• Melker

    Förnyat medgivande

    Hej jag skulle behöva lite hlälp från er.

    Nu är det dags för oss att förnya vårt medgivande. Tänkte förbereda mig lite genom att fråga er vad som kommer att behövas. Vilka papper behövs och behöver man göra om läkarundersökningen? m.m.

    Landet är Kina.

    Tackar på förhand!

  • Svar på tråden Förnyat medgivande
  • basketmia

    Efter vad jag förstått så finns det inte längre något som heter förnyande utan man gör en helt ny utredning. Dock behöver ni säkert inte träffa utredaren lika många gånger eftersom det mesta säkert är samma som vi förra utredningen och den går att använda som grund.

    Läkarundersökning kommer ni behöva göra igen och alla papper som skulle in förra gången ska in igen efter vad jag förstått.

  • Marie IE B

    "Förnyandet" går olika till i olika kommuner. En del behöver i princip göra om hela utredningen med nya referentutlåtanden mm. Vi fick skaffa nya friskintyg och ha ett möte med vår utredare som hade tagit nya utdrag ur polis- och socialregistret. Ett par bekanta till oss behövde i stort sett bara ringa ett samtal och säga att medgivande håller på att gå ut och så var det klart.

  • Melker

    Så det bästa är att ringa till vår "utredare" och höra med dom vad som krävs?

  • Jola

    Jag ställde nyss samma fråga här på fl eftersom vi är i samma situation som er. Jag kontaktade bfa som sa att vi inte behöver något annat än medgivandet. Vår utredare tyckte att vi skulle skaffa nya läkarintyg, men jag kan inte förstå varför om landet ändå inte kräver nya enligt bfa.

    Jag tror det är olika i olika länder också vad som behövs så ni kanske kan kontakta er organisation. Lycka till!

  • Jola

    Vårt land är Polen, och om domstolen efterfrågar nya papper så förnyar vi dom då. Jag ville bara säga det också för det var så bfa sa till oss.

  • Marie IE B

    Vi har inte behövt skicka några nya papper till Kina, FFIA har fått en kopia på vårt nya medgivande det är allt. Det är ju inte landet som kräver nya papper utan de svenska myndigheterna / adoptionsorganisationen.

  • Melker

    Tack för hjälpen jag kanske inte behöver oroa mig för mycket då :) Vi fick vårt medgivande 19 juni hur lång tid innan bör man börja engagera sig i det nya tror ni? Är jag för tidigt ute?

  • Marie IE B

    Vårt medgivande gick ut i mitten av jan -08. Jag ringde soc första gången under sommaren -07 och blev då ombedd att återkomma i september men hon var ändå tacksam för att jag ringde i god tid. Vi var där i oktober och så var ärendet uppe i nämnden i november. Ring och kolla i vilken omfattning er kommun gör de förnyade medgivandena då får du säkert också veta när du bör återkomma och få ev tider bokade.

  • Jola

    Vårt medgivande går ut den 19 april-09 och vi har fått en tid nu den 26/1 och förhoppningsvis så går det upp i nämnden i februari. För det skulle vara hos bfa en månad innan det går ut pga översättning etc.

  • Miss TN

    Vi sitter i samma sits som er fast ett annat land.
    Det är helt upp till era utredare i kommunen som avgör vad som ska göras. Enligt Bfa behöver de endast ha en översättning av den nya medgivandeblanketten samt om de gör ett tllägg till den gamla utredningen

  • Melker

    Tack för alla råd och tips! Kram och till er alla önskar jag lycka till!

  • Jola

    ok, men det är en sak jag inte fattar. Hur kan det vara helt upp till utredarna vad det är som ska göras. Att de tex sa till oss att vi ska fixa nytt läkarintyg för det brukar "dom" vilja ha, men enligt bfa så är det bara det nya medgivandet som behövs. Då går jag hellre på vad bfa säger än att fixa nya intyg i "onödan".

