• Lalune2

    Glassarna glassar vidare!

    Såg att tråden snart går ut och tänkte därför öppna en ny!

  • Svar på tråden Glassarna glassar vidare!
  • Tintomara
    Björkeli skrev 2009-11-05 13:43:04 följande:
    Jag har dock fått reda på att Kommunen ska utesluta barnomsorgspersonalen i det prioriterade grupperna!! Vi inom äldreomsorgen har fått/ska få vacc och skolomsorgen, men barnomsorgen får vänta till allmänheten får. Va fasiken är det för beslut?? Har ni likadant? Det är ju verkligen de småbarnen 0-2år som inte kan vaccinera sig och går på dagis som behöver allt indirekt skydd de kan få!!
    Det verkar vara samma här. Pratade med förskolelärarna på Sarahs förskola i veckan och de hade inte hört någonting om att de skulle vaccineras tidigare än allmänheten. Skitkonstigt tycker jag, dels för att de jobbar med barn som inte kan vaccineras och dels för att risken att de ska bli smittade själva är rätt stor. Det kan ju bli kaos på förskolan om alla pedagoger ligger hemma i influensan.

    Vi ska i alla fall vaccinera Sarah på måndag på vårdcentralen då de börjar sin vaccinering av 3-5 åringar. Macke får via skolan. Och jag tänker vaccinera mig så snart det finns möjlighet. V 49 tror jag, om det inte redan är försent

    Annars är det rätt lugnt här, hade tenta i fredags kväll och efter-tenta-tröttheten plus en förkylning däckade mig tisdag/onsdag, men nu känner jag mig piggare igen. Ny kurs som verkar rolig och snart jul - kan det bli bättre?!

    Hoppas att ni alla mår bra
  • calcioaddict

    Gött att du reagerar, Björkeli! Besluten ändras så snabbt, så det gäller att hålla sig uppdaterad! Jag tog sprutan igår. Den kändes knappt, men några timmar efteråt blev jag rejält öm på armen. Så D och Olle fick passa upp på mig en del igår kväll. Det hade sina fördelar!

  • calcioaddict

    Härligt att tentan är avklarad, Tinto! Vad har ni nu för kurs på gång?

  • Tintomara

    Det verkar som om det är den vanligaste biverkningen, öm i armen. Men, som du säger Calcio, det kan ha sina fördelar!

    Nu har vi påbörjat kursen i Personlighetspsykologi. Intressant och spännande! Faktum är att sedan förra terminen så börjar ju våra kurser bli mer inriktade på det som är det roliga - ren psykologi! Innan har det mer varit allmänna kurser som vetenskapsteori, ett par sociologikurser och så. Bra att ha med sig i bagaget och självklart har de varit anpassade efter vad vi studerar, men det är ändå detta man har längtat efter litegrand.

  • Björkeli

    C-addict: Ja, när du lägger fram det på det viset så vart det ena synd att jag inte fick mer biverkningar!

    Och nu räcker det med en dos för oss friska vuxna!

    Jag ska iväg till Stockholm nästa vecka med jobbet för att gå på Äldremässan och det känns riktigt skönt att ha fått sprutan innan det! Nu ska jag bara besegra rädslan av att åka tunnelbana!

    Tintomara: Va kul att du känner sån glädje över dina studier!
    Vetenskapsteori känns så där upphetsande...

    Såg ni förresten Ullared i måndags på kanal5?? Helt underbart!!
    Förutom två deltagare som jag kunde varit utan...

    Hoppas ni får en bra helg!!
    Stooooor kram!

  • Tintomara

    Björkeli: Ja jag kollade Ullared på internet! Det var ett roligt program Ganska förfärligt också för den delen! Hmmmm, vilka två är det du menar?

  • Björkeli

    Tintomara: De två blonda...
    Det finns en musikviceo på youtube eftersom killen passade på att släppa en singel nu när han är tv - kändis.... Oh My God!

