• EllieMay

    Vad får muslimer göra?

    Några saker jag undrar över Islam.
    Får en muslim gifta sig med en som är kristen, eller har annan religion om Islam. Vad säger Islam om detta?

    Det finns tydligen olika muslimer som sunnah...mins ej vad de heter, men verkar tyckas finnas olika grenar, vad är det för skillnad.

    Sist så undrar jag detta med slöja och burka.
    Varför täcker man sig helt, är detta ett måste enligt islam, eller är det av respekt inför Allah?

    En annan "dum" fråga är hur känner man igen varandra om man går på stan och båda har heltäckande burka?

    Som sagt nyfiken kring detta och startar därmed en tråd som inte är till för påhopp.

  • Svar på tråden Vad får muslimer göra?
  • Oak
    1337 skrev 2009-03-13 19:45:17 följande:
    Och förresten, kan du svara mig på hur islam definierar vilka som är kuffar och the worst of created beings?
    Hänvisa till det du undrar över så ska jag försöka förklara. Men nu ska jag sluta för idag. Må gott!
  • 1337
    Oak skrev 2009-03-14 13:59:55 följande:
    Jodå jag svarade på din fråga om vad som räknas som nödsituation. Det är inte oförståeligt, har man mindre lön som inte räcker för att betala alla nödvändigheter så ligger man i en nödsituation. Det blir halal att ta emot statens förmåner. 1337, jag vet inte om du visste att de flesta invandrare är låglöntagare och att många diskrimineras i arbetslivet. Du vet också mycket väl att lönerna skiljer sig mellan könen i vårt land. Och att en 12 000 kronor är vad många låglöntagare får. Man jobbar häcken av sig för att få den lönen och du föreslår att mannen ska jobba extra? I islam får man göra det. Undrar om det är därför det finns många svenskar som får brändhet. Det är orimligt att utsätta en person för extra jobb h*n inte klarar av. Så statens förmåner är fortfarande räknas som aktuella. Angående hyror så även de har höjats. En 3 rummare går på minst 4500 kronor. Eller vill du att en muslims familj med 2 barn leva på ett rum och köksvrå? Det är orimligt.
    Jag vet inte om du vet det, men i Sverige har vi rätt bra löner även för låginkomsttagare. Får man 12 000 för heltid får man ju upp lönen med ett par tusen genom att arbeta lite extra. Du snuddar tyvärr inte vid det jag undrar över. Självklart ska man inte jobba mer än vad man klarar av hälsomässigt, men det jag undrar över är hur islam ser på människor som tar emot bidrag trots att de inte gör vad de kan för att inte ta emot bidrag. Många människor jobbar mer än heltid. Hur mycket arbete man klarar av är individuellt. Min egen pappa har ett eget företag och har alltid jobbat mer än heltid. Och han är inte utbränd. I många moderna länder är heltid mer än 40 timmar. I USA eller Japan skrattar man åt 40 timmar arbetsvecka. Så bör man inte som muslimsk man åtminstone försöka att jobba extra för att slippa ta emot fp? Eller är det halal att ta emot bidrag utan att man ens försökt att jobba typ 50/vecka?

    Angående boende så är det fullt möjligt att bo 3-4 pers i en tvåa. Det är trångt såklart, men det är inte omöjligt på något sätt. Många muslimer världen över bor nog så trångt, om inte trängre. Det är såna här situationer som jag talar om. Sånt som är lite jobbigt och obekvämt, men inte omöjligt. Är det halal att inte göra ansträngningen och istället ta emot smutsiga pengar från staten?
  • Oak

    1337

    Jag vet inte om du ställer dina frågor till muslimer för att vilja förstå eller för att du har något annat syfte med det. Jag har svarat på din fråga om islams syn, ändå ställer du samma fråga igen. Jag har inga problem med att besvara samma fråga flera gånger. Men jag tycker inte det är vettigt i längden.

