• Smulan1973

    BFA söker pilotfamiljer

    BFA håller på att starta i Chile och söker nu pilotfamiljer. Så här strår det på deras hemsida.

    BFA har auktorisation för Chile i Sverige. Ackreditering söks just nu hos myndigheterna i landet. Vi vet inte hur lång tid detta tar. Vi söker under tiden pilotfamiljer som vi kan starta så snart ackrediteringen är klar. Kraven på sökande är: 2 års äktenskap, ensamstående accepteras ej, ålder 25 och max 60, skillnaden mellan sökande och barn får ej vara mer än 40 år, baskunskap i spanska, medgivande som lägst 0- inte fyllda 5 år. BFA kommer att informera så snart det finns nyheter angående ackrediteringen eller pilotfamiljer.

  • Svar på tråden BFA söker pilotfamiljer
  • Emeli

    Jo, det är definitivt längre än till Kina m.fl. länder i Asien. Sydafrika ligger lika långt söderut men till Chile måste man dessutom åka västerut. Av större länder är det nog bara Nya Zeeland och vissa delar av Australien som ligger längre bort. Kolla på en jordglob så ser du. Men det spelar ingen roll för de flesta av oss. Det är bara att sitta kvar på planet tills man har kommit fram .

    Jämfört med Colombia är Chile ett lättare land att vistas i. Det är lugnt och välordnat. Man behöver inte vara på sin vakt på samma sätt, och det går bra att röra sig ute. Bogotá ligger dessutom högt uppe i Anderna. Luften är tunn där, och många känner av anfåddhet, huvudvärk osv. de första dagarna. Så är det inte alls i Santiago. Däremot kan man ha ont av smogen som ligger tung över centrala stan.

    Chile är ett fantastiskt land. Det är mycket smalt, men långt. Omedelbart utanför Santiago höjer sig snöklädda bergstoppar. Vackert! I norr är klimatet mycket torrt och naturen mer eller mindre öken, i söder ligger Eldslandet med ett fjordlandskap som liknar Norges. Hoppas att BFA får igång verksamheten. De familjer som får chansen att adoptera från Chile är bara att gratulera.

  • Miss TN
    Namaste72 skrev 2009-07-03 12:10:16 följande:
     Tror Miss TN menar vistelsetiden...är den inte runt två månader?
    Jo jag menade vistelsetiden som är nästan 2 månader. Men även resan är lång, längre än Vietnam och Kina. Det tar nästan ett dygn att åka och det bli några start och stopp innan man är framme. Men värt det, ABSOLUT!
  • Namaste72
    Miss TN skrev 2009-07-03 16:02:25 följande:
    Jo jag menade vistelsetiden som är nästan 2 månader. Men även resan är lång, längre än Vietnam och Kina. Det tar nästan ett dygn att åka och det bli några start och stopp innan man är framme. Men värt det, ABSOLUT!
      Inget för mig som är flygrädd med andra ord. Får satsa på fäjan till Polen

    Sorry OT.
    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Namaste72

    fäjan=färjan

    Så svettigt att man slinter på tangenterna jue...


    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Emeli

    hehe .. här är en till med svettiga fingrar. anfåddhet = andfåddhet.

    Jag har besökt Chile vid ett tillfälle. Underbart land, men hemresan tog 29 timmar allt som allt, från port till port. Vi flög då via Rio. Tur att man inte är flygrädd. Tycker det är värre att åka färja, faktiskt. Tänker på Estonia. OT, jag vet.

  • Namaste72
    Emeli skrev 2009-07-03 16:41:51 följande:
    hehe .. här är en till med svettiga fingrar. anfåddhet = andfåddhet. Jag har besökt Chile vid ett tillfälle. Underbart land, men hemresan tog 29 timmar allt som allt, från port till port. Vi flög då via Rio. Tur att man inte är flygrädd. Tycker det är värre att åka färja, faktiskt. Tänker på Estonia. OT, jag vet.
     I värsta fall kan man bila hela vägen till Polen, via Öresundsbron, Danmark, Tyskland osv... Ett alternativ för den färjerädde

