• HemligaMamman

    Nån som mig med generaliserad ångest, dödsångest och svår hypokondri del 2

    www.familjeliv.se/Forum-4-50/m37460800.html

    Vet ej om någon ny tråd startats, då jag ej varit aktiv på ett tag. Men tycker tråden borde leva vidare och jag ska skriva mer nu och även berättat om vad som hänt sen sist. Ska försöka läsa igenom gamla tråden med.

    Varma kramar Anna - en normal tjej med varierande grad av rädsla för somatiska sjukdomar:-P

  • Svar på tråden Nån som mig med generaliserad ångest, dödsångest och svår hypokondri del 2
  • Anonym (jensan)

    Hypo: Skönt att du hittat ett sätt att få dina ryckningar att avta! Själv har jag haft mina i så många år (och omgångar) att jag tyvärr inte kan massera/värma bort dem. För min del rycker det mycket i händer och ansikte, och där är det lite svårt att värma och massera. Kalla fötter hade jag också tidigare när jag hade mycket ångest, så det tror jag absolut kan vara en effekt av det. Att du är varmare nu beror säkert på att du känner dig lugnare. Hoppas att du slipper ryckandet helt och hållet snart!

    Li: Har fått en ny äcklig ryckning på sidan av handen, nedanför pekfingret, som oroar mig. Har nämligen problem med det fingret (svullen led och jätteont, svårt att böja ordentligt, särskilt på morgonen) och "tror" då att även det onda och stela har nåt samband med als. Ryckningen förstörde liksom alla tankar på att ledvärken och stelheten skulle vara något helt annat. Suck. Hatar nya ryckningar (och gamla)! Även benen har känts sämre idag igen, så nu är jag tillbaka i gamla spår igen. Dubbelsuck!

  • Anonym (Li)

    Hypo; Grattis till mindre ryckningar och att du funnit en fungerande metod. Jag har faktiskt avis. Mina ryckningar blir bättre när jag befinner mig i duschen men sedan är det precis likadant igen. Har testat med en värmekudde på benen utan resultat. *suck*

    Jensan; Jag hade exakt samma ryckning på höger hand, väldigt otäck. Den kommer även nu titt som tätt. Men jag hade en ihållande ryckning där för några mån sedan, kände då att jag var svag i fingret, det gjorde ont och jag började tänka på hur ofta jag tappade saker med den handen och kom fram till att det var ofta.
    Men jag hatar ryckningar! Alla j-la ryckningar. Just nu har jag en ihållande i ögat, samt mycket i benen och i skinkorna. ÅÅÅÅ vill bara slippa dessa skit ryckningar.

  • Anonym (hypo)

    Hallå. Hur är det med er?
    Mina ryckningar är faktiskt nästan helt borta. Peppar, peppar....
    Jag har envist masserat precis hela benen och fötterna och badat varmt osv.
    Har ni gått till läkare för era ryckningar?
    Vad har de i så fall sagt?

  • Anonym (jensan)

    Hypo: Vad skönt! Ryckningarna kan ju komma i spända muskler, så det har säkert varit så för dig! Jag har varit både hos allmänläkare och neurolog (för flera år sedan) och gjort neurologisk undersökning. Mest för att utesluta neurologisk sjukdom som jag varit och är orolig över. Jag fick höra att man får ryckningar (fascikulationer) i just spända muskler, att alla har det mer eller mindre och att man inte riktigt vet vad det beror på, typ. Kan öka i samband med stress, dålig sömn, stort koffeinintag, vissa brister(kalcium, B-vitamin mm) osv osv osv. Det förekommer ju även i samband med exempelvis als, men det är andra symtom som är mer dominerande då, enligt min läkare. Jag tycker mig ha en massa andra symtom också, så det är främst kombinationen som gör mig orolig numera. När jag först började få ryckningar (över precis hela kroppen)var jag oerhört spänd och hade kraftig ångest, men det har jag inte längre, så nu kan det inte bero på det att de har kommit tillbaka. Läs gärna bakåt i tråden så kan du bla se vad både jag och Li fått till svar hos våra resp läkare. Hoppas verkligen att du slipper fler ryckningar nu!!

