• silverhjärta

    Jag tänker inte gömma mig!

    Det finns gott om folk här på familjeliv som undrar över förlossningar. Jag har genomgått två. Den första med ett dött barn och den andra med ett levande. Men jag tänker fortsätta att svara i trådarna. Och berätta om bägge mina förlossningar. Trots att folk inte vill höra om att föda ett dött barn. Men det är verkligheten och jag tänker inte gömma undan den.

  • Svar på tråden Jag tänker inte gömma mig!
  • isabellem

    jag kan säga utifrån MIN erfarenhet att jag hade uppskattat att veta vad som kan hända...jag tänkte att efter dom 3 kritiska månaderna så är det ingen fara då överlever mitt barn, efter vecka 20 då jag gjorde mitt stora ul och dom inte såg några fel på min son, då skulle ju han SJÄLVKLART överleva inte fanns tanken att han bara kunde somna in i vecka 38.
    Hade faktiskt(med facit i hand) uppskattat att veta hur det kan gå...

  • Bam

    Du startar en tråd om ett jobbigt ämne och sen gömmer du dig!


    Jag dansar aldrig nykter!
  • snorppan
    Bam skrev 2009-07-17 23:12:26 följande:
    Du startar en tråd om ett jobbigt ämne och sen gömmer du dig!
    Tråden startade 21.13 ikväll och du tycker att hon flyr för att hon inte svarat ännu och klockan är nu 23.44??? Alla sitter olika länge och ofta vid datorn, så det kan ju faktiskt komma svar senare eller en annan dag.
    Bam skrev 2009-07-17 21:37:13 följande:
    Beklagar verkligen. Kan förstå att du vill berätta om din upplevelse i trådar, men ibland kanske det är mindre lämpligt.
    Jag tror inte man går in i en tråd där en "livrädd" mamma vill ha råd inför sin förlossning m.m. och berättar världens skräckhistoria. Som silverhjärta skrev så nämner hon inte alltid att dottern var död utan svarar utifrån hur frågan var ställd. Jag tycker det svaret säger det mesta. Hon berättar om sin erfarenhet utifrån frågan om förlossning. 

    Är det en allmän tråd om förlossning så kan jag tycka att det kan vara bra att få höra om alla möjliga förlossningar, för det är ju ändå ngt som jämt lyfts hos bm och på sjukhusens "föreläsning" om förlossning att "varje förlossning är unik"
    Alla som har genomgått en förlossning har ju "speciell" info.

    Jag säger som isabellem att jag hade också velat veta mer om att så många barn dör varje år i magen som det gör och fått veta mer om hur de föräldrarna upplevt det och hur det gått. Jag tycker man översköljs varje dag med hemskheter som sker i världen och det kallas nyheter, men att det dör så många små barn i sverige varje år, det ska gömmas bort. Vad gör det för gott då? undrar jag?.
    Jag och maken åkte in till bb med värkar och skulle föda vårt ,vad vi trodde levande barn. Vår dotters hjärta slog bara 24 timmar innan och allt såg bra ut då vi var hos bm dagen innan. Vi var totalt oförberedda och det var en svår chock. Man får ju höra om plötslig spädbarns död hos spädbarn som är födda, när man är gravid. Då är det trots allt mkt färre barn som dör av det efter födsel än det är barn som dör i magen av psd och andra orsaker.

    Förlossningen av vår dotter gick jättebra, jag sprack ingenting och ut kom den ljuvligaste lilla flickan, så jag tycker absolut jag har mycket att delge av min förlossning. Både positivt och negativt. Att veta att saker kan gå snett och hur andra gjort då kan ge ovärdelig information som man faktiskt kan plocka fram då man behöver det.

    Så TS klart du inte ska gömma dig, Fortsätt delge dina erfarenheter.
    Älskar dig för evigt mitt barn, du är så saknad.
  • silverhjärta

    God morgon. Som snorppan säger har jag tillbringat natten med att sova.

    Min info som jag kan dela med mig av är just det att barn KAN dö. Även efter de riskfyllda första 12 veckorna men innan det föds. Det visste inte vi. Eller självklart visste vi det men inte att det var så pass vanligt och absolut inte att de kunde dö av ingen anledning alls. Att det fanns något som hette PSD i magen. Det visste vi inte. Min man har många gånger efter det önskat att vi fått veta det. Kanske en liten folder hos mvc. När någon tog upp frågor i föräldragruppen om det kunde gå illa så viftades det hela bort.

