• basketmia

    Vad händer om man blir arbetslös efter BB?

    Är det någon som vet om samma regler gäller om man blir arbetslös när man redan fått BB och väntar på att få åka till landet.

    Vi hoppas på att få BB inom de närmsta tre månaderna och sedan är det ytterligare ca 6 månader innan vi kommer kunna åka och hämta vårt barn. Vad händer om vi får BB och jag sedan skulle bli av med jobbet?

    Är det OK om man blir av med jobbet men uppsägningstiden sträcker sig tills dess att vi hämtat barnet? Då har jag ju jobb när vi får vårdnaden om barnet.

    Det är ingen som ska sägas upp på mitt jobb just nu men det är ju tider med många varsel just nu.

  • Svar på tråden Vad händer om man blir arbetslös efter BB?
  • Silly Chili

    GRRR... jag skrev ett jäääättelåååångt svar, men det försvann och jag blev utloggad i samband med att jag skulle posta det!?!??!?

    Nåväl, jag orkar inte skriva allt igen så jag tackar bara för lyckönskningarna. :)

  • Tulipanen

    Hej

    vi förnya vårt medgivande nu till 0-4 år eftersom vi har fått BB till en pojke på 3 år och 2 mån. Min man har vikariat till juni detta året och vår utredare sa ingenting. Eftersom vi ha fått barn besked så var hon mest intresserad av hur vi skulle var hemma tillsammans, och det tyckte hon var jätte bra att båda föräldrarna kunde vara hemma tex under sommaren. Vi kommer förhoppningsvis åka i mars el april.

    vi var lite oroliga eftersom han fått vikariat.

    man kan inte hålla det hemligt för när du samlar papper så ska du lämna arbetsgivarintyg om anställning och lön och hur länge det sträcker sig.

  • chatnoir

    Ingrid Marie skrev 2009-02-12 19:13:37 följande:


    En försiktig fråga; kan ni inte bara hålla tyst om ev uppsägning? För ert barns skull. Måste man förnya utredningen finns det inget att göra annat än att prata med soc., men om BB och RB är så nära, varför ska man då riskera hela processen? Nu med den globala finanskrisen är det väl än mer viktigt att barnen får komma hem. Kris här och kris där barnen befinner sig är ju två helt olika saker. Där blir det ju verkligen kris på riktigt med svält, indragen sjukvård och hela altet. Vad blir det här? Möjligtvis indragen guldkant på tillvaron. I mina ögon är det bra mycket mer omoraliskt att berätta för soc än att hålla tyst.
    Vi fick faktiskt rådet från vår organisation att helt enkelt inte säga något till soc om att mitt vikariat har tagit slut, om det nu skulle bli så illa att vi inte får RB innan sista mars. Det blir ju bara ett litet, litet glapp, och vår lilla pojke väntar ju på oss! Det vore ju helt orimligt om vi inte fick åka och hämta honom för att jag blir utan jobb en månad innan vi ska åka till Kina.

    För övrigt tycker jag att det är omänskligt grymt att man ska riskera att inte få sitt barn pga krisen. Jag förstår reglerna, men vilka hemska konsekvenser det får. Lider med er alla som behöver leva med den oron!
  • Namaste72

    Kan man inte kolla om det finns någon kompis eller så med eget företag som kunde anställa på pappret?


    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • basketmia

    Det jag är mest orolig för är att vi ska få BB och sedan inte få åka och hämta vårt barn.

    Jag tänker faktiskt tala om för min chef när vi får BB vad en uppsägning skulle kunna innebära för oss. Vi är en medelstor firma och jag tror att de skulle ha möjlighet att hålla kvar mig i ett par månader så att jag skulle få åka och hämta mitt barn.

  • chatnoir

    basketmia skrev 2009-02-13 09:48:27 följande:


    Jag tänker faktiskt tala om för min chef när vi får BB vad en uppsägning skulle kunna innebära för oss. Vi är en medelstor firma och jag tror att de skulle ha möjlighet att hålla kvar mig i ett par månader så att jag skulle få åka och hämta mitt barn.
    Låter som en bra idé! Jag tror att jag eventuellt också skulle kunna få till en sådan lösning, om det skulle bli nödvändigt...
  • Namaste72

    Håller verkligen tummarna för er Chatnoir och Basketmia och Silly Chili!


    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • mammamys06

    Åh, vad jobbigt för, jag känner så för er eftersom jag vet hur hemsk väntan är redan utan att man ska behöva oroa sig för att få behålla jobbet

    Kramar till er alla!


    Att dricka kaffe utan mjölk är som kärlek utan kyssar- INTE kul!
  • Camarogirl

    Måste man ha giltigt medgivande ända tills man kommer hem med barn, ska resa för att hämta barn, eller räcker det att medgivandet gäller tills man får barnbesked? Nån som vet?

    Hur långt måste man ha hunnit i processen innan medgivandet går ut, utan att behöva förnya?

