• Maddolf

    Ny tråd för oss som fått våra älsklingar efter julklapsplusset 2007

    Vi som fått våra älsklingar efter julklapsplusset 2007. Vi är några som fortfarande hänger ihop och pratar om våra barn och liv här

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-28 20:42
    D 1980 + 27 dec bf 080823 1:a barnet
    Calypso + 24 dec bf 080823 1a barnet 8/9 Albin, 3810g och 53 cm.
    Icoholic + 23 dec bf 24/8 1:a barnet 25/8 Ludvig, 3600g och 50 cm
    Zirup + 24 dec bf 080828 1:a barnet 29/8 Tilde, 3340 g och 50 cm
    Bebis Anna + 24 dec bf 080829 2:a barnet 19/8 wilma 3380g 47cm
    TJ, + 23 dec, bf 080829 1:a barnet 30/8 Melker, 4040 g och 53 cm
    Anette81 + 21 dec bf 080902 1:a barnet 19/8 Wilma, 2004g och 45cm.
    Lana + 21 dec bf 080904 1:a barnet 24/8 Elly, 2345g och 46cm.
    Sussett + 26 dec bf 080908 4:e barnet 6/9 Julian 4120g och 54cm
    Höstlängtan +26 dec bf 31/8 1:a barnet 27/8 Maja 3980g och 51cm

  • Svar på tråden Ny tråd för oss som fått våra älsklingar efter julklapsplusset 2007
  • Zirup

    D1980: ja det har inte varit några större bekymmer med Tilde *peppar peppar* Men inget är ju konstant och det är ju skönt för er att veta och lite läskigt för oss att veta. Vi väntar fortfarande bakslag med sömnen och den biten men njuter i fulla drag av att hon sover så bra...

    Det har inte varit något större besvär med maten. B, som är föräldraledig, försöker ge henne saker att äta själv. Idag vet jag att hon har ätit omelettbitar, makaroner, gröna ärtor och små korvbitar som hon plockar själv. Men jag vet att många små blir lite matvägrare i ett årsåldern. Men det kommer, det kommer.

  • T J

    Vi har haft en liten släng av matvägran här, men den gick ganska fort över. Men vi blev väldigt villrådiga, eftersom Melker också alltid har ätit som en häst. Men som tur är har han ju lite mer att ta av än vad Sebbe har så här behövde vi inte oroa oss så mycket.
    Hoppas att han kommer igång snart igen, går det lättare om han får äta själv. Här gör det det, men då får man ju ge honom lite annan mat än vad den färdiga barnmaten är, blir lite kladdigt annars Hoppas det rättar till sig snart.

  • D 1980

    Zirup: Hur mår du? Har ni berättat för familjen ännu?

    Idag fyller min mamma år o igårkväll bakade jag en tårta till henne Ska överraska henne ikväll. Hoppas hon blir glad!

    O vi ska provköra en bil idag också, en Nissan Murano (om nån vet vilken bil det är) En stor bil i vilket fall som helst som vi har velat ha lääääänge men har inte haft råd. Nu säljer de inte så bra eftersom folk inte har råd att köra de så vi ska försöka få ett lån.... korkat eftersom vi precis har sålt vår andra stora bil för att ha mer pengar varje månad. Men man lever bara en gång! Haha! Vi kom bara på att sportbilen inte är så praktisk på vintern med vagn o barn, dessutom har den ett kjolpaket som fungerar som en plog på vintrarna o är riktigt låg eftersom min kära man har säknt den o man brukar alltid bli inparkerad av alla snöhögar på gatorna. Den vi ska titta på idag har fyrhjulsdrift o är RIKTIGT stror. Ärligt talat vet jag inte ens om jag kommer våga köra den. Men vi får se hur det går. Ska hålla er underrättade!

    Imorse var Sebbe o jag ute i parken, i regnet. Han har ju sina täckbyxor o jacka men jag blev riktigt blöt o frusen. Måste handla "parkvänliga" ytterkläder till mig själv också nu när hösten är här.