    I det senaste fallet jag svarade i en förlossningstråd så var förstföderskan rädd för att spricka. Jag som spruckit både fram och bak, ute och inne med första kände att jag ville svara henne. (Det gick hur bra som helst efteråt och var en inte öm mer än en dag eller två, och aldrig så illa.) Jag nämnde inte mitt döda barn så långt. Men i tråden undrade hon också vad det värsta med förlossningen var. Och undrar hon så svarar jag.

  • silverhjärta

    Just det, är väl lika bra att tala om det också. Jag kommer nu att stänga av datorn. Jag vet inte när jag kommer att sätta igång den men troligen när Ebba somnat efter lunch. Om hon somnar.

  • RebeccaR
    silverhjärta skrev 2009-07-18 08:01:19 följande:
    Just det, är väl lika bra att tala om det också. Jag kommer nu att stänga av datorn. Jag vet inte när jag kommer att sätta igång den men troligen när Ebba somnat efter lunch. Om hon somnar.
    Bra att du redögör dina datorvanor för oss så att vi med säkerhet kan veta att du inte gömmer dig! Hihi!
    Kram
    *Ängeln Aaron* Lilla Turid och bebbe i magen
  • isabellem

    Haha...tycker du resonerar alldeles rätt silverhjärta!
    Du ska INTE behöva gömma dig.

  • Froggis76

    Håller fullständigt med dig!!! Jag svarar också i trådar ang förlossningar, undersökningar och igångsättningar. Jag har väntat och fött tre barn, doch en dödfödsel första graviditeten. Jag gömmer mig inte heller, och tänker inte göra det bara för att vissa tar åt sig då de går in på min sida och läser att jag är änglaförälder.
    Stå på dig tjejen!

    Kramar från ängeln Robins mamma

  • Svengelsk
    silverhjärta skrev 2009-07-18 07:50:26 följande:
    God morgon. Som snorppan säger har jag tillbringat natten med att sova. Min info som jag kan dela med mig av är just det att barn KAN dö. Även efter de riskfyllda första 12 veckorna men innan det föds. Det visste inte vi. Eller självklart visste vi det men inte att det var så pass vanligt och absolut inte att de kunde dö av ingen anledning alls. Att det fanns något som hette PSD i magen. Det visste vi inte. Min man har många gånger efter det önskat att vi fått veta det. Kanske en liten folder hos mvc. När någon tog upp frågor i föräldragruppen om det kunde gå illa så viftades det hela bort.
    Kan berätta att på Spädbarnsfondens årsmöte i våras så bestämde man att man ska kontakta Socialstyrelsen för att se över den information som ges ut till gravida (typ den där bok med en nykläckt bäbis på, som man får på MVC), så att det framgår att barn faktiskt kan dö i magen! inte skrämsel utan info - på samma vis som att "alla" vet att missfallsrisken är störst de första 12 veckorna och att det finns något som heter plötslig spädbarnsdöd.
    isabellem skrev 2009-07-17 21:53:01 följande:
    jag kan säga utifrån MIN erfarenhet att jag hade uppskattat att veta vad som kan hända...jag tänkte att efter dom 3 kritiska månaderna så är det ingen fara då överlever mitt barn, efter vecka 20 då jag gjorde mitt stora ul och dom inte såg några fel på min son, då skulle ju han SJÄLVKLART överleva inte fanns tanken att han bara kunde somna in i vecka 38. Hade faktiskt(med facit i hand) uppskattat att veta hur det kan gå...
    hade kunnat vara mina egna ord (förutom att dottern hann leva i 41 veckor)!
  • silverhjärta
    Svengelsk skrev 2009-07-19 23:43:59 följande:
    Kan berätta att på Spädbarnsfondens årsmöte i våras så bestämde man att man ska kontakta Socialstyrelsen för att se över den information som ges ut till gravida (typ den där bok med en nykläckt bäbis på, som man får på MVC), så att det framgår att barn faktiskt kan dö i magen! inte skrämsel utan info - på samma vis som att "alla" vet att missfallsrisken är störst de första 12 veckorna och att det finns något som heter plötslig spädbarnsdöd.
    Vad bra! Hoppas verkligen att det blir något av det! Det är precis vad jag hade velat ha.
  • Alisa
    silverhjärta skrev 2009-07-18 07:50:26 följande:
    God morgon. Som snorppan säger har jag tillbringat natten med att sova. Min info som jag kan dela med mig av är just det att barn KAN dö. Även efter de riskfyllda första 12 veckorna men innan det föds. Det visste inte vi. Eller självklart visste vi det men inte att det var så pass vanligt och absolut inte att de kunde dö av ingen anledning alls. Att det fanns något som hette PSD i magen. Det visste vi inte. Min man har många gånger efter det önskat att vi fått veta det. Kanske en liten folder hos mvc. När någon tog upp frågor i föräldragruppen om det kunde gå illa så viftades det hela bort. I det senaste fallet jag svarade i en förlossningstråd så var förstföderskan rädd för att spricka. Jag som spruckit både fram och bak, ute och inne med första kände att jag ville svara henne. (Det gick hur bra som helst efteråt och var en inte öm mer än en dag eller två, och aldrig så illa.) Jag nämnde inte mitt döda barn så långt. Men i tråden undrade hon också vad det värsta med förlossningen var. Och undrar hon så svarar jag.
    Jag svara också i trådar, inte alltid att jag nämner att sonen var dödfödd. Men bortsett från den "detaljen" var det en igångsättning som gick väldigt bra fysiskt. Känns bra att få berätta den delen av händelsen också...
  • Barba bok

