• Vilvarin

    Nuvaring

    Jag har alltid tyckt att p-ring låter som ett lite kul skämt, men då inga p-piller verkar funka för mig skrev barnmorskan ut dessa till mig idag.

    Så nu vill jag höra vad ni som använder/använt det tycker?! För- och nackdelar.. Och framförallt, sitter den verkligen alltid kvar?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-22 11:56
    Liten uppdatering..
    Jag tog ur min ring på juldagen, några dagar efter att jag satt in min 3:e ring. Mitt humör blev bara värre och värre för varje vecka jag använde den, och till slut så pass illa att jag kände att jag inte ville leva längre. Och sån är verkligen inte jag! Så nu är det slut på hormoner för min del! :)
    Jag kommer istället att använda mig av FAM (Fertility Awareness Method), något alla tjejer borde läsa på mer om, så mycket bättre än hormonella preventivmedel!

  • Svar på tråden Nuvaring
  • Marlie87

    Jag har en kompis som använt pring och jag tycker den verkar märklig :) Känns liksom inte som något att lita på, men med era ord kanske man ska fundera på en när man är klar med bebisbakningen för den här gången.. :)

    Hur går det för dig TS? Hittat någon sida med biverkningar???

  • Lilla jag81

    Följande biverkningar har rapporterats av användare av NuvaRing.

    Vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 av 100, men färre än 1 av 10 kvinnor)

    * buksmärta, sjukdomskänsla (illamående)
    * vaginal svampinfektion (så som ?torsk?), ringrelaterat obehag i vagina, genital klåda, flytning från vagina
    * huvudvärk eller migrän; nedstämdhet; minskad sexlust
    * bröstsmärta; smärtsamma menstruationer
    * akne
    * viktökning
    * utstötning av ring

    Mindre vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 av 1 000 men färre än 1 av 100 kvinnor)

    * synrubbning; yrsel
    * svullen buk; kräkning; diarré eller förstoppning
    * trötthet, olust eller irritation; humörförändring; humörskiftning
    * vätskeansamling i kroppen (ödem)
    * blåskatarr eller urinvägsinfektion
    * svårighet eller smärta vid tömning av blåsan; stark önskan och behov av att tömma blåsan, täta trängningar
    * problem vid samlag inkluderat smärta, blödning eller att partnern känner ringen
    * förhöjt blodtryck
    * ökad aptit
    * ryggsmärta; muskelspasm; smärta i ben och armar
    * minskad hudkänslighet
    * ömma eller förstorade bröst; fibrocystisk bröstsjukdom (cystor i brösten som kan svullna eller bli smärtsamma)
    * inflammation i livmoderhalsen; cervixpolyp (tillväxt i livmoderhalsen); utväxt på gränsen till livmodermunnen (ektopi)
    * genital flytning; förändringar i blödningsmönstret (t.ex. kraftig menstruation, menstruationen förlängs, blir oregelbunden eller uteblir helt); bäckenobehag; premenstruellt spänningssyndrom (PMS), spasm i livmodern
    * vaginal infektion (svamp och bakteriell); brännande känsla, illaluktande, smärta, obehag eller torrhet i vagina eller vulva
    * hårförlust, eksem, klåda, utslag eller blodvallning
    * brusten ring

  • Vilvarin

    Lilla jag81: Tack, jag är sjuksköterska så att hitta det där är inga problem. Jag vill veta vad folk TYCKER om den, inte vad som har rapporterats, för det innnebär inte att alla kommer att drabbas av det. :)

  • sannesnäckan

    Kan dela med mig av min erfarenhet. Jag hade den i ett halvår. De första tre månaderna var det helt okej (om man bortser från lite ökade flytningar) men sen de sista tre månaderna innan jag slutade använda den hade jag som mensvärk varje dag, ont vid sex och mådde illa lite då och då. Sen när jag slutade med ringen försvann alla besvär.

  • Madeleine85
    Vilvarin skrev 2008-11-07 12:14:38 följande:
    Nu har jag haft min p-ring i snart 2 veckor, och jag vet inte om jag är nöjd ännu. Jag hade ägglossning denna månad (vilket man ju inte borde få med p-ring), och sen dess har jag haft som mensvärk varje dag. Jag är illamående på eftermiddagen och mer på kvällarna, blir väldigt yr stundtals och jag har framförallt fått sån ökad matlust! Nån mer som känt av detta i början med nuvaring? Går det över?
    Jag hade P ring men tog ut den för jag fick ökad matlust och gick upp i vikt som tusan av den, svällde nå så fruktansvärt. Samma med min kusin som använde den, hon fick också så. Men annars funkade den rba :)
  • Fluss

    Jag började använda nuvaring efter att jag fått min son, då jag blev gravid trots p piller, och barnmorskan föreslog då pring då det ger ett jämt flöde med hormoner...
    Jag tycker att den fungerat utmärkt! och tycker att den är mycket bättre än något annat jag testat...
    känndes lite konstigt i början + att den gled ute lite första tiden
    men när man fått in snitsen så är det bra =)

  • mababy

    det är vanliga biverkningar som du har med tanke på att p-ringen innehåller olika hormoner helt enkelt. Jag själv var nöjd med min ring och funderar på att återgå till den så småningom...

  • Lena24

    Jag har haft ringen, men jag blev så otroligt deprimerad under den tiden! Trodde inte att det berodde på ringen men när jag tog ut den så blev jag mitt gamla glada jag igen! OM du bestämmer dig för att testa p-ringen så var uppmärksam på om ditt humör går neråt, det kan bero på ringen!

    Lycka till!!

  • Finkelkeso

    Lena24 skrev 2008-12-05 21:50:48 följande:


    Jag har haft ringen, men jag blev så otroligt deprimerad under den tiden! Trodde inte att det berodde på ringen men när jag tog ut den så blev jag mitt gamla glada jag igen! OM du bestämmer dig för att testa p-ringen så var uppmärksam på om ditt humör går neråt, det kan bero på ringen! Lycka till!!
    samma här. jga va en riktig surkärring när jag hade ringen. var arg på allt och alla. mest sambon som fick ta all skit.
  • Nickpick

    Jag har använt ringen sen i somras och har sista tiden mått illa, känt mig yr och fårr ökad matlust, jag grinar ganska ofta speciellt innan mens, deppigt! vet inte om det beror på den dock men får väl se om det blir bättre!

  • Tenerife

    Finkelkeso skrev 2008-12-06 07:35:15 följande:


    Lena24 skrev 2008-12-05 21:50:48 följande:
    samma här. jga va en riktig surkärring när jag hade ringen. var arg på allt och alla. mest sambon som fick ta all skit.
    Jag kan inget annat än att hâlla med. Använde den i nâgra mânader och hela tiden sur och arg och väldigt känslig. Ingen sexlust alls :( Men annars inga mer biverkningar. Men jag hade nog de tvâ värsta känns det som haha. Hoppas att din kropp reagerar mer positivt :)
  • Maarizz

    Jag har använt ringen både i tonåren och nu efter 2 barn. Jag upplever nu efter 2 ringar minskad sexlust, vätskeansamlingar och yrsel. Har inte använt någon hormon prev på 11 år. Så jag hoppas att det bara är en fas nu i början och att kroppen kommer anpassa sig så småningom.

Svar på tråden Nuvaring