• Stephany

    Faderskapspapper samt faderskapstest!

    Hejsan!

    ( Hoppas denna tråd hamnar rätt nu!?!?! )

    Jag har en liten fundering hur det funkar det här med faderskaps papper o så.
    När måste man senast skriva på dom? Och vart vänder man sig för att göra det?


    Sen undrar jag även en tll sak om man som föräldrar bara endå vill göra ett faderskapstest , kostar det då eller måste man skylla på att man inte vet vem som är fadern då? Eller gör dom bara sånna testar OM dom misstror en?

    Själv sitter jag inte i den sitsen då jag och min pojkvän varit tsm i 5 år snart! ;)
    * LYCKLIG * Så jag vet med 1000 procents säkerhet att han är pappan.
    Men jag funderar endå.... om dom som man skriver papprena hos kan vara så
    hårda att dom begär ett test?

    Och sista frågan, VAD exakt frågar dom?
    Frågar dom tex.. hade du ni samlag då o då?
    Är det sådanna pinsamma frågor man får sitta o svara på inför massa folk? :O

    Jag har hört sånna skräckhistorier , så man vill så klart veta.

    Kram på er alla FL:are! :)
    - v.38 ll BF: 090502
  • Svar på tråden Faderskapspapper samt faderskapstest!
  • misslindis

    Jag fick inga konstiga frågor alls...
    Vet vi fick frågan om vi skulle ha delad vårdnad och jag blev lite ställd för sånt hade vi ju inte pratat om men kändes ju självklart så jag tittade på min sambo och sa sen ja.

    Jag kontaktade de man skriver hos innan krabaten kom så det var gjort samt om något skulle hända mig så skulle det vara lättare för min sambo då det redan fanns papper på att han var pappan.
    Men annars så kommer det en kallelse efter ens krabat kommit till världen {#lang_emotions_smile}

    (har varit tsm med min sambo i 3år till sommarn)


    Tiden går för fort...
  • Rocktroll

    Vi fick inga konstiga frågor alls. Det enda dom fråga var om vi ville ha gemensam vårdnad vilket var självklart för oss...sen kom det in två vittnen som såg oss skriva på papprena och så var det klart. Detta gjorde vi innan bf för att göra det smidigt :) låter verkligen som skräckhistorier som du målar upp det :O

  • Stephany

    Jo, då måste dom ha försökt skrämma upp mig eller något.
    Hoppas verkligen inte att det är några hemska frågor som
    vänninor sagt till mig bara! :)

    Min sambo är lite pryd gällande de där hehe ;)


    - v.38 ll BF: 090502
  • framsteg

    Som andra tidigare svarat - inga konstiga frågor alls. Kostar inget heller.

    Ang frågan när man har gjort det eller inte så finns det en ruta där det var ifyllt mellan vilka datum barnet beräknades vara "tillverkat" och eftesom vi gjort det innan bf så var det ett rätt stort spann på nästan två månader om jag inte minns fel...

    Sen är tipset att göra det innan bf. Fick det rådet av vår BM. Skulle något hända dig så kan i princip dina föräldrar hämta barnet och pappan har inget att säga till om. Mina föräldrar skulle aldrig göra det, men det kan ju vara bra ur pappans synvinkel att veta om det.

  • Laviosa

    Måste bara fråga: Hur får man ett sånt papper? Skulle jättegärna vilja ha det klart innan Bf =)

  • framsteg

    Ring familjerätten i din kommun (går att få tag i via kommunens växel, eller googla på "faderskapsbekräftelse" och din kommuns namn så skall du nog hamna rätt direkt).

    Vi fick alla papper där att skriva på, inget att skriva på hemma.


    Laviosa skrev 2009-04-19 00:20:02 följande:
    Måste bara fråga: Hur får man ett sånt papper? Skulle jättegärna vilja ha det klart innan Bf =)
  • Ogi

    Vi skrev på faderskapspapprena 1,5 månader innan BF, för att vara säkra på att sambon får vårdnaden direkt ifall något händer mig. Om man inte ber om att få skriva på dem innan förlossningen, så skrivs de på när barnet är fött.

    Vi fick inga konstiga frågor alls faktiskt, men det är kanske för att vi bor ihop sedan ett par år tillbaka. Jag vet folk som fått väldigt intima frågor vid påskrivningen av faderskapsintyg... Man måste ju skriva in hur länge man bott ihop och på ett ungefär när barnet blev till - bodde man inte ihop vid perioden då barnet blev till kan man få ganska intima och ingående frågor om hur många man har haft sex med under en viss given period etc.

Svar på tråden Faderskapspapper samt faderskapstest!