    Folk har alltid pratat högt och lågt om sina förlossningar och frågar hej vilt andra hur de upplevde det. Folk är nyfikna och gillar och prata om sina positiva upplevelser. Däremot om man berättar att man förlorat sitt barn strax innan förlossningen eller i samband med detta så är folk inte lika roade av att höra sanningen. Barnet måste ju kommit ut på något sätt och måste likväl ett levande barn förlösas på ett vaginalt sätt om det inte uppstår komplikationer. Jag har hört flera som berättat om att deras barn dött i magen och många får inte ens berätta om förlossningen som i många fall haft en helt underbar sådan trots att barnet redan är dött.
    I mitt fall då förlossningen inte blev ett vackert minne utan mest en plåga och en chock att barnet inte gick att återuppliva kan jag inte jämföra mig med kvinnor i föregående fråga. Det låter helt absurt men jag är ändå någonstans glad att jag faktiskt kunde föda, dock till ingen nytta. Jag kände mig först tom och kunde inte förstå att det var jag som hade fött men nu i efterhand är jag väldigt stolt. Jag förlorade det absolut mest värdefulla men jag är ju ändå en mamma för det och jag tycker det är skönt att berätta.
    Ett forum som är öppet för alla men är man inte mer upplyst av den sanna verkligheten, så har man inte här att göra. Jag tycker det är helt fantastiskt att detta forumet finns eftersom det är personer som verkligen talar av egna erfarenheter. Inga falska förhoppningar och korten på bordet. Det är nyttigt att även ta del av det tråkiga i livet. Jag tror vi blir bättre medmänniskor på det viset och kan eventuellt vara lite mer förberedda på förändringar. Ingenting är svart eller vitt. Bort med trångsynheten!

  • Nossmiarfe

    Hurra för ärliga människor. Livet är inte små rosa moln och tål man inte att höra sanningen ska man hålla sig för sig själv utan varken folk omkring sig, telefon eller internet. Varje livshistoria är unik och skulle alla trippa på små rosa moln så skulle alla bli rätt beige, opersonliga och tråkiga.
    Jag vill hylla er för att ni vågar vara hela er.

  • iakttagare

    Man måste inte gömma sig, jag vet flera, som har fött dödfödda barn, sånt händer ju i djurens värld också.

  • Lindsey Egot the only one

    Jag köpte Lennart Nilssons bok som nybliven gravid när jag var 18 år 1995 och längst bak i den boken stod det om förlossningen, att det kan behövas ks och att det inte alltid går som det ska. att barn kan födas döda och att barnet kan må mycket dåligt efter födelsen. även om genetiska defekter som down syndrom, andra kända fel. Det gjorde mig extra uppmärksam på fosterrörelserna under hela graviditeten för där stod det att man skulle känna barnet flera gånger varje dag pga att barnet fått en dygnsrytm som den sedan kommer ha den första tiden.

    Den boken gav mer info än mvc.

  • Lindsey Egot the only one

    Det är fantastiskt att du vågar dela med dig.
    Folk måste våga ta till sig att barn dör och sluta va så naiva att de tänker "det händer aldrig mig" för man kan aldrig veta.
    Vi fick ha vår näst äldsta dotter i 14 år innan hon lämnade oss och dog.

Svar på tråden Jag tänker inte gömma mig!