• Rosa Bubbelgum

    Vaginalt ultraljud med kontrast insprutad i äggledarna....

    Vaginalt ultraljud med kontrast insprutad i äggledarna.Är det någon som har gjort en sådan undersökning. Jag ska göra det nu på fredag och är jättenervös. Jag skulle ta voltaren 1 timme innan jag skall till Gyn för att musklerna ska vara mer avslappnade. Sedan så skulle de sätta en kateter på livmodertappen och sedan spruta in kontrast för att kunna se hur det ser ut i äggledarna, efteråt så skulle jag börja äta en pencilinkur i förebyggande syfte för att slippa få infektioner.
    Jag går på en barnlöshetsutredning efter jag har haft 3 missfall på raken. Jag har fått en hormonrubbning efter dessa missfallen har det konstaterats så nu har jag fått primolut nor utskrivet för att få igång mensen och den har kommit nu så på torsdag ska jag även börja med att äta pergotime.

  • Svar på tråden Vaginalt ultraljud med kontrast insprutad i äggledarna....
  • Himlan77
    Svar på #9
    Jag ska göra titthålsop bara för att de hade så svårt att se igår... Jag kan köpa din teori om krampande äggledare, för så ont har jag knappast haft i hela mitt liv, hela underlivet måste ha protesterat som tusan... =/ Sen får vi väl som sagt se vad de kommer fram till...
  • Lúthien Inglorion
    Himlan77 skrev 2009-02-17 22:18:46 följande:
    Svar på #9Jag ska göra titthålsop bara för att de hade så svårt att se igår... Jag kan köpa din teori om krampande äggledare, för så ont har jag knappast haft i hela mitt liv, hela underlivet måste ha protesterat som tusan... =/ Sen får vi väl som sagt se vad de kommer fram till...
    Varför gör de inte en kontraströngen istället op? Det frågade jag mig själv då de skulle operera mig för att se om den var vätskefylld. De kom dock inte in i buken och det är jag glad för idag för annars hade jag fortfarande gått här och trott att jag har blockerade äggledare. Det måste ha krampat för det gjorde hiskeligt ont.
    Dum spiro, spero
  • Kallemero79

    Jag gjorde spolning igår, med vul. Det var nite alls så farligt som jag tidigare läst och sedan trott... Ont gjorde det ju, men det gick över snabbt. Jag fick dessutom bara ta 2 vanliga Panodil innan då jag inte tål de starkare tabletterna. Men allt är ju olika, hur hög smärttröskel man har, smärtvana etc...
    Jag fick inte antibiotika efter utan en tablett mot infektion direkt efter och en att ta på kvällen.

  • Himlan77
    Svar på #13
    Jag fick Voltaren innan och en Stesolid. Ingen antibiotika efteråt... Det beror säkert på smärttröskel och smärtvana, men det här önskar jag inte min värsta fiende... =/ Sorry, om jag skrämmer nån, men det var helt gräsligt... =(
  • Rosa Bubbelgum

    Usch, nu börjar jag bli nervös inför imorgon nu när det är många som säger att det kommer att göra jätteont.
    Är det ingen som har något positivt att säga om just detta men jag vill poängtera igen om att jag inte ska göra en spolning på äggledarna utan en koll om det är passage rätt igenom dem.

  • Lúthien Inglorion
    Rosa Bubbelgum skrev 2009-02-19 21:30:57 följande:
    Usch, nu börjar jag bli nervös inför imorgon nu när det är många som säger att det kommer att göra jätteont. Är det ingen som har något positivt att säga om just detta men jag vill poängtera igen om att jag inte ska göra en spolning på äggledarna utan en koll om det är passage rätt igenom dem.
    Men de sprutar väl in nån slags vätska, kontrastvätska? Det är det jag har gjort. Sen ska du inte vara så nervös för det är så olika hur det känns. Vissa känner ingenting!
    Dum spiro, spero
  • Himlan77
    Svar på #15
    Nej, var inte det. Bara för att några, däribland jag själv fått jätteont så är det ju inte alls säkert att du får det. Jag ska hålla alla mina tummar att du inte får det. Lycka till!

    Sen undrar jag en grej... Pratar vi om samma saker här? Frågan gäller alla. För när vi var på samtal, så pratade barnmorskan endast om genomspolning för att se så att det var passage. Alltså, de skulle kolla upp, inte öppna upp... Sen har någon gjort kontraströntgen, hur gick det till? Har aldrig hört om det förut... Alltså, de använde ju kontrastvätska för att kunna se... Är det samma sak? Vill bara veta om vi kanske gjort samma saker fast vi använder olika ord för saker och ting... Så kan nån förklara skillnaderna för mig, så vore jag jättetacksam. Är som sagt ganska ny i den här världen och all kunskap är värdefull just nu, känner jag. Ha en bra dag alla!
  • Lúthien Inglorion

    Jag har gjort en undersökning då jag låg i gynstol, de förde in en kateter i livmodern och sprutade in vätskan så de kunde se om det var stopp i äggledarna. Sen har jag gjort kontraströngen då de röntgade mina äggledare samtidigt som kontrastvätska sprutades in och så tog de röngenbilder samtidigt.


    Dum spiro, spero
  • Rosa Bubbelgum

    Det gick jättebra idag. Det kändes ingenting bara en obehagskänsla. Efteråt så hade jag lite "mensvärk" och lite sveda i livmodertappen men det gick bort på eftermiddagen. Jag blödde lite på förmiddagen men det har stannat av nu. Mina äggledare var det fri passage i så det var ju skönt.

    Så nu får vi se om pergotime hjälper oss att bli gravida för det var inget fel på min man enl. läkaren sa han att "din man är en väldigt fertil man". Jag ska tillbaka nu på onsdag och göra ett nytt vaginalt ultraljud (utan kontrast) för att se hur stor äggblåsan är och sedan ska jag ta en spruta för att ägget ska släppa.

  • Himlan77

    Lúthien Inglorion: Jag gjorde min undersökning i gynstol och de sprutade in vätskan för att se. Det konstaterades någon form av blockering, troligtvis. Läkaren hade svårt att se vart kontrasten tog vägen. Jag hade jätteont hela tiden, som mensvärk och när livmodern krampar som värst typ... Ingen har pratat om kontraströntgen som alternativ. Måste nog ringa och fråga...

    Huggtand: Vad skönt att allt var oki

  • Himlan77

    Nu är min titthålsoperation gjord, och det var passage genom äggledarna, så nu vi konstaterat "friska" både jag och sambon... Har telefontid med vår läkare den 24 april, så får väl väl se hur vi ska gå vidare... Skönt att allt såg oki ut, men den stora frågan kvarstår ju... Varför blir vi då inte gravida??

  • Lúthien Inglorion
    Himlan77 skrev 2009-04-09 21:53:37 följande:
    Nu är min titthålsoperation gjord, och det var passage genom äggledarna, så nu vi konstaterat "friska" både jag och sambon... Har telefontid med vår läkare den 24 april, så får väl väl se hur vi ska gå vidare... Skönt att allt såg oki ut, men den stora frågan kvarstår ju... Varför blir vi då inte gravida??
    Härligt att det gick bra och att allt såg bra ut

    Ja,. jag frågar mig själv ofta varför vi inte blir gravida, inget fel på oss inte. Men det kan ju vara såna fel som de inte kan koll aupp som tex äggkvalitén, om ägget har svårt att fästa, om äggen har för hårt skal så inte spermierna kommer in mm. Det är inte lätt att veta. Lycka till, hoppas ni lyckas inom kort!
    Dum spiro, spero
  • Himlan77

    Lúthien Inglorion skrev 2009-04-10 09:24:11 följande:


    Härligt att det gick bra och att allt såg bra ut Ja,. jag frågar mig själv ofta varför vi inte blir gravida, inget fel på oss inte. Men det kan ju vara såna fel som de inte kan koll aupp som tex äggkvalitén, om ägget har svårt att fästa, om äggen har för hårt skal så inte spermierna kommer in mm. Det är inte lätt att veta. Lycka till, hoppas ni lyckas inom kort!
    Jo, jag vet, det är massor mer som spelar in, men man blir lite trött ibland... Visserligen skönt att veta att allt kommer fram som det ska, men det väcker ju fler frågor oxå... =/ Hur eller som så känns det skönt att vara en bit på väg i alla fall, även om det garanterat är rätt långt kvar ändå...
    Glad Påsk!
  • ida1234

    Jag skall in imorgon och göra ett vaginalt ultraljud med kontrast insprutad i äggledarna. Nu är jag sjukt nervös och rädd inför imorgon!!! Jag skulle ta värktabletter före, men jag har även blivit lovad lugnande! Jag har sjukdomen endometrios :/  
    Fy så rädd jag är!

  • Lillstoran
    Lúthien Inglorion skrev 2009-02-20 12:09:33 följande:
    Jag har gjort en undersökning då jag låg i gynstol, de förde in en kateter i livmodern och sprutade in vätskan så de kunde se om det var stopp i äggledarna. Sen har jag gjort kontraströngen då de röntgade mina äggledare samtidigt som kontrastvätska sprutades in och så tog de röngenbilder samtidigt.

    HSS och HSG är två helt olika saker så vi inte blandar ihop det, precis som sägs ovan.

    Gjorde äggledarspolning med kontrast genom VUL. De blåser upp en ballong och sedan försökte de spruta in kontrast. Jag kunde se på ultraljud samtidigt. Funkade inte alls, totalstopp i båda äggledarna och ingen passage alls. Kö laparoskopi eftersom äggledarna kan "krampa".

    1 månad efter den misslyckade spolningen blir jag gravid. Så det var inte stopp i äggledarna.

    Nu ska jag på HSG, dvs. röntgen med röntgenvätska som utförs på röntgenavdelning. Men de använder ballongen också men tar röntgenbilder samtidigt.

    Luthien - hur kommer det sig att äggledarna inte lika lätt får kramp vid röntgen som vid ultraljudsvarianten? Är det någon skillnad ?       
  • endometrios90

    Jag svimmade till och med i gyn stolen när dom började kolla efter en passage , trots starka recept belagda mediciner , nu har ju jag både endometrios och pcos så för mig kanske det kändes värre !? Men nu vet alla med endometrios hur det känns

  • fannny

    Hoppar in i denna gamla tråd :) Tänker att det i så fall finns nån med erfarenhet här? Jag hade ett utomkveds och opererade bort en äggledare - läkaren sa då att den andra äggledaren såg helt normal ut. Men HUR kan han veta det? De tog vaginalt ultraljud, men ser man då insidan på äggledaren också? Varför gör så många spolning av äggledare, om man nu kan se hur äggledaren ser ut på insidan med vanligt ultraljud? Eller sa bara läkaren så för att han tyckte den såg bra ut från utsidan? Det säger ju inget om dess insida...

    Hoppas någon kan svara på denna lite omständliga fråga :( Är extremt orolig för min äggledare som jag har kvar...

Svar på tråden Vaginalt ultraljud med kontrast insprutad i äggledarna....