  • Anonym (Li)

    Jensan; Idag är en riktig skitdag Har haft en äcklig ryckning i höger biceps Hållit på flera ggr, känner mig naturligtvis svagare i den armen också.

  • Anonym (jensan)

    Li: Hoppas att din armryckning/svaghet har avtagit nu!? Själv har jag en massa konstiga ryckningar i vänsterhanden och handleden samtidigt som jag är svag där. Min yngsta är sjuk nu, feber för nionde dagen (dunderförkylning) och då sätter jätteoron in och jag tror han har leukemi och letar petekier och annat på honom. Trodde jag hade blivit bättre på att inte befara det värsta när barnen blir sjuka. Jag VET att sannolikheten för att det INTE är någon allvarlig sjukdom är betydligt större, men nu kan jag inte låta bli att tänka på detta. Det enda "bra" det för med sig är att jag inte fokuserar lika mycket på mina egna symtom (som ju såklart är massor nu eftersom jag är helt slut av sömnbrist och stress). Har varit hos doktor med honom 2 ggr, ska på återbesök imorgon, så han kollas ju upp, men det känns SÅ oroligt. Vill bara att han ska bli bättre och piggare snart. Ja nu handlade detta förstås mest om lilla sonen, men det upptar mina tankar fullständigt just nu.

  • Anonym (Li)

    Jensan; Vad jobbigt för dig och för den lille Jag förstår att du är orolig. Vad säger läkaren då? Min pojke hade feber i 5 dygn, ville inte äta och orkade inte med någonting. Ringde sjukvårdsupplysningen och VC, det enda de sa var att feber var ett "normalt" tillstånd och bla, bla. Tillslut ringde vi och krävde en tid och då visade det sig att han hade öroninflammation på ett öra. Fick penicillin och febern försvann direkt. Jag förstår din oro! Stå på dig, min brorsdotter fick penicillin pga av en dunderförkylning som aldrig ville ge med sig och blev också bättre. Du behöver inte oroa dig för allvarlig sjukdom, försök och tänk på allt "normalt" det kan vara istället! Det går otroligt mycket förkylningsvirus nu.
    Har du 3 söner?
    Kram på dig och hoppas din son blir piggare!

  • Mandi74

    En fråga, någon som tar Sobril och som jag får typ som klåda eller kli i kroppen? Svårt att förklara men det är en blandning mellan nästan värk och kli under huden.

    Jag blir tokig när det blir så på natten och jag ska försöka sova. Vet inte om det är sobrilen det beror på eller vad det är..


    Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Anonym (jensan)

    Li: Saken är den att han redan står på antibiotika sedan en vecka (10-dagarskur, han är allergisk mot penicillin och får därför annan bredspektrumantibiotika) eftersom han hade öroninflammation och ev lunginflammation. Detta fick han på barnakuten när vi var där och inhalerade mot astman. Nu igår tog den nya läkaren ett CRP som visade 39 (inte särskilt högt), och då kan det lika gärna vara ett virus, vilket säkert är det han har eftersom antibiotikan inte hjälpt. den här läkaren (barnläkare) verkade inte särskilt bekymrad över febern utan pratade bara om att det minsann inte är feber om det inte är ÖVER 38 grader (vilket han ju har emellanåt). Vi fick däremot höja astmamedicineringen rejält. Av antibiotikan får han såklart svamp i baken, och den är helt skållad och varm, så han skriker bara vi går in i badrummet för att han vet att det är blöjbyte på G. Var likadant förra gången han fick antibiotika. Han vägrar också att äta annat än bröstmjölk, så han har levt på enbart det sen förra måndagen. Kanske, kanske har han varit lite piggare idag, så jag hoppas verkligen att det ska vända nu. Vi ska som sagt på återbesök hos läkaren imorgon, så jag får väl förklara ordentligt hur orolig jag är. Hon var väääldigt svår. Usch och fy.

    Mandi74: Det kan säkert vara en biverkan av sobrilen, har du kollat i FASS? Annars så råder jag dig att fråga i de andra tråden med samma namn som denna, för där är lite mer aktivitet och med fler personer som jag vet medicinerar på olika sätt.

