• JuliaLC

    Missfall men ändå inte

    Vi var iväg igår för första gången till barnmorskan sedan vi fick det possitiva beskedet att vi väntar barn och jag va i vecka 10. Dom gjorde ett vaginalt ultra ljud och det visade sig att det var enäggstvillingar men inet hjärtljud på någon av dom. Så nu sitter jag här och känner mig alldeles tom och enormt ledsen. Som om någon drog undan mattan för oss.
    Ska in och ta bort dom så småning om.
    Är det någon som vet hur länge man måste vänta tills man kan försöka igen. Hur hög är risken att man får MF igen om man försöker direkt igen?

  • Svar på tråden Missfall men ändå inte
  • galnevale

    Jag vet inte hur stor risken är men chansen att det går bra borde vara större.

    Fick ett ma i februari och blev sedan gravid igen i mars. Dottern föddes i dec.

    kramar

  • Lillängel Selma

    Jag fick MA i oktober månad och försöker fortfarande att bli gravid. Är 39 år gammal så att det går så långsamt kan bero på det. Har läst att många har blivit med barn någon månad efter och några håller på fortfarande.
    Lycka till

  • piglet 76

    Man ska helst ha en mens innan man försöker igen.....ska i vilket fall väntat tills det slutat att blöda för infektionsriskens skull o sen e de så att hormonerna hinner bli helt återställda......

    Kram

  • JuliaLC

    Jag har googlat runt och det verkar som att det är ganska lätt för en del att bli gravid ganska snart efter ett MF och att det är många som vill bli gravida direkt efteråt. Vi känner att det här är ju det vi vill, alltså bli föräldrar vi kommer nog att vara väldigt rädda att detta kommer att hända igen.
    Lillängel Selma: Hoppas att det går bra för er och att det tar sig snart.

  • JuliaLC

    Ja det är ju klart att det är. Men är det någon som vet hur det går till när man måste in och få hjälp med att få ut fostrena. Jag tror det blir skrapning men jag är inte säker, väntar fortfarande på att BM ska ringa

  • piglet 76

    Jag tror du måste få ut det hemma. Jag har fått missfall i v. 7,10 o 11 o alla gånger fick jag "sköta det själv". Men om det sen uppstår problem som jag fick en av gångerna, fick JÄTTE ont, låg på golvet o skrek så då fick jag åka in till gyn akuten. Men jag tror nu att du får tabletter för att sätta igång det om du vill. Kram

  • idisb

    jag nu sista gången efter mf gravid dirrekt utan mens i mellan och min tjej blev ett igår så går hur bra som helst, körde på när blödningen slutat

  • galnevale

    tror att du får tid för skrapning om det inte kommit igång av sig själv. Mitt mf upptäcktes på vul då jag skulle varit i v9. fick. De kollade för säkerhets skull med prover på hormonerna så jag fick ta prov nr 2 efter 2 dagar bara för att konstatera att hormonerna sjunkit. Fick då tid för skrapning.

  • icka76

    JuliaLC: Är i samma situation som dig. Var på VUL nu idag. Såg förväntansfullt fram emot att få se våra tvillingar igen. Var i v. 11+5, men mina små hade dött i vecka 8+5. Ska till gynakuten på torsdag och ta bort dem. Hur gick det för dig? Skrapades du?

  • Kattis1

    JuliaLC skrev 2009-01-15 17:17:48 följande:


    Vi var iväg igår för första gången till barnmorskan sedan vi fick det possitiva beskedet att vi väntar barn och jag va i vecka 10. Dom gjorde ett vaginalt ultra ljud och det visade sig att det var enäggstvillingar men inet hjärtljud på någon av dom. Så nu sitter jag här och känner mig alldeles tom och enormt ledsen. Som om någon drog undan mattan för oss.Ska in och ta bort dom så småning om.Är det någon som vet hur länge man måste vänta tills man kan försöka igen. Hur hög är risken att man får MF igen om man försöker direkt igen?
    Jag beklagar så vad du går igenom!
    Miste en flicka i april i v. 41+1, så jag vet hur tomhet och saknad stavas...Fick dessutom ett tidigt mf i v. 6 i mars 2007.
    Men till din fråga...Om du ska in och skrapas så brukar chanserna vara goda att snart bli gravid igen.det är tydligen en väldigt gynnsam miljö inne livmodern efteråt.
    Kan vara bra att invänta mensen dock.