  • Camarogirl

    Instämmer med Hanya72 om att man kan chansa på att nån man känner kan anställa en "på pappret" om det blir kris. Jobbigt att behöva be, men vad gör man...

    Mina andra nödplaner är att knacka dörr på företag, förklara läget, och säga; Snälla, kan jag inte få jobba hos er BARA ETT TAG!? Jag lovar att försvinna så fort vi fått hem vårt barn..! Nån arbetsgivare kanske är blödig nog att hjälpa till, om de vet att det bara gäller en period!

    Tror också det kan vara smart som läget är idag att söka utbildningar, för att kunna säga att man studerar istället för "är arbetslös" om det kör ihop sig...! Har man sen ändå jobb när kursen börjar måste man ju inte gå den...

  • mammamys06

    Det är därför det är så viktigt att ha ett medgivande där barnet inte är på gränsen åldersmässigt vid bb för blir barnet en dag äldre än medgivandeåldern kan man inte adoptera barnet, man MÅSTE ha spelrum vad gäller åldern. Så det är många som får öka medgivandet när man fått bb direkt för att man inte ska stå i landet med papper som inte gäller.


    Att dricka kaffe utan mjölk är som kärlek utan kyssar- INTE kul!
  • Silly Chili

    Camarogirl skrev 2009-02-13 12:03:03 följande:


    Instämmer med Hanya72 om att man kan chansa på att nån man känner kan anställa en "på pappret" om det blir kris. Jobbigt att behöva be, men vad gör man... Mina andra nödplaner är att knacka dörr på företag, förklara läget, och säga; Snälla, kan jag inte få jobba hos er BARA ETT TAG!? Jag lovar att försvinna så fort vi fått hem vårt barn..! Nån arbetsgivare kanske är blödig nog att hjälpa till, om de vet att det bara gäller en period!Tror också det kan vara smart som läget är idag att söka utbildningar, för att kunna säga att man studerar istället för "är arbetslös" om det kör ihop sig...! Har man sen ändå jobb när kursen börjar måste man ju inte gå den...
    Angående att be någon man känner att ge ett falskt arbetsgivarintyg (som det ju handlar om, om vi ska tala klarspråk), så är detta ingen väg som vi vill gå. Vi vill veta att vi har handlat korrekt, att vi inte har mörkat eller farit med osanningar för att få vårat barn. Framförallt vill vi inte riskera att någon vi känner ska hamna i knipa. Sedan är det ju också så att det inte är särskilt lyckat att ha ersättning från a-kassan samtidigt som man till synes är anställd...

    Angående studier så är maken disputerad, så han är nog ganska färdigstuderad. Han har några krokar ute, men klockan går som sagt och även om en av krokarna ser riktigt bra ut måste vi nu börja fundera på vilket annat jobb som är av typen "vilket-som-helst" som han skulle kunna ta temporärt. Och som han även skulle kunna få. Det är ju nämligen så att man är rätt "rökt" för vissa jobb om man anses för överkvalificerad också.

    Plus att vi ju helst inte vill att han ska få en lön som är mycket sämre än den han har med a-kassa plus inkomstförsäkringstillägg. Som sagt, det känns irriterande och frustrerande att det är viktigare att han har ett jobb än att han har en bra inkomst... Men men - bara att gilla läget ännu en gång i den här processen och hitta en lösning.
  • Namaste72

    Silly Chili: Falskt eller falskt, det beror ju på om man vill jobba eller inte. Jobbar man och får ngt betalt under tiden så är det ju ingen fara. Arb.giv måste i vilket fall som helst betala in soc avgifter etc....

    Sen ska man så klart inte uppbära a-kassa under tiden - det är ju olagligt och det menade jag verkligen inte

    Camarogirl: Håller tummarna för dig iaf! Skriv in dig på ngn kurs på högskolan i värsta fall! *kram*


    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Namaste72
    chatnoir skrev 2009-02-13 15:34:26 följande:
    Hanya, jag tänkte hälsa på hos dig, men jag fick inte komma in... Har du lust att släppa in mig?
     Inboxat dig
    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Silly Chili
    Namaste72 skrev 2009-02-13 15:26:07 följande:
    Silly Chili: Falskt eller falskt, det beror ju på om man vill jobba eller inte. Jobbar man och får ngt betalt under tiden så är det ju ingen fara. Arb.giv måste i vilket fall som helst betala in soc avgifter etc.... Sen ska man så klart inte uppbära a-kassa under tiden - det är ju olagligt och det menade jag verkligen inte
    Ok, då missuppfattade jag dig. Visst VILL maken jobba, men den enda person vi känner som har företag har inget arbete att erbjuda. Och det är redan ett antal personer som har tyckt att kompisen väl kan skriva ett arbetsgivarintyg ändå, så det var därför jag tolkade ditt inlägg felaktigt. Då är vi helt överens du och jag. :)
Svar på tråden Vad händer om man blir arbetslös efter BB?