• Sussannek

    När okej med Popcorn?

    Poppades poppcorn och Kasper 3 ville såklart smaka..
    Men osäker på när det är okej att börja låta dem äta popcorn?

    Och ja jag vet att man inte ska intruducera godis mm till små barn men när de stora (12 och 14år) får äta lördagsgodis är det ibland svårt att se den lille med stora röd gråtna ögon "oxå jag mamma"

    Så bara svar på frågan...när är det okej att de börjar äta popcorn?

  • Svar på tråden När okej med Popcorn?
  • Eskan

    min dotter är 2 år och vi äter popcorn som fredagsmys hemma.
    Hon ÄLSKAR det.
    Vi poppar i kastrull och skippar saltet.

  • Anouschka
    lia79 skrev 2008-11-24 10:58:11 följande:
    min 3 åring äter popcorne han får det istället för godis han har aldrig ätit godis han vet inte ens vad det är
    Siri tror att Omega 3 kapslarna är godis och ber varje morgon om lite 'godis' Tror dock att hon kommer att bli medveten om vad godis verkligen är i jul *tyvärr* då vi åker hem till min pappa - han är ett smågodisfreak och har alltid en skål ståendes på bordet...
  • neoaliya

    Våra har ätit popcorn från det dom var 1. Ser inte det som godis.

  • Anouschka
    neoaliya skrev 2008-11-25 05:51:44 följande:
    Våra har ätit popcorn från det dom var 1. Ser inte det som godis.
    Samma här - äter själv popcorn flera ggr i veckan som mellanmål.
  • Floria

    Vår tvåring äter popcorn när vi gör det. Och lördagsgodis. Vår tanke är att om det inte finns några förbud, men däremot begränsningar - te x lite popcorn fredag kväll och en tablettask på lördagen men inte mer så mår hon inte dåligt av det.

  • Linny

    Vår treåring får popcorn ibland. Poppar dock själv för jag tycker de köpta har alldeles för mycket salt.

    Hemmapoppade med lite eller inget salt kan du i princip börja med så fort barnet och du vill (ja och det kan äta fast föda). Det är ju bara majs...

  • annhan

    Vår 2,5 åring (blir 3 i slutet på feb) fick popcorn i helgen, för första gången. Han gillade det skarpt!

  • Linny
    Linny skrev 2008-11-25 09:01:25 följande:
    Vår treåring får popcorn ibland. Poppar dock själv för jag tycker de köpta har alldeles för mycket salt.Hemmapoppade med lite eller inget salt kan du i princip börja med så fort barnet och du vill (ja och det kan äta fast föda). Det är ju bara majs...
    Men ska väl tillägga att vi inte såg någon anledning att börja innan han var dryga två..
  • Majasmamma07

    min 11 månaders får smaka om vi äter, men jag brukar bita bort den biten där skalet sitter så det inte ska fastna i halsen och irritera som det kan göra på mig=O)

  • middiz

    Vår dotter fyller 2 år i januari, hon äter både popcorn och godis.

    Tyvärr an jag inte bara svara på frågan utan måste även säga, att jag tycker det är elakt att ge två av barnen godis och den tredje får kolla på. Skulle aldrig nånsin kunna göra så själv.


    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • AlexandraLuleå

    våran 14 mån fick smaka för första gången nu i går, och han gillade det skarpt, vilket är tur eftersom han är mjölkproteinallergiker och det inte går att hitta så mycket annat "nyttigt" godis till han när han bli äldre.

    men än så länge försöker vi vara sparsamma med allt sådant, när han kommer upp i den åldern då han blir ledsen då storebröderna får-ja då får vi väll börja ge han popcorn som lördagsgodis!

  • emson

    Vår tvååring har fått smaka godis några gånger och popcorn en gång. Kom på här i september att det var bäst att introducera det och begränsa det annars blir julen en evig kamp med äldre kusiner som äter godis sedan länge.

  • emson

    Mitt motto var att sonen skulle lära sig att äta mat först innan vi introducerar godis och sötsaker och det gör han nu.

  • Allting

    Finns en kvävningsrisk trots att popcorn är nyttigare än godis och chips etc. Har läst att barnet helst ska vara över 3 år.

Svar på tråden När okej med Popcorn?