• happy2

    Nattliga svettningar Hjälp!!!

    Hej !
    Jag är 29 år
    HUr ska jag börja då,, Jo jag har i vanliga fall absolut inte problem när de gäller svettningar,, Jag svettas som normalt man brukar göra,,
    När de är lite varmare ute typ eller vid arbet och anstränging,, Sen är de snarar tvärtom jag stettas välldigt lite, eller inget alls,

     Men i allafall under de senaste året har jag haft plöttsliga nattliga svettningar,, och de har inte varit varmt i rummet eller i sängen,, snarar tvärtom många gånger,,
    Jag sover oftast med en t tröja och de händer lfera gånger i veckan att jag vaknar o är dygnsur av svett att de rinner o  tröjan måste jag byta lika så mina underbyxor, och antingen lägga en handuk eller byta lakarn för de är blött eller fuktigt,, Sen dröjer deinte länge förräns jag kan vakna igen o de är samma visa,,

    Jag har gått i genom de de mesta jag kan tänka mig i åtgärd toro jag man kan göra själv,,

    Sova utan någon natt tröja alls, öppna fönster så de är iskallt i rummet oxå
    Jag äter inga medeciner som ger svettningar om natten.
    Är INTE i klimakteriet,,
    Är inte stressad eller mår psykiskt dåligt,,
    Har inte problem med Menscykeln och des hormoner
    Jag har inte hyper svettnings problemet eller vad de hette..

    Visst när man får feber och den går ner så svettas man, men jag har inte haft feber så som jag har märkt av,, Bara vid 1 tillfällen o då har de varit virus influensa och de var för några veckor sen o då svettades jag ju ännu mer om natten när febern försvan i stället, men nu har jag ju svettats innan dess ett tag om natten och blir sjöblöt,,
    De börjar bli riktgt jobbigt nu, men de kosntiga är att de är inte varje natt, de kan gå en 2 nätter felfria o sen kommer de igen,, hellt sanslöst ju..

    Snälla någon som känner igen detta eller vet någe,

    jag har googlat men kommer inte fram till något som stämmer in på mig

    O visst så kan jag ringa vc men de kommer ju typ skratta åt mig eller så..


    Sebastian, Kevin och Alexander
  • Svar på tråden Nattliga svettningar Hjälp!!!
  • smis

    hur ofta får du dessa svettningar?
    Jag får dem ibland o vaknar dygnsur det rinner överallt o håret är lika blött som om jag hade duschat.
    Jag får det lite titt som tätt men har inte letat efter något samband kanske nån gång i mån. Jo föresten det kan komma när jag riktigt trött o sover hårt

  • smis

    Blev nu själv nyfiken på varför man svettas på natten hittade inte mycket

    Ett annat exempel på ofrivillig svettning är på natten då man kan vakna, badande i svett. Det beror på att kroppens centrum för värmereglering delvis sätts ur funktion under vissa sömnfaser.

    Är ju en förklaring fast det inte förklarar så mycket men det låter ju normalt iaf

  • happy2
    smis skrev 2009-07-12 14:15:42 följande:
    hur ofta får du dessa svettningar?Jag får dem ibland o vaknar dygnsur det rinner överallt o håret är lika blött som om jag hade duschat.Jag får det lite titt som tätt men har inte letat efter något samband kanske nån gång i mån. Jo föresten det kan komma när jag riktigt trött o sover hårt
    de kommer flera gånger i veckan och då oftast 2 ggr per natt som jag måste opp o byta kläder osv,, och sköja av mig osv,,

    Nä de finns inte mycket på nattliga svettningar som plöttslig kommit,, De ända är mer eler mindra mindre roliga articklar om cancer o jäkelskap,, man vill juinte ha onödiga griller i skallen så att säga,,
    Sebastian, Kevin och Alexander
  • smis

    Så långt ska vi nog inte dra det.....

    Ok du svettas ju lite mer än jag men tror ändå inte att det är något konstigt som ligger bakom. Tror mitt började för ett par år sedan o är nu 31.

    Kan ju ha med åldern att göra eller så är det som den förklaringen jag hittade att värmeregleringen får spelet i vissa sömnfaser. Sover du extra hårt de nätter du svettas? Då kommer ju mitt o tror då säkert att det har med sömnfaserna att göra.
    Kanske en blandning av hormoner drömmar o rem-faserna
    alltså av naturliga orsaker inget "sjukt"

  • happy2
    smis skrev 2009-07-12 14:38:35 följande:
    Så långt ska vi nog inte dra det.....Ok du svettas ju lite mer än jag men tror ändå inte att det är något konstigt som ligger bakom. Tror mitt började för ett par år sedan o är nu 31.Kan ju ha med åldern att göra eller så är det som den förklaringen jag hittade att värmeregleringen får spelet i vissa sömnfaser. Sover du extra hårt de nätter du svettas? Då kommer ju mitt o tror då säkert att det har med sömnfaserna att göra.Kanske en blandning av hormoner drömmar o rem-fasernaalltså av naturliga orsaker inget "sjukt"
    Nä du har nog rätt,, De är inget att bekymmra sig så över som du säger,,

    Men de är lite träligt bara o inte så frächt,,

    Tack så mycket för de svar du har gett,, jag är nog inne på din förklaring om nattlig fas osv,,

    Men hoppas de inte blir mycket värre bara,,
    Sebastian, Kevin och Alexander
  • Key45

    Jag har samma problem, men jag har märkt att det är strax för uppvakningsfasen!