    Tillbaka till ruta ett. Det råder en regel i islam, "Adharurat tubihul mahdhurat" dvs vad som anses vara nödvändigt gör det möjligt att haram blir halal. Om en muslim inte hittar tillgång till mat än griskött, blir grisköttet halal att äta tills muslimen får tillgång till en annan mat. Om en muslim inte hittar tillgång till vatten/annan dryck än alkohol, blir alkohol halal att dricka tills man får tillgång till vatten/annan dryck. Det intressanta är att islam har kommit längre än så. Den som anses vara haram att inta/bruka blir obligatoriskt för muslimer i nödsituationer. Om en sjuk muslim får medicin innehållande alkohol/berusnings medel och man hittar inte en annan medicin som ersätter den då blir det obligatoriskt för den sjuka muslimen att inta denna medicin. Om han inte tar den begår han en stor synd genom att utsätta livet för stora risker.

    Jag har nu tydliggjort denna regel som man kan dra hur många exempel som helst och behandla dem utifrån den. Frågan är nu, hur blir det med den regel om muslimen får tillgång till halal mat/dryck/medicin (samma exempel som ditt)? Förblir dessa halal att inta/bruka? Svaret är nej. Så fort man får tillgång till halal förblir haram icke tillåtet. Hur ser islam på den som fortsätter inta/bruka dessa haram är precis som den såg på den före nödsituationen. Är du med nu 1337? Så vad är straffet för en muslim som trots god ekonomin fortsätter ta emot statens förmåner? Vi vet inte. Vi har inte svar på den fråga, men nog är det en synd att strida mot islams regler och lagar.

    Du vill 1337 att muslimer i Sverige skall ha samma levnadsförhållande som i andra muslimska länder där det råder fattigdom. Varför det? För att klargöra detta så ska det råda svenska lagar och normer i Sverige. Bor man i detta land så skall man följa dessa lagar och normer. Det är ingen nyhet 1337 eler hur? Socialen skulle inte acceptera att svenska barn lever så här trångt. Ett rum och köksvrå skulle inte passa en familj med 2 vuxna och 2 barn (oavsett ålder). Hur kunde du tycka att det går? Ska barnen sova i rummet och föräldrarna i badrumet? Socialen ser också till att barnen får det bra ekonomiskt. Det finns en minimum norm som socialen har satt för svenska familjer som har en dålig ekonomi. En familj med 2 föräldrar och ett barn skall få cirka 7000 kronor per månad för levnaden, dvs mat, tidningar, kläder och annat som familjen behöver. Hyra, el, dagisavgift, vårdavgift, tandläkarbesök etc betalar soc det. Det förekommer också andra kostnader för annat nödvändigt så som möbler, nödvändiga vinterkläder och stövlar och utflykter för barnafamiljer på sommaren som soc betalar . Så mitt exempel om en familj med en 12 000 kronors lön som endast får 4 000 kvar av lönen är en otillräcklig levnadstandrad enligt svenska socialens norm. Denna familj får en komplettering av sociala mydigheten, men först skall man utnyttja statens förmåner innan man ansöker om komplettering. Barnbidrag och bostadsbidrag är ett exempel. I detta exempel får denna familj soc-komplettering ändå, cirka 2000 kronor i barn och bostadsbidrag höjer inte standardsnormen.

    Vad gäller din fader som har eget företag och som inte har fått utbrändhet är en dålig argumentation. Alla svenskar klarar inte sig lika bra som din pappa. Man har läst och sett på nyheterna att allt fler svenskar blir utbrända på jobbet pga stress och för mycket arbete.

