• Syss Inha

    Bibeln är en saga skriven av många (fiktiva?) författare

    ...anser jag.

    Tycker det är rätt fantastiskt att berättelser kan ta sådana otroliga propotioner och läsas av så många som Bibeln gör.

    Undra om det någonsin kommer ske igen, eller kanske målgruppen redan är mättad av de olika versionerna som finns?

    Märkligt att utvecklingen och kunskapen har kommit så långt gällande så mycket annat men i Bibelns värld står allt stilla men trots det så dör den inte ut.

    Vilket koncept, varje egenföretagares dröm, kom på en idé som fungerar som en evighetsmaskin, luta dig tillbaka och njuuuut...

    Jag vill också skriva en Bibel.

  • Svar på tråden Bibeln är en saga skriven av många (fiktiva?) författare
  • Free Spirit
    Queen70 skrev 2008-10-26 00:06:53 följande:
    Jag tror helt enkelt inte att gud gör allt det där, utan att det är saker människan gör, så frågan blir ju felställd till en sådan som mig. Och vad det gäller narkotika som typ heroin så brukar metadon vara bra mycket effektivare än gud :)Free Spirit skrev 2008-10-26 00:04:04 följande:
    Men hur vet du at det er så..har du snakket med narkomane eller alkoholikere som har blitt satt fri i et nu..uten noen form for bivirkninger av negative sorten?

    Metadon er jo et syntetisk stoff og har absolutt bivirkninger..men det har inte Guds kraft..iallefall inte noe negativt

    no.wikipedia.org/wiki/Metadon
  • Queen70

    Jag är fullt insatt i hur metadon fungerar men tack ändå.

    Jodå jag har träffat missbrukare som gått med i en kyrka och blivit drogfria och det funkar ibland, precis som när nån ibland finner kärleken och pga. denna finner styrkan att bli nykter. Jag tillskillnad ifrån dig tror dock att detta inte har nåt med gud att göra utan människans egen kraft som man lyckats hitta för att ens liv fått en ny mening av någon orsak, att man funnit gemenskap i en kyrka, funnit kärleken eller fått barn etc.

    Free S pirit skrev 2008-10-26 00:17:01 följande:


    Men hur vet du at det er så..har du snakket med narkomane eller alkoholikere som har blitt satt fri i et nu..uten noen form for bivirkninger av negative sorten?Metadon er jo et syntetisk stoff og har absolutt bivirkninger..men det har inte Guds kraft..iallefall inte noe negativt no.wikipedia.org/wiki/Metadon
  • Verkligen

    Bibeln är bullshit. Tycker jag.


    jag är livrädd för att leva och jag är dödsrädd för att dö
  • Free Spirit
    Queen70 skrev 2008-10-26 00:26:19 följande:
    Jag är fullt insatt i hur metadon fungerar men tack ändå.Jodå jag har träffat missbrukare som gått med i en kyrka och blivit drogfria och det funkar ibland, precis som när nån ibland finner kärleken och pga. denna finner styrkan att bli nykter. Jag tillskillnad ifrån dig tror dock att detta inte har nåt med gud att göra utan människans egen kraft som man lyckats hitta för att ens liv fått en ny mening av någon orsak, att man funnit gemenskap i en kyrka, funnit kärleken eller fått barn etc.Free S pirit skrev 2008-10-26 00:17:01 följande:
    Om du vil bort forklare det hele er jo din sak
    Men du bør virkelig snakke med flere ex narkomane, alkoholikere og høre hvordan dei oppleved Gud sette dem fri.

    Grunnen til at jeg sier det er ganske enkel den at jeg vet det finst mange der ute som kan dele sitt vitnesbyrd om Guds overnaturlige inngripen i deres liv. Og det kan også forandre ditt syn på det hele. Alltså noe godt vil komme ut av det for din egen del.

    Selv har jeg også erfart Guds kraft på min egen kropp der Han sette meg fri bare ved å lytte til Hans ord.
  • Queen70

    Jag anser ju då inte att det är "bortförklaringar" utan detta är ju MIN sanning och MIN tro. Och lika mycket vittnesbörd som du kan ta fram så kan ju jag hänvisa till andra som upplever saker helt annorlunda, som jag själv exempelvis.