  • Zirup

    Vi har inte berättat för familjen ännu, det är tänkt att vi skall göra det till helgen och i början av nästa vecka. Sen har jag dom på jobbet att släppa bomben på och det känns väl sådär kul, nu när jag precis kommit tillbaka och börjat jobba.

    Kul med ny bil! Satt och kollade på nyheterna innan och såg nya Volvo-energibilen. Den såg himla mysig ut, tycker jag. Inte rätt läge att skaffa bil för oss, rent ekonomiskt sett, men drömma kan man ju.

  • T J

    Zirup,
    förstår att det känns lite olustigt att berätta på jobbet. Jag har redan funderat på det, å då är jag inte ens gravid ännu. Men vi har börjat så smått...

  • Zirup

    Önskar er lycka till, TJ.

    Jag kan hålla er uppdaterade när alla hemligheter är ute. Det är ju ändå lite, lite spännande att se folks reaktioner. Jag är nästan helt, helt säker på att det inte är någon som misstänker något. Så det blir väl ungefär som med Tilde, hakan i golvet.

  • Maddolf

    D1980
    Roligt med ny bil. Det känns så otroligt lyxigt tycker jag att köpa bil. Vi köpte en stor Opel Vectra för några år sedan och fick den till ett kanonpris. Men det känns bra med stor bil tycker jag, rymlig när vi ska åka någonstans och det känns säkrare.

    TJ
    Va roligt att ni börjat klura på syskon. Önskar all lycka till : )

    Zirup
    Jag hade bara tyckt att det var skönt att berätta på jobbet, men min jobbsits är lite annan än din. Jag söker nya jobb hela tiden och har nu börjat kika på utbildningar till våren bara för att komma till något nytt.
    När vi trodde att vi skulle få barn i januari så hade jag bestämt mig för att inte berätta alls innan jag började jobba och då skulle jag vara halva tiden gången nästan. Jag hade nog inte behövt berätta, det hade lixom magen gjort åt mig..

    EGO
    Vi är hemma igen efter en natt i vasastan Sthlm. Min syster är på Mallorca och vi har bott i deras lgh och jag har kunnat gå till jobbet. Helt fantastiskt, så otroligt skönt. Hemma efter jobbet på 30 minuter och inga bussar, tunnelbanor eller tåg att passa. Vilken lyx, jag måste antingen flytta eller hitta jobb här känns det som.

    Zirup
    Hur funkar det för B att vara hemma? Janne har det lite tufft, svårt att slappna av och vet inte hur han ska komma iordning riktigt. Han ringde mig idag på jobbet och var lite uppgiven, nästan lite ledsen. Tyckte inte att det funkade, han blir jätteirriterad på Ludvig för att han inte lyssnar och sen blir han ledsen för att han blir irriterad. Svårt, alla har nog varit där men jag har inga goda råd att ge. Han har ju inte varit själv med Ludvig alls nästan så länge jag varit hemma och det är stor omställning att vara ensam från 07-18 varje dag.

    Aja, nu är det snart nattinatti. Ska mysa i soffan en stund bara : )

  • Zirup

    Ico: jag tror att jag själv bygger upp lite för stora hinder för mig, på jobbfronten. Ingen kommer att bli sur eller besviken när jag berättar att jag är gravid på nytt, men jag känner mig själv som en stor svikare, det gör jag. Jag är min egen största fiende liksom. JAG hade inte blivit sur om någon på jobbet hade varit gravid, jag hade varit glad för dens skull. Så jag förstår inte varför jag gör såhär på mot själv.

