• friper

    förbjud inte det för era tonåringar!

    Jag ser bara positivt på att man köper ut till sina tonåringar som fyllt minst 17år. Man ska lära dem vett och etikett om alkohol.
    Min pappa var sån som gjorde det. Han ville upplysa oss om farorna oxå.
    Han visste ju att vi skulle ha druckit i alla fall. Det gör tonåringar.
    Han gav oss tillit(har tre syskon)och att ta ansvar, vilket vi heller aldrig aldrig bröt. Alltid känna när man druckit tillräckligt, aldrig dricka nån annans hembränt, aldrig efter midnatt och se till att man hjälpte varandra hem.
    Detta gjorde att jag visserligen haft roliga och spritfyllda fester genom tonåren men aldrig aldrig behövt magpumpas, åkt polisbil eller hamnat i rännstenen med risk för våldtäkt. Haft baksmälla dock och det tyckte bara pappa man förtjänade, hihihi.
    Vad jag menar är att man ska lita på sina tonåringar, större chans att de berättar mer för er om vad som händer på festerna. Vilket jag gjorde till mina(förutom killar och sex såklart)om de jag umgicks med.
    De av mina kompisar som alltid var fullast och mest svårhanterlig var de vars föräldrar som totalförbjöd alkohol. Inte ens lite vin var tillåtet. Det är de föräldrarna som har de värsta tonåringarna på festerna.
    Ger dem lite ansvar så får ni mer tillbaka!

  • Svar på tråden förbjud inte det för era tonåringar!
  • Busfröet

    Måste även jag lägga in några tankar om detta. Jag tycker inte heller att det är ok att köpa ut alkohol till sina barn och tro att man på så sätt vet vad/hur mkt de dricker. Ungdomarna dricker då det + annat. Det de har med sig hemifrån är grunden och sen fyller de på med vad de får tag i. Det är mina erfarenheter.

    Som föräldrer tycker jag visst att man kan dricka hemma inför sitt barn. Men INTE blir FULL utan ett par glas vin eller några öl. Barn tycker ofta att det är otäckt när ens mamma eller pappa blir konstiga och ofta oberäkneliga. Det behövs inga mängder för att man ska bli det men mer än nåt glas. Inför tonåringarna tycker jag att man ska visa att man har kul utan alkohol eller med lagoma mänder.

    Jag tror inte heller att det bästa är att ha ett totalförbud för de kan mycket väl bli dem som blir mest packade och hamnar i skit och som dessutom inte törs ringa hem. Men att ha en bra dialog om vad som är lagoma mängder, hur man handskas med alkohol, att känna efter när det är nog, att våga ringa hem och ha ett gott sätt med sina kompisar att lära dem att man ställer upp för varandra om nån hamnat galet, inte lämna en onykter kompis på stan eller på en fest. Allt sånt tror jag är mkt viktigare.

    Sen tror jag inte att man kan utgå från hur man själv var. Ens barn är ju egna individer, därför kan man inte heller utgå från syskonskaran. Hur barnen kommer att hantera alkohol är beroende av både arvsanlag och kompisskaran, stämingen i gänget och synen på festande.

    Vi ska försöka prata med våra barn och ha en bra kontakt med deras kompisar och gärna med kompisarnas föräldrar.

  • Majjan Majs

    Har bara läst TS.

    Förbjud och förbjud, eller köp ut hej vilt till din tonåring tycker jag är såna ytterligheter.

    Jag ser skillnad på att "köpa ut" till en 18-åring än en 17-åring. 18-åringen får ju dricka enligt lag, och får köpa på krogen, men inte ta ett glas vin en fredag i soffan....

    Min mamma köpte till oss efter 18 år med motiveringen att "bedöms ni vara tillräckligt gamla för att betala 65 kr för ett glas vin, kan ni vara mogna nog att betala 65 kr för en flaska."

    Med dessa regler: vin någon gång, cider - ja. Sprit - ALDRIG.

    Tyckte dock att det var så pinsamt att fråga.... För när man var ung ville man ju ha spriten

    Men jag har ett oerhört sunt förhållande till alkohol. Nu har jag inte druckit pga grav och amn. På ett år snart, men vi har ett proppfullt barskåp hemma som bara blir mer och mer i. Vi köper men komsumerar bara en bråkdel.
    Tom fått höra på en läkarkoll (hälsokoll via jobbet) att "ja du dricker ju inte mycket alkohol". Ibland blir det en likör en helg. Ibland ett glas vin. Kan gå veckor utan.

    Mycket svammel för att säga: skillnad på tonåring 13-18 och 18-20.

  • psx

    Av ditt språkbruk att döma så misstänker jag att du själv är tonåring och vill främja utköp av alkohol till omyndiga.

    Att köpa ut är ett sätt att lära barnen att regler inte behöver följas, att alkohol inte är så värst farligt och att de kan få sin vilja igenom av att tjata. Ungefär som när man uppfostrar en hund fel.

