• idiblon

    Vad i helvete ÄR den där klumpen i halsen?

    Jag googlar och googlar, har gjort det i flera år. Frågat läkare. "Det är inget, men beror på oro", etc. Jag skiter väl för fan i om det inte är något där, något fysiskt är det ju som ger den känslan även om det beror på oro eller stress eller ångest eller vad det nu än må vara? VAD är det då. Muskelspänningar? Jaha, är det en vild gissning eller? Öppen magmun? Jaha, kanske det, kan man få veta något konkret? Känns som att läkare gissar lite hej vilt och sedan är det inte mer med det. Finns det ingen forskning gällande det, eller? Det tycks ju vara oerhört många människor som lider av det, från och till.

    Antingen vet ni vad jag menar, eller så vet ni det inte. Men någon kanske googlar bättre än jag?

  • Svar på tråden Vad i helvete ÄR den där klumpen i halsen?
  • Gorban

    Reflux eller halsbränna kan ge många olika symptom. Inte bara sura uppstötningar i svalget. Det kan kännas som spänningar eller smärta i underkäken, halsen, skuldra, axel och bröst. Smärtan är ofta diffus och man tänker inte på att det kan vara halsbränna utan man känner sig bara olustig.

    Oror av mer psykologisk natur brukar mera sitta i magtrakten eller i mellangärdet.

  • idiblon
    Gorban skrev 2009-05-04 11:16:32 följande:
    Reflux eller halsbränna kan ge många olika symptom. Inte bara sura uppstötningar i svalget. Det kan kännas som spänningar eller smärta i underkäken, halsen, skuldra, axel och bröst. Smärtan är ofta diffus och man tänker inte på att det kan vara halsbränna utan man känner sig bara olustig. Oror av mer psykologisk natur brukar mera sitta i magtrakten eller i mellangärdet.
    För mig är det olika. Generell ångest känner jag oftast i mellangärdet som att kortisol sprutar ut i kroppen och ger något som känns som obehagliga adrenalinkickar. När jag har panikångest är det mer smärtor i hela kroppen OCH klumpen i halsen. Den smärtar inte, det kommer inga magsyror, det är bara obehag som om att en valnöt satt fast i svalget, typ.
  • Lillansmamma75

    Känner igen mig - har oxå denna klumpen i halsen - jag förklarar det som uppkördhet från magen, så jag ska in och kolla med gastroskopi.
    Jag känner igen mig från en diagnos som heter dyspepsi - att man har problem med magsmältningen... men vet ju inte om det som jag känner är samma som du känner.
    Men du har ingen klump du kan känna va? Bara att det känns om en klump i halsen och att man får ta i för att svälja maten typ?

  • idiblon
    Lillansmamma75 skrev 2009-05-04 11:35:22 följande:
    Känner igen mig - har oxå denna klumpen i halsen - jag förklarar det som uppkördhet från magen, så jag ska in och kolla med gastroskopi. Jag känner igen mig från en diagnos som heter dyspepsi - att man har problem med magsmältningen... men vet ju inte om det som jag känner är samma som du känner. Men du har ingen klump du kan känna va? Bara att det känns om en klump i halsen och att man får ta i för att svälja maten typ?
    Precis så. Men jag har inte det hela tiden. Jag hade det exempelvis när jag skrev denna tråden, men det är nu borta igen, tack och lov.
  • Lillansmamma75
    idiblon skrev 2009-05-04 11:37:14 följande:
    Precis så. Men jag har inte det hela tiden. Jag hade det exempelvis när jag skrev denna tråden, men det är nu borta igen, tack och lov.
    Hm - ok - mystikst - försök om du kan koppla ihop det med viss mat, dryck eller dagsform...
    Förstår att det är drygt - jag har haft den j-a klumpen i lååång tid... dryyyygt
  • Tygtiiger

    Det är ingen som vet. Det kallas för globus och betyder helt enkelt klumpkänsla i halsen. Man har sett samband med oro och själv skulle jag satsa mina pengar på antingen muskelspänningar i de autonoma musklerna i svalget eller att hjärnan har hakat upp sig, och känner för mycket från området ifråga, ungefär som att man kan få fantomsmärtor i amputerade ben.

