• Angla

    Någon som följer Vietnam

    Hoppas så mycket på Vietnam är det någon som hört hur det utvecklas där?

  • Svar på tråden Någon som följer Vietnam
  • mammamys06
    Nimbus skrev 2009-07-26 17:10:45 följande:
    Undrar om de kommer skicka pilotfamiljer först då? Isf lär det väl ta ett tag innan allt flyter igen eftersom organisationerna behöver vänta tills pilotfamiljerna kommit hem med barn först och utredning är gjord. Vi får hoppas på det bästa.
    Nja, det är jag osäker på, är det helt nya kontakter och eller rutiner kanske men annars tror jag inte det, men det är bara vad jag tror
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Angla

    Tack, aaa123 för din uppdatering. Jag tycker din ungefärliga summering om tidigare kötid verkar stämma.

    Pilotfamiljer eller ej tror jag beror på hur länge det är stopp. Kanske väljer man familjer som redan har adopterat barn därifrån som en start. Åtminstonde tror jag det är många som vill adoptera igen ifrån Vietnam.

    Hoppas det öppnar i vinter

  • Ceciliastockholm

    Jag tror att det kan finnas en möjlighet att det öppnar tidigare i och med nya lagen. Nu behöver ju inte organisationerna söka för ett helt land, utan kan ju söka medgivande att få jobba med utvalda proviser och kontaker i olika länder. Det ser jag som väldigt positivt och kanske MIA godkänner några barnhem som har haft ett långt samarbete med Sverige och som man vet funkar bra.

    Spekulationer från min sida, men jag tror inte det skulle vara en omöjlighet.

  • mammamys06
    Ceciliastockholm skrev 2009-07-27 00:17:03 följande:
    Jag tror att det kan finnas en möjlighet att det öppnar tidigare i och med nya lagen. Nu behöver ju inte organisationerna söka för ett helt land, utan kan ju söka medgivande att få jobba med utvalda proviser och kontaker i olika länder. Det ser jag som väldigt positivt och kanske MIA godkänner några barnhem som har haft ett långt samarbete med Sverige och som man vet funkar bra.Spekulationer från min sida, men jag tror inte det skulle vara en omöjlighet.
    Tror också det. Jag tror inte att de tar "kända" familjer med barn från Vietnam tidigare, så gjorde de inte i Ecuador där de hade pilotfamiljer i alla fall, de går nog strikt efter kön tror jag. Än så länge kan man bara spekulera, ska bli spännande att följa utvecklingen.
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Ceciliastockholm

    Kan inte se någon anledning av att börja med pilotfamiljer när/om vietnam öppnar. Där vet man ju hur verksamheten går till och hur pålitligt det är.

    Nu är det bara att hålla tummarna för en öppning i antingen landet eller åtminstone delar av det.

  • mammamys06
    Ceciliastockholm skrev 2009-07-27 08:10:33 följande:
    Kan inte se någon anledning av att börja med pilotfamiljer när/om vietnam öppnar. Där vet man ju hur verksamheten går till och hur pålitligt det är.Nu är det bara att hålla tummarna för en öppning i antingen landet eller åtminstone delar av det.
    Precis, skulle förvåna mig mycket om det blev start med endast pilotfamiljer.

    Ja, nu håller vi tummarna! Det är ett fantastiskt land att adoptera från!
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • vem vet
    Angla skrev 2009-07-26 23:25:34 följande:
    Tack, aaa123 för din uppdatering. Jag tycker din ungefärliga summering om tidigare kötid verkar stämma. Pilotfamiljer eller ej tror jag beror på hur länge det är stopp. Kanske väljer man familjer som redan har adopterat barn därifrån som en start. Åtminstonde tror jag det är många som vill adoptera igen ifrån Vietnam.Hoppas det öppnar i vinter
    Jag tror inte att det är realistiskt att tro att de öppnar redan i vinter (men hoppas kan man ju). Har du hört något som gör att du har anledning att hoppas det eller är det "bara" önsketänkande?
  • vem vet
    Angla skrev 2009-07-26 10:16:29 följande:
    ...Hur tror du kön kommer utvecklas?
    Jag tror att kön kan averkas relativt fort fram till könummer från slutet av 2006. Jag tror nämligen att det var då många kom på att det var viktigt att ställa sig i kö, så kön är nog "tätare" från och med slutet av 2006.

    Dessutom tror jag att BFA:s kö kan rulla på snabbare än AC och FFIA eftersom det står många fler singlar i AC och FFIA (som ursprungligen tänkte sig att skicka till Kina och nu inte har så många alternativ att välja mellan) än vad det gör i BFA (som inte har haft Kina på programmet).

    Angla: Hur tror du kön kommer att utvecklas?
  • Angla

    Jag tror de flesta med långt könummer redan valt annat land. Tex äldre och "sjuka" till Etiopien, många till Sydkorea. Kvar står väl singlarna men endel där har nog gett upp. Så jag tror kötiden blir kortare.

  • Singeladopt
    Angla skrev 2009-08-02 23:15:13 följande:
    Jag tror de flesta med långt könummer redan valt annat land. Tex äldre och "sjuka" till Etiopien, många till Sydkorea. Kvar står väl singlarna men endel där har nog gett upp. Så jag tror kötiden blir kortare.
    Jag tror du har rätt. De som kan har byt land. Många har gett upp. Vissa kanske har köplats kvar i en organisation, och dopterar via en annan, men jag tror också att kön blivit mindre.
  • mammamys06
    Singeladopt skrev 2009-08-03 12:49:08 följande:
    Jag tror du har rätt. De som kan har byt land. Många har gett upp. Vissa kanske har köplats kvar i en organisation, och dopterar via en annan, men jag tror också att kön blivit mindre.
    Jag tror också kön har blivit mindre. Jag pratade med AC för egen del då vi inte stått i kö särskilt länge nu och de sade att OM det blir som de tror att de öppnar igen fram igenom så kommer det inte vara många som stått i den kön sedan lång tid tillbaka, däremot kanske finns det en del som bara haft Vietnam som alternativ och de kan stå på tur men så många är det ju inte och sedan så kan det vara en del som inte har så bråttom kanske som flyttat från Vietnamkön till något annat land som också har långa väntetider och som när Vietnam öppnar igen (skriver när då jag verkligen tror att det blir så) kanske flyttar tillbaka dit igen och då hinner före i kön pga långt könummer.....
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
Svar på tråden Någon som följer Vietnam