• bebis ja tack

    Kan ni hjälpa mig att tänka?

    Vi har hamnat i en rätt jobbig situation. Väntar sen en månad på BB från Nigeria, men nu har det skett förändringar i landet som gör att väntetiderna kommer att bli längre. AC vet inte hur långa de kommer att bli för tillfället. Tidigare var de beräknade till 2-8 månader.

    Jag har en anställning som går ut den sista juni och det var ju tidigare inget problem, eftersom vi troligen skulle hinna få BB redan innan dess. Men nu är det ju i ett annat läge. Arbetsgruppen ska krympa med en tjänst och jag var den sista som anställdes. Så mina möjligheter att stanna kvar är väldigt små, om inte någon annan slutar eller går ner i tid.

    Hur ska jag kunna söka andra jobb när jag vet att jag inom den närmaste framtiden måste kunna åka till Nigeria med en månads varsel och sen eventuellt vara föräldraledig ett tag? Det känns helt värdelöst och att ta ett jobb utan att berätta om min situation är inte rätt tycker jag.

    Hur hade ni resonerat i min situation? Hade ni sökt jobb ändå? Eller ska jag förbereda mig på att vara arbetslös fram tills BB? Hur hårda är arbetsförmedlingen nuförtiden, skulle de ta hänsyn till min situation och inte pusha så hårt på att jag ska hitta ett jobb direkt?

    Känns helt förvirrat just nu och behöver verkligen er hjälp för att reda i den här röran.
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Kan ni hjälpa mig att tänka?
  • Hej och Hopp

    Hej!
    Först om främst - det ställer väl inte till det för dig i Nigeria eller med medgivandet om du blir arbetslös? Om inte -så skulle jag nog söka alla jobb jag blev anvisad att söka men köra med öppna kort. Jag skulle tycka att det var jättejobbigt att inte säga som det var och förhoppningsvis för du jobb ändå. Om inte - och det inte ställer till det för dig på något annat sätt - så har du ju gjort vad du kan och måste ju ha rätt att stämpla fram till BB.
    Håller tummarna för ett snabbt bb i bästa fall och annars att du får ett bra jobb/eller en annan lösning som funkar fram tills det är dags.
    Lycka till!

  • Utlandssvensk

    Jag skulle ocksâ söka jobb, men till skillnad frân de andra sâ skulle jag vara - nâgorlunda - ärlig angâende adoptionen.
    "Alla" vet ju att det tar 4-5 âr att fâ barn om man adopterar sâ om du säger att ni stâr och köar för att fâ adoptera sâ ljuger du inte. Kanske du till och med fâr arbetsgivaren att känna att han satsar pâ rätt häst i och med att du inte planerar att bli gravid inom de närmaste veckorna/mânaderna.... Om sedan barnbeskedet kommer väldigt snabbt sâ kan du bara spela överraskad (och det blir nog inte sâ svârt, för även om man är beredd sedan länge sâ blir det ju ändâ en slags överraskning den dagen det efterlängtade samtalet äntligen kommer) och dröjer det - ja, dâ har du i alla fall ett jobb medan du väntar.
    Lycka till!

  • bebis ja tack

    Tusen tack för att ni delar med er av alla era tankar och funderingar. Det är otroligt skönt att ha er att vrida och vända på allting med. Det är ovärderligt att få prata med er som antingen är eller varit i liknande situation.

    Jag ska ta kontakt med utredaren för att höra vad hon säger. Tror inte det ska vara nåt problem. Mitt förra jobb var på väg att läggas ner för drygt ett år sen och då tyckte inte utredaren att det var nåt att oroa sig för. Hon menade att jag jobbar i en bransch där man inte behöver gå arbetslös länge. Men bäst att kolla upp för säkerhets skull.

