• Svar på tråden mjölkpulverskandalen
  • väntar i Kina kön

    Då måste jag lämna ett urinprov. Stackars barn som har drabbats av mjölkpulver skandalen. Är det fler som ska lämna prover nu här i Sverige? Vad säger vcd`?

  • Cerdrica

    Vår son mår bra och är frisk (har varit frisk sedan vi kom hem för ett år sedan!) och de utländska, engelsktalande personer som jobbat som volontärer på hans barnhem i flera år säger att de aldrig sett den aktuella mjölken där men vi har ändå bestämt oss för att kolla upp det. Hellre kolla en gång för mycket än för lite liksom. Vi ringde barnsjukhuset som tog vår oro på allvar och vi har fått en tid för provtagning.

  • sari

    Vi kom hem för så länge sedan så jag tänker inte just nu på att själv gå och kolla vårt barn. Om det framkommer nya fakta om att barn som kom hem för länge sen kan vara drabbade ändrar vi oss, så klart. Hade vi kommit hem 2008, 2007 och kanske till och med 2006 så hade jag nog gått iväg och kollat. Ett blodprov är relativt enkelt. Vi väntar också på syskon och vet ännu inte när det blir aktuellt. Troligtvis kommer vi då att gå och kolla. Lite beroende på när vi får barn och hur gammalt barn det blir.

  • sari

    Tycker också att det är lite läskigt att ingen vet något om det finns några långtidsverkande problem. Kan man gå omkring med små melaninstenar i njurarna som man inte märker av och som sedan skapar andra problem? Tror inte att någon forskat kring just melanin, någon annan som vet?

  • väntar i Kina kön

    Det är väll ett urinprov som man ska ta för att få veta eller?

    Vi ha så problem med att ta blodprover på vår kille. De är helt omöjligt och vi vill ju veta helt säkert så han inte är/blir sjuk.

  • sari

    väntar i Kina kön skrev 2008-10-21 23:23:52 följande:


    Det är väll ett urinprov som man ska ta för att få veta eller?sjuk.
    Jag har hört talas om både urinprov, blodprov och ultraljudsundersökning av njurarna. Jag vet inte vilket som görs först. Tror inte att läkarna vet det heller, då de är "tagna på sängen". Det vore bra om det kom riktlinjer som gick ut till vårdcenraler och barnläkarmottagningar, om både vilka undersökningar som är lämpligast och vilka som ska undersökas.

    Vilka som ska undersökas kan dock vara svårt att veta då ingen vet hur länge Melaninet funnits i mjölken. Skandalen blossade upp precis när OS var över. Tror inte att det var en slump.
  • Tufselina

    Jag har ringt och fått en läkartid för diskussion nästa vecka, här vet de inte hur de ska ställa sig till provtagning på barnen men jag vet att några barn redan fått lämna urinprov, blodprov och fått remiss för ultraljud....
    Vi fick vår dotter för 3 år sen och eftersom de inte vet hur länge detta pågått vill jag vara säker på att hon är frisk. Hon har haft en del problem med magont som vi tror beror på att hon säger att hon har ont när hon är hungrig/mätt/behöver bajsa etc men TÄNK OM det är njurarna som gör ont. Vi var inne akut i juni med buksmärtor och feber då de misstänkte tarmvred men det gick över och inget urinprov togs (har senare hört att man alltid ska göra det vid buksmärtor) usch vad tankarna går i huvudet....

Svar på tråden mjölkpulverskandalen