    Appropå bytet av föräldraledigheten, det har funkat hyfsat bra för B att vara hemma. De har bra dagar och de har mindre bra dagar. Den absolut största vinsten för oss båda var att vi var så otroligt trötta på det vi gjorde att vi är väldigt inspirerade att byta. Jag tycker det är skitskönt att åka och jobba, "koppla av" och längta hem. B har en massa energi att hitta på grejer med Tilde som jag aldrig hade kommit på. De åker iväg på utflykter och går och hittar på saker, träffar folk lite då och då... Den svåra biten är ju att Tilde börjar kräva mycket, hon är energisk och VILL göra saker. Det funkar inte riktigt att såsa hemma hela dagarna. Det som än så länge är en stor lättnad är att maten funkar bra och att sömnen funkar bra. B's storebror är hemma med sin son nu samtidigt och denne är bara fyra veckor äldre än Tilde. Brodern har berättat att sonen inte riktigt har accepterat att han är hemma och att det strular en hel del med sömn och så. Då förstår jag att det kan vara riktigt tufft. Jag tror inte att det finns någon lösning som funkar för alla och ibland har man bara riktigt tur. Antingen får man vänta ut den jobbiga perioden, för det vänder ju förr eller senare, eller så får man nog kompromissa och anpassa sig och göra som barnet vill och kräver för tillfället. För oss funkar det alltid att träffa andra barn, då blir Tilde en liten ängel. Hon tycker det är fantastiskt roligt att kolla på dom och bara vara i deras närhet och då är det inget gnäll alls att tala om.

  • Maddolf

    Zirup
    Tack för ditt svar. Det är nog så att det tar lite tid att kila ihop bara. Skönt att det funkar så bra för er, men det är som du säger att barnen har lite mer krav nu. Ludvig är inte riktigt nöjd att sitta i vagnen på prommis längre, han vill gå själv. Det tar längre tid men är man på rätt ställe så gör väl inte det så mycket.

    Nu har vi sett ett nytt avsnitt av "How I Net Your Mother". Det har varit uppehåll men nu hittade vi nya avsnitt. Det är såååå bra, gillar ni "Vänner" så är det absolut värt tiden.

    Nattinatti tjejer

  • D 1980

    Ja de kräver verkligen mer nu! S vill inte heller sitta i vagnen långa stunder utan ska gå själv. Det tar ju hundra år att gå en halvmeter eftersom varje pinne o sten måste undersökas De är bara för underbara. Men det som jag tycker är jobbigt är att han blir arg sekunden han inte får som han vill. Skriker som tokig! Undrar när det går över? Kanske när de lär sig prata eller förstår mer vad man säger till de...

    Idag har jag så himla ont i huvuet. Känner hur det spänner i nacken i ryggen, fick bära på honom hela dagen igår. Helt plötsligt vill han bara vara nära hela tiden. Så fort jag sätter ner honom blir han ledsen. Vet inte varför. Kanske en ny tand på g?

    O bilen får vi hämta nästa fredag. Har inte fått lånet godkänt på papper ännu bara men det borde ordna sig.

    Zirup: Är det nu i helgen som ni ska berätta??

  • Zirup

    Tilde har vänster, nedre kindtand på G.

    Ja, nu i helgen och i början av nästa vecka. Typ måndag får Bengts sida av familjen ett egenhändigt gjort kort med ultraljudsbilden där vi har skrivit "Favorit i repris" på.

  • T J

    Zirup,
    rolig idé, hoppas att det går bra med allt.

    Igår var jag och köpte ny vagn En Carena Sulky, har tröttnat på att lyfta den andra vagnen i och ur bilen var gång man skall i väg, plus att man inte kan ha så mycket annat med sig då. Fick tag i en fin begagnad till ett bra pris så jag slog till Skall premiärprova den i morgon när vi skall ut och åka tåg till Lund ohc hälsa på en arbetskamrat till mig.

  • D 1980

    Zirup: Vilken rolig idé! Undrar hur de kommer att reagera Glada blir de garanterat iaf. Börjar hon redan få kindtänder???? S har fortfarande bara en tand nere, ser ut som en liten bebis. Men jag ser att den bredvid är på g. Hoppas de spricker igenom innan han börjar på dagis om en månad.

