• HeleneG

    Majorna/Kungslg./Sanna/Linné BF jan - april 08, del 8

    Och så forsätter vi!

    Heleneg (Heléne, MY 27/12-07)
    Plutten2 (Åsa, IDA 13/1-08)
    AnnaWall (Anna, ELSA 21/1 och JOHN 6/12 2002)
    Apriltjej (Anna, VILGOT 30/1)
    WhatsAnotherDay (Clarissa, MARCUS 12/2-08)
    Spring (Marie, VINCENT 22/2-08)
    Hannah74 (Hannah, JOHN 26/2-08)
    Mariaskogsberg(Maria, WILLIAM, 4/3-08)
    Sprocket (NORA, 4/3-08)
    Mynta354 (Sofie, EIRA 10/3-08)
    Katlu (Katarina, JONATHAN 17/3-08)
    Lilla Gny (Therese, ELSIE 19/3-08)
    Csummer (Cissi, EDDIE, 22/3-08)
    Sagström (Sara, LILLY, 29/3-08)
    Lovisa A, (Ida, IVAR, 8/5-08)
    Myran5 (Maria, VIDAR 16/4)

  • Svar på tråden Majorna/Kungslg./Sanna/Linné BF jan - april 08, del 8
  • william2008

    Hej tjejer!

    Länge sedan jag skrev men jag är inne och läser :)
    Det är spännande att läsa om alla småttingar som börjat dagis nu.

    Vi är precis hemkommna efter en veckas semester på sunwing resort på Kreta. Kan jag verkligen rekomendera! Vi hade all inclusive, det var perfekt. Maten var jätte bra och särskild buffe för barn. Flera barnpooler, lekpark i området och havet jätte nära. På kvällarna var det underhållning för både stora och små.

    William har inte börjat dagis än, kände att jag ville vänta lite. Nu har vi fått plats från november. Känns dock lite skrämmande att lämna bort sitt barn ! Hur ska någon annan kunna ta hand om mitt barn...som är så mammig...DEt kommer säkert att gå bra hoppas jag.. Blir inte så många timmar i början iaf..

    William fick ingen feber, bara lite lite prickar av vaccinationen vid 18 mån kontrollen. Vi gjorde den vid 17 mån för att få den innan resan. William var då 75 cm lång och 9800 kg, två kurvor under på båda. Det är ju så olika.. Varken jag eller hans pappa är ju särsilt stora så...

    Skönt att höra att flera av er andra också kan har lite problem med maten ibland.... Här är det mest korv som går ner, och skinka, ärtor, majs och gurka. Jag ammar fortfarande lite också och william utnyttjar det som ett maktmedel mot mig, vet att han för bröstet om han ätit dåligt.. en ond cirkel! Jag ska verkligen försöka att sluta snart, men han tar inte napp så det är svårt att veta vad man ska ersätta sugbehovet med.

    Spännnade Helen och Katlu att ni snart har en liten bebis! :)

  • HeleneG

    Ja, det är bara inte klokt! Vi boar för fullt! Pust! Flyttat böcker och bokhyllor hela kvällen. Är alldeles slut. Men det blir allt finare här hemma.

    På tal om att sova har vi haft väldigt svårt att få My att sova på dagtid ibland på sistone. Men hon sover som en stock genom hela natten. I morse ringde tom telefonen 10 i 9 och hon vaknade inte!!! Ingmar var tvungen att kika in och se att hon andades... Hon vaknade sedan vid kvart över 9, nöjd och belåten. Man hörde hur hon började gagga och snacka om teletubbies etc :) Hon ligger ofta och sjunger Blinka lilla stjärna eller "boll-sången" (bollbollbollboll...) i Teletubbies. Ofta en kombo, melodi blinka lilla och så text "bollbollboll". Mycket sött :)

    Spänningen här är annars olidlig för kotten i magen har visst vänt sig :) Det gjorde ju aldrig My, och därför blev det ju planerat snitt. Så nu får vi se. Hoppas att den ligger kvar så här. Det är ju vara 5 veckor kvar!

    William2008 - kul att höra från er, det var ett tag sedan!

  • Plutten2

    Hej

    Vilket liv det var här inne.:) Roligt att så många skolar in samtidigt och att ni har skrivit så mycket om det.
    Har inte varit inne på ett tag, fullt upp på mitt nya jobb och med Ida på kvällarna.

    Ida har nu gått två veckor på dagis efter inskolningen och allt flyter på bra. Det känns jätte skönt. Hon vaknar däremot alltid på nätterna numera, det räcker nästan alltid med att sätta i nappen så somnar hon om. Hon tycker det är lagom att gå upp kl 05.50, lite tidigt för min smak.

    Ida äter allt som vi äter och har gjort sedan hon var ett år, problemet var istället att hon inte åt burkmat. Vi lagar alltid rejält med mat och fryser in en del rester i små förpackningar som man kan plocka fram till Ida ifall vi inte orkar laga mat. Gärna pasta, det går alltid ner.

