• Yo gabba gabba

    Ni som fött tvillingar vaginalt..

    .., hur lång tid tog det för den andra att komma ut när den första väl är ute? Och vad gör man med tvilling nummer ett medan mamman ligger och skriker och krystar ut nummer två?

    Är gravid med tvillingar och är bara i v20 ännu men funderar lite över förlossningen.. tycker det verkar traumatiskt för tvilling nummer 1 att ligga i pappans famn och lyssna på skrikandet i förlossningsrummet...

    Eller också kanske nummer två inte kräver så mycket kraft och skrik/krystande från mamman? Nummer två kanske bara kommer ut med ett swooosch, när nummer ett redan banat väg?

  • Svar på tråden Ni som fött tvillingar vaginalt..
  • sofiakling

    Jag vill börja med att säga att jag hade en son sedan innan, så det var inte första förlossningen.
    Det var 9 minuter mellan tjejerna och jag var så hög på lustgas att jag inte fattade vad som hände. Jag krystade bara och så var nr 2 ute. 1an låg hos pappa. Jag tror inte så små bebisar upplever skrik eller andra ljud som skrämmande. De är för små för sånt. Ljuden i magen är så höga att det inte är nån fara med ljud när de kommer ut. Och - skriker du innan de kommer ut har de ju hört dig inifrån magen redan...

    Lycka till!!!

  • Barby
    lyckligmamma skrev 2008-12-11 01:26:51 följande:
    Måste fråga, gör det lika ont, eller inte ont alls att föda andra tvillingen????

    Hej.
    när vilda skulle ut (nr 2) tog det typ en krystvärk sen flög hon ut, (Nova nr 1) hade öppnat upp allt ju. tyckte inte att det gorde ont alls när vilda kom 
  • Barby
    Yo gabba gabba skrev 2008-11-05 20:58:41 följande:
    .., hur lång tid tog det för den andra att komma ut när den första väl är ute? Och vad gör man med tvilling nummer ett medan mamman ligger och skriker och krystar ut nummer två?

    Är gravid med tvillingar och är bara i v20 ännu men funderar lite över förlossningen.. tycker det verkar traumatiskt för tvilling nummer 1 att ligga i pappans famn och lyssna på skrikandet i förlossningsrummet...

    Eller också kanske nummer två inte kräver så mycket kraft och skrik/krystande från mamman? Nummer två kanske bara kommer ut med ett swooosch, när nummer ett redan banat väg?
     

    Det tog ca 9 minuter mellan mina tvillingtjejer.
    Pappan och en sköterska gick iväg med nov (1:an) hon andades inte när hon kom ut.
    så under tiden de var iväg flög vilda ut   
  • LitaFord

    Tio minuter mellan. Hann ha ettan i min famn en liten stund innan pappan tog henne. Jag kunde inte koncentrera mig på att krysta ut tvåan med en bebis i famnen Tvåan åkte ner själv, och kom sen ut på några (tre kanske?) krystvärkar. Härligt att få en till bebis i famnen!

  • Dohgon

    8 minuter mellan killarna.
    Igångsättning 38+6 pga HF och varit öppen 4 cm några dagar iaf och helt mogen.
    ettans krystvärkar började 18,25 och ut kom han 18,43. fick ha honom på bröstet lite innan de tog honom igen. tog hål på andra hinnan och värkarna började. Kände att första krystvärken var på väg bort, så tog i för kung och fosterland så han kom ut på första krystvärken =)

    Tror inte tvåan gjorde lika ont, fast kan ju vara för att det bara var en värk också medan ettan var några fler.

    Häftigt att få tvillingar tycker jag =)

  • Triple Trouble

    Jag har fem minuter mellan mina, tvåan kom ut i säte.

    Väldigt smidigt om man jämför med min första förlossning.

  • Dohgon

    skrek inte direkt jag heller =) kved mer har jag hört. fast ja de e klart det blev lite skrik med, men inte så där av smärta utan snarare skrek att jag inte ville mer =)
    Skulle fått ryggmärgsbedövning, men han inte med det även fast det var igångsättning så fick klara mig på lustgasen. Först funkade den inte så då bytte de tuben i den. funkade ändå inte så fick byta uttag helt och hållet. men inte trodde BM på mig när jag sa att det inte hjälpte alls först ^^

  • två på en gång

    jag hade nog lite otur vid min tvillingförlossning...kände inte av några krystvärkar, bara vanliga värkar så ettan fick komma utflygandes med sugklocka efter en och en halv timmes kämpande. Sen tog värkarna slut helt, så tvåan drogs ut i fötterna långt innifrån livmoderna av läkaren. Jag skrek som en stucken gris! Men mest när han var där inne och rotade med armen. 12 minuter mellan mina.

  • två på en gång

    Mmm känner mig lite snuvad på konfekten, minns knappt när barnen kom in till mig, har fått fråga min man om allt. Men men, inget att sörja över nu, de finns ju hos mig och mår bra :)

  • Cina B

    Jag hade fyra minuter mellan mina tjejer. Tvåan kom ut  som en tvål på första krystvärken efter ettan. Ettan var däremot ingen tvål...! Jag skrek & gormade för att jag var så förbannad på mig själv att jag inte fick ut dom. Det var inga vackra ord mina barn fick höra, men det var inte riktat mot någon person, bara mot mig själv. Det hjälper att bli lite förbannad ibland. Minns att barnmorskan bad mig att hålla tyst vid ett tillfälle för att hon inte koncentrera sig...! Ja, ja, jag har underbara minnen från min fina förlossning. Mer än nöjd!

  • milla74

    Jag har fött tvillingar två gånger.Första gången båda med huvudet först,var 8 minuter emellan.Två krystvärkar och pappan höll 1:an.Andra gången för snart ett år sedan kom ettan med huvudet först sedan kom tvåan säte med en fot först,efter 18 minuter.De tog inte vattnet för jag blödde så de skulle sy emellan och så låg hon i tvärläge från start.Pappan höll ettan.Du har mycket att se fram emot Sweetiepie!

  • 3 barns mamma

    Är 14 minuter mellan mina. 1:an kom efter 5 minuter krystvärkar hon togs ut på en gång då dom är för tidigt födda och 2:an låg på tvären så blev vändningsförsök hon kom ut på 1 minut från krystvärkarna började. Dom är födda i vecka 35+0

  • hot fuss

    16 min mellan mina.

    elis kom nästan i toastolen. han fångade i luften med mig ståendes utanför badrumsdörren av min bm utan handskar. maken hade fått springa efter hjälp eftersom man undersökt mig strax innan och jag bara var öppen typ 6 cm då.

    maya kom 16 min senare. när jag fortfarande hade elis på bröstet. hann få en värk. då krystade jag ut henne. i säte.


Svar på tråden Ni som fött tvillingar vaginalt..