• Platania

    Frikyrka eller svenska kyrkan-skillnaden?

    Har en liten fundering. Vi ska döpa vår son i augusti men stötte på ett litet problem när vi ringde svenska kyrkan och bad om ett enskilt dop och på en lördag. Detta gick inte, dop sker på söndagar i dopgudtjänst eller i högmässan. Har varit på tre dop som har varit enskilda och detta har vi tyckt varit mycket trevligt och mysigt. Har kännts väldigt personligt. Nu funderar vi på hur det blir om man skulle döpa honom i en frikyrka. Hur funkar det? Måste man vara medlem i den kyrkan och blir han då inte medlem i svenska kyrkan? Tacksam för svar då vi inte är så insatta i detta!

  • Svar på tråden Frikyrka eller svenska kyrkan-skillnaden?
  • Smurfan JM

    Är det att räknas som döpt eller verkligen att bli medlem i SvKyrkan du är ute efter? Döpt räknas du som, inom vilken kristen kyrka du än döpts men medlem i SvKyrkan lär man nog få klara upp på annat vis om man döper inom ett annat samfund.

  • SaramedM

    Alla frikyrkor har inte barndop, skulle nog säga att flertalet har antingen barnvälsingelse eller liknande
    Sen får du knappast bara gå in i en pingstförsamlign och be att få ha barnvälsingese om du inte har nått intresse av att barnet ska vara medlem i den församlingen
    Det är ju därför man döper, för att barnet ska tas upp i församlingen

  • fruis
    SaramedM skrev 2009-05-20 08:09:10 följande:
    Alla frikyrkor har inte barndop, skulle nog säga att flertalet har antingen barnvälsingelse eller liknandeSen får du knappast bara gå in i en pingstförsamlign och be att få ha barnvälsingese om du inte har nått intresse av att barnet ska vara medlem i den församlingenDet är ju därför man döper, för att barnet ska tas upp i församlingen
    En barnvälsignelse är ju bara en förbön för barnet och barnet tas inte upp som medlem i församlingen. Medlem kan man bara bli genom dop i allmänhet.Men det stämmer att jag tror att de flesta frikyrkor skulle vara lite skeptiska till att ställa upp på en barnvälsignelse utan församlingens medlemmar närvarande.
  • SaramedM
    fruis skrev 2009-05-20 08:13:31 följande:
    En barnvälsignelse är ju bara en förbön för barnet och barnet tas inte upp som medlem i församlingen. Medlem kan man bara bli genom dop i allmänhet.Men det stämmer att jag tror att de flesta frikyrkor skulle vara lite skeptiska till att ställa upp på en barnvälsignelse utan församlingens medlemmar närvarande.
    Ja det vet jag, jag var lite otydlig där

    Man kan ju bli barnmedlem i de flesta frikyrkor i alla fall
  • fruis
    SaramedM skrev 2009-05-20 08:22:01 följande:
    Ja det vet jag, jag var lite otydlig därMan kan ju bli barnmedlem i de flesta frikyrkor i alla fall
    Hur menar du nu? Jag har aldrig hört talas om en frikyrka som har "barnmedlemmar". Tvärtom är det ju en av baptismens grundpelare att man enbart ska bli medlem efter personlig omvändelse och dop och man döper inte barn som inte kan överblicka konsekvenserna själva.
  • SaramedM
    fruis skrev 2009-05-20 08:24:55 följande:
    Hur menar du nu? Jag har aldrig hört talas om en frikyrka som har "barnmedlemmar". Tvärtom är det ju en av baptismens grundpelare att man enbart ska bli medlem efter personlig omvändelse och dop och man döper inte barn som inte kan överblicka konsekvenserna själva.
    Frälsningsarmen har det, pingstkyrkan också( tror jag?)

    Baptisterna har inte det vet jag och jag tycker om tanken bakom vuxendop trots att jag är aktiv i sv.kyrkan
  • bambigirl

    Vi döpte vårt första barn i svenska kyrkan en lördag helt själva... Vårt andra barn döptes i missionskyrkan och det dopet kändes mer intimt och vackert. Tror dock att det hade mer med prästen att göra än vilken kyrka vi var i. Nu är min mormor och mamma medlemmar i missionskyrkan, vet inte om de vill döpa barn som inte har med församlingen att göra alls. Vi gav en liten donation efter det frikyrkliga dopet som vi inte gjorde hos svenska kyrkan.

  • cantar

    I Svenska kyrkan vill man gärna ha dopen i söndagens Gudstjänst. Eftersom man välkomnar en ny medlem till kyrkan så tycker man att församlingen i fråga ska få vara med.

    I många församlingar förekommer det dop på lördagar av många orsaker. Dels finns det inte tid att ha med alla dop på söndagens Gudstjänst. Och sen är det en personalfråga också.

    Jag och min man arbetar i Sv.Kyrkan på landsbygden. Här är bara dop på söndagar. Jag som förs.ass/kantor och min man ( vaktmästare) har två lediga dagar i veckan och det är måndag/lördag. Likaså är det för prästen. Hade det varit fler anställda så kunde man ju alltid haft en präst/kantor/vktm i tjänst på lördagar och då hade det gått att lösa. Enda undantagetn för tjänstgöring på lördagen är vigsel, men det har vi inte så många per år.

  • cantar

    Liten fortsättning:
    Döper du barnet i någon annan kyrka/samfund så blir de inte medlem i Sv.Kyrkan. Men Sv.K erkänner det flesta dop så man kan göra en ansökan om inträde i Sv.K och bli medlem även fast man döpt sig i tex Missionskyrkan.

    Svenska kyrkan, Metodistkyrkan, EFS,  Missionskyrkan, Katolska kyrkan, Ortodoxa kyrkan m.fl tillämpar barndop. (Man kan döpas som ungdom/vuxen/gammal där oxå).

    Pingstförsamlingar, Evangeliska Frikyrkan, Frälsningsarmén m.fl tillämpar inte barndop utan troendedop. Där har man ofta Barnvälsignelser.

  • SaramedM
    cantar skrev 2009-05-21 15:18:35 följande:
    Liten fortsättning: Döper du barnet i någon annan kyrka/samfund så blir de inte medlem i Sv.Kyrkan. Men Sv.K erkänner det flesta dop så man kan göra en ansökan om inträde i Sv.K och bli medlem även fast man döpt sig i tex Missionskyrkan. Svenska kyrkan, Metodistkyrkan, EFS,  Missionskyrkan, Katolska kyrkan, Ortodoxa kyrkan m.fl tillämpar barndop. (Man kan döpas som ungdom/vuxen/gammal där oxå). Pingstförsamlingar, Evangeliska Frikyrkan, Frälsningsarmén m.fl tillämpar inte barndop utan troendedop. Där har man ofta Barnvälsignelser.
    Fräslningsarmen har inte dop öht
  • cantar
    SaramedM skrev 2009-05-21 17:17:28 följande:
    Fräslningsarmen har inte dop öht
    Du har så rätt så. Vet inte varför jag skrev Frälsningsarmén, det ska vara Svenska baptistsamfundet.
  • vcent
    Platania skrev 2009-05-19 18:53:40 följande:

    Har en liten fundering. Vi ska döpa vår son i augusti men stötte på ett litet problem när vi ringde svenska kyrkan och bad om ett enskilt dop och på en lördag. Detta gick inte, dop sker på söndagar i dopgudtjänst eller i högmässan. Har varit på tre dop som har varit enskilda och detta har vi tyckt varit mycket trevligt och mysigt. Har kännts väldigt personligt. Nu funderar vi på hur det blir om man skulle döpa honom i en frikyrka. Hur funkar det? Måste man vara medlem i den kyrkan och blir han då inte medlem i svenska kyrkan? Tacksam för svar då vi inte är så insatta i detta!


    Det beror nog på församling. Jag har varit på flera andra dop på helt andra dagar fristående från gudstjänster och är själv döpt på samma sätt. Om det är en väldigt liten församling där inte mkt folk kommer på gudstjänsterna så vill de nog bara få dit folk en vanlig söndag.

    Jag går i kyrkan nästan varje söndag och har aldrig varit med om ett dop under en vanlig gudstjänst, däremot konfirmation.
Svar på tråden Frikyrka eller svenska kyrkan-skillnaden?