanna men vad jag fick veta sedan var att det inte hade blivit grönt ännu när bilens framhjul passerade stopplinjen så då blev det inget körkort.

    Nästa gång gick det bättre med en betydligt trevligare inspektör som hette Dan kommer jag ihåg. Jag fick köra samma sträcka och sedan parkera i ett parkeringshus. Jag glömde parkeringsbromsen i och körde några meter med den (den var inte så bra och bromsade inte så mycket) innan Dan påpekade att det lyste en röd lampa och frågade mig vad det var för lampa. Jag lossade paekeringsbromsen och körde vidare och tänkte att det blir nog underkänt nu igen.
    Framme vid trafikskolan tog han fram mitt körkort och jag fick signera med min namnteckning. Vilken lycka!:)

    2 år senare skulle jag köra upp med buss och det var inspektör Dan igen!
    Han kände dock inte igen mig.
    Jag gjorde säkerhetskontroll på bussen på en parkeringsplan och när jag sedan körde iväg med bussen kom jag ihåg att jag hade glömt att testa signalhornet så jag tutade snabbt ett par gånger och då skrattade han lite och jag funderade över om jag hade gjort bort mig nu.
    Jag fick köra ut ur stan och lite landsväg och sedan "smal krokig väg" som det hette och sedan fick jag även mitt körkort för buss (och lastbil utan släp).

    Ca 20 år senare var det dags igen och då för lastbilssläp.
    Inspektören var en äldre man och han mådde nog inte så bra psykiskt. Han sa något diskret ytligt om det tror jag och jag tolkade det som att han nog kände en del oro och ångest. Jag har egen erfarenhet av det och jag tyckte mig förstå mig på honom och jag lyckades nog prata med honom och få honom att må mycket bättre under tiden vi genomförde provet och det kändes så bra då och det gav mig ett lugn och positivt sinnestillstånd.

    Jag kopplade släpet och gjorde säkerhetskontroll. När vi stod där på huk under bil och släp var det vissa saker jag inte hittade och jag började känna mig nervös och inspektören blev också nervös och undrade om det var något fel och vad i så fall. Jag ville ju inte göra bort mig och försökte spela lugn och tänka klart och så såg jag att det jag sökte skulle vara under lastbilen och jag hade tittat efter detta under släpet!:))) Men då var plötsligt allt under kontroll igen:)

    Sedan körde vi ut mot vägen i lägsta möjliga fart. Jag skulle precis börja gasa när jsg upptäckte några hästar som strax skulle korsa vår väg så jag fortsatte krypköra. Jag såg ur inspektören nervöst började skruva på sig för han hade säkert inte sett hästarna.
    Ett ögonblick senare såg han nog dom och jag fick perfekt flyt i körningen och behövde aldrig stanna för hästarna när jag sedan bara ökade farten och körde vidare ut på vägen.
    Större landsväg och sedan en mindre väg med backar och kurvor och under färden så började inspektören må bättre psykiskt och blev så trevlig och glad.
    Allt flöt på bra och sedan fick jag några frågor och lastbilar och släp och sedan blev jag godkänd:)

  • Dalkullan66

    Min uppkörning, det var 20 år sedan, sommarjobbade på ett kontor. på cykeln på väg till uppkörningen kom jag på att jag hade glömt andra skor hemma, på mig hade jag pumps med 7 cm klack, var mest orolig för vad inspektören skulle säga, själva körningen oroade mig inte för jag hade övningskört ganska mycket i klackar. väl framme så hälsade vi på varandra och jag hoppade in i bilen iförd sommarklänning och pumps, kan säga att han tittade mer på min outfit än på vägen, själva körningen gick bra, jag tror han försökte hitta alla rödljus i stan som låg i backe, han trodde väl inte att jag skulle fixa dragläget med dom klackarna, men det var inga problem, jag upplevde faktiskt att körskolebilen var lättare att köra i klackar än ballerinaskor, man fick en bättre vinkel på foten. Nu för tiden kör jag nästan bara automat å då kan klacken vara nästan hur hög som helst.

Svar på tråden Snälla, berätta om din uppkörning, lyckad som misslyckad