    Dyngsurt i sängen och byta sängkläder var och vareviga dag. Det är faktiskt värre än det låter.

  • Melmis

    Det kan ha något att göra med sköldköteln, då kan man få nattliga svettningar. Jag vet inte om det är när man har över eller underfunktion. men något av det kan ge svettningar om natten

  • Lindreas

    Jag känner igen mig! Jag vaknade också på nätterna av att det rann från kroppen, men jag märkte snart att det hängde ihop med mens bland annat. Sen när jag blev gravid fick jag veta att jag har en underfunktion på sköldkörteln, och efter påbörjad medicinering mot detta så har dessa nattsvettningar upphört. Härligt!

    Men jag tycker du ska ringa vc och berätta om ditt problem, det är ju faktiskt så också att om du svettas så mycket så riskerar du till slut uttorkning, så det är bra att kolla upp. Särskilt som du inte svettas så mycket på dagarna, vilket inte jag heller gjorde.

    Ring i morgon och be att få komma på en koll, kanske är det sköldkörteln som spökar lite?

  • gummalottan

    Ring vårdcentralen. De kan ta prover; är det sköldkörteln som trasslar är det enkelt åtgärdat, är det något allvarligare är det lika bra att få veta det.

  • Lindreas

    Haha, nu såg jag att den här tråden är startad i juli förra året. ;)

  • kattenbusan

    Hej!


    Ser att tråden är gammal men skriver ändå!


    Jag har samma problem och det har pågått ca 9 mån. Ibland kan det gå veckor emellan svettningarna och ibland varenda natt under en period. Skitjobbigt är det!


    Hur har det gått för dig happy2?

  • LillaLoo

    Jag skriver också här även om tråden är gammal.. Jag vaknar ofta efter ett par timmars sömn. Nästan alltid innan 01 på natten och är helt genomblöt av svett!! Jag som har lite anlag för hypokondri :] tror ju genast det värsta. =/
    Fler med nattsvettningar?

    Och TS, om du kikar in, skriv gärna om hur det gått.

  • Topcom

    Du är inte ensam, händer mig var och varannan natt :( om jag sedan öppnar fönstret kan jag vakna av att jag fryser mitt i natten:/ tror att det hör ihop med stress i vardagen.

  • Callina

    Man kan ju också få hjälp om det är ovanligt mycket svettningar på svettmottagning nu för tiden. Både sprutor med botox samt medicin kan hjälpa riktigt bra.

  • SGG

    Hej.

    Sitter just med samma problem och har precis insett, genom att googla fram och tillbaks, att det är viktigt att kolla upp detta. Så ring vc, dem får skratta bäst dem vill.

    Här kommer en del av det jag hittat på nätet:

    Andra orsaker till svettningar


    En anledning till ökad svettning kan vara att man är vältränad. Vältränade människor svettas mer än otränade människor. Är man vältränad svettas man mest på överkroppen.

    Överdriven svettning kan också bero på olika sjukdomar eller hormonella förändringar i kroppen, så kallad sekundär hyperhidros. Då brukar man få ökad svettning över hela kroppen.

    När man har en infektion, till exempel en vanlig förkylning, kan de områden i hjärnan som reglerar temperatur och svettning tillfälligt påverkas. Man kan få svettningar som kommer och går, utan att man har feber. Svettningarna kan pågå i flera veckor. 

    Om man har dagliga besvär som håller i sig i flera veckor eller månader kan det finnas flera olika tänkbara förklaringar, till exempel


    övervikt för hög alkoholkonsumtion diabetes klimakteriebesvär biverkningar av läkemedel olika former av mer långdragna infektioner social fobi överproduktion av sköldkörtelhormon, hypertyreos olika cancerformer.

    De mer allvarliga orsakerna, som långdragna infektioner, hypertyreos och cancer, är mer ovanliga. Då brukar också andra symtom förekomma, som till exempel att man går ner i vikt, lider av svår trötthet, får hjärtklappning eller att man har långdragen och återkommande feber. Om man plötsligt börjar få kraftiga nattliga svettningar kan det också i enstaka fall vara symtom på allvarlig sjukdom.


     
  • Wikky

    Det brukar bero på kraftigare hormonsvängningar, även sköldkörteln. Antidepp medicin kan orsaka svettningar. Du är inte i klimakteriet, men du kan ju ha hormonsvängningar för det. Sånt är ju det mest tänkbara. Sen finns det allvarligare orsaker som tex lymfom, det yttrar sig precis så, även då förstorade lymfkörtlar på hals och under armarna. Sen så kan alla sorters cancer ge svettningar, men då har man ju även andra symptom. Hur mår du i övrigt? Tycker du ska boka tid hos läkare och ta blodprov, ett CBC med differential, även en fullständigt sköldkörtelspanel.

  • ToEm

    Hej!


    Hur har det gått, TS? Vi är många som är nyfikna! Jag funderar själv på att ta mig i kragen och ringa vårdcentralen nästa vecka, har haft sådana här nattliga svettningar, exakt såsom TS beskriver det i kanske fem månader men hela tiden trott att de ska gå över. Det har de alltså inte och jag har insett att det inte kan pågå såhär, det är verkligen inte normalt... 

Svar på tråden Nattliga svettningar Hjälp!!!