    18årsgränsen tillkom inte över en natt, och den grundar sig inte på godtyckliga skäl.

  • goabarn77
    Strumpan08 skrev 2009-08-09 22:31:54 följande:
    Aldrig i livet. Ungdomar som bjuds på alkohol av föräldrarna dricker generellt sett mer än ungdomar som inte får det. Dessutom är det olagligt att köpa ut åt mindreåriga så då begår man lagbrott och föregår inte som ett gott exempel.
    Exakt!
  • BubbelBoom

    Har bara läst ts nu.
    Min mamma köpte ut till mig när jag var 17 år och jag drack inte mer för det. Jag behövde aldrig åka bil och köpa smuggel av någon läskig gubbe som mina vänner gjorde. Och hembränt har jag aldrig rört, dock drack mina vänner de när dom inte kunde få tag i annat. Det besparade min mamma mig vilket jag är ytterst tacksam för. För vill man dricka så dricker man ändå, även om föräldrarna inte köper ut.
    När mina barn blir tonåringar kommer jag kanske köpa ut till dom med. Beror helt på hur dom är som människor och pass mycket man kan lita på dom. En mamma känner ju oftast sina barn väl.

  • Panzergrenadier
    Strumpan08 skrev 2009-08-09 22:31:54 följande:
    Aldrig i livet. Ungdomar som bjuds på alkohol av föräldrarna dricker generellt sett mer än ungdomar som inte får det. Dessutom är det olagligt att köpa ut åt mindreåriga så då begår man lagbrott och föregår inte som ett gott exempel.
    Du generaliserar extremt mycket.
    Herregud, jag fick smaka öl/whisky m.m från tidig ålder och vet du vad?
    Jag var den som drack minst i HELA högstadiet! så var försiktig med att dra alla över en kant!
  • Panzergrenadier
    Strumpan08 skrev 2009-08-09 22:31:54 följande:
    Aldrig i livet. Ungdomar som bjuds på alkohol av föräldrarna dricker generellt sett mer än ungdomar som inte får det. Dessutom är det olagligt att köpa ut åt mindreåriga så då begår man lagbrott och föregår inte som ett gott exempel.
    Du generaliserar extremt mycket.
    Herregud, jag fick smaka öl/whisky m.m från tidig ålder och vet du vad?
    Jag var den som drack minst i HELA högstadiet! så var försiktig med att dra alla över en kant!
  • vampyria2
    Panzergrenadier skrev 2009-10-18 17:13:25 följande:
    Du generaliserar extremt mycket. Herregud, jag fick smaka öl/whisky m.m från tidig ålder och vet du vad? Jag var den som drack minst i HELA högstadiet! så var försiktig med att dra alla över en kant!
    Fast så är det ju med all forskning, den tar fram en norm. Normen är att barn/tonåringar som bjuds på sprit hema dricker mer ute, sen att just du och några till inte gjorde det gör ju inte att man ska chansa du vet inte om just ditt barn är lika dan.
    Om ditt barn skulle dö av alkoholen som du har varit med och ge den hur tror du att du skulle må då?
    Tror du att de har satt en lag på hur gammal man bör vara när man börjar dricka bara på må få? Du tror inte att det ligger något bakem det?
  • Strumpan08
    Panzergrenadier skrev 2009-10-18 17:13:25 följande:
    Du generaliserar extremt mycket.Herregud, jag fick smaka öl/whisky m.m från tidig ålder och vet du vad?Jag var den som drack minst i HELA högstadiet! så var försiktig med att dra alla över en kant!
    Generaliserar ingenting, syftar till forskning som tagit fram statistik på det.
  • Fru U

    Aldrig jag skulle köpa ut! Inte när jag vet hur det kan gå: att fulla (berusade) tjejer hamnar i säng med personer de inte vill.

    Tjejen får leva med konsekvenserna medan killen ofta blir hjälte.

    Nä fy fan!

    Ungdomar är inte redo att ta det ansvar som det innebär att dricka och alltför få vet sin gräns

    Inte för att jag tycker vuxna som dricker för att bli fulla är bättre

  • Panzergrenadier
    Strumpan08 skrev 2009-10-18 23:22:25 följande:
    Generaliserar ingenting, syftar till forskning som tagit fram statistik på det.
    Du kan bevisa vad du vill med statistik, dom där undersökningarna är nog manipulerade ska du se.
  • Guldrosen
    Panzergrenadier skrev 2009-10-26 20:40:06 följande:
    Du kan bevisa vad du vill med statistik, dom där undersökningarna är nog manipulerade ska du se.
    Vem eller vilka skulle ha fördel av/vinna på att manipulera dessa undersökningarna?
  • nyluring

    Om du köper ut till ditt barn så kallas det langning och är förbjudet enligt lag.

    Googla lite på studier och undersökningar och läs!

Svar på tråden förbjud inte det för era tonåringar!