• NinaTherese

    Gravid igen 5 månader efter kejsarsnitt...

    Hej,
    Undrar bara om det är någon annan som har blivit gravid bara några månader efter ett snitt...
    Jag blev snittade i januari och är nu gravid i 8 veckan med mitt andra barn.
    Det jag undrar är: hade ni andra som också blivit snittade molande/spänningar så här pass tidigt i eran graviditet efter snittet?
    Har en del molande och funderar om det kan bero på snittet för jag hade inte alls så här mycket förra graviditeten.
    Tacksam för svar...

  • Svar på tråden Gravid igen 5 månader efter kejsarsnitt...
  • Jesster

    Jag började nya bebisverkstaden när sonen var 2 månader. nu tog det sig inte förrän han var 11 månader men ändå

    Det drog, spände och gjorde skitont både på ärret och inuti. Jag fick kolla så jag inte hade fått utomkveds v.7 för jag kunde knappt gå ibland. Läkaren sa att det är ärrvävnaden och sammanväxningar inuti som töjer sig och det är normalt men kan göra väldigt ont.


    Den som söker han finner - www.google.se
  • NinaTherese
    Jesster skrev 2009-07-31 17:54:12 följande:
    Jag började nya bebisverkstaden när sonen var 2 månader. nu tog det sig inte förrän han var 11 månader men ändå Det drog, spände och gjorde skitont både på ärret och inuti. Jag fick kolla så jag inte hade fått utomkveds v.7 för jag kunde knappt gå ibland. Läkaren sa att det är ärrvävnaden och sammanväxningar inuti som töjer sig och det är normalt men kan göra väldigt ont.
    Jag var och gjorde ett VUL i veckan efter en brun flytning och det är inte utomkveds...bebisen låg där den skulle och hjärtat slog :)
    Men man blir ändå orolig då det spänner och molar på så som det gör :S Varenda gång jag har en flytning så springer jag på toa för att kolla att det inte är blod :S
    Hur upplevde du värken? Molande eller rent knivskärande?
  • Jesster

    Molvärk hade jag bara i livmoderstrakten, precis som det ska vara. Själva ärret, spände och gjorde knivskärande ont emellanåt. Det kändes som att magen skulle spricka. Det gjorde mest ont i början av graviditeten.


    Den som söker han finner - www.google.se
  • willsam

    min dotter var 4 månader när jag blev gravid igen. det brukar vara så att man har mer och mer förvärkar ju fler ggr man varit gravid. Har känts som lite hugg mot ärret några ggr. annars är det inte så stor skillnad förutom att jag har mer förvärkar. Bebisen kommer i sept. =)

  • fiamedkakorna

    Första barnet (Rasmus, kom okt 06) blev jag akut snittad med. Blev gravid igen i Januari då rasmus var 3 månader. Inga problem, men barnmorskorna på förlossningen sen har lite extra kolla på en bara :)

    Så var det för mig :)

  • NinaTherese

    Tack för alla svar :) Men inte kan det vara förvärkar jag har i v 8? Kändes nästan tidigt...
    Fick ni alla alltså föda barnet efter snittet vaginalt även fast det var så tätt inpå? Jag hoppas verkligen på en vanlig förlossning denna gången...man vill ju ha testat båda sätten att föda barn :) Visst brukar det vara så att efter två snitt så blir det planerat snitt om man blir gravid igen?

  • willsam

    Jag födde normalt efter mitt första snitt. det gick jättebra. som sagt så har dom xtra koll på en så att värkarbetet fortskrider bara.
    det kan ju vara så att du känner att livmodern växer. det känns lite som mensvärk, det hade jag med i början.
    Nu väntar jag mitt 4-de barn, har gjort 2 planerade snitt och då vill jag föda med kejsarsnitt, för säkerhetens skull.
    men det går även att föda normalt efter 2 snitt, fast det är ganska ovanligt.=)pga. risker. (uterusruptur).

  • Sparris09

    Snittades också i januari och är nu gravid i v10. Har den vanliga molvärken men även en obehaglig brännande smärta i op-ärret från och till (som jag inte hade innan jag blev gravid- eller så inbillar jag mig bara=))! Ska göra vul nästa vecka och be att dr kollar lite på op-ärret, tycker att jag känner otroligt mycket ärrvävnad. Känns lite obehagligt måste jag säga. Min man är otroligt orolig att hela ärret ska spricka. Han tror inte alls att det läkt som det ska!
    Gjorde ett planerat kejsarsnitt i v 37 förra gången, pga min grundsjukdom och planerar även att göra snitt denna ggr. Men vi får se... förutsättningarna kanske ändrar sig under färdens gång=)

  • NinaTherese
    Sparris09 skrev 2009-08-02 19:28:28 följande:
    Snittades också i januari och är nu gravid i v10. Har den vanliga molvärken men även en obehaglig brännande smärta i op-ärret från och till (som jag inte hade innan jag blev gravid- eller så inbillar jag mig bara=))! Ska göra vul nästa vecka och be att dr kollar lite på op-ärret, tycker att jag känner otroligt mycket ärrvävnad. Känns lite obehagligt måste jag säga. Min man är otroligt orolig att hela ärret ska spricka. Han tror inte alls att det läkt som det ska! Gjorde ett planerat kejsarsnitt i v 37 förra gången, pga min grundsjukdom och planerar även att göra snitt denna ggr. Men vi får se... förutsättningarna kanske ändrar sig under färdens gång=)
    Va roligt med en till som får 14 månader mellan barnen :)
    Lite nervös är man faktiskt över ärret...mest att det inte ska ha läkt som det ska invändigt...men jag tror inte kroppen blir gravid igen om den inte är redo. Varför ska du gör VUL? Har det att göra med att du blivit snittad så nyligt eller har du haft några problem?
  • Sparris09

    Nej jag har samma tro att man blir gravid då kroppen är redo! Lite obehagligt bara att det ska dra i op-ärret!
    Ska göra vul bara och se så att allt står rätt till. I min första grav såg man i v9 att det inte fanns ngt fostervatten- inte för att man gjorde ngt då utan först i v17 avslutades grav. Sen är jag inte helt hundra på hur långt gången jag är.
    Så blir det mer verkligt när man ser det lilla livet=)

  • Beabb

    Hej alla. Såg att ni var flera som hade blivit gravida tätt inpå tidigare snitt. Jag är även en av de som blir gravid tätt inpå nu. Hur har det gått för er? Är så orolig i för denna graviditet. Är nu i vecka 7.????

  • Hja3rter1

    Hej,

    Jag fick också nyligen reda på att jag är gravid igen efter 7 månader. Har absolut haft tankar på syskon men hade ingen aning om att det kunde ske såhär snabbt? Har pco i grund och botten vilket lett mig in på tankar att syskon kunde dröja. Känner mig otroligt vilsen i mina tankar och vet inte riktigt hur jag känner. Kommer kroppen har läkt tillräckligt? (gjorde kejsarsnitt), kommer kroppen orka rent fysiskt? Känns som att jag precis var gravid och är jag redo för det igen? Känner mig även taskig mot vår son som inte hinner få tillräckligt med uppmärksamhet innan nästa bebis...är verkligen vilsen I tankarna som sagt.

Svar på tråden Gravid igen 5 månader efter kejsarsnitt...