• Loppan1976

    När kan ett blodprov visa graviditet?

    Om man på VUL kan se att det finns något i lm, som ev skulle kunna vara en mkt tidig graviditet (men oxå vätska eller ngt annat, oklart vad), skulle det ge utslag på blodprov då? Eller hur tidigt kan ett blodprov visa att man är gravid? Före BIM? Någon som vet..? Jag grubblar ihjäl mig och blir tacksam för svar...

  • Svar på tråden När kan ett blodprov visa graviditet?
  • Lisa1981

    Urinprov ner mot 25 mIU/ml
    Blodprov ner mot 5 mIU/ml
    HCG är inte synbart i tester förrän 7-8 dagar efter ägglossning
    HCG halten i kroppen dubblas varje 2-3 dag tidigt i graviditeten

    Hoppas du fick lite svar

  • Loppan1976

    ok, tack Lisa1981, det borde ju innebära att det knappt skulle gå att se en grav på blodprov heller, eftersom det var så tidigt efter ÄL. undrar varför han sa så..? men nu får jag släppa det, gjorde ett test till i morse (bim +3) neg igen, så nu är det väl bara att vänta in mensen o hoppas på bättre lycka nästa gång.. och har ny tid inbokad om några veckor, så får ta mina frågor m bm då..

  • Modeshi

    Det verkar som att doktorer tycker om att saga sa dar, att det skulle kunna vara en mycket tidig graviditet.. Det enda dom ser ar ju att man haft agglossning och att slemhinnan ar tjock. Visst ser det ut sa i en tidig graviditet men det ser ju ut sa varenda cyekl da man haft agglossning ocksa.. Men var det ett hCG blodprov du tog da?

  • katten

    självklart så gör dom de.


    Cimani skrev 2008-11-26 21:37:06 följande:
    Tvivlar på att dom överhuvudtaget tar varken urin eller blodprover på någon som inte gått en vecka över bim.
  • EnglaAlvaTredje

    Svarar här fast att det var länge sen tråden var aktiv. Om nån annan också letar svar här :)

    Jag lämnade urinprov och blodprov i en annan fråg. Fick sva dagen efter och allt såg bra ut. Men hon berättade att de kunde se på mitt blodprov att jag var gravid! Och detta var då alltså endast TVÅ DAGAR efter ägglossningen. Så visst kan de se på väldigt tidigt på ett blodprov :) Barnmorskan berättade senare att man kan se på blodprov bara timmar efter befruktning! Otroligt!

  • miz kermit

    Hej tack för info. Ska kolla blodprov nästa vecka. Ska se om de kan se ngt. För mitt gravtest visade negativt. Har haft sk mensen tror bm. Har fått sura uppstötningar lite tröttare än vanligt. Känner av ngt i nedre delen. Då jag är ovetande om hur det är. Känner mig gravid men negativt svar. Äl var 23: e Jan. Hade samlag dagen innan. Bm tror det var för tidigt då tog ut pstaven 14:e.

    Blev nästan sjuk direkt efter tränat med förkylning i söndags. Igår dålig så struntade träning o vilade mår bättre idag. Men fortfarande sura uppstötningar som jag aldrig har annars. Är lite som åvan.... Kan inte sluta tänka på om man kan vara gravid eller inte. Symtom finns. Bm kom tillbaka när du fått positivt besked. Så ul hade varit bra. Är ev. Då isåfall i v5+5. V6 på fredag.

    Har pratat med gyn de säger avvakta v7.

    Gör om testet då. Men man orkar ju inte vänta så länge :(

  • Kiki16
    EnglaAlvaTredje skrev 2013-11-22 19:39:50 följande:

    Svarar här fast att det var länge sen tråden var aktiv. Om nån annan också letar svar här :)

    Jag lämnade urinprov och blodprov i en annan fråg. Fick sva dagen efter och allt såg bra ut. Men hon berättade att de kunde se på mitt blodprov att jag var gravid! Och detta var då alltså endast TVÅ DAGAR efter ägglossningen. Så visst kan de se på väldigt tidigt på ett blodprov :) Barnmorskan berättade senare att man kan se på blodprov bara timmar efter befruktning! Otroligt!


    Tack för svaret,,, hade ägglösning 6dagar sen, nu sitter jag här och väntar på blodprovs svar.
  • Kiki16
    glittersol skrev 2016-06-13 21:47:29 följande:

    Hur kommer det sig att ni tar blodprov för att kolla detta???


    Om jag svara för mig själv, det är eftersom jag har ingen tålamod,, eller det är också pga jag ligger på sjukhus ,, jag passar på bara ,,,,. Annars jag kunde ha köpt gravteststickor om jag inte var på sjukhus ,,,,,.
  • sötsthlmstjej
    EnglaAlvaTredje skrev 2013-11-22 19:39:50 följande:

    Svarar här fast att det var länge sen tråden var aktiv. Om nån annan också letar svar här :)

    Jag lämnade urinprov och blodprov i en annan fråg. Fick sva dagen efter och allt såg bra ut. Men hon berättade att de kunde se på mitt blodprov att jag var gravid! Och detta var då alltså endast TVÅ DAGAR efter ägglossningen. Så visst kan de se på väldigt tidigt på ett blodprov :) Barnmorskan berättade senare att man kan se på blodprov bara timmar efter befruktning! Otroligt!


    Vad hade du för värde då? På HCG?

    Tog ett sådant blodprov idag och den låg på 5.

    Hade ägglossning för 6-7 dar sedan.
Svar på tråden När kan ett blodprov visa graviditet?