    TJ: Det är mycket smidigare om man har en lite mindre vagn också, särksilt om man ska ut o åka med bilen. Hoppas du blir nöjd med den

    Hur trotsiga är era små? Sebbe driver mig verkligen till vansinne. Idag var han så himla trött men vägrade att sova, istället ville han hela tiden att jag ska lyfta upp honom men jag har så sjukt ont i ryggen så jag klarar inte det längre. Då lägger han sig på golvet o skriker. Hjälper inte heller att jag har haft migrän för tredje dagen nu så jag ger efter nästan direkt för att slippa höra gnäll. Nu somnade han till slut men höll på i evigheter, han t.o.m skrattade högt när jag kom in till hans rum o skrek Nu lägger du dig ner o sover. Han verkligen testar mig hela tiden Ser inte alls fram emot trotsåldern. Men om jag åtminstone kände mig helt frisk nu skulle jag orka stå ut men det går inte. Kanske är bra för honom om han får börja på dagis, o bra för mig också. Fast det känns väldigt sorgligt på nåt sätt.

  • D 1980

    Måste skriva av mig lite, var i ett köpcentrum med en mammakompis. Vi brukar ofta vara där för de har en sån där vadderad ruta som små barn kan leka i utan att slå sig när de ramlar o så (finns i typ alla köpcentrum i sthlm...) i vilket fall som helst... det kommer en liten kille som kanske är 2-3 med sin mamma. FÖrst så försöker han slita leksaker som jag tar fram till S ur mina händer o mamman säger inget, till slut så drar han S i håret o river honom i pannan. Jag rusar fram för att trösta mitt barn o i samma sekund tar han den lilla leksaksbilen som han hade ryckt bort från S´s hand o kastar jättehårt i lilla Leas panna! Hon skriker diretk o man ser värsta bulan o ett lila jack. Alla föräldrarna rusar fram till henne för att se hur det är o när vi vänder oss om ser vi hur mamman med den lilla elaka pojken springer iväg därifrån. Hon tar pojken o vagnen så fort så hon glömmer hans små skor o nån jacka.

    FÖRSTÅR NI?!?!?!?! Hur i helvete kan man bete sig så? FÖr det första att inte säga till sitt barn när det beter sig illa o sen inte ber om ursäkt heller.... Medan alla står där upprörda kommer en annan mammakompis förbi som vi berättar för vad som hade hänt, o hon säger att det där barnet är en liten terrorist på öppna förskolan. Hon kände igen mamman o pojken. Han brukar tydligen dra de andra barnen riktigt hårt i håret o slå de. O det som är vidrigt är att mamma då brukar dra pojken i håret ifall hon ser att han har gjort det mot någon annan.....Inte konstigt då att pojken är våldsam.

    Nu är vi så upprörda över att vi inte sa nåt till mamma. Sprang efter henne eller konfronterade henne när vi såg de 5 min senare när hon skulle hämta grejerna hon hade glömt bort.

    Hur hade ni reagerat? Allt hände så fort o vi ville i första hand kolla att våra barn mådde bra Hon verkar ändå vara känd här i trakterna för dåligt beteende. SKa jag säga nåt nästa gång jag ser henne ifall samma sak händer? Vet inte vad man gör i såna här situationer.

  • Zirup

    D1980: mina föräldrar blev jätteglada och så även svärfar som vi berättade för igår. Vi gjorde en miss och la korten på sveriges enda brevlåda som inte töms på söndagar så resten av släkten får vänta tills imorgon innan de får veta. Lite trist miss i beräkningen från vår sida men inte mycket att göra. Skönt att börja berätta. Då är det bara den jobbiga biten med jobbet kvar.

    Nej, jag vet inte riktigt hur trotsig Tilde är, B är ju hemma med henne nu. Jag upplever henne inte som direkt trotsig även om hon börjar få en åsikt. Än så länge går det ganska bra att truga, övertala och övertyga.

    Vilken jättetråkig situation med den där mamman. Förmodligen vet hon själv att det inte är så bra, eftersom hon skämdes och drog. Tror det är viktigt att konfrontera eftersom det inte kommer bli lättare för henne utan bara svårare och svårare ju äldre barnet blir... den tonåringen blir INTE kul att ha att göra med...

Svar på tråden Ny tråd för oss som fått våra älsklingar efter julklapsplusset 2007