    När man förlorar sitt/ sina barn i magen oavsett om det är tidigt eller sent i graviditeten, så känner nog de flesta att man bara vill bli gravid igen. Jag blev gravid efter tre månader och väntar nu i april igen.
    Det är en tuff graviditet, men det är värt det för att få ett levande barn i mina armar igen.
    Styrkekramar!
  • Kattis1

    icka76: Såg inte ditt inlägg förrän efter att jag tryckt på sändknappen.
    Skickar massor av kramar till dig också!

  • Pingu32

    mycket tråkigt att höra om din förlust. Jag hade missfall i mars 2007. Blev gravid igen utan någon mens mellan. Min läkare sa att om man ej behöver skrapas så kan man försöka igen direkt men om man behöver skrapas så ska man vänta 1 mens ialla fall. Födde barnet i december 2007. Har även haft ett sent missfall med skrapning och då väntade vi en mens och blev gravid direkt. Även om det känns urjobbigt och kämpigt just nu så finns det hopp. Lycka till

  • JuliaLC

    icka76: Ja det gick väl ganska så bra, jag fick sova. Jag blödde i ca 3 dagar mn jag har fortfarande flytningar som jag hörde är en del av läkandet. Så läkarna sa inget sex på 2 veckor för det skulle ta ca 2 veckor för det hela att läka. Jag har fortfarande mina hormoner kvar, jag vet inte hur lång tid det tar innan dom försvinner. Jag vill prova att bli gravid igen så fort dom har försvunnit. Hur har det gått för dig? Hur känner du dig, förutom att du är jätteledsen. Jag tänker på dig, det kommer att kännas lite bättre bara man får skrapningen gjord, det tyckte jag iallafall. Lycka till

  • icka76

    JuliaLC: Just nu känns det bara nattsvart och jobbigt. Hade sett fram emot mina tvillingar. Alla visste att vi väntade dem så det har varit en jobbig dag. Har inte orkat prata med någon än utan bara skickat sms.

    Jag vill nog göra skrapning för att "bli av" med det snabbt. Gick det fort med skrapningen? Hur länge behövde du stanna kvar? Dina var väl ungefär som mina i storlek. Våra var nog oxå enäggs. Läkaren sa att när en enäggs dör brukar den andra oxå göra det. De dog på samma dag enligt längden på dem. De hörde ihop som min gyn sa. Det känns ändå skönt att veta att de dog tillsammans. Låter kanske löljigt att säga så om 9 veckor gamla foster men det är så jag känner.

    Hoppas vi snart får de bebisar som är menade för oss. Du får gära använda mig som stötteplank om du vill. Vi har ju faktiskt gått igenom precis samma sak. Kramar

  • JuliaLC

    icka76: Jag förstår att allt är mörkt just nu, jag har fortfarande stunder då jag bara vill ligga kvar i sängen och bara va där. I dag gick jag till jobbet för första gången sedan det hände, det var faktiskt ganska jobbigt, för alla visste om det och kom fram och kramade mig och då brast det ju och jag jobbar med barn. Så det var jobbigt men barnen såg som tur va inte mig gråta.

    Jag ville också bli av med så fort som möjligt och fick vänta hela 6 dar innan jag fick komma iväg. Själva skrapningen tog inte så lång tid tror jag, typ 30 min eller så. Det va allt runt om som tog tid, jag tog lång tid att piggna till efteråt för jag hade ont ooch dom gav mig alldeles för mycket smärtstillande.
    Mina små dog olika tider, den ena ca 2 veckor innan den andra och den som dog senare dog bara någon dag innan ultraljudet. Det finns inga känskor som är löjliga i detta sammanhang, man får gråta och va ledsen och det är vanligt att fundera på vad man gjorde för fel även om det inte var ens fel.
    Ta den tid du behöver, ta hand om dig, kram

  • libanesgudinnan

    min bror och hans fru hadde jätte svårt att få barn missfall flera gånger de har försökt få barn i flera flera år men lýckades fick en dotter i vecka 25 men död efter 1månad blev hon gravd i gen dom blev så förvånade dom fatta inget så nu är hon här lilla emillie föddes den 7januari ett mirakel barn brukar jag sägga så inget är omöjlit de är bara att tro

Svar på tråden Missfall men ändå inte