    Men det är bara att gratulera till att du har en sådan tro, det måste kännas tryggt att leva i vetskapen om att det finns en mening med allt och nåt högre väsen som vakar över dig. Det är väl ett allmäntmänskligt behov detta att hitta en sådan mening och sammanhang och i många fall kan jag som absolut icke troende känna avund för de människor som har förmågan att hänge sig så till en tro istället för att hänga fritt i tillvaron som vi andra gör. Men tyvärr, ingen gud har ännu uppenbarat sig för mig, fast jag letat :)

    Free Spirit skrev 2008-10-26 00:31:19 följande:


    Om du vil bort forklare det hele er jo din sak Men du bør virkelig snakke med flere ex narkomane, alkoholikere og høre hvordan dei oppleved Gud sette dem fri. Grunnen til at jeg sier det er ganske enkel den at jeg vet det finst mange der ute som kan dele sitt vitnesbyrd om Guds overnaturlige inngripen i deres liv. Og det kan også forandre ditt syn på det hele. Alltså noe godt vil komme ut av det for din egen del.Selv har jeg også erfart Guds kraft på min egen kropp der Han sette meg fri bare ved å lytte til Hans ord.
  • Free Spirit
    Queen70 skrev 2008-10-26 00:36:43 följande:
    Jag anser ju då inte att det är "bortförklaringar" utan detta är ju MIN sanning och MIN tro. Och lika mycket vittnesbörd som du kan ta fram så kan ju jag hänvisa till andra som upplever saker helt annorlunda, som jag själv exempelvis.Men det är bara att gratulera till att du har en sådan tro, det måste kännas tryggt att leva i vetskapen om att det finns en mening med allt och nåt högre väsen som vakar över dig. Det är väl ett allmäntmänskligt behov detta att hitta en sådan mening och sammanhang och i många fall kan jag som absolut icke troende känna avund för de människor som har förmågan att hänge sig så till en tro istället för att hänga fritt i tillvaron som vi andra gör. Men tyvärr, ingen gud har ännu uppenbarat sig för mig, fast jag letat :)Free Spirit skrev 2008-10-26 00:31:19 följande:
    Ja jeg vet så, men det er endå en bortforklaring på det som er åpenbart.

    Javisst opplever vi mennesker ting forskjellig, men det har vel med hvem vi setter vår lit til?!! Vet inte, men tydelig for meg er det vel at du har letet på feil plass eller..inte ønsket det høyt nok/vært desperat!

    Se bare hva Ordet sier om saken og ha i minnet Gud kan inte lyge:

    Jer 29:11-13
    Jag vet vilka avsikter jag har med er, säger Herren: välgång, inte olycka.
    Jag skall ge er en framtid och ett hopp.
    När ni åkallar mig och ber till mig skall jag lyssna på er.

    Ja, om ni helhjärtat söker efter mig skall jag låta er finna mig, säger Herren.

    Selv var jeg desperat etter å finne sannheten og godtok inte annet uansett hva det innebar for mitt liv!! Gud vil ha oppriktighet på dypet!

    Om det er noe en letter etter sin elskede som er ens alt, så gir en seg inte før en finner personen.
  • Queen70

    Åh, vad jag tycker det är svårt att acceptera att du inte kan acceptera MIN tro utan att nedvärdera den som en bortförklaring när jag faktiskt försöker bemöta dig med respekt. Det är väl en av orsakerna till att jag har så svårt för detta med religion...*suck*

    Free Spirit skrev 2008-10-26 00:52:53 följande:


    Ja jeg vet så, men det er endå en bortforklaring på det som er åpenbart.Javisst opplever vi mennesker ting forskjellig, men det har vel med hvem vi setter vår lit til?!! Vet inte, men tydelig for meg er det vel at du har letet på feil plass eller..inte ønsket det høyt nok/vært desperat!Se bare hva Ordet sier om saken og ha i minnet Gud kan inte lyge:Jer 29:11-13Jag vet vilka avsikter jag har med er, säger Herren: välgång, inte olycka. Jag skall ge er en framtid och ett hopp.När ni åkallar mig och ber till mig skall jag lyssna på er.Ja, om ni helhjärtat söker efter mig skall jag låta er finna mig, säger Herren.Selv var jeg desperat etter å finne sannheten og godtok inte annet uansett hva det innebar for mitt liv!! Gud vil ha oppriktighet på dypet! Om det er noe en letter etter sin elskede som er ens alt, så gir en seg inte før en finner personen.
  • Free Spirit
    Queen70 skrev 2008-10-26 01:07:30 följande:
    Åh, vad jag tycker det är svårt att acceptera att du inte kan acceptera MIN tro utan att nedvärdera den som en bortförklaring när jag faktiskt försöker bemöta dig med respekt. Det är väl en av orsakerna till att jag har så svårt för detta med religion...*suck*Free Spirit skrev 2008-10-26 00:52:53 följande:
    Forlåt så mycket om du tycker det så..men jeg mente inte alls å være respektløs..bare klar!