  • 1337
    Oak skrev 2009-03-15 15:03:11 följande:
    1337Jag vet inte om du ställer dina frågor till muslimer för att vilja förstå eller för att du har något annat syfte med det. Jag har svarat på din fråga om islams syn, ändå ställer du samma fråga igen. Jag har inga problem med att besvara samma fråga flera gånger. Men jag tycker inte det är vettigt i längden.Tillbaka till ruta ett. Det råder en regel i islam, "Adharurat tubihul mahdhurat" dvs vad som anses vara nödvändigt gör det möjligt att haram blir halal. Om en muslim inte hittar tillgång till mat än griskött, blir grisköttet halal att äta tills muslimen får tillgång till en annan mat. Om en muslim inte hittar tillgång till vatten/annan dryck än alkohol, blir alkohol halal att dricka tills man får tillgång till vatten/annan dryck. Det intressanta är att islam har kommit längre än så. Den som anses vara haram att inta/bruka blir obligatoriskt för muslimer i nödsituationer. Om en sjuk muslim får medicin innehållande alkohol/berusnings medel och man hittar inte en annan medicin som ersätter den då blir det obligatoriskt för den sjuka muslimen att inta denna medicin. Om han inte tar den begår han en stor synd genom att utsätta livet för stora risker. Jag har nu tydliggjort denna regel som man kan dra hur många exempel som helst och behandla dem utifrån den. Frågan är nu, hur blir det med den regel om muslimen får tillgång till halal mat/dryck/medicin (samma exempel som ditt)? Förblir dessa halal att inta/bruka? Svaret är nej. Så fort man får tillgång till halal förblir haram icke tillåtet. Hur ser islam på den som fortsätter inta/bruka dessa haram är precis som den såg på den före nödsituationen. Är du med nu 1337? Så vad är straffet för en muslim som trots god ekonomin fortsätter ta emot statens förmåner? Vi vet inte. Vi har inte svar på den fråga, men nog är det en synd att strida mot islams regler och lagar. Du vill 1337 att muslimer i Sverige skall ha samma levnadsförhållande som i andra muslimska länder där det råder fattigdom. Varför det? För att klargöra detta så ska det råda svenska lagar och normer i Sverige. Bor man i detta land så skall man följa dessa lagar och normer. Det är ingen nyhet 1337 eler hur? Socialen skulle inte acceptera att svenska barn lever så här trångt. Ett rum och köksvrå skulle inte passa en familj med 2 vuxna och 2 barn (oavsett ålder). Hur kunde du tycka att det går? Ska barnen sova i rummet och föräldrarna i badrumet? Socialen ser också till att barnen får det bra ekonomiskt. Det finns en minimum norm som socialen har satt för svenska familjer som har en dålig ekonomi. En familj med 2 föräldrar och ett barn skall få cirka 7000 kronor per månad för levnaden, dvs mat, tidningar, kläder och annat som familjen behöver. Hyra, el, dagisavgift, vårdavgift, tandläkarbesök etc betalar soc det. Det förekommer också andra kostnader för annat nödvändigt så som möbler, nödvändiga vinterkläder och stövlar och utflykter för barnafamiljer på sommaren som soc betalar . Så mitt exempel om en familj med en 12 000 kronors lön som endast får 4 000 kvar av lönen är en otillräcklig levnadstandrad enligt svenska socialens norm. Denna familj får en komplettering av sociala mydigheten, men först skall man utnyttja statens förmåner innan man ansöker om komplettering. Barnbidrag och bostadsbidrag är ett exempel. I detta exempel får denna familj soc-komplettering ändå, cirka 2000 kronor i barn och bostadsbidrag höjer inte standardsnormen. Vad gäller din fader som har eget företag och som inte har fått utbrändhet är en dålig argumentation. Alla svenskar klarar inte sig lika bra som din pappa. Man har läst och sett på nyheterna att allt fler svenskar blir utbrända på jobbet pga stress och för mycket arbete.
    Jag ställer den om och om igen för att jag inte tycker att jag får något svar. Jag undrar inte över nödsituationer som är nödsituationer, utan över situationer som handlar om att skära ner på sin bekvämlighet, men som inte gäller liv eller död. Tex att en familj på 3-4 pers kan flytta till en tvåa med en hyra på 4000 istället för att bo i en trea med 6000 i hyra. Jag har ju fått intrycket att de muslimska påbuden är viktiga att följa, så därför har det förvånat mig att det inte är så noga att följa dessa när det handlat om att få ta emot pengar från staten. Jag har inte heller märkt av att svenska normer är viktiga att leva efter i andra diskussioner.

