• Anonym (skuld)

    Hur mycket har du i skulder till kronofogden?

    Hur mycket har du i skulder?
    endast du med skulder svarar!
    ska vi peppa varann att lösa vår ekonomiska situation?

  • Svar på tråden Hur mycket har du i skulder till kronofogden?
  • Stenroos1
    Anonym skrev 2009-08-10 22:40:34 följande:
    har bara 4000 kvar...'äntligen
    Härligt :)
  • Anonym (skuld)

    jag ska försöka betala lite på skulderna snart

  • Anonym

    här har ni en till som är skuldsatt... har skulder på ca 40 000:- bara för att jag va så jäkla dum och blev övertalad av min föredetta att ta lån etc.... sen valde han att dra till canada och lever loppan där... själv sitter jag här med 2 barn och är mamma ledig (ja han drog från sitt eget barn) har ca 10.000 i månaden med en hyra på 6800 inte helt lätt att betala av på skiten då inte..
    sen är jag helt förvirrad ang d här. vet liksom inte i vilken ända man ska börja... kan man få räntan frusen? skulden lär ju bli hur stor som helst annars

  • Anonym (tufft nu)

    hej alla i denna tråd. jag hoppas jag kan få lite tips eller råd hur jag kan göra med min jobbiga ekonomiska situation. Mina skulder hos KFM är 3000 (nu betald), 5500kr och ytterligare 5000kr på väg in. Dom har gjort en utredning om utmätning på lön men eftersom jag har studielån och bara jobbar extra är min inkomst för liten och dom har börjat prata om bostadsrätten jag har, värd ca 2000000kr. Jag är ensam med 2 barn och där jag bor är väntetiden ca 5 år på en hyresrätt och en ny bostadsrätt så en ny bostad får jag inte om dom utmäter den. Jag har enligt mig möjlighet att betala ca 1500kr i månaden på skulden men dom tillåter inte det enligt den tjej jag talade med. Har någon erfarenhet från liknande och kan ge råd om hur jag kan gå tillväga?

  • Anonym (inkasso)

    Anonym (tufft nu) skrev 2009-08-28 20:55:36 följande:


    hej alla i denna tråd. jag hoppas jag kan få lite tips eller råd hur jag kan göra med min jobbiga ekonomiska situation. Mina skulder hos KFM är 3000 (nu betald), 5500kr och ytterligare 5000kr på väg in. Dom har gjort en utredning om utmätning på lön men eftersom jag har studielån och bara jobbar extra är min inkomst för liten och dom har börjat prata om bostadsrätten jag har, värd ca 2000000kr. Jag är ensam med 2 barn och där jag bor är väntetiden ca 5 år på en hyresrätt och en ny bostadsrätt så en ny bostad får jag inte om dom utmäter den. Jag har enligt mig möjlighet att betala ca 1500kr i månaden på skulden men dom tillåter inte det enligt den tjej jag talade med. Har någon erfarenhet från liknande och kan ge råd om hur jag kan gå tillväga?
    Kontakta fordringsägarna/inkassobolagen som är deras ombud och fråga om de kan godkänna en avbetalningsplan. Under tiden du får svar kan du betala in det du kan till dem, om det så är 100ke så minskar skulden
  • Anonym (tiger)

    Skriver lite trots att jag inte ligger hos kronkalle (förlåt!).

    Jag tycker det är lite tragiskt att man ska behöva skämmas för att man nå'n gång trasslat till det lite. Om vi vågade vara mer öppna mot varandra skulle vi kunna hjälpa varandra mycket mer. Pengar och saker är inte allt. Riktiga vänner förstår och stöttar.

    Vi hamnade i skiten när skattemyndigheten bestämde sig för att ompröva sitt beslut gällande sambons deklaration. Han hade fått tillbaka ca 20.000 som vi valde att lägga på en semesterresa. Och helt plötsligt skulle de ha de 20 plus ytterligare 20 med ett par månaders varsel. Tack så mycket! Men vi fick låna de pengarna av min mamma så nu betalar vi av det vi klarar till henne varje månad.

    Samtidigt tog jag ett lån åt en kompis som ligger hos kronkalle och har ett banklån. Hon skulle inte haft råd att äta. Men nu betalar hon på lånet i mitt namn och slipper svälta. (Jag vet att det är korkat att ta lån åt någon annan men när det gäller människor jag älskar och litar på gör jag det ändå. Men inte med större belopp än att jag kan klara av det om det skiter sig.)

    En annan kompis hade inte råd med mat under sommaren så han fick låna ett par tusenlappar. Han betalar av när han har råd.

    Mamma lånade ut ca 5000 kr till en väninna för att hon skulle slippa hamna hos kronkalle. Hon betalar av när hon kan.

    Det är en underbara röra av skulder hit och dit. Krävs ett anteckningsblock för att veta vem som skall ha vad. MEN alla klarar sig oerhört mycket bättre än om vi inte hade hjälpt varandra. OCH vi betalar i de flesta fall ingen ränta till finansbolag etc.

    Hoppas att allt löser sig för er allihopa.