    Som tur är brukar det gå över.

  • Menhir

    Har du mycket besvär med klumpkänsla skall du kontakta en tandläkare - många blir hjälpa av en bettskena. Ofta känner man att tungbottenmuskulaturen är öm och spänd på personer med klumpkänsla.

    Det är för övrigt väldigt vanligt, inte minst bland kvinnor, att ha klumpkänsla i perioder, ofta när det är lite stressigt runt omkring.

    Det är ingen slump att vi har uttryck som " bara att bita ihop" för det är precis vad vi gör när allt inte går som planerat...

    Menhir, leg tandläkare

  • strumpan1981
    idiblon skrev 2009-04-18 16:16:04 följande:
    Jag googlar och googlar, har gjort det i flera år. Frågat läkare. "Det är inget, men beror på oro", etc. Jag skiter väl för fan i om det inte är något där, något fysiskt är det ju som ger den känslan även om det beror på oro eller stress eller ångest eller vad det nu än må vara? VAD är det då. Muskelspänningar? Jaha, är det en vild gissning eller? Öppen magmun? Jaha, kanske det, kan man få veta något konkret? Känns som att läkare gissar lite hej vilt och sedan är det inte mer med det. Finns det ingen forskning gällande det, eller? Det tycks ju vara oerhört många människor som lider av det, från och till.

    Antingen vet ni vad jag menar, eller så vet ni det inte. Men någon kanske googlar bättre än jag?
    Hej jag vet inte om du fortfarandes har problem men jag har precis likadant som dig.....
    försökte ta mig in till din sida och skriva men vet inte riktigt hur man gör.. 
  • idiblon yes
    strumpan1981 skrev 2010-08-11 20:42:26 följande:
    Hej jag vet inte om du fortfarandes har problem men jag har precis likadant som dig.....
    försökte ta mig in till din sida och skriva men vet inte riktigt hur man gör.. 
    Hej!

    Jag har tack och lov inte upplevt problemet på väldigt länge nu. Men jag vet att det alltid har varit i samband med panikångest. Jag har fortfarande inte funnit svar på min fråga och jag undrar fortfarande vad vetenskapen skulle säga.
    FL är guld.
  • strumpan1981
    idiblon yes skrev 2010-08-11 20:44:01 följande:
    Hej!

    Jag har tack och lov inte upplevt problemet på väldigt länge nu. Men jag vet att det alltid har varit i samband med panikångest. Jag har fortfarande inte funnit svar på min fråga och jag undrar fortfarande vad vetenskapen skulle säga.
    ok....jag har ju fått bekräftat att jag har slapp magmun början till bråck,.....jag hade så i början vissa dagar bra vissa sämre sen hela veckor,,,nu har jag ständig klump i halsen ont i leder,nacke,hals och halsbränna eftersom galla kommer upp i struphuvudet och inflammerar den...

    fast det tog nog 4år innan jag fick veta vad som var fel fick höra stress,fel jobb,deprimerad mm...
    Sen en sak är folk som har detta problem verkar ha problem med sköldskörteln med.kanske en slump eller n¨ågot som läkaren inte upptäckt än..vad vet jag...

    det gäller till hitta en bra läkare..de finns det få av...jag har fortfrande inte fått diagnos än eftersom jag blev gravid så processen stannade upp nu väntar jag på få kallelse i sep/oktober för göra 24 h ph mätning och sen utredas om det ska bli operation...
    har du problemen när du dricker alkohol eller det blir värre kan det nog vara magmunnen..jag kan bara dricka öl..ingen sprit,cider,vin..mm
     
  • sär skriven

    Nu har jag inte läst vilka svar du fått.

    Jag fick en klump i halsen när jag väntade sonen för nio år sedan. Det kallade läkaren för "globuskänsla" och lär vara muskelsammandragningar i strupen. Oerhört plågsamt var det då jag inte ens kunde svälja saliv utan att gråta av smärta.  