    Socialen lägger sig inte i hur du bor så länge inga missförhållanden råder. Det är fullt tillåtet att bo 3-4 pers i en tvåa och det finns en del människor som gör det.

    Angående arbetsbörda: Om du kollar i mitt förra inlägg så tog jag pappa som exempel på någon som arbetar mer än heltid och inte blivit sjuk pga av det. Som jag skrev så är det individuellt hur mycket arbete man orkar med och i en del andra moderna länder innebär heltid mer än 40 H/vecka. Du diskuterar liksom så svart-vitt. Man jobbar heltid, men jobbar man en timme mer än heltid så blir man sjuk, typ. Du gör det för enkelt för dig. Är det tillåtet enligt islams nödsituationsregler att inte ens försöka jobba 50 h /vecka innan man börjar ta emot statliga bidrag?

    Ledsen att göra dig besviken, men jag tycker inte att muslimer ska leva i fattigdom i Sverige. Jag tycker ju inte att det är nåt fel i att ta emot barnbidrag, fp etc. Men det har faktiskt förvånat mig över att påbuden inte verkar vara så viktiga att följa i denna fråga, eftersom budskapet i andra trådar brukar vara annorlunda.
  • 1337
    Oak skrev 2009-03-14 14:03:37 följande:
    Hänvisa till det du undrar över så ska jag försöka förklara. Men nu ska jag sluta för idag. Må gott!
    Jag vet ju då inte riktigt vart i Koranen det står om the worst of created beings :) Men jag tror att det handlar om folk som inte är troende. Och kuffar är väl kuffar. Eller?
  • Flickan1
    1337 skrev 2009-03-17 10:56:23 följande:
    Jag vet ju då inte riktigt vart i Koranen det står om the worst of created beings :) Men jag tror att det handlar om folk som inte är troende. Och kuffar är väl kuffar. Eller?
    Versen du menar ar
    [98:6] På dem som [trots detta] framhärdar i att förneka sanningen, antingen de är efterföljare av äldre tiders uppenbarelser eller sådana som sätter gudar vid Guds sida, väntar helvetets eld, och där skall de förbli till evig tid; de är de uslaste av alla skapade varelser.

    De som fornekar Islam de ar de varsta manniskorna i gudsyn.

    Sa nu vet du vem versen pratar om.
  • 1337
    Flickan1 skrev 2009-04-24 19:39:44 följande:
    Versen du menar ar[98:6] På dem som [trots detta] framhärdar i att förneka sanningen, antingen de är efterföljare av äldre tiders uppenbarelser eller sådana som sätter gudar vid Guds sida, väntar helvetets eld, och där skall de förbli till evig tid; de är de uslaste av alla skapade varelser. De som fornekar Islam de ar de varsta manniskorna i gudsyn.Sa nu vet du vem versen pratar om.
    Nja, vi har väl ändå inte kunnat komma fram till vilka som är de uslaste skapelserna. Du får gärna förtydliga vilka versen syftar på.
  • JTA

    Jag kanske kan försöka:

    The worst of created beings refererar till de av Muhammeds fränder som hörde honom predika det nya budskapet men ändå dissade honom.

    I analogi med detta är alla som hör islams budskap, vilket är sanningen, men ändå inte blir muslimer, the worst of created beings.

    Alla som inte hört talas om islam tillhör inte denna grupp.

