• Veravip

    Kateter efter förlossning - hur och när kom ni igång med kisseriet?

    Jag har fått kateter efter min förlossning i söndags. Idag är det fredag och jag var på sjukhuset för att ta bort den igen ett tag och försöka kissa. Det gick inte. Har nödighetskänsla och så, det är bara det att inget kommer ut.

    Jag är ganska svullen och har rätt många stygn efter förlossningen så de tror att det kanske är därför.

    Nu har jag fått en ny tid på måndag, då har det gått en vecka..

    Känner mig deppig och det lägger sordi på lyckokänslan att ha sin förstfödda hemma.

    Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur lång tid tog det innan ni kunde kissa själva?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-19 21:19
    Någon som gått mer än en vecka med kateter? Hur gjorde ni för att komma igång igen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-20 22:11
    ÄNTLIGEN!!! 5 veckor efter förlossningen har jag äntligen börjat kunna kissa lite själv igen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 14:01
    Såg att en anonym tjej här på fl hade råkat ut för samma sak och uppdaterar den här gamla tråden så att hon kan få läsa alla goda råd jag fick!

  • Svar på tråden Kateter efter förlossning - hur och när kom ni igång med kisseriet?
  • EochP

    Jag fick tar i som tusan när jag skulle kissa (Hade kateter i 4 dagar tror jag..) Jag "höllemot" med handen där bak för att det inte skulle göra så ont i alla stygnen. Hoppas det ordnar sig, man känner sig inte bra med kateter.

  • Trassel82

    Skönt att höra att du blivit av med den. Tappa sig själv..hum, ja måste ju va enkelt om en 4åring kan klara av det..hehe. Hoppas du slipper det iaf!!


    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Lukas 5 mars 2008 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Blommen80

    Jag fick också kad. efter förl. dock bara i 1 dag men det tog 3 veckor innan jag kände att jag kunde kissa normalt. Jag fick liksom krysta hårt för att kunna få ut urinet.
    Hoppas det löser sig för dej.
    Kram

  • Veravip

    Tack snälla ni för allt stöd!
    Nu tappar jag mig själv, det går faktiskt riktigt bra! Då kan jag ju gå och "provkissa" när jag vill och slipper stressen med att katetern sätts in igen om jag inte kan kissa. Nu är det bara att tappa ut själv med ett litet rör om jag inte kan kissa. Vilket jag fortf inte kan!
    Men jag har märkt att jag har börjat kunna "krysta" ut kisset genom röröet om jag vill så musklerna börjar repa sig där nere.
    Det skall nog gå snart!

  • Lissy81

    Jag fick kateter efter förlossningen, födde på söndagen och fick ta bort den på fredagen. Enligt vad de sa där inne så berodde antalet dagar på hur mycket de fick tappa ur. Och jag hade nog knappt kissat en enda gång under hela förlossningsarbetet från 8 på förmiddagen till 18 på kvällen, så de fick tappa mig på nästan 1,5 liter. Sedan hade jag en himla tur som klarade av att kissa nästan direkt när de tog ut den, fick en timme på mig. Men som ni säger, det är himla obehagligt att gå med påse. Man känner sig ju lagom ofräsch ändå liksom, med avslag, svullnad, stygn och svettningar.

  • Veravip

    ÄNTLIGEN!!! 5 veckor efter förlossningen har jag äntligen börjat kunna kissa lite själv igen!

    Har tappat mig själv på urin tills nu. Har även fått använda en slags stimulator ini underlivet varje dag i 20 minuter.
    Det var först när jag fick stimulatorn som det började hända saker. Förmodligen har mina nerver i underlivet tagit skada vid förlossningen och de behövde en kick för att komma igång. Det är iallafall vad urologen tror.

    Än så länge kan jag bara kissa lite lite och måste sedan tappa ut resten men det är ett steg på vägen!

    Är så lycklig!!!

    Hmm, men inte så sugen på fler vaginala förlossningar...

  • Luckystaar

    Veravip skrev 2009-02-20 22:11:10 följande:


    ÄNTLIGEN!!! 5 veckor efter förlossningen har jag äntligen börjat kunna kissa lite själv igen! Har tappat mig själv på urin tills nu. Har även fått använda en slags stimulator ini underlivet varje dag i 20 minuter. Det var först när jag fick stimulatorn som det började hända saker. Förmodligen har mina nerver i underlivet tagit skada vid förlossningen och de behövde en kick för att komma igång. Det är iallafall vad urologen tror. Än så länge kan jag bara kissa lite lite och måste sedan tappa ut resten men det är ett steg på vägen! Är så lycklig!!! Hmm, men inte så sugen på fler vaginala förlossningar...
    Uhh jobbigt det måste varit, hade själv kateter över en vecka efter fl sen när dom tog bort den höll jag på att åka på att tappa mig själv hemma. Men jag pallade inte och som tur va klarade jag testet så jag slapp =)
    Men än idag, 13v efter förlossningen har jag lite svårt att kissa eller rättare sagt det kommer så lite tycker jag och jag måste gå och kissa typ hela tiden, undra om det ska vara så?!
  • Veravip
    Svar på #27
    Ja, här kommer det också lite lite varje gång. Det kanske blir så nu ett tag. Men, jag är ju så glad att jag kan kissa överhuvudtaget så jag oroar mig inte ännu...

