• kokoskärlek med bubblor

    Tvätta kläder med vanlig såpa

    Jag testade att tvätta kläder i maskin med enbart vanlig såpa (i facket för flytande tvättmedel) och det både ser rent ut och känns rent.
    Söker efter det absolut mest miljövänliga sättet att tvätta kläder (men naturligtvis ska det bli helt rent) och detta verkar alltså funka.
    Googlat en del men finner inte så mycket info om det. Fler som testat eller vet något om detta? Kan det vara dåligt på något vis? Såpa är väl såpass rent att man t.o.m kan tvätta djur, infekterade sår, barn m.m med det?

  • Svar på tråden Tvätta kläder med vanlig såpa
  • kokoskärlek med bubblor
    Mamsis skrev 2008-10-28 21:51:11 följande:
    Kan ha varit Plus som gjorde det testet. Eller så läste jag det i någon tidning, Råd och Rön, Vi föräldrar el liknande. Jag tror dock det var på tv.
    Låter som det skulle kunna vara Plus
    Gällde testet maskintvätt?
  • kokoskärlek med bubblor

    Testat några tvättar till och jag måste säga att det känns oerhört rent!
    Skulle vilja göra någon form av test med såpa kontra vanligt tvättmedel..hmm..

  • sweetpea

    Men har inte Grumme en tvättsåpa för just klädtvätt? Men kanske är lika illa som vanlig tvättmedel, då?

  • Bam
    sweetpea skrev 2008-11-02 14:25:41 följande:
    Men har inte Grumme en tvättsåpa för just klädtvätt? Men kanske är lika illa som vanlig tvättmedel, då?
    Nej, grumme tvättsåpa är väldigt bra miljöval. + att det tvättar rent och luktar gott. Glad
    Det som är visdom för den ene kan vara dumhet för den andre
  • kokoskärlek med bubblor

    Jo, det har de - vilket är väldigt bra
    Jag försöker bara tvätta med så lite belastning på naturen som möjligt och i det avseendet är ju vanlig såpa bättre än tvättsåpa eftersom tvättsåpan fortfarande innehåller mer
    Så..om jag kan få det att funka med såpa så är det ju super. Går det inte så finns det andra bra val

  • Hägris

    nu kör jag bara såpa tsv återkommer med utvärdering


    Men SUUUUUUUG!
  • kokoskärlek med bubblor

    Carro W skrev 2008-11-04 15:01:11 följande:


    Här är ett test med "alternativa" tvättmetoder www.icakuriren.se/ArticlePages/200810/09/2008...
    Tack
    Tvättmedlet verkar ju funka bäst i det testet, hoppas de är objektiva
    Ska bli intressant att se hur såpa funkar på fläckar, sällan man har smutsig tvätt i den bemärkelsen när man inte har barn
    Synd att de inte testade såpa, man borde kanske smutsa ned några plagg likvärdigt och göra ett eget test..
  • kokoskärlek med bubblor

    Måste puffa denna lite för jag vill verkligen ha så många svar som möjligt

  • Hägris

    jag är så positiv jag hade iofs galltvål på värsta fläckarna  men det blev så mjukt oxå helt utan mjukmedel!!


    Men SUUUUUUUG!
  • kokoskärlek med bubblor
    Hägris skrev 2008-11-07 22:12:38 följande:
    jag är så positiv jag hade iofs galltvål på värsta fläckarna  men det blev så mjukt oxå helt utan mjukmedel!!
    Låter bra Jag är också nöjd
    Men vill ha fakta :/ kan man lita på att det är ok när det känns/ser/luktar rent..?
    Såpa är väl extremt rengörande på i princip allt annat?
  • Hägris

    ja och man kan smöja gummilister med det oxå =)

    Svårt att hitta bevis men ser det rent ut, luktar rent osv så visst fan ÄR det rent??


    Men SUUUUUUUG!
  • Rigmor Mortis
    isisisis skrev 2008-10-25 14:34:09 följande:
    Själv avnänder jag schampo till handtvätt Det vore super om det fungerar såklart. Vad jag tänker på är att såpa bildar en "yta" efter ett tag. Sprutar man det på växter tillräckligt många gånger så blir det tillslut "strävt"då är det hopplöst att få bort. Likadant med stentrappor. Det är suveränt i början,men sedan kan man råka ut för ett "haveri" och vara tvungen att bokstavligen "skrubba" av det... En orolig tanke bara...
    Överfettad sten/klinker kan man få rent igen om man använder en alkalie (då slipper man skrubba så förbaskat)
  • Micke M

    Fortsätt med såpa. Tvättmedel består av tensider/tvålestrar med olika lång kolkedja och hjälpämnen. Oavsett om reklamen säger "nytt, ny, new" så finns det endast några få molekyler att välja på. Hjälpämnena kan vara enzymer och komplexbildare för att bryta ner proteiner och binda smuts som förs bort av tvättvattnet.

