• heartofgold

    Ännu ett x????

    Usch, skriver här för att jag behöver stöd. Mår förbannat dåligt. Fick ett positivt gravidsbesked igår, men samtidigt anade jag oråd då jag tidigare haft ett x (2003), då jag fick behålla båda mina äggledare. Därför gick jag ner och gjorde ett u-ljud (jobbar på sjukhus så jag har nära till sådana apparater). Ö-läkaren tyckte inte han såg något i livmodern, och sa att det till 95 % är ännu ett x. Tog HCG som var 136 (som är normalt när man är i v.4). Ska dit igen imorgon och ta blodprov och se om det stigit. Men jag är inställd på ännu ett x.

    Till saken är att jag och min man tyvärr bor distans ett tag tillbaka och att vi haft extremt svårt att bli gravida och också pga misstänkt endometrios. Därför opererade jag mig pga diagnostiska skäl den 10/6, alltså för mindre än en månad sen. Kirurgen sa då att de inte hittade något fel på mina äggstockar, varken endometrios eller ärrbildning. De spolade också igenom och det är väl därför jag blev gravid så snabbt.

    Så nu måste jag antagligtvis gå igenom ännu en operation, jag orkar inte mer. Vill ju samtidigt ta bort vänster äggledare som inte verkar fungera.

    Finns det något hopp för mig, känner mig så extremt gravid också med svullna bröst, känslighet och extrem trötthet.

  • Svar på tråden Ännu ett x????
  • Solkattan

    Hej!
    Nu är jag ju absolut ingen läkare eller så... men är det inte vääääldigt tidigt för att kunna se något i livmodern i vecka 4?
    Har själv drabbats av ett x och fick göra ett ultraljud i vecka 5 eller 6 ( minns inte helt exakt ). Och då var läkaren helt övertygad om att han såg en liten hinnsäck. Visade mig på skärmen och för en annan så såg man ju bara en liten mörk fläck.
    2-3 veckor senare så fick jag tyvärr ont o blödningar och vid en akut titthålsoperation så hittade en annan läkare då ett x som satt på min högra äggledare.
    Så den fläcken som en annan läkare tidigare såg i livmodern var just "ingenting".
     Så i mitt fall så var det precis tvärtom att läkaren såg en hinnsäck som faktiskt inte fanns...
    Jag skulle inte riktigt kasta in handduken ännu om jag var du...  kanske ligger det en liiiiten krumelur o gömmer sig därinne som läkaren faktiskt inte såg?
    Som vanligt håller jag alla tummar o tår för att det ska gå bra!

  • Maya

    Jag tror att det är väldigt svårt att se sådär värst mycket i livmodern när man är i vecka 4 så ge inte upp hoppet. Jag håller innerligt tummarna för att den här lilla grodden sitter på rätt ställe.

  • heartofgold

    hej igen, tack för allt stöd och ni hade rätt. Träffade en annan läkare idag som inte såg något på u-ljudet mer än att slemhinnan var förtjockad som vid graviditet och en gulkroppscysta som var normal vid graviditet. HCG-värdet hade också fördubblats och ligger nu på 350. Läkaren tyckte att det det var tecken på en vanlig graviditet, men att jag ändå ska följas upp. Därför ska jag ta nya prover på måndag och ev. nytt u-ljud nästa vecka. Jag har som sagt inga symtom på x-graviditet som jag hade förra ggn med smärtor och blödningar. Min inställning är att inte hoppas för mkt eftersom det är så himla tidigt ännu (är i v.4+3), men visst är jag glad över att det kanske, kanske kan gå vägen.

    Önska mig lycka till.

  • Solkattan

    Va skönt att läsa att du fått komma till ytterliggare en läkare och att denna var lite mer positiv... {#lang_emotions_smile}. Du ska se att den där operationen med påföljande spolning har gjort att det fastnat på rätt ställe denna gång!
    Önskar dig självklart lycka till framöver och du får gärna skriva här i tråden vad som händer!

    //Solkatta

  • heartofgold

    Hej igen, och återigen tack för allt stöd!!!! Idag har jag varit på u-ljud och i måndags tog jag nya prover och idag sa gynekologen (ännu en ny) att det är en intrataurin graviditet, fick t om se hjärtat slå.

    Så alla ni som får ledsamma besked, det finns faktiskt läkare som kan ha fel. Även fast jag aldrig tror att de har det som intution, läkare är ju också människor.

  • Kallestropp

    gud va skönt att läsa din historia . Är just i samma sitts som du. har haft 2 x graviditeter å e nu gravid igen men på u-ljudet såg dr bara tjocka slem hinnor. tog hcg i fre å ska ta nästa nu på mån. E så sjukt nervös.

  • heartofgold

    Kallestropp: jag håller tummarna för att den sitter i livmodern: De första veckorna i graviditeten var en mardröm för mig, fick nästan fobi för u-ljud. Men nu går det bra, ska på RUL om två veckor och har sett den lilla för två veckor sedan, då låg den och sög på tummen :).

  • Kallestropp

    Tack snälla:) åter kommer på tis när svaret kommer.

Svar på tråden Ännu ett x????