  • Anonym
    Takex skrev 2009-08-11 00:21:17 följande:
    Censurera personuppgifter innan du viftar runt bilder på internet, oavsett om det är dina eller inte.
  • Anonym (här är en till!!)

    jag och min man har skulder på drygt 320 000kr.. men jag ångrar att vi inte låtat allt gå dit tidgare.. sitta och betala så höga räntor och det händer ingenting på lånen! Nu har vi betalningsanmärkning jovisst men det känns ändå sån skillnad!
    Kommer ta oss ca 5-6 år och bli av med detta men om man hade fortsatt betala på lånen innan dom hamnade där hade vi med tur haft alla lån borta om 10-12 år!! det är STOR skillnad..
    Förrut va det min värsta mardröm att hamna hos fogden, men nu hamnar var och varannan människa där.
    Det är inte längre nått konstigt att folk inte kan betala.
    Man blir arbetslös osv.

    Lycka till alla ni som kämpar med era skulder!!

  • Anonym (betalanmärkninga)

    Jag har ingen skuld men jag känner ändå för att tillhöra denna katogori då jag har 3 betalningsanmärkningar:( Så jag är mitt i mellan inte riktigt fri än. Men kämpa på förr eller senare blir ni av med skulden det är inte det jobbigaste, det är efter att skulden är betalt för då tror man att nu är det över. Icke då börjar 3 långa års väntan:) Kramar på er och lycka till

  • Anonym (inkasso)

    Anonym (här är en till!!) skrev 2009-08-29 07:23:32 följande:


    jag och min man har skulder på drygt 320 000kr.. men jag ångrar att vi inte låtat allt gå dit tidgare.. sitta och betala så höga räntor och det händer ingenting på lånen! Nu har vi betalningsanmärkning jovisst men det känns ändå sån skillnad! Kommer ta oss ca 5-6 år och bli av med detta men om man hade fortsatt betala på lånen innan dom hamnade där hade vi med tur haft alla lån borta om 10-12 år!! det är STOR skillnad.. Förrut va det min värsta mardröm att hamna hos fogden, men nu hamnar var och varannan människa där. Det är inte längre nått konstigt att folk inte kan betala. Man blir arbetslös osv. Lycka till alla ni som kämpar med era skulder!!
    Har man många ärenden är det jättedumt att låta alla gå till Kronofogden. Det är först 640 kr i kostnader för betalningsföreläggandet sen 600kr/år per ärende i utmätningskostnader. Försök att få till en plan hos de olika frodringsägarna med fryst ränta. När man betalar via kronis tickar räntan på + alla avgifter då
  • Anonym (jag var där)
    Anonym skrev 2009-08-10 20:12:42 följande:
    har en hel jävla kmassa skuldefr pga att min galna mor satte mig på allt från telabonnemang till övertalade mig att skriva under ba nklån när jag var yngre...,finns det nån mer därute ???Har aldrig kunnat stå på rtt eget telabonnemang/ ha kredit o.svl,osv. Kommer aldrig kunna det heller...Nån mer??
    trillade in här av en slump,när jag var 18 så trillade de in skulder på mig för 300.000 i samband med min mamma dog,min pappa satte bilar i mitt namn,musik,film möbler banklån resor osv,min mamma visste inget,jag tog hela mitt arv ¨på 100.000 samt min barn pension och betalade 3000 månad,vid 20 års ålder var 170.000betald,jag tog hand om min lille bror då pappa inte fanns med i bilden,han stack när mamma blev sjuk,jobbade helgen o även skötte skolan,hårt var de men jag fick den överrens kommelsen eftersom den största skulden bara var 9 år gammal så fick jag ta den,de skrev av 130.000,nu är jag prick fri sen hösten 2008,jag bor i hus med min man och har fast jobb,,aldrig Att jag tar lån....skicka massor med kramar till alla er,de finns en väg ut :)
  • Eriksweden

    Är skuldfri hos kronokalle nu. Men hade 3 skulder på totalt 26000 till skatteverket hos kronokalle. Dom 3 skulderna blev 4 betalningsanmärkningar. En anmärkning per skuld, plus en anmärkning för utmätningsförsök. Har haft jävligt mycket ångest över dom där anmärkningarna. Men samtidigt är det rätt skönt att inte kunna ta några onödiga lån.

  • Anonym (Kronis000)

    Har ca 38k hos kronis. Är sjukskriven o får ut 6500 i månaden. Kronis har utmätt min sjukpeng o drar 800 varje månad... kommer va klar 2026 om jag inte hittar jobb innan dess 😑

  • Auditanne
    Anonym (lalala) skrev 2023-11-26 02:14:51 följande:

    Jag har 0 kr i skuld till KronofogdenTyst


    Samma här. Men så har jag heller aldrig tagit några tidigare lån vilket känns både ovanligt och lite futtigt för någon i min ålder.
  • Anonym (Sjölvklart)
    Anonym (skuld) skrev 2009-07-20 13:33:56 följande:

    trevligt att få skulder nån annan fixat åt en:(
    jag tror det är vanligare än man tror det här att ha skulder bara det att folk inte pratar om det öppet.


    Självklart är det så. Att erkänna att man har skulder på KF kan krossa bilden man vill ge andra av att leva ett gott liv med mycket pengar.

Svar på tråden Hur mycket har du i skulder till kronofogden?