• Karintall

    Barn till regnbågsföräldrar

    Hej!
    Jag och min flickvän har precis tänkt o ställa oss i kö för insemination i Uppsala och har självklart funderat både en o två o trettio gånger.. Finns det någon här inne som har någorlunda "vuxna" barn? Hur har allt gått? Typ på dagis o skola o så vidare? Blir det mycket frågor eller ret osv? Jag tycker inte det känns som att det kommer bli ett så stort problem, men har blivit fundersam på om jag ser för lätt på det. För mig är det så självklart att två tjejer ska "få" skaffa barn...

  • Svar på tråden Barn till regnbågsföräldrar
  • HelenaH

    Hejsan!
    Va roligt att ni beslutat er för detta!
    Själv är jag hetro men har jobbat lite på förskolor och i skolor och har faktiskt ett ärligt svar:
    Det blir precis vad man gör det till!
    Man behöver inte göra detta mer dramatiskt än vad det är!
    Ni är 2 vuxna som älskar varandra och dela det finaste man kan i livet:ett barn! Svårare än så behöver det inte vara.
    Men om man däremot blir nervös och oroar sig för mycket över vad andra tycker; när kommer då regnbågsfamiljer att accepteras som naturligt om inte familjerna själva gör det?!
    Ofta är det många föräldrar som sätter krokben för sig själva genom att inte tala högt och stå för vem man är (säger absolut inte att ni är sådana, bara talar av erfarenhet).
    Barn är otroliga på att tänka praktiskt, här får du höra:
    Jobbade i en förskoleklass där barnen skulle rita sin familj.
    - Varför ritar du 2 pappor på din bild? sa "Kalle"
    - Därför att jag har 2 pappor! svarade "Olle".
    - Coolt, då får du åka o fiska mycket oftare va?! svarade "Kalle" då=o)

    Så länge inte vi vuxna ser det som ngt konstigt gör inte barnen det heller tror jag!
    Önskar er verkligen lycka till!
    Kram

  • MamaForever

    Håller med föregående "talare". Suveränt svar!

    Jag är gift med en kvinna sedan ca 10 år och vi har nu en son på ca 1 år som vi har fått via donatorsinsemination i Sverige. Det har inte varit några problem alls för oss med bemötandet (familjerätten, BVC, öppna förskolan, förskolan). Det är så otroligt vanligt idag. Mycket vanligare än man tror. Men som sagt, vi är också helt öppna med det. (då finns heller ingenting att ev luska i och/eller viska om för andra )

    Vi gick också runt och funderade i ca 3-4 år innan (!). Men jag säger som en vän till mig då sa: (och som också är gift med en kvinna och har en son på 12 år nu...) "Men KÖR PÅ bara, FUNDERA inte så mycket, därför att det HÄR får ni bara inte missa!"

    Hon hade verkligen rätt, och jag är henne evigt tacksam för att hon agerade "katalysator" i det hela.

    Ett "skräckexempel" är en annan vän som funderade och väntade för länge (fertilitetsförmågan ökar inte direkt med åren...) och hon är och kommer förmodligen att förbli barnlös. Hon har verkligen gjort allt hon har kunnat. Hon säger nu bara att hon skulle ha startat tidigare och inte "slängt bort tiden"...

    Så kör! Önskar er all LYCKA TILL!

  • Karintall

    Tack tack för svaren! Nu vill vi bara köra igång!! ;)

Svar på tråden Barn till regnbågsföräldrar