• JaMA08

    HSS-spolning. Gör det ont???

    Vi ska göra HSS eller spolning av äggledarna inom 3månader men jag undrar hur ni upplevde den undersökningen?? Gjorde det mycket ont????? Snälla skriv era erfarenheter, är nervös inför undersökningen.. Mvh JaMa

  • Svar på tråden HSS-spolning. Gör det ont???
  • kutterduvan

    Hej! Jag hade fått rådet att ta en Burana före ingreppet, vilket jag gjorde och det gick jättebra. Inte alls smärtsamt för mig. Efteråt fick jag stick/värk i axlarna, det lär vara ganska vanligt, men annars var det en snabb och smärtfri historia. Inga stopp eller andra problem hittades heller, men blev tyvärr inte gravid efteråt och är nu på mitt första IVF.

  • JaMA08

    Tack för era upplevelser, verkar dock som många inte blir gravida av det ändå. Min gyn dr sa att det gjorde det lite enklare att bli gravida efter spolningen men vi får se. Vi fick svar på min mans spermaprov och det var normalt. Vi blev så glada... Men nu ska jag göra HSG, har inte fått tid ännu. Lycka till själva i bebisskapandet.

  • Sereena

    Jag vet inte vad HSG är, men jag gjorde en spolning, och har för mig att den hette HSS-röntgen.

    Jag tog ipren innan, men jag tyckte fortfarande att det kändes ganska mycket. Inte så farligt som jag föreställt mig dock. Det kändes lite som lättare mensverk.
    Sen efteråt hade jag ganska ont i ca 2 timmar efter spolningen.

    Som sammanfattning: Det var absolut inte så farligt som jag trodde. :)

  • Musche

    Fråga ang spolning:

    Kan min läkare neka mig att göra en spolning? Kan läkaren ta det beslutet?

    Jag har hört massor av människor som gjort spolning å därefter blivit gravida.
    Vår läkare sa (när vi var på första besöket av utredningen) att spolning inte är ett alternativ, utan då göra man provrörsbefruktning direkt! Låter helt sjukt i mina öron, då hon tar bort chansen att "bli gravid på naturlit sätt".

    OM det nu skulle bli så att vi inte kan få barn normalt, så skulle vi ju självklart vilja göra en spolning som ett första alternativ, tror ni då att man måste börja en ny utredning då?

    Tack för svar.

    Mvh
    M

  • JaMA08

    Musche: Låter konstigt att hon säger så för min gynekolog sa att när man gör HSS (spolning) så kollar man hur äggledarna är samt blåser bort eventuellt skräp som sitter i vägen. Dessutom ökar HSS fertiliteten i 6mån!!! Så be om att få göra HSS, du har inget att förlora. Jag ska göra min den 17juni, känns nervöst men samtidigt bra att få kolla mina äggledare. Lycka till.. Mvh JaMa

  • Musche

    Hej,

    Tack för svaret. Måste fråga igen, tror du att hon kan ta det beslutet som läkare? Dva att inte göra HSS? eller kan jag kräva det? Om det nu behövs vill säga. Ska på återbesök måndagen efter midsommar, så då får man väl se vad som alla tester säger.

    Hoppas du har en trevlig helg!

    /M


    JaMA08 skrev 2009-05-20 23:50:04 följande:
    Musche: Låter konstigt att hon säger så för min gynekolog sa att när man gör HSS (spolning) så kollar man hur äggledarna är samt blåser bort eventuellt skräp som sitter i vägen. Dessutom ökar HSS fertiliteten i 6mån!!! Så be om att få göra HSS, du har inget att förlora. Jag ska göra min den 17juni, känns nervöst men samtidigt bra att få kolla mina äggledare. Lycka till.. Mvh JaMa
  • JaMA08

    Hej..

    Säg bara att du gärna vill göra HSS och fråga om hon kan skicka remiss, annars kan du ringa till Göteborgs kvinnoklinik och fråga om du kan boka tid. Det kostar 200kr för besöket och de kanske har en tid för dig redan nu.. Lycka till... Vi hörs av.. Mvh Janet

  • Musche

    Ja, hoppas att det är så att jag kan ta det beslutet OM det kommer att behövas.
    Bor dock i 08 området, så någon tripp till Göteborg blir det nog inte nu, jo, i sommar, till Madonna konserten iofs :)

    Tack för ditt svar.

    Mvh
    M


    JaMA08 skrev 2009-05-25 03:40:03 följande:
    Hej..Säg bara att du gärna vill göra HSS och fråga om hon kan skicka remiss, annars kan du ringa till Göteborgs kvinnoklinik och fråga om du kan boka tid. Det kostar 200kr för besöket och de kanske har en tid för dig redan nu.. Lycka till... Vi hörs av.. Mvh Janet
  • Incy

    Hej allihopa,

    Vill gärna fråga de som har varit med på hss undersökning!

    Imorgon ska de spola mig och det måste vara mensfritt.

    Just idag har jag fortfarande väldigt lite blod som blev nästan bara rosa i min trosskydd. Frågan är, gör dem ändå spolning om d e så att d försätter färga i min trosskydd?

    Vill gärna höra svaret så fort så möjligt! Är så desperat nu om jag skulle omboka besöket!

    Tack

  • malre

    Hej

    Detta används inte som en hjälp att bli gravid, utan är en undersökning för att kolla om det är stopp och om det är anledningen till att men inte blir gravid. Dock "irriterar´" man livmodern lite det kan göra att man blir gravid lättare, är dock inte bevisat. Detta är vad två olika gynekologer sa till mig.

    JAg gjorde min 3 månader sen, ff inte gravid. Det gjorde absolut inte ont på mig, men det var inget stopp heller. Jag tog en ipren och två alvedon innan.

    Lycka till och det kommer gå bra!  Alla är olika och alla upplever saker olika.

  • malre
    Incy skrev 2015-10-21 13:21:36 följande:

    Hej allihopa,

    Vill gärna fråga de som har varit med på hss undersökning!

    Imorgon ska de spola mig och det måste vara mensfritt.

    Just idag har jag fortfarande väldigt lite blod som blev nästan bara rosa i min trosskydd. Frågan är, gör dem ändå spolning om d e så att d försätter färga i min trosskydd?

    Vill gärna höra svaret så fort så möjligt! Är så desperat nu om jag skulle omboka besöket!

    Tack


    Hej

    Spolningen görs väl ca dag 10 i cykeln. Är du där? Verkar som om du är tidigare i cykeln om du ff har lite mens? Du vet själv hur mycker mens du har och hur snabbt det avtar.. Kanske kan gå bra ändå? Lycka till
  • Auroraja

    Som andra skriver så används inte detta som ett sätt att bli gravid utan vad det egentligen är, är väl en kontraströntgen av äggledare! Det är kontrast dom sprutar in för att se om det är fri passage i äggledarna! På mig röntgade dom när kontrasten spolades in och sen fick jag åka hem! Dom såg direkt att det va fripassage!!

  • Auroraja

    Detta är något alla gör som gör en fertilitets utredning!! Och på mig gjorde det inte ont!!


    Auroraja skrev 2015-10-21 15:34:21 följande:

    Som andra skriver så används inte detta som ett sätt att bli gravid utan vad det egentligen är, är väl en kontraströntgen av äggledare! Det är kontrast dom sprutar in för att se om det är fri passage i äggledarna! På mig röntgade dom när kontrasten spolades in och sen fick jag åka hem! Dom såg direkt att det va fripassage!!


Svar på tråden HSS-spolning. Gör det ont???