• CSvensson

    osäker...

    Hej!

    Ni som har fått barn mellan 0-18 månader vilken barnvagn köpte ni? Börjar bli osäker om kombivagn e ett smart val

  • Svar på tråden osäker...
  • MammaMiia88

    det kommer vara ungefär 16 månader mellan min son o den nya..vi har (eller ska) köpa en carena doubleswing...förra årets


    2007-12-06 och 2009-05-17
  • Namaste72

    Om ni räknar med att barnet är under året vid hemkomst skulle jag satsa på en kombi. I annat fall kanske en sittvagn med hårdlift?


    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • MammaMiia88

    OJ , läste o fattade helt fel såg jag nu!..haha..sorry Oskyldig


    2007-12-06 och 2009-05-17
  • MammaMiia88
    Svar på #5
    eftersom de stod ni som FÅTT barn mellan 0-18 så tänkte jag direkt täta barn..för...jag menar..vilket barn är 18 mån när det föds?..frågan e otydlig!
    2007-12-06 och 2009-05-17
  • MammaMiia88
    Svar på #6
    eller nej förlåt..adopotion kankse?
    2007-12-06 och 2009-05-17
  • morgonsolan

    TS: Detta är inget bra svar egentligen.. , för det hjälper ju inte dig, men min erfarenhet är att alla barn är väldigt olika när det gäller att vilja ligga i liggdel eller inte.

    Jag har vänner vars barn ville ligga ned tills de var runt halvåret. Min dotter VÄGRADE att ligga ned i liggdelen på vår vagn från det att hon var åtta veckor gammal! Så fort hon fick lite styrka i nacken, och lite synskärpa så ville hon få "halvsitta" upp så att hon såg världen. I liggdelen var det ju bara vägg runt omkring henne, och hon blev skitförbannad .

    Vi kommer att adoptera nästa barn, och då kommer jag inte att välja en kombivagn med liggdel. Jag kommer att välja en bra sulky med fullt liggläge (som jag kan vända åt båda håll), så att barnet kan ligga ned helt så länge det behöver det. När barnet blir redo för att sitta upp så kan jag ta det succesivt. Då har jag en bra sulky från början, som slipper bli så pass "otymplig" som jag tycker att en del kombivagnar blir när man byter till sittdelen.

  • Lyckliga3BarnsMor

    Kan ju inte riktigt förstå, även om det är en härlig känsla att köpa vagn varför det ska ske innan man ens fått barnbesked? En vagn får man ju lätt tag i och kan bestäma sig när man vet barnets ålder. Istället för att våndas över att man köpt fel vagn.

  • mimpen

    Vi hade en sittvagn med fullt liggläge. Det funkade utmärkt. Inte för att vi har vagnat våra barn så mycket, men det är klart det var praktiskt ändå. Min syrra hade den vagnen till sin första flicka när hon var nyfödd, med en åkpåse i bara. Så den funkar ju även till väldigt små barn. Dessutom var vagnen liten och nätt och hyfsat enkel att få in i bilen.

    Båda våra barn har varit dryga året vid hemkomst.

  • Manchester

    Vår dotter var 15 månader när vi kom hem. Vi hade en vändbar sittvagn med fullt liggläge. Oftast satt hon förstås upp, men liggläget var bra när hon sov middag i vagnen. Hon ville sitta vänd mot oss tills hon var 2,5 år så vi slapp i stort sett hålla på och vända och dona med vagnen. En del barn är tydligen rätt ombytliga och vill helst vända flera gånger under samma promenad och då är nog ett svängbart handtag att föredra.

    Sonen (bio) låg i sin mjuklift tills han var drygt sex månader, men han är för tidigt född och var därmed både liten till växten och lite sen med att vilja sitta upp. Många fullgångna barn växer ur en mjuklift tidigare än så.

    Jag vet inte vilket land ni har er ansökan i. Dock är det ju numera få länder där barnen kan tänkas vara under sex månader när man kommer hem. Därmed tror jag att en bra sittvagn med liggläge är det bästa. Skulle det sedan ändå visa sig att ni får ett väldigt litet barn så går det alltid att köpa till en mjuklift i efterhand. Annars håller jag med Lyckliga3BarnsMor om att det kan vara bra att vänta, åtminstone fram till barnbesked. Ännu bättre är kanske om ni kan låna en vagn av någon den allra första tiden. Då kan den stå färdig och vänta på er när ni kommer hem och sedan, när ni vet mer om barnet, så köper ni en egen vagn.

Svar på tråden osäker...