  • idiblon yes
    strumpan1981 skrev 2010-08-12 12:53:24 följande:
    ok....jag har ju fått bekräftat att jag har slapp magmun början till bråck,.....jag hade så i början vissa dagar bra vissa sämre sen hela veckor,,,nu har jag ständig klump i halsen ont i leder,nacke,hals och halsbränna eftersom galla kommer upp i struphuvudet och inflammerar den...

    fast det tog nog 4år innan jag fick veta vad som var fel fick höra stress,fel jobb,deprimerad mm...
    Sen en sak är folk som har detta problem verkar ha problem med sköldskörteln med.kanske en slump eller n¨ågot som läkaren inte upptäckt än..vad vet jag...

    det gäller till hitta en bra läkare..de finns det få av...jag har fortfrande inte fått diagnos än eftersom jag blev gravid så processen stannade upp nu väntar jag på få kallelse i sep/oktober för göra 24 h ph mätning och sen utredas om det ska bli operation...
    har du problemen när du dricker alkohol eller det blir värre kan det nog vara magmunnen..jag kan bara dricka öl..ingen sprit,cider,vin..mm
    Jag får denna klump så fort jag försöker banta eller vara restriktiv med maten för att hålla vikten.. Att jag inte upplevt klumpen på länge är kanske för att jag "låtit mig själv gå" och gått upp en massa i vikt... Vilket är deprimerande i sig. Så det kanske ligger en poäng i det du skriver, intressant....
    FL är guld.
  • strumpan1981
    idiblon yes skrev 2010-08-12 15:07:01 följande:
    Jag får denna klump så fort jag försöker banta eller vara restriktiv med maten för att hålla vikten.. Att jag inte upplevt klumpen på länge är kanske för att jag "låtit mig själv gå" och gått upp en massa i vikt... Vilket är deprimerande i sig. Så det kanske ligger en poäng i det du skriver, intressant....
    ok men när du försöker banta och träna kan det vara det..för jag kände det ju först när jag styrketränade armarna ovan huvudet påverkar....
    sen åt jag väldigt mycket stark mat när jag åt hälsosamt,lök,vitlök,chilli mm eftersom det sägs påskynda ämnesomsättningen...
    att du gått upp i vikt kan ju bero på sköldskörteln är du trött oxå så borde du nog kolla det...
     
  • Joachim F

    Nu finns det en webbkurs, en meditation som använder sig av djupandning som hjälper mot just sura uppstötningar och halsbränna. Grundaren till verksamheten har själv blivit så symptomfri att inte behöver dessa horribla magmediciner längre sen många år.

    Läs mer på hemsidan: www.ruachs.se

  • ellen14

    Hej

    vet att traden ar gammal men undrar om det slutligen framkommit VAD denna klump ar, da jag har en likadan sen flera veckor och det ar inte kul.

  • Doctor Mage

    Urgammal tråd.

    Fick du någon ordning på klumpen i magen? Min tanke är att övre magmunnen spänner sig och gas och luft låses inne i magen och skapar ett tryck. Som hos vissa människor ger samma känsla av obehag, oro och ångest som viss yttre påverkan.

    Om magmunnen krampar och den glatta muskulaturen (den vi inte styr direkt med viljan) även i strupen är spänd uppstår en känsla av oro och obehag. Hjärnan sätter då igång en process för att rationalisera oroskänslorna och man söker efter närliggande problem man har i sitt liv som sen oroskänslorna i magen projiceras på. Detta är dock en falsk oro. Det fysiska obehaget skapar yttre obehag.

    Som oron ska fungera är att vi har en yttre retning som sedan skapar oroskänslor i magen. Inte tvärtom.

    Alkohol och nikotin gör att glatt muskulatur slappnar av och sedan släpper oron i då trycket under övre magmunnen minskar och luften rapas ut.

    Jag undrar dock om det finns någon annan medicin? Att starta ett nikotin- eller alkoholberoende är ju onödigt.

Svar på tråden Vad i helvete ÄR den där klumpen i halsen?