    William2008 vad solsemester låter underbart, och jag har bara jobbat tre veckor efter lovet än....

  • lovisa a

    Hej,

    tittar in och önskar trevlig helg! Vilket väder det är...alldeles förvirrad när morgonen börjar iskallt och eftermiddagen är högsommar...

    Min sambo har lämnat och hämtat hela veckan, det går bättre för Ivar nu, ingen gråt vid lämning - skönt! Och han har börjat äta och sova OK också. Däremot känns det som om han trillar och slår sig rejält varje dag - nya blåmärken hela tiden. Hmm. Men det är väl bara att acceptera att det hör till åldern? Ivar klättrar gärna, men har inte riktigt koll på hur man ska vända sig för att inte falla baklänges.

    Helene: Bra att den lill* har vänt sig rätt!

    Maria: William kommer att få det jättekul på dagis! Tänk alla nya leksaker som ska upptäckas...

    Katlu: Fiskbullar - det var ett bra tips! Tänk vilken spännande mat man lagar nuförtiden, haha! Häftigt att det är så kort kvar tills nya bebisen kommer.

    Plutten: Skönt att Ida trivs på dagis, mindre skönt med uppstigning innan kl 6!

  • annawall

    I morse sa Sten "dags att gå till Eva (dagmamman)" varpå Elsa, "Hej-å mamma". Inga betänkligheter där inte, samtidigt som det är skönt att hon trivs känner man ju lite "jaha" hahaha... Och så säger hon "sen", vilket betyder vi ses sedan, jättegulligt.

    Oj, vad skönt, i helgen fick John ett tvärkast av "vad skönt att göra sig av med alla grejer" och jag fick slänga nästan alla hans gamla kartor och teckningar han ritat, kilovis! Lite sparar man ju som minne, men han hade sådär tio fullritade kollegieblock och en massa lösa papper som han skulle spara innan. Samt tre papperskassar med leksaker och böcker som han kunde tänka sig att sälja. Skönt, nu kan han nog hitta i sitt eget rum.

    På lördag är det Majornadagen, Karl Johans torg har en massa föreningar som kommer och visar upp sig, plus att det är allmän loppis. Man kan ta med ett eget bord och stå där eller handla av andra. Det är mellan 12-16.

  • Hannah74
    Det ska man ju inte tipsa om- ju mindre som vet dssto bättre ju!
    Vårt mirakel JOHN 080226, Vårt under LINA 090503
  • lovisa a

    Sara & Anna: Tack för tips om loppisar, superbra! Hannah har ju rätt, man ska ju egentligen behålla sina smultronställen men det är rätt fint att dela med sig också...hahaha!

    Missar Majornadagen nu på lördag pga bröllop, det ska bli så kul att gå på fest! Ivar ska vara hos sin farmor över natten för första gången, hoppas att det går bra. Det har mest varit min mamma som haft Ivar, och de funkar såå bra ihop. I somras var vi borta ett dygn på ett annat bröllop. Hur har ni gjort med barnvaktande och hur länge har ni varit borta som mest?

    Är redan helt trött på dagissjukan...tycker det känns som att alla småttisar på Ivars dagis går omkring med grönsnoriga näsor och hostar. Det är väl bara att vänja sig, men inte kul! Annars verkar det funka bra, Vi var och lämnade I båda två igår och han gick glatt in och började leka på gården, ingen gråt alls, så skönt!

  • HeleneG

    Ja, skoj med loppisar. Eklandaskolan ska snart ha, 26 sep tror jag, och den brukar vara riktigt bra!
    Om man orkar trängas då.

    Nu är det bara bortåt 27 dagar kvar här. Kotten är fortfarande vänd och numera fixerad sa MVC igår. Spännande! Vi boar för glatta livet. Nästan för mycket, pust! Nu fick vi ihop ett ikeaskåp till köket (vitrin) så att vi får plats med allt där, sedan har vi tapetserat 2 rum, köpt andra möbler, bil etc... Syskonvagnen har kommit också, och ligger på posten! Glömde hämta den idag igen!

    My har påbörjat inskolningen. Idag var första dagen som jag lämnade henne där själv i 2 timmar och hon åt där. Hittills går det finfint!

  • Hannah74
    HeleneG skrev 2009-09-17 23:05:17 följande:
    Ja, skoj med loppisar. Eklandaskolan ska snart ha, 26 sep tror jag, och den brukar vara riktigt bra! Om man orkar trängas då. Nu är det bara bortåt 27 dagar kvar här. Kotten är fortfarande vänd och numera fixerad sa MVC igår. Spännande! Vi boar för glatta livet. Nästan för mycket, pust! Nu fick vi ihop ett ikeaskåp till köket (vitrin) så att vi får plats med allt där, sedan har vi tapetserat 2 rum, köpt andra möbler, bil etc... Syskonvagnen har kommit också, och ligger på posten! Glömde hämta den idag igen! My har påbörjat inskolningen. Idag var första dagen som jag lämnade henne där själv i 2 timmar och hon åt där. Hittills går det finfint!
    Vad blev det för vagn?!
    Vårt mirakel JOHN 080226, Vårt under LINA 090503
  • HeleneG

    Phil & Teds Sport. Hoppas det blir bra! Vad är det för rem det talas om på forumet som man kan behöva till den?

  • Hannah74

    Nja, ett skärp att sätta under syskonsitsen, den lutar vääldigt mkt framåt efter ett tag så barnet liksom hänger i selen som sitter mellan benen..


    Vårt mirakel JOHN 080226, Vårt under LINA 090503
  • HeleneG

    Ett skärp som drar den bakåt, eller håller den på plats alltså?

  • Hannah74

    man spänner den runt sidstångarna på sittdelen, du vet där du knäpper i syskondelen, på varsin sida (med de där små knapparnma man måste trycka in när man tar av den-- så dålig på att förklara, där sätter du ett skärp runt, så att det kommer dubbelt under sitsen.


    Vårt mirakel JOHN 080226, Vårt under LINA 090503
  • katlu

    Snart ska jag också gå och boa, ser fram emot det! Jobbar en vecka till, sen är jag mammaledig igen...:) Vi har i alla fall beställt en ny vagn, det blev en UJ för oss.
    Helene: vad spännande att bebisen är fixerad! Kan komma när som helst nu!

    Jonathan stortrivs på dagis, men snuva och hosta tillhör vardagen nu, det är väl bara att inse ...Det jobbiga är bara när hostan stör honom för mycket på natten.

    Jonathan har börjat ett nytt beteende. När jag och hans pappa börjar prata med varandra när vi eller en av oss leker med honom, eller när han börjar bli övertrött kan han kasta en leksak på oss, eller slå till oss i ansiktet. "För mycket impulser" hos dessa små har jag läst och hört. Arbetas bort genom att visa att det inte är ok...Härligt med nya utmaningar....;)

  • sprocket

    Helgen blev inte som planerad för oss. Fick åka till barnakuten Med Nora fredagkväll och även lördag fm. Diagnos falsk krupp. Hon fick inhalera luftrörsvidgande och kortison tabletter. Ja,usch , det var verkligen inget roligt. Nu mår hon bättre, men med en förkylning (igen) som brutit ut. Ja, dagis ger verkligen en helt ny bakterieflora....men det är väl bara att vänja sig med alla förkylningar och anant.

  • william2008

    Sprocket: Otäckt med Nora! Skönt att hon mår bättre nu iaf ...

    William börjar dagis i november, vi går mycket på öppna förskolan nu. Vi blir sjuka lite då och då. Ska fotografera willliam på lördag så jag håller tummarna för att ingen förkylning skall komma att dyka upp,

  • HeleneG

    Hej hej! Hur går det för er! Många sjuka små nya dagisbarn låter det som. My hade också feber och var hemma to-fr förra veckan, men nu är hon frisk igen. Hennes inskolning är över nu, och det har gått finfint, förutom gråt vid lämnandet :( Men det går över snabbt säger de och sedan så är hon glad och äter och sover fint där. Bra det.

    Det är väldigt roligt att följa hur My pratar nu.
    Idag kom My fram till mig och sa "ny blöja", efter att hon hade bajsat (vilket jag inte hunnit känna än) :)
    Och igår sa hon "nät bort mamma" på lekplatsen, när hon ville att jag skulle ta bort spindelnätet vid rutchkanan :) Hon är väldigt rädd för spindelnät. Inte spindlar dock, haha!
    Att sätta ihop mer än ett ord har hon bara börjat med sista veckan och det är fantastiskt att höra. När det väl lossar, så gör det verkligen det! Lustigt. Hur går det med era och snacket?

    Annars hoppas jag nu på att bebisen vill titta ut snart. Är ju stor som en ballong och har ont att gå. Etc etc. Ni vet hur det är de sista veckorna! Har bara bortåt 15 dagar kvar.

  • Spring

    Var med Vincent på 1 ½ års kontroll idag, 85 cm och 11,4 kg!
    Han var på sitt bästa sprudlande humör så även sprutan gick fint!

    Eftersom jag var sen med talat är jag lite orolig att Vincent också skulle vara det men läkare såg inga tecken på det!
    Märker att Vincent visar mer vad han vill nu genom att försöker lyfta på oss när vi sitter ned och skriker och gråter när han inte får som han vill, vilket är en mindre charmig sida!

    Han trivs otroligt bra på dagis, det känns skönt!

    William: Vad skönt det låter med solsemester! Fundera på att åka iväg i vinter!
    Var det jobbigt att flyga med WIlliam så många timmar?

Svar på tråden Majorna/Kungslg./Sanna/Linné BF jan - april 08, del 8