    Du ser det med andre øyner en det jeg gjør..det vet jeg jo så klart...men jeg vet jo også at det er en annen side av saken..det er det jeg vil ha frem.

    Vi var alle blind til vi ble seenede..synger vi jo i Amasing grace!
  • Rataxes

    Free Spirit skrev 2008-10-26 00:31:19 följande:


    Om du vil bort forklare det hele er jo din sak Men du bør virkelig snakke med flere ex narkomane, alkoholikere og høre hvordan dei oppleved Gud sette dem fri. Grunnen til at jeg sier det er ganske enkel den at jeg vet det finst mange der ute som kan dele sitt vitnesbyrd om Guds overnaturlige inngripen i deres liv. Og det kan også forandre ditt syn på det hele. Alltså noe godt vil komme ut av det for din egen del.Selv har jeg også erfart Guds kraft på min egen kropp der Han sette meg fri bare ved å lytte til Hans ord.
    Du borde kanske prata med före detta missbrukare som kommit ur sitt missbruk av egen kraft UTAN någon gud eller bibel.
  • Free Spirit
    Rataxes skrev 2008-10-26 01:20:13 följande:
    Free Spirit skrev 2008-10-26 00:31:19 följande:Du borde kanske prata med före detta missbrukare som kommit ur sitt missbruk av egen kraft UTAN någon gud eller bibel.
    Vet inte om jeg forstod helt hva du skrev..men jovisst finst det dem som ble fri i egenkraft, ABSOLUTT!! Men jeg er overbevist om at det var en lang og hard vei å gå!!
  • Queen70

    Hur skulle du själv tolka det om jag hävade att din tro berodde på att du var blind och inte såg klart tycker jag du kan fråga dig innan du somnar inatt :)

    Free Spirit skrev 2008-10-26 01:17:03 följande:


    Forlåt så mycket om du tycker det så..men jeg mente inte alls å være respektløs..bare klar!Du ser det med andre øyner en det jeg gjør..det vet jeg jo så klart...men jeg vet jo også at det er en annen side av saken..det er det jeg vil ha frem. Vi var alle blind til vi ble seenede..synger vi jo i Amasing grace!
  • Hs egen
    Queen70 skrev 2008-10-25 23:52:14 följande:
    Det kanske den gör men det är ju dock MÄNNISKOR som gör dessa omforuleringar som passar det som för tidsepoken är gångbart. Det är ju visserligen kul om gud är flexibel men....hmm... Hur man senare kan använda guds ord som sanningar på liv och död är en annan femma det...Hs egen skrev 2008-10-25 23:34:46 följande:
    Men det är inga omformuleringar! Det är översättning från GRUNDtexten. Kan du sluta vrida till det?
  • Queen70

    Jag vrider inte till det. Om det inte är omformuleringar som bättre ska passa tiden så vad är det då?
    Och vad har det för syfte. Varför använder man helt enkelt inte GRUNDtexten då?

    Hs egen skrev 2008-10-26 22:25:12 följande:


    Men det är inga omformuleringar! Det är översättning från GRUNDtexten. Kan du sluta vrida till det?
  • JJJB

    Lika otroligt som att världen kommer ställa om kalendern på 0 igen (som vid Jesu födelse) kommer en ny bok uppstå med samma påverkan på människor som Bibeln. Det är, fortfarande efter snart 2000 år, en bok som förvandlar liv varje dag, av en anledning.

    Bibeln har en väldigt förankrad historia, här finns en bra återgivning av hur historiskas skrifter bevarats och hur Bibeln bildades:

    www.alltombibeln.se/bibelfragan/sattehop.htm

  • themia
    Free Spirit skrev 2008-10-26 00:31:19 följande:
    Selv har jeg også erfart Guds kraft på min egen kropp der Han sette meg fri bare ved å lytte til Hans ord.
    Kan du berätta vad hen sa? Det vore intressant att veta.
Svar på tråden Bibeln är en saga skriven av många (fiktiva?) författare