  • Anonym (jensan)

    Li: Glömde svara på din fråga: Jag har en dotter och två söner. Dottern är 8, äldsta sonen 6 och så minstingen 8 månader. Hur gammal är din pojke?

  • enannandelavanna

    Hej tjejer! Vet inte var vår andra tråd tog vägen?
    Länge sen jag var inne här.
    Ska läsa ikapp och återkommer, men hoppas att alla har läget under kontroll ;)

  • Anonym (Känner igen mig!)

    Hej!
    Vill bara säga att jag här är en till med samma problem. Det rycker överallt och jag är så rädd för ALS. (Men har inga andra symptom som tyder på det). Är ledsen för er skull att ni lider men tacksam över att ni delat med er, det ger mig hopp om att det är hypokondri och inget annat som spökar i min kropp.

  • Anonym (ALS)

    Vilken bra tråd. Ser att det var väldigt länge sedan ni skrev i tråden men hoppas att någon ser mitt inlägg för jag håller på att bli galen. Jag har alltid haft hälsoångest men under åren har de blivit värre. Allt detta med als tankar fick jag i maj 2013. Hade börjat på komvux och i slutet av terminen började mitt lillfinger och ringfinger på höger hand att domna. Tänkte då först att det säkert berodde på att jag var ovan att skriva varje dag flera gånger om dagen i ett halvår. Men sen googlade jag förstås och då dök als upp. Ända sedan dess har jag haft muskel och nervryckningar i HELA kroppen, ÖVERALLT! !! jag fick hjälp av läkare och psykolog eftersom jag totalt bröt ihop, trodde att jag skulle dö. Under denna tid då allt brakade samman så hade vi väldigt mycket att göra med huset o h vi bodde på en yggarbetsplats så jag vet oxå att alla dessa symtom kan komma efter stress men fy fan vad jag hatar det här. Det har varit lugnt ett tag nu, men nu r det är i slutskedet på terminen börjar allt igen. Är det någon mer som har så mycket nervryckningar? När jag mår dåligt så ökar dem mkt. Hoppas någon ser det här och vill dela med sig av sin erfarenhet. Kram på er.

  • Anonym (ryckis)

    Ser att tråden är jättegammal men tänkte ändå se om någon av er i tråden kanske vill uppdatera lite hur ni mår!? Har själv samma symtom med ryckningar konstant överallt i hela kroppen. Ett normalt EMG men atrofi på ena handen...Är sjukt orolig och oerhört trött på ryckningarna dygnet runt. Har det släppt för er?!

  • Lajan

    Hej allihopa, här är en till tjej (29år) med samma symtom.
    Jag genomgick en liten operation 17/5 och dagen efter började det smärta i vaderna, jag började då läsa på om operationen och kom över ett par skräckhistorier om den och några dagar senare var ALLA muskler i min kropp stenhårda och spända, sedan började muskelryckningarna och pirrningar/domningar i vaderna (dessa satt i dygnet runt och är fortfarande kvar), sen började jag givetvis googla muskelryckningar och blev för en kort stund orolig för ALS och MS, det släppte dock snabbt och istället blev jag orolig över polyneuropati och andra nervsjukdomar. 
    Jag har varit hos läkare och på akuten men dom hittar ingenting, jag har beställt egna blodprover som visade på järnbrist men inget annat. 


    Jag har fortfarande ryckningar då och då men även smärta som flyttar runt i kroppen från dag till dag, pirrandet i benen är konstant. har ont i ljumske/höft/ländrygg. 


    ska göra magnetröntgen utav hjärna och rygg på onsdag.
    Har ni hört talas om BFS? (Benigna fasciculationer) det är med största sannolikhet det ni har. kram

  • Lajan

    Tänkte även tipsa om att kolla era B12, magnesium, järn, D-vitamin och folat värden!! 


    Magnesium lugnar ner muskelryckningarna för mig. 

  • Anonym (ki)

    Det är ju ingen annan än du som varit i tråden på 7 år och den vilat länge innan det. En ny tråd är säkert mer givande =)



  • Lajan

    Ser tyvärr inte årtalen från min telefon 🥶 det var synd! Får ändå hoppas på svar

Svar på tråden Nån som mig med generaliserad ångest, dödsångest och svår hypokondri del 2