• kardemummakrydda

    Ni som är hemma med erat barn till 3 års ålder. Hur får ni det att gå ihop?

    Jobbar ni extra eller så? Tycker folk tittar snett om man säger att man vill vara hemma med sitt barn ett bra tag. Det är som att dem tycker synd om vårat barn som inte får vara på förskola. Som att "flickan har ju inget val, hon måste ju gå med sin mamma om dagarna. " Ändå är hon bara ett år.

    Normen verkar vara att få in sitt barn på förskola vid 1 år eller 1.5 år så föräldrarna ska kunna jobba. Känns sorgligt på något vis.

    Känner ni att ni måste försvara er? Och så undrar jag hur ni ser på anknytningsprocessen för det sägs ju att DEM FÖRSTA TRE ÅREN är grundläggande för anknytningen till mamma och pappa...

  • Svar på tråden Ni som är hemma med erat barn till 3 års ålder. Hur får ni det att gå ihop?
  • lunkentuss

    Jag har aldrig fått negativa kommentarer eller behövt försvara vårt val öga mot öga så att säga... Däremot verkar många på internet ha lite svårt för hemmaföräldrar, men dom kunde jag inte bry mig mindre om -dom känner jag ju inte ens o dom känner inte mig

    Jag har varit hemma i 3.5 år o kommer vara hemma i 4 år till.

    Ja, hur vi får det att gå ihop -det gör det helt enkelt Vi bor billigt (en villa med lite lån) har en kontantköpt bil o maken tjänar bra (får ut ca 22.000 kr) dessutom får vi barnbidrag o vårdnadbidrag, så tack vara våran låga boendekostnad behöver vi inte tänka på vad vi köper o kan t o m spara 5000 kr i månaden...

    Äldsta dottern går 15 timmar i veckan på allmän förskola = gratis och dessutom alldeles lagom tid att träffa jämnåriga på Samma sak har jag planerat med barn nr 2.. Att hon får börja på allmän förskola vid 3 års ålder... Känns lagom med 15h/v på dagis o då behöver jag dessutom inte ha dåligt samvete dom dagar då jag är en trött o fantasilös mamma

  • Marie30

    Jag blir väldigt förvånad över att läsa om att folk kommenterar den sortens val. Vi har i och för sig inte varit hemma helt med våra barn, men de första 4 åren växlade pappan mellan 50% och hel föräldraledighet (vi har två barn med 2 års mellanrum) och jag var dels helt hemma när de var som minst och gick sedan upp till 60 %. När yngsta var 1,5 år gick vi upp till 70% var (då fick de gå på dagis men korta dagar efter som vi går omlott) och ett år senare till 75% var. Vi har bara fått positiva reaktioner från omgivningen - som ju ofta har dåligt samvete över barnens långa fsk-dagar - över att vi väljer att vara med barnen så mycket. Kanske beror det på att även pappan "offrat" sin karriär eller att de ändå fått lite förskola?

  • Flickan och kråkan

    Vi har fått två barn tätt, vilket har gjort att de kunnat vara hemma på varandras dagar så att säga. Sedan har vi levt på skatteåterbäring, sparade pengar, kommer att använda vårdnadsbidrag ett halvår cirka m.m. Storebror fyllde 3 år vid jul och har precis skolats in och kommer att gå 15-timmars nu under våren om han verkar trivas med det, vilket han hittills visat att han gjort. Lillebror kommer att få börja till hösten. Han kommer att vara 2 år + 3 månader. Hade gärna haft honom hemma på heltid ett tag till men vi har riktigt svårt att få ihop det ekonomiskt. Vi prioriterar att kunna ha 15-timmars (cirka) under flera år istället.

  • Mollie77

    En prioriteringfråga..Man behöver inte allt som de görs reklam för..Alla gör vi olika val..Jag kmr vara hemma med vår tvååring minst ett år till..Behöver inget dagis o för o stimulera henne,,hon hänger med på de jag gör...


    Jacob,Isac,Pontus;Miranda:mina skatter
  • WSalma

    Vi räknar med dagis fr.o.m. tre ars alder ungefär. Fram tills dess får vi försöka pussla bäst det går. Tanken är just nu att jag ska försöka jobba 50 % (dvs ca 20 timmar) och min man 30-35 timmar i veckan. Vi har båda turen att kunna flexa och dessutom jobba en del hemifrån, så vi hoppas att det går att få ihop. Teoretiskt kommer han att jobba tre dagar, jag två dagar på kontoret och så ca en halv till en dag hemifrån.

    Detta från ca sex månaders ålder.

    Första barnet och vi har ingen aning om ifall vi ror i land med det eller inte!

  • Anne69

    Så länge man känner sig trygg i sitt val så tycker jag att man kan låta bli att fundera så mkt på vad andra tycker och tänker.

    För oss funkade det genom att få två barn tätt och leva upp nästan alla besparingar + kombinera med lite downshifting. Men det var det värt, tiden med barnen kommer aldrig igen

  • redneck girl

    jag har aldrig lämnat nått av mina barn på dagis före tre år. mitt hjärta skulle inte palla att lämna en ettåring en heldag på dagis. tycker de hör hemma hos mamma eller pappa när de är så små. vi brukar gå på öppna förskolan istället.vi prioriterar .småbarnstiden kan man aldrig få igen. i ett nafs är de stora och man undrar var i hela friden tog tiden vägen.


    Jag vet just ingenting om sex.Jag har ju varit gift mest hela tiden;)
  • Ozzygirl3

    Det har hänt något...har mött så många unga föräldrar som inte vet hur dom ska 
    sysselsätta sina barn,...många tror att man gör barnen en tjänst att sätta dom i förskola tidigt...
    Brukar säga att tiden som ni får med era barn får ni aldrig tillbaka och dom hinner med
    förskolan..skulle önska att alla barn fick vara hemms tills dom är 3 år..
    och då tänker jag på barnets bästa o inte på föräldrarna... 

    Samma när föräldrar ska ha barnen på förskolan när ett  syskon är hemma och är sjuka...
    samma där..verkar som förälldrar i dag tror att barnen missar något om man inte är där...
    Mamma o pappa är dom viktigaste i banets liv..så ta var på tiden o njut av den..
     

  • Rulltrappa

    Innan yngsta sonen fick rätt till förskoleplats jobbade vi växelvis, mannen på dagen, jag på kvällen och mannen på natten. Samtidigt fick vi vårdnadsbidrag. Vi tjänade mer på det viset än det traditionella. ;)

Svar på tråden Ni som är hemma med erat barn till 3 års ålder. Hur får ni det att gå ihop?