    Förr användes aska som innehåller kaliumhydroxid, fettet förtvålas och löses i vattnet, blekning i solen.

    Visst är TAED-tvättmedel för kulörtvätt fint men att testa med såpa och blekmedel för vittvätt, som oxiderar gula lakan vita funkar bra. Fråga farmor eller någon gammal fin människa med erfarenhet så får du ett riktigt svar.

    Jag kör vittvätt med såpa och lavendelolja + blekmedel (olika typer av peroxider finns, sk syreblekning) från Konsum (bleksalt, blekmedel och Vanish är syreblekare, peroxider). Vitt och väldoftande. (en del tvätterier använder hypokloriter, som Klorin och liknande, används även till vattenrening) Blek vittvätt i solens UV-ljus, som förr om du har tid.

    Proffstvätterier då? Kör de med smörjan som pumpas ut i reklamen? Nej, bara enkla standardgrejer, fast ofta två eller tre komponenter som kommer på säckar, tunnor eller fat. Tensid, blekmedel, enzym - var för sig.

    Din känsla för "rent" är det som gäller, lita på den.

    Luktar t-tröjan svett redan efter en timme? Använd tvättmedel med enzymer, ett vanligt paket från hyllan bara.

    Lita på känslan, inte reklam. Grumme tvättsåpa med bomullsolja gör kläderna mjuka.

    Allt ovan är en attityd och en åsikt som bygger på egen "tvätt", tänk på det om du själv inte blir helt nöjd. Prova dig fram eller skaffa mirakeltvättmedel från affärshyllan.. 

    Micke 

  • Rentutangift
    Micke M skrev 2013-09-12 05:41:59 följande:
    Fortsätt med såpa. Tvättmedel består av tensider/tvålestrar med olika lång kolkedja och hjälpämnen. Oavsett om reklamen säger "nytt, ny, new" så finns det endast några få molekyler att välja på. Hjälpämnena kan vara enzymer och komplexbildare för att bryta ner proteiner och binda smuts som förs bort av tvättvattnet.

    Förr användes aska som innehåller kaliumhydroxid, fettet förtvålas och löses i vattnet, blekning i solen.

    Visst är TAED-tvättmedel för kulörtvätt fint men att testa med såpa och blekmedel för vittvätt, som oxiderar gula lakan vita funkar bra. Fråga farmor eller någon gammal fin människa med erfarenhet så får du ett riktigt svar.

    Jag kör vittvätt med såpa och lavendelolja + blekmedel (olika typer av peroxider finns, sk syreblekning) från Konsum (bleksalt, blekmedel och Vanish är syreblekare, peroxider). Vitt och väldoftande. (en del tvätterier använder hypokloriter, som Klorin och liknande, används även till vattenrening) Blek vittvätt i solens UV-ljus, som förr om du har tid.

    Proffstvätterier då? Kör de med smörjan som pumpas ut i reklamen? Nej, bara enkla standardgrejer, fast ofta två eller tre komponenter som kommer på säckar, tunnor eller fat. Tensid, blekmedel, enzym - var för sig.

    Din känsla för "rent" är det som gäller, lita på den.

    Luktar t-tröjan svett redan efter en timme? Använd tvättmedel med enzymer, ett vanligt paket från hyllan bara.

    Lita på känslan, inte reklam. Grumme tvättsåpa med bomullsolja gör kläderna mjuka.

    Allt ovan är en attityd och en åsikt som bygger på egen "tvätt", tänk på det om du själv inte blir helt nöjd. Prova dig fram eller skaffa mirakeltvättmedel från affärshyllan..  smile1.gif

    Micke  smile1.gif
    Grumme tvättsåpa har inget med såpa att göra utan innehåller samma gifter som konventionella tvättmedel och är med andra ord inte miljövänligt alls.
Svar på tråden Tvätta kläder med vanlig såpa