    Antagligen förutsätts eller krävs viss nyfikenhet och vilja att ta till sig budskapet. Man kan inte bara låtsas som att det regnar och sedan förneka att man hört talas om islam. Med tanke på mediatäckningen nu för tiden lär så gott som samtliga av jordens ickemuslimska medborgare vara the worst of created beings.

    Att worst of created beings skulle vara de som insett islams sanning men ändå väljer bort islam är absurt. Varför välja bort någonting som man vet är sant? Att välja bort islam pga socialt tryck eller risk för att man förlorar värdsliga fördelar är inte sannolikt när man insett till fullo att man åker till helvetet om man gör det. Låter snarare som att man är tämligen sval i sin tro. Dvs inte tror särskilt mycket att islam är sanningen.

  • JTA

    Apropos bidragsförsörjning:

    Beredvilligheten att acceptera pengar från en försörjare som finansierar saken till del med försäljning av sprit och hasardspel är tämligen förvånande. Det ser ut som att man som muslim har lätt att blunda för saker som gör livet bekvämare trots att det går emot religionen. Påbudet att flytta till ett muslimskt land om man har möjligheten därtill är en annan sådan sak. Är det möjligen så att det skall vara lätt att vara muslim? Ingen asketisk religion. Ta emot vad som erbjuds.

  • Mommee

    men du eller ni som undrar om islam? varför gör ni det när ni tror att allt är fel?
    okey nu mennar jag inte de som är intresserade och kanske vill bli muslimer, men ibland de finns folk som bara säger sådär, asså vrf e man muslim och lever sitt liv som ett fuckad liv sen där man, man får inte ha sex förens man är gift, man får inte drycka , inte göra något . är det ett liv?

    enligt mig o säkert alla andra muslimer så är det bästa livet för oss tycker vi.

    iallafall, om man är så intresserad av islama kan man väl läsa böcker? gå till mosken och fråga där mer om roligion, inte att lägga ut frågor inom islam igen o igen hela tiden så att man inte förstår, om ni inte förstår får ni väl göra något annat så ni fattar inte att skriva om inlägget hela tiden och det gör att ni säker våran nivo, att vem som helst kommer och skriver saker vad man tror, så gärna om ni är så intresserade kan ni hitta allt ni vill utan att ni skriver om o om frågor.
    det är inte kul att fråga saker om kristna hela tiden, osånt.
    ni kanske inte förstår vad jag mennar men asså. typ att fråga sådär, vrf äter ni gris, o jag frågar det 1000000 gånger, blir ni inte trötta på det?

  • EllieMay
    Mommee skrev 2009-04-26 14:23:07 följande:
    men du eller ni som undrar om islam? varför gör ni det när ni tror att allt är fel?okey nu mennar jag inte de som är intresserade och kanske vill bli muslimer, men ibland de finns folk som bara säger sådär, asså vrf e man muslim och lever sitt liv som ett fuckad liv sen där man, man får inte ha sex förens man är gift, man får inte drycka , inte göra något . är det ett liv? enligt mig o säkert alla andra muslimer så är det bästa livet för oss tycker vi. iallafall, om man är så intresserad av islama kan man väl läsa böcker? gå till mosken och fråga där mer om roligion, inte att lägga ut frågor inom islam igen o igen hela tiden så att man inte förstår, om ni inte förstår får ni väl göra något annat så ni fattar inte att skriva om inlägget hela tiden och det gör att ni säker våran nivo, att vem som helst kommer och skriver saker vad man tror, så gärna om ni är så intresserade kan ni hitta allt ni vill utan att ni skriver om o om frågor.det är inte kul att fråga saker om kristna hela tiden, osånt. ni kanske inte förstår vad jag mennar men asså. typ att fråga sådär, vrf äter ni gris, o jag frågar det 1000000 gånger, blir ni inte trötta på det?
    Jag hoppas du inte syftar på mig nu, jag är själv judinna och lever liknande, det vill säga försöker avstå från alkohol, firar högtider, ber ect.
    Att jag frågar om Islam är för att jag vill veta mer och tycker det är intressat att få en bild av hur Islam är.
    Och tanken med religions forumen är ju för att man ska kunna disskutera religion, fråga och bli enerfarenhet rikare. Vilket är syftet med trådar.
    Om nu någon känner att man ska söka information privat, visst men det behöver man ju inte skriva i och med att det finns folk som är villiga att disskutera sin religion, samt att alla inte har samma förutsättningar att kunna besöka mosker eller liknade.
    Älskar dig min fina lilla son!
  • Mommee
    EllieMay skrev 2009-02-17 17:16:25 följande:
    Några saker jag undrar över Islam. Får en muslim gifta sig med en som är kristen, eller har annan religion om Islam. Vad säger Islam om detta? Det finns tydligen olika muslimer som sunnah...mins ej vad de heter, men verkar tyckas finnas olika grenar, vad är det för skillnad. Sist så undrar jag detta med slöja och burka. Varför täcker man sig helt, är detta ett måste enligt islam, eller är det av respekt inför Allah? En annan "dum" fråga är hur känner man igen varandra om man går på stan och båda har heltäckande burka? Som sagt nyfiken kring detta och startar därmed en tråd som inte är till för påhopp.
    okey jag får svara på dina frågor,