  • Madge

    Här är det också så att dagispersonalen får vänta på sitt vaccin, kommunen vaccinerade bara sin personal som var i riskgrupp, vård-och omsorgspersonalen alltså.
    Jag vaccinerade mig för snart två veckor sen och jag tiggde till mig vaccin till maken också. Ringde och förklarade vår sits, det skulle ju vara en mardröm om han skulle bli sjuk när jag har så svårt att röra mig. Och det var inga problem.

    Ullared såg vi också, jag vet inte vad jag ska säga. Hysteriskt!? Var det gjort för man skulle bli mindre sugen på åka dit så funkade det i alla fall

    Och, jag har varit på två samtal hos aurorabarnmorskan för diskutera förlossning och efter senaste samtalet känns det så bra. Jag kommer antingen bli igångsatt med möjlighet att avbryta till snitt eller så blir det ett snitt rakt av. Så nu känns jag ganska många kilo lättare.

  • Björkeli

    Gokvällen!

    Madge: Vad skönt att det verkar gå bra med aurorasamtalen! Vad är det som är din rädsla vid förlossningen? Är det hela eller något särskilt som skrämmer dig? *kramar om*

    Här hemma har vi misstänkt svininfluensa på barnen. De är dock ganska pigga med tanke på vilka symtom de har och den höga tempen. Blir så förundrad när jag ser hur de tar sig igenom dagen med 39.9 i temp och jag orkar knappt hälften med normal temp... Har sagt i två dagar nu att jag ska städa, det jag har gjort är att jag har sorterat två lådor inför flytten...suck...

    Tänkte kolla med er ang flytt, vad är det man ska fixa och kontakta när man gör det?
    Nu har vi adressändrat, varit i kontakt med el-bolag, telefon-bolag och försäkringsbolag. Är det något mer man ska kontakta vad gäller själva lägenheten?

    Får dagis och skola reda på den nya adressen genom adressändringen? Eller kontakta man dem själv?

    Snart dags för IDOL och underbara Erik!!!!
    Hoppas ni alla får en bra helg!!

    Stoooooor kram!

  • Madge

    Rädslan vid förlossningen är många saker, jag känner att jag har svårt att lita på personalen, jag är orolig för gå hemma och inte veta när det ska starta, om det blir skiftbyte, att det blir likadant igen med en stor bristning osv. Jag vill ha en bra förlossning nu.

    Usch, för svininfluensa , barn är beundrandsvärda som klarar av sån hög temp!

    När är det ni flyttar? Vi har adressändrat, ändrat telefonen, sagt upp elen och ska ändra internet. När vi var till vetrinären adressändrade vi där, annars tänkte jag se efter vi flyttat vad som inte ändras automatiskt och ändra då. Jobbet vet jag att det inte adressändras automatiskt så det måste jag göra. Dagis har jag ingen aning om, men vi garderar oss och tänkte lämna en lapp med nya adressen, skriver alltid in adressen på schemat när vi lämnar nytt så...

    Fy, vilken kväll det varit! Alice trotsig, trött och sjövild på samma gång. Hon går nog mer på dagis än vad som är bra, men vi har liksom inget alternativ just nu. Så på kvällarna bara springer hon omkring och sliter fram saker, har ingen direkt ro att leka. Första veckorna hon gick som nu gick det bra, men nu... Ifos har hon varit hemma och vart sjuk nu i tre dagar den här veckan, så det blev en konstig vecka. Men det är bara utrusta sig med tålamod! Lättare sagt än gjort...

  • Björkeli

    Gokvällen!

    Madge: Det låter tufft att känna att det finns problem med tilliten osv. Mycket bra av dig att försöka genom aurora! *kram*
    Vi verkar tänkt på samma saker ang flytten, tack för hjälpen!

    Jag har en fråga till er, har för mig att en del av er har montessori till era barn?
    Vi funderar nu på att söka till den montessori enheten som finns här till Madicken. Det ligger på samma ställe som den "vanliga" grundskolan. Här har man indelning F-2 och 3-6. Jag gillