• linda87

    Söka lgh i sthlm, vilka områden?

    Jag har planer på att flytta till sthlm nästa år och tänkte börja kolla "redan nu" på lgh.
    Vilka ytterområden är det man kan tänkas hitta någon lgh i? Vilka ska jag Inte titta på? Jag söker en 1:a, max 3000:-/månad.

    Jag vill inte hamna i värsta ghettoområdet....:) Känner mig som värsta lantisen nu haha...

  • Svar på tråden Söka lgh i sthlm, vilka områden?
  • astalacasta

    Det finns massor av trevliga områden i utkanterna av Stockholm. De flesta jag har känt som har bott i sk ghetton har trivts jättebra och inte varit det minsta rädda för att gå hem.

    Röda linjen söderut har fler fina ställen. I princip allt ut till Vårberg på Norsborg-linjen (utom möjligen Bredäng, som har ett groteskt fult centrum, men å andra sidan väldigt vackra promenader ner mot Mälaren) och allt ut till Västertorp på Fruängen-linjen tycker jag är fint.

    På gröna linjen söderut är det mesta ganska naturskönt. Allt på Skarpnäck-linjen är rätt ok. Detsamma gäller Farsta-linjen.
    Några förorter på Hagsätra-linjen är rätt trista med stendöda centrum. Typ Bandhagen. Men många är klart bättre än sitt rykte.

  • Tecken

    Oj, Ts, känns nästan som ett "mission impossible"... En 1:a för 3000kr? Måste ju vara förstahandslägenhet då, och det är typ omöjligt att få. Hur långt ut kan du tänka dig att bo? Är Södertälje ok?

  • Videli

    Flera års väntetid på lägenhet runt sthlm. Möjligen om du skulle hitta nått i Märsta eller runt 5-6 mil utanför...

    det är ju till o med brist på lägenheter i Tensta/Rinkeby och många av sthlms problemområden.

  • Tecken
    astalacasta skrev 2009-05-09 00:19:16 följande:
    Det finns massor av trevliga områden i utkanterna av Stockholm. De flesta jag har känt som har bott i sk ghetton har trivts jättebra och inte varit det minsta rädda för att gå hem.Röda linjen söderut har fler fina ställen. I princip allt ut till Vårberg på Norsborg-linjen (utom möjligen Bredäng, som har ett groteskt fult centrum, men å andra sidan väldigt vackra promenader ner mot Mälaren) och allt ut till Västertorp på Fruängen-linjen tycker jag är fint.På gröna linjen söderut är det mesta ganska naturskönt. Allt på Skarpnäck-linjen är rätt ok. Detsamma gäller Farsta-linjen.Några förorter på Hagsätra-linjen är rätt trista med stendöda centrum. Typ Bandhagen. Men många är klart bättre än sitt rykte.
    Håller inte med, finns flera ställen ut med nr 19 som är trevliga att bo på: Enskede Gård, Sockenplan, Svedmyra och Stureby. Skulle däremot aldrig vilja bo i t ex Bagis eller Hökis.
  • astalacasta
    Tecken skrev 2009-05-09 00:22:26 följande:
    Håller inte med, finns flera ställen ut med nr 19 som är trevliga att bo på: Enskede Gård, Sockenplan, Svedmyra och Stureby. Skulle däremot aldrig vilja bo i t ex Bagis eller Hökis.
    Absolut. Det är mest Bandhagen, den där förorten strax innan Hagsätra som jag aldrig kommer ihåg var den heter, och själva Hagsätra som jag inte så gärna skulle bo i. Tex Stureby och Sockenplan är ju jättefint.

    Fast jag förstår inte din aversion mot Bagarmossen och Hökarängen? Båda är ju jättetrevliga.
  • Tecken
    astalacasta skrev 2009-05-09 00:25:37 följande:
    Absolut. Det är mest Bandhagen, den där förorten strax innan Hagsätra som jag aldrig kommer ihåg var den heter, och själva Hagsätra som jag inte så gärna skulle bo i. Tex Stureby och Sockenplan är ju jättefint.Fast jag förstår inte din aversion mot Bagarmossen och Hökarängen? Båda är ju jättetrevliga.
    Du menar (D)rågsved? Nej, där vill jag inte heller bo. Även om de har billig mat där (ViMatDax).