    får en muslim gifta sig med en kristen? det beror på, om personen tänker bli muslim efter man har gift sig, men annars får inte en muslim göra det, för enligt muslimer så får man inte göra någoting mer än hälsa med kristna och andra folk.

    alltså att en tjej får inte ens krama eller något sånt en kristen kille, du förstår.
    men om tjejer eller killen är intresserad av islam och tänker att bli det så kan man väl gifta sig med personen. inom islam så är det riktiga islam om vi säger så är SUNNA. men isha är något annat där undetiden har kommit på det eller har typ utvecklat sunna till isha som är naturligtvis fel och haram(fel).

    hur man känner igen varandra i stan så kan jag bara säga så att man ser det, det finns i blodet. vi alla muslimer är som bröder och syskon.
  • EllieMay
    Mommee skrev 2009-04-26 14:31:54 följande:
    okey jag får svara på dina frågor, får en muslim gifta sig med en kristen? det beror på, om personen tänker bli muslim efter man har gift sig, men annars får inte en muslim göra det, för enligt muslimer så får man inte göra någoting mer än hälsa med kristna och andra folk. alltså att en tjej får inte ens krama eller något sånt en kristen kille, du förstår. men om tjejer eller killen är intresserad av islam och tänker att bli det så kan man väl gifta sig med personen. inom islam så är det riktiga islam om vi säger så är SUNNA. men isha är något annat där undetiden har kommit på det eller har typ utvecklat sunna till isha som är naturligtvis fel och haram(fel).hur man känner igen varandra i stan så kan jag bara säga så att man ser det, det finns i blodet. vi alla muslimer är som bröder och syskon.
    Tack för svaren, fick liknande svar på mina frågor på sidan ett.
    Men du måste ju även förstå att många kanske är nyfikna på Islam, alla kanske inte bär i tanken att de vill bli muslimer, men efter att dem fått svar på frågor kan denna tanke dyka upp. Så jag tycker man ska vara positivt inställd att besvara frågor om de inte ställs i provocerande syfte. Eftersom det verkar som att många har fel uppfattning om islam så är det ju bara positivt om man kan lägga fram sanningen om vad som står i koranen, kan leda till att många ändrar sin negativa inställning till Islam
    Och det är väl bra?
    Älskar dig min fina lilla son!
  • Mommee

    okey, jag förstår dig men välkommna med bra och nyttiga och svar som man inte ha hört, men att säga vrf eller såna saker som andra folk har frågat kan det bli jobbigt,

    men iallfall!

    Det är lungt;)

Svar på tråden Vad får muslimer göra?