  • Ahlona

    Hej!
    "DOM" är väl socialstyrelsen antar jag, för det är ju enl. deras anvisningar socialtjänsten ska arbeta. Vår utredare var i kontakt med socialstyrelsen (dec-08) och fick där veta att både läkarintyg och referenser ska in på nytt enl. ett korrekt förfarande! Vi fick samma svar från BFA också, även om de påpekade att de ändå får in lite olika varianter från olika kommuner...
    Tydligen en djungel det där?!
    LYCKA TILL!

  • mammamys06
    Jola skrev 2009-01-09 13:01:39 följande:
    ok, men det är en sak jag inte fattar. Hur kan det vara helt upp till utredarna vad det är som ska göras. Att de tex sa till oss att vi ska fixa nytt läkarintyg för det brukar "dom" vilja ha, men enligt bfa så är det bara det nya medgivandet som behövs. Då går jag hellre på vad bfa säger än att fixa nya intyg i "onödan".
    Fast det är väl så att Kommunen vill ha det för att se att ni är fortfarande precis som vid förra medgivandet eftersom det är ett nytt medgivande man ansöker om nu eller?
    Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • smufsen

    Hej!
    Vi var hos vår utredare igår för vårt medgivande går ut i mars. Det vi behövde var nya läkarintyg. Vi gick igenom vad som hänt sedan sist och hon skulle bara göra lite justeringar i den gamla utredningen. Sedan sa hon att det nya medgivandet skulle skickas till oss inom en månad. Det verkar ju vara väldigt olika hur soc sekr arbetar.
    Lycka till alla blivande adoptivfamiljer!

  • familj05

    Hej!
    Vårt medgivande går ut nu i sommar. Tror ni vi behöver fixa nya läkarintyg med tanke på att vi inte fått sända några papper ännu?
    Trevlig kväll!

  • en glad
    Svar på #16
    Ja, det kommer säkert att behövas nya intyg för det nya medgivandet - vad landet sedan kräver, då den dagen kommer, är en annan fråga....
  • Melker

    Pratade med vår utredare. Vi behöver nya läkarintyg, brev från våra referenser, intyg från kronofogden och försäkringskassan och hälsointyg Så det var en del och så ska vi träffas och prata. Det är ju för att nämnden ska ge oss nytt medgivande men jag förstår det så att Kina behöver inget mer. Nu har man ju heller inget medgivande för en viss ålder på barnet.
    Men nu gör man nåt igen och det är skönt . Får se det så att jippy jag får söka nytt medgivande för det har snart gått 2 år.

  • Emeli
    Svar på #4
    Nya läkarintyg kan ju vara en förutsättning för at ni ska få ett nytt medgivande. Utredaren kan kräva det. BFA kan ju bara svara för vad Polen kräver, men det handlar inte om vad utlandet kräver utan vad de svenska myndigheterna kräver.

    Det kan tänkas att ni har tur och klarar er undan nya läkarintyg, men räkna inte med det.
  • Miss TN
    Svar på #12
    Jola skrev 2009-01-09 13:01:39 följande:
    ok, men det är en sak jag inte fattar. Hur kan det vara helt upp till utredarna vad det är som ska göras. Att de tex sa till oss att vi ska fixa nytt läkarintyg för det brukar "dom" vilja ha, men enligt bfa så är det bara det nya medgivandet som behövs. Då går jag hellre på vad bfa säger än att fixa nya intyg i "onödan".
    Självklart ska utredarna följa socialstyrelsens riktlinjer, men detta görs inte fullt ut i hela landet. Utredarna kräver in de intyg de känner att de behöver för att de ska kunna utreda er och att de ska kunna ha ett underlag till nämnden så de slutligen fattar beslutet om medgivande. Detta är olika i kommuner och Bfa behöver oftast ett nytt medgivandeintyg. Kommunen måste göra det som behövs för dem då det gäller en helt ny utredning då det gamla blir för gammalt.
    Detta är en process som tyvärr skiljer sig i våra kommuner men som Socialstyrelsen har gått ut med för alla

    Hör med era utredare vad som gäller för er
Svar på tråden Förnyat medgivande