    Bagarmossen har jag haft vänner som bott i, Byälvsvägen är inte alltid så mysig t ex. Hökarängen har tidigare har väldigt stora sociala problem.
  • Moniqe1979
    astalacasta skrev 2009-05-09 00:25:37 följande:
    Absolut. Det är mest Bandhagen, den där förorten strax innan Hagsätra som jag aldrig kommer ihåg var den heter, och själva Hagsätra som jag inte så gärna skulle bo i. Tex Stureby och Sockenplan är ju jättefint. Fast jag förstår inte din aversion mot Bagarmossen och Hökarängen? Båda är ju jättetrevliga.
    menar du möjligen (D)rågsved?
  • astalacasta
    Tecken skrev 2009-05-09 00:27:10 följande:
    Du menar (D)rågsved? Nej, där vill jag inte heller bo. Även om de har billig mat där (ViMatDax). Bagarmossen har jag haft vänner som bott i, Byälvsvägen är inte alltid så mysig t ex. Hökarängen har tidigare har väldigt stora sociala problem.
    Haha, ja. Rågsved var det jag tänkte på

    Hökarängen (som jag bor nära) har väl absolut sin beskärda del av fyllon etc, men det är samtidigt ganska trevlig småstadsstämning där.
  • Tecken
    astalacasta skrev 2009-05-09 00:29:42 följande:
    Haha, ja. Rågsved var det jag tänkte på Hökarängen (som jag bor nära) har väl absolut sin beskärda del av fyllon etc, men det är samtidigt ganska trevlig småstadsstämning där.
    Då föredrar jag faktiskt Gubbängen. Där finns det iofs bara ett mindre centrum, men det finns Apotek, FTV, Konsum, pizzeria och allt man behöver. Tallkrogen är också trevligt, men har hört att ICA ska vara dyrt?
  • Moniqe1979

    mitt bästa råd är nog hitatr du NÅTT någonstans i sthlm där du kan få kontrakt för de pengarna... ta det och sen kan man ju alltid söka vidare, har vänner som letat i flera år som inte fått kontrakt trots bra inkomst etc just för att det är så många som letar och det inte finns några bra organiserade kö system utan i princip varje värd har sitt eget system.

  • Tecken

    Jag har loggat in på www.bostad.stockholm.se och kollat nu. Jag har stått i bostadskön i ca 5 år (ej aktiv sökande) t ex är jag på plats nr 21 av 160 på en billig lägenhet i Bagarmossen...

  • Tecken

    Maj bebis skrev 2009-05-09 00:35:12 följande:


    Högdalen - jätte bra centrum, allt finns...
    Men området har ett tvivelaktigt rykte... Tycker det är bränder i trappuppgångar i höghusen i centrum var och varannan vecka.
  • Maj bebis

    Jo så är det ju lite överallt, händer ju nästan mest i innerstan. Har dock inte märkt av något i Högdalen förutom att jag läser om det i tidningen, å jag bor där själv. Dock i en del där de enbart är bostadsrätter... tycker de är hur lugnt som helst.

  • astalacasta

    Maj bebis skrev 2009-05-09 00:38:47 följande:


    Jo så är det ju lite överallt, händer ju nästan mest i innerstan. Har dock inte märkt av något i Högdalen förutom att jag läser om det i tidningen, å jag bor där själv. Dock i en del där de enbart är bostadsrätter... tycker de är hur lugnt som helst.
    Jag håller med. Högdalen har ett dåligt rykte helt i onödan. Det är ett trevligt centrum med bra utbud, en superfin simhall för småbarn, världens bästa parklek (bandhagens) och invånarna är ganska många rara pensionärer som flyttade in i HSB-husen på 50-talet och ganska många barnfamiljer med trevligt varierad kulturell bakgrund. Sedan finns det absolut en och annan knarkare också, men på det hela taget finns det absolut ingen anledning att svartmåla högdalen.

    För övrigt håller jag med de flesta om dina önskemål vad gäller pris och utbud att det är ganska svårt att hitta en hyresetta för under 3000 kr. Då måste du nog upp i pris rejält (dvs nyproducerat) eller väääldigt långt ut från stan.
Svar på tråden Söka lgh i sthlm, vilka områden?