• Risifrutti

    Twilight böckerna för äldre?

    Har hört så mycket om twilight böckerna men undrar om de kanske inte är tillför lite yngre personer i 14-15 års åldern?
    Finns det några äldre här som har läst någon av böckerna? vad tyckte ni om dem?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 19:29
    Borde kanske ha tillagt att böckerna (4 delar) är skrivna Stephenie Meyer.

    Del 1)Twilight(om jag kunde drömma)
    Del 2)New Moon(När jag hör din röst)
    Del 3)Eclipse Ljudet av ditt hjärta)
    Del 4)Breaking Dawn(Ej ännu översatt till Svenska)

    Handling:
    "Tre saker var jag absolut övertygad om. Den första var att Edward var vampyr. Den andra var att det fanns en del av honom - och jag visste inte hur stark den delen kunde vara - som törstade efter mitt blod. Och den tredje var att jag var villkorslöst och ohjälpligt förälskad i honom." BELLA SWAN

    Isabella Swan flyttar till Forks, en liten regnig sovstad i Washington. Hon förväntar sig att hennes nya liv ska bli lika långtråkigt som staden själv. Men när hon träffar den gåtfulle och förföriske Edward Cullen tar hennes liv en oväntad och farlig vändning. Edward har länge lyckas hålla sin identitet som vampyr hemlig. Men nu går ingen säker, minst av allt Bella som är den person Edward håller mest av. Edward och Bellas förhållande balanserar på knivseggen mellan begär och livsfara. Om Jag Kunde Drömma är en intensivt sinnlig och utomordentligt spännade kärleksroman.

  • Svar på tråden Twilight böckerna för äldre?
  • Agent 355
    Svar på #10
    Mia med 2 skrev 2009-02-07 19:14:05 följande:
    Kanske att åldersgränsen går vid 30 då
    kanske. underhållande serie. är 34 & har läst de 3 forsta på engelska, kommer läsa den sista också nar den kommer på pocket för jag vägrar sponsra smörjan i hårdpack. ;)

    tycker att man kan läsa dem oavsett ålder men jag skulle ogärna se att min tonåring (om jag hade en) läste dem utan diskution då jag ser förhållandena bella/edward, bella/kompisarna som minst sagt osunda.

    annars, en bra bok har ingen ålder. gillar man young adult fairytail gengren sa kan jag tipsa om holly blacks böcker , en helt annan klass än stephenie meyer.(syftar inte på spiderwickserien för barn som jag inte läst.)
  • dio

    jag är 27 år och älskar böckerna


    I was an atheist until I realized that I am God
  • Risifrutti

    hhmmmm jaaa då verkar det väl vara passandre för nästan alla åldrar upp till 30 ungefär....

    hmmm -.. funderade på att ge en av böckerna i födelsedagspresent till min mamma som är 45, hon älskar att läsa böcker och ville ha någon "jätte bra bok" i present och eftersom jag hört såååå mycket om twilight funderade jag på att köpa den till henne....

    men hon kanske är för gammal för den ... hmmmmm ..

  • Marline

    Jag är 28 och läser den första nu. Den går inte att lägga ifrån sig! Jag älskar den!!

  • g a f f e l
    Risifrutti skrev 2009-02-11 01:42:48 följande:
    hhmmmm jaaa då verkar det väl vara passandre för nästan alla åldrar upp till 30 ungefär.... hmmm -.. funderade på att ge en av böckerna i födelsedagspresent till min mamma som är 45, hon älskar att läsa böcker och ville ha någon "jätte bra bok" i present och eftersom jag hört såååå mycket om twilight funderade jag på att köpa den till henne.... men hon kanske är för gammal för den ... hmmmmm ..
    Allt beror ju på vad hon tycker om, men jag kan tänka mig att hon kanske tycker den är lite infantil. Ge henne istället "Tilsammans är man mindre ensam" av Anna Gavalda, "Sugar" av Michel Faber, det är också romantiska böcker, ej sci fi men fina kärlekshistorier, eller Ken Folletts "Pilars of the earth" mer historisk bok eller dess fortsättning "World without end", (jag vet ej vad de heter på svenska, men fråga i en bokhandel, de vet).
  • dio

    Eller Anne Rices vampyrböcker


    I was an atheist until I realized that I am God
  • g a f f e l

    Jag måste vara ärlig och säga att nu har jag lyssnat på alla böckerna och den 4:e boken var bra, inte lika sötsliskig som de andra.

  • anmob

    Jag har läst de 3första och tycker de är bra. Jag är snart 40.Min dotter som är 15 har slukat dem och är helt såld. Det är väl inte jag kanske men de är ganska underhållande.

  • Björnmossa

    Jag är 29 och tycker att de är fruktansvärt dåligt skrivna. Det framgår av "femte boken" att författaren tror att hon beskrivit Bella som osjälvisk, uppoffrande och klarsynt medan jag inte kan se annat än att hon är raka motsatsen. Hon är nedlåtande mot sina föräldrar, skiter i sina "vänner", tycker att det är romantiskt med stalking och är väldigt pigg på att dö hela tiden.

    Att Bella dessutom är en tvättäkta Mary Sue gör det hela riktigt tragikomiskt
    (en.wikipedia.org/wiki/Mary_sue)

    För den som vill läsa första boken lite snabbt rekommenderar jag stoney321.livejournal.com/317176.html

  • Spring Time

    Jag är 19 och har läst dem tre fösta som kommit ut på svenska och kan knappt vänta på att få sätta klorna i sista boken! Det bästa jag läst på länge i alla fall

  • Singeladopt

    Jag är 33 (snart) och jag älskar dem allihop.


    Har man inget vettigt att säga, är det bättre att vara tyst.
  • Risifrutti

    jaaag har läst ut den första boken nu, och jag älskade den!!!!

    har köpt en helt annan bok till min mamma hehe men ska ändå försöka övertala henne att läsa twilight också :D

  • Risifrutti

    Jessika84 skrev 2009-02-18 22:12:29 följande:


    En varning till dig TS, man blir som besatt!
    hahahaha SANT½!! kunde inte lägga ifrån mig boken för en sekund!! satt som fastklistrad!!!!
  • solsken

    28 år och älskar dem.
    Blir tokig på att det dröjer så tills 4:an kommer ut!

  • Legewiel

    Jag har också läst alla böckerna och kan nog rekommendera dem, men läs dem på engelska om möjligt för nyanserna går alltid förlorade i översättningar.

    Jag fastnade också totalt och läste alla böckerna i ett sträck, även om jag håller med om att Bella var en ganska jobbig hjältinna...och den typiska tonårskärleken (jag älskar dig för evigt, du är allt jag tänker på, vi ska alltid vara tillsammans osv) är faktiskt rätt påfrestande, men jag antar att tonåringar är sådär ^^

    Är 24 år förresten så lite äldre än målgruppen antar jag.

  • Ängla09

    Jag är 34 och tycker att böckerna är bra.

    Kan visserligen tycka att Stephenie återupprepar en del osv men tycker inte att man märker genomgående att det bara ska vara inriktat till yngre personer.

    Kolla bara vilken hysteri det varit i Amerika...de brydde sig inte om ålder.

    Och läsa om kärlek blir man aldrig för gammal för

Svar på tråden Twilight böckerna för äldre?