    OT igen.
    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • mammamys06
    Namaste72 skrev 2009-07-03 12:10:16 följande:
     Tror Miss TN menar vistelsetiden...är den inte runt två månader?
    Aha
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • mammamys06
    Miss TN skrev 2009-07-03 16:02:25 följande:
    Jo jag menade vistelsetiden som är nästan 2 månader. Men även resan är lång, längre än Vietnam och Kina. Det tar nästan ett dygn att åka och det bli några start och stopp innan man är framme. Men värt det, ABSOLUT!
    Ok, då förstår jag vad du menar Vår resa till Vietnam tog 20 timmar cirka. Men visst, jag har själv flugit till Brasilien och det var en lång resa, det håller jag med om.
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • Ingrid Marie

    Blir förvånad att Chile har behov av internationella adoptioner. Skulle gissat att de har stor medelklass som täcker adoptivfamilj-behovet. Men där hade jag visst fel. Kan det handla om barn som av olika anledningar är extra svårplacerade nationellt? Som i Hong Kong tex?

  • Miss TN
    Namaste72 skrev 2009-07-03 18:34:03 följande:
     I värsta fall kan man bila hela vägen till Polen, via Öresundsbron, Danmark, Tyskland osv... Ett alternativ för den färjerädde OT igen.
    Jag som både är flygrädd, båträdd OCH avskyr att åka över broar. Men jag tar hellre flyget än båten:)
    Aldrig ut på havet, eller vad var det DynamitHarry sa:))

    Man får nog blunda och tänka på vad som man reser till. Då går det nog...
    I värsta fall får jag lugnande av läkaren som jag kan ta på dit resan. Hem är jag nog upptagen av annat
  • Esperando

    Miss TN skrev 2009-07-03 16:02:25 följande:


    Jo jag menade vistelsetiden som är nästan 2 månader. Men även resan är lång, längre än Vietnam och Kina. Det tar nästan ett dygn att åka och det bli några start och stopp innan man är framme. Men värt det, ABSOLUT!
    Hur vet du att vistelsetiden är 2 månader?
    Vart står det?
  • Manchester

    Kul med ett nytt land, även om det tyvärr inte är särskilt aktuellt för oss. Vi har ju inte ens bestämt oss för om vi ska adoptera igen och om det ändå blir så, så har vi redan siktet inställt på ett annat land. Men det är ju bra för alla som väntar och önskar sig fler möjligheter. Dessutom tycker jag att Chile verkar vara ett bra adoptionsland i och med att det finns så många invandrare från Chile här i Sverige. Kanske är det olika i olika delar av landet, men både i den stad där jag är uppvuxen och där jag bor nu finns det väldigt många chilenare. Jag har nog alltid haft vänner, bekanta, skolkamrater, kollegor, elever, grannar etc med sina rötter just i Chile. Därmed är det ju lätt att få veta mer om chilensk kultur, mat etc. Dessutom finns det chilenska invandrare på nästan alla nivåer i det svenska samhället. Ett barn adopterat från Chile växer upp och ser människor från samma land som är städare, läkare, taxichaufförer, journalister, allt. Det tror jag är positivt.

  • Esperando
    Manchester skrev 2009-08-12 22:00:09 följande:
    Kul med ett nytt land, även om det tyvärr inte är särskilt aktuellt för oss. Vi har ju inte ens bestämt oss för om vi ska adoptera igen och om det ändå blir så, så har vi redan siktet inställt på ett annat land. Men det är ju bra för alla som väntar och önskar sig fler möjligheter. Dessutom tycker jag att Chile verkar vara ett bra adoptionsland i och med att det finns så många invandrare från Chile här i Sverige. Kanske är det olika i olika delar av landet, men både i den stad där jag är uppvuxen och där jag bor nu finns det väldigt många chilenare. Jag har nog alltid haft vänner, bekanta, skolkamrater, kollegor, elever, grannar etc med sina rötter just i Chile. Därmed är det ju lätt att få veta mer om chilensk kultur, mat etc. Dessutom finns det chilenska invandrare på nästan alla nivåer i det svenska samhället. Ett barn adopterat från Chile växer upp och ser människor från samma land som är städare, läkare, taxichaufförer, journalister, allt. Det tror jag är positivt.
    Som chilenare själv kan jag inte annat än att hålla med.

    Samt att japp resan dit är otroligt lång och påfrestande..När man kommer fram vet man inte ens vilket datum det är

    Skulle som sagt gärna vilja veta var man läst att vistelsetiden är två månader?
Svar på tråden BFA söker pilotfamiljer