    Vi har inte problem med inkontinens iallafall! Man får va glad för det lilla!
  • Luckystaar

    Veravip skrev 2009-02-22 11:44:01 följande:


    Svar på #27Ja, här kommer det också lite lite varje gång. Det kanske blir så nu ett tag. Men, jag är ju så glad att jag kan kissa överhuvudtaget så jag oroar mig inte ännu... Vi har inte problem med inkontinens iallafall! Man får va glad för det lilla!
    Kan det komma så här lite efter man haft kateter? Nej det är jag också glad för att jag kan.. hemskt det va efter fl när man inte kunde kissa :(
  • Veravip

    Så att en anonym tjej på fl hade haft samma problem som jag nyligen och uppdaterar denna tråden så att hon kan få ta del av alla de goda råd jag fick!

    Jag är idag, 2 år senare helt återställd!

  • AliciaSanna

    Vill bara tacka så mycket för denna tråd! :) Googlade "problem att kissa efter förlossning" och hittade då denna tråd. Har gått och gråtit i tre dagar, försökt få lite info från förlossningen/akuten/vårdguiden utan att hitta något direkt konkret... Dom tappa mig på 200ml under förlossningen vilket inte är mkt och jag kom igång med kisseriet direkt, men två dagar efter att vi fått komma hem börja det krångla.. Känns som att hela urinblåsan är tokfull och det gör ont i urinröret och känns lite som att det är "blockat" längst ut för att få ut kisset..

    Ställer mig i duschen ett par gånger om dagen, då det inte funkar så bra att kissa sittande..

    Tack igen alla som skrivit om sina problem och tips m.m... Tre veckor eller liknande känns som en evighet, men får ta en dag i taget. Tur att man har en liten parvel som är snäll och en fantastisk och förstående sambo!

  • tussilago00

    oj! stackars er som hade den så länge! och jag som tyckte det va förskräckligt som 3 dagarna jag hade katetern på BB. Vägrade åka därifrån utan att tagit bort den! Däremot så hade jag säkert inte behövt den egentligen. Jävla barnmorska som satte in den bara "för att" kändes det som då! Hon tvingade mig att dricka en liter vatten på mindre en halvtimme så att jag skulle bli kissnödig, men hade hon inte gjort det utan istället tagit det lite lugnt så hade jag säkert sluppit katetern helt!
    Sen hjälpte det ju inte att det va fel på vågen som mätte hur mycket jag hade kissat dagarna efter. Den mätte 90, fast egentligen var det nog upp mot 150-200 ml.
    *suck* jävla huddinge! Där föder jag aldrig igen!!

  • MissViolet
    Hej Veravip
    Tack för denna tråd! Befinner mig i liknande situation (började tappa mig själv idag, förlossningen var 6 dagar sen) och känner mig ganska deprimerad och hopplöss. Det känns som min kropp glömde hur man kissar... =(

    Fråga #1: hur mycket tog du på att "prova kissa"? Typ, sätt du dig i toa för flera minuter och krystade så hård som du kunde? Eller kom kisset naturligt efter ett tag?

    Fråga #2: om du har haft ett annat barn eller någonn sort av operation sedan dess, har du haft samma bekymer för att kissa efteråt? 

    Hej AliciaSanna
    Hur blev det till slutet? Hur klarade du att kissa? Hoppas det gick allt bra.
  • sarasolig

    Hej! Finns du kvar på familjeliv Veravip? Hade samma jobbiga problem som du efter min förlossning för 9,5 mån sedan. Jag kunde kissa själv efter 3 veckor men tömmer inte blåsan helt och tappar urin med engångskateter varje kväll för att tömma helt iaf en gång/dygn. Min blåsa verkar ha tagit permanent skada tyvärr . Blev nyfiken på stimulatorn du nämnde. Undrar om en sådan skulle kunna även mig?

  • ellioz
    sarasolig skrev 2017-02-07 13:15:46 följande:

    Hej! Finns du kvar på familjeliv Veravip? Har råkat ut för samma sak och skulle vilja få kontakt med dig


    Har skickat meddelande till dig!
  • Belissa

    Hej! Jag har drabbats av samma sak som er andra i  tråden. Vill jättegärna komma i kontakt med er andra då jag trillat ner i ett avgrundsdjupt svart hål och bara gråter och gråter. Kan endast kissa en dryg dl efter mycket ansträngning trots att blåsan är helt full. Har inte klarat av att tappa mig själv heller. Tycker det är obehagligt och svårt att hitta urinröret. Behöver stöd och pepp från andra. Tveka inte att skicka PM eller skriva i tråden! 

Svar på tråden Kateter efter förlossning - hur och när kom ni igång med kisseriet?