    Det är kanske helt rätt att söka jobb och säga sanningen i varierande grad. Som du säger utlandssvensk så kan jag vara lite vag angående tidperspektivet, men jag slipper ljuga om det är ett jobb jag verkligen vill ha. Och om jag inte hittar nåt jobb och blir arbetslös kan jag ju vara detaljerat ärlig på de jobb jag blir anvisad att söka. Och då lär jag ju inte bli så populär, förhoppningsvis. Lite list är nog bra att använda i såna här lägen,,,

  • Maja T

    bebis ja tack skrev 2009-01-28 09:05:04 följande:


    För er som undrar om situationen i Nigeria så finns det nu information upplagd på landsidan på AC:s hemsida.
    Är det bara inloggade medlemmar som kan läsa den? Jag hittade den inte...
  • sari

    Jag skulle nog ha satt igen och söka jobb redan nu, inte väntat tills jag blev arbetslös.

    Jag tror att de flesta utredare väger in hur lätt det är att få nytt jobb i sin bedömning av arbetslösheten. Det är väldigt olika hur länge man gissningsvis blir arbetslös även vid en lågkonjuktur. Det beror på branch, utbildning, erfarenhet och bostadsort m.m.

  • sari

    Även vilka marginaler man har att klara en arbetslöshet vägs nog in i en bedömning av soss.

  • meimei

    Jag bytte jobb när jag väntade första barnet och jag bytte även jobb när jag väntade andra barnet . Började båda anställningarna med ett par månaders ledighet och vid första adoptionen tog maken FL de första 6 månaderna (så kan ju ni också göra, du behöver ju inte vara hemma först om det annars skulle bli väldig kort tid på nya jobbet!)Vid andra jobbytet var jag hemma ganska direkt, men det hade jag sagt från början till arbetsgivaren att det bar skulle bli så så om han ville ha mig fick han acceptera det, vilket han gjorde!

  • Längtande mamma

    Om man är inloggad på AC kan man läsa nyheter från Nigeria. Strejken i domstolarna som varit är nu över men i en av de 4 distrikten som man förmedlar adoption från har man nyligen skrivit om lagen för att den skulle stämma bättre med någon annan lag. Tyvärr står det inget om internationell adoption i den nya versionen (glömt att skriva eller medvetet? står inget om det) så nu finns det ingen lag att åberopa när man ska slutföra adoptionen i domstolen. Organisationerna pressar på för att ändra igen eller göra ett tillägg, men ett tillägg kan ta över ett halvår, och en lagändring tar längre tid än så.

    Men i de 3 andra distrikten är det precis som innan. Vet inget om hur fördelningen ser ut mellan distrikten på hur många barn som kommer så jag vet inte om och hur väntetiderna blir för de som inte skickat papprena ännu, men finns papprena i det distriktet som har problem nu kan det dröja länge...

  • Längtande mamma

    TS: ledsen att jag "kapade" din tråd med info, men frågorna fanns där och du hade redan fått så många bra svar på din fråga från så många andra!

  • bebis ja tack

    Helt okej med kapningen :) Som jag förstått det efter samtal med AC så är ansökningsdokumenten tydligen inte kopplade till någon särskild delstat om man ännu inte fått BB. Förhoppningsvis kommer adoptionerna att öka i de övriga staterna, men ingen vet i nuläget hur det kommer att se ut med väntetiderna. Det största problemet är att det finns familjer som redan fått BB men som nu inte kan fullfölja adoptionerna innan lagändringen gått igenom. Fruktansvärd situation!

    Angående jobbet får jag nog helt enkelt ha ögonen öppna och börja söka jobb när det kommer nåt längre fram. Sen är det väldigt mycket som är oklart i min nuvarande arbetsgrupp så det kanske finns chans att det kan bli nån slags tjänst där också. men det lär ta tid innan det blir bestämt och ovisshet är inte mitt favorittillstånd precis, det har jag tillräckligt av ändå...

  • mammamys06

    Ja, jag håller med de andra, sök jobb i den mån du kan. Det är ju alltid värre om mannen blir utan jobb - tycker många länder. Jag menar om du är arbetslös så är det väldigt kort tid förhoppningsvis och sedan blir du föräldraledig.


    Världens lyckligaste mamma är jag!
  • Maja T

    Ok, tack Längtande mamma för informationen.

    Hoppas det ordnar sig för er, Bebis ja tack!

Svar på tråden Kan ni hjälpa mig att tänka?