• Skarpa

    Händer det att spindlar biter människor?

    Var ute och gick med hunden och kom att tänka på en diskussion jag hade med min lärare på lågstadiet ang. huruvida spindlar biter människor eller inte. (Mycket händer i huvudet när jycken blir rastad, men kanske inget vettigt )

    Sååå, vad tror ni i frågan?


    Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Händer det att spindlar biter människor?
  • Isnogood
    HellviHumle skrev 2009-06-22 19:27:57 följande:
    Brunspindel härstammar från Sydamerika och överlever inte utomhus här. Var har du sett dem?Störst i Sverige är annars Kärrspindeln. Blir uppemot fem cm inkl ben. Den ser dock större ut då den är kraftigt byggd och oftast har benen rätt ut från kroppen som ekrar i ett hjul.
    Innomhus, i villa i Järfälla Kommun (om det har någon betydelse..)
    Den ena, som bet min far i foten, var i hans sovrum o den andra, som jag sagt tidigare, var på badkarskanten (samma hus, olika spindlar, båda dödades ).

    Letade massor om spindelsorter o jag har aldrig hittat någon som passar in på dessa när det gäller storleken...

    På gården där jag bor i dag så har jag sett ganska många likadana spindlar...men ALDRIG så stora som dom två var...största jag sett här har varit 3-max 4 cm om man mäter både kropp o ben.
    Men bruna o med tjock kropp o tjocka ben...
  • HellviHumle
    Isnogood skrev 2009-06-22 19:59:45 följande:
    Innomhus, i villa i Järfälla Kommun (om det har någon betydelse..) Den ena, som bet min far i foten, var i hans sovrum o den andra, som jag sagt tidigare, var på badkarskanten (samma hus, olika spindlar, båda dödades ). Letade massor om spindelsorter o jag har aldrig hittat någon som passar in på dessa när det gäller storleken... På gården där jag bor i dag så har jag sett ganska många likadana spindlar...men ALDRIG så stora som dom två var...största jag sett här har varit 3-max 4 cm om man mäter både kropp o ben. Men bruna o med tjock kropp o tjocka ben...
    Att jag ville veta var närmast av nyfikenhet. Jag gillar spindlar (liksom övriga djur).
    Finns det något kärr, sankmark, vät, myr eller liknande i närheten. Då skulle man ju kunna gissa på kärrspindlar.
  • Isnogood
    HellviHumle skrev 2009-06-22 20:35:57 följande:
    Att jag ville veta var närmast av nyfikenhet. Jag gillar spindlar (liksom övriga djur). Finns det något kärr, sankmark, vät, myr eller liknande i närheten. Då skulle man ju kunna gissa på kärrspindlar.
    Lät nog lite fel när jag skrev det..
    Menade om det spelade någon roll vart villan fanns någonstans i Sverige..
    -Alltså inget "spydigt"

    Ingenting sådant i närheten av fars villa...
    Bara bebyggelse, villaområden, villaområden o villaområden...

    Närmaste sjö ligger 5-6 km därifrån och omges bara av berg, strand och ängsmark.
  • nano

    Klart dom kan men jag vet inte hur vanligt det är att bli biten i sverige (av en svensk spindel)

  • HellviHumle
    Moonis skrev 2009-06-28 08:19:50 följande:
    Blää, du måste varna innan att det kommer en fet spindel på bild
    Den var inte fet! Men visst var den fin?
  • Neko

    Ja jag fick ett spindelbett på ena bröstet för några år sedan. Det kliade enormt och blev som en liten svullnad/böld. Gick till läkare som stack hål på den och ordinerade kortison, hjälpte inte (var inget var eller något i). Gick tillbaka till läkare som stansade bort en bit just där bettet var. Fortsatte klia enormt. Gick till läkare en tredje gång som då skar bort en bit runt om och sydde ihop. Då äntligen gick det över! Biten skickades på analys och visade en immunreaktion, massor av samlade vita blodkroppar och grejer.

    Spindeln hade kommit innanför ett linne och blivit klämd till döds där.

  • mamaciiita

    Japp klart de kan, här i mexiko finns det många spindlar som bits (blir som myggbett).. Endel ofarliga och andra giftiga!

    I sverige vet jag dock inte om det finns bitande spindlar..

  • Neko
    mamaciiita skrev 2009-06-29 04:18:12 följande:
    I sverige vet jag dock inte om det finns bitande spindlar..
    Finns... se mitt inlägg ovanför ditt. Däremot kanske de bara bits i extrema livshotande situationer.
  • Moonis
    HellviHumle skrev 2009-06-28 08:51:16 följande:
    Den var inte fet! Men visst var den fin?
    Kunde inte ens titta närmare på den men finns det någon benig spindel som är fin igentligen
  • HellviHumle
    Moonis skrev 2009-06-29 14:01:00 följande:
    Kunde inte ens titta närmare på den men finns det någon benig spindel som är fin igentligen
    Jadå, allihop. Kanske speciellt kärrspindel. Annars är nog källarspindel en favorit, med sina skojiga bon. Korsspindelns nät går inte av för hackor. Vargspindeln som släpar omkring på kokongen och senare alla ungar.
    Finns hur mycket intressant som helst!
  • Moonis
    HellviHumle skrev 2009-06-29 18:29:16 följande:
    Jadå, allihop. Kanske speciellt kärrspindel. Annars är nog källarspindel en favorit, med sina skojiga bon. Korsspindelns nät går inte av för hackor. Vargspindeln som släpar omkring på kokongen och senare alla ungar. Finns hur mycket intressant som helst!
    Nät kan vara fina speciellt när det är dagg på dem men resten kan jag vara utan
  • Velour

    Javisst kan spindlar bitas. Senast igår, när jag satt ute i min trädgård, kände jag en svidande känsla i ankeln. Vad satt inte där och bet om inte en pytte, pytteliten röd spindel? Det kliade och sved ett bra tag efter att jag skjutit iväg den.

  • Trileia

    Svarta änkan ska ju tydligen ha börjat etablera sig i Sverige och de ska ju tydligen inte vara så sköna att bli biten av.
    Kan inte folk dammsuga ur sina bilar innan de säljer dem till Sverige??

  • briar

    Jag blev biten av en korsspindel förra sommaren, det gjorde inte särskilt ont men skräckfaktorn var stor:)

  • Flyssel
    Velour skrev 2009-06-30 22:50:06 följande:
    Javisst kan spindlar bitas. Senast igår, när jag satt ute i min trädgård, kände jag en svidande känsla i ankeln. Vad satt inte där och bet om inte en pytte, pytteliten röd spindel? Det kliade och sved ett bra tag efter att jag skjutit iväg den.
    Precis samma sak har jag varit med om!! Vi brukar kalla dem för hallonspindlar, men jag tror de här till en annan grupp än spindlarna, typ kvalster eller något.
    Att kärrspindeln och någon enstaka sort till kan bitas vet jag, men hur fasen kan de där röda småkrypen ta sig igenom vår tjocka hud??!?!
Svar på tråden Händer det att spindlar biter människor?