• WilleViking

    En etik kurs i läkarutbildningen efterlyses!

    En etik kurs i läkarutbildningen efterlyses!

    De flesta läkare vi mötte på sjukhusen var väldigt ignoranta. Jag fick känslan av att jag var i vägen. Och VEM var jag som tordes komma och ta upp deras dyrbara tid?? Jag kände att de inte tog min oro på allvar, eller lyssnade på vad jag sa. De klämde och kände på min son och ställde massor med frågor. Men jag fick ingen uppfattning om att de faktiskt förstod att det var något som var fel och att han hade ont. Efteråt har jag läst mina ord i journalen, alltså hörde dem vad jag sa.
    Men de kunde inte stanna upp en minut och meddela mig det!

    Läkarna i sjukvården behöver påminnas om att föräldrarna är en tillgång i stället för en börda. Det är föräldrarna som känner barnet. Lyssna på föräldrarnas magkänsla. De har sökt sig till sjukvården för att något är fel. Barnet beter sig inte som det brukar.
    Läkarna behöver involvera föräldrarna i vården. Prata inte över huvudet på dem TALA till dem. De behöver inte tala med föräldrarna som de vore ett barn, men alla förstår inte deras facktermer!

    Ett råd till er medmänniskor!
    Föräldrar var observanta på hur era barn beter sig. Är det något som verkar fel, så kan det mycket väl vara så. Kräv av omgivningen (sjukvård, mm) att de lyssnar på vad ni har att berätta. Försök att vara nogran med vad det är som inte stämmer. Begär hjälp när du inte fixar situationen själv.

    Försök njuta av nuet! Tyvärr vet man aldrig hur länge man får låna sina barn eller sin familj och vänner.
    Skills alldrig åt i en konflikt med någon du håller kär. Man vet alldrig om man hinner reda ut konflikten.
    Säg vad du tycker. Älskar du någon så berätta det, man vet aldrig när det är sista gången.

    Nu hoppas jag inte att jag har upprört för många. Jag behövde skriva av mig. Och om jag har upprört dig så hoppas jag att det kommer något gott ur det i alla fall. Det här är min syn på sjukvården/läkare. Jag vet att det finns bra människor/ läkare, jag vet att alla bara är människor och kan göra misstag (jag gör oxå misstag). Men det finns dåliga läkare oxå. Och om man inte kan ha empati och förståelse mot sina kunder så borde man byta yrke. Det är min åsikt och jag står för den.//Anna

  • Svar på tråden En etik kurs i läkarutbildningen efterlyses!
  • Froggis76

    Håller fullständigt med dig Anna!
    Det finns både bra och dåliga läkare. Jag har haft turen med mig med en underbar läkare som verkligen har lyssnat på MIG!
    Men som sagt, alla läkare är kanske inte passande för sitt yrke..
    Kram!

  • Barba bok

    Starka ord från en survivor. Skönt att du ventilerar.

    Som tur är många av oss drabbade hjälpta av de medmänskliga personerna inom vården för det är ju så det ska vara, vi räknar ju med det i alla fall.
    Däremot vi, (du och jag med flera...) som fått ta del av motsatsen är det tortyr. En tortyr som med tiden måste bli ett accepterande tyvärr för att vi ska orka fortsätta och inte älta. Älta kommer vi nog alltid att göra dessvärre men vi kan bara hoppas på att det är vår tur nästa gång att bli ordentligt informerade. Men nästa gång om tillfället ges finns det mer reserver att gå på. Vi kommer då inte att acceptera att hållas utanför!

    Varm kram till dig.

Svar på tråden En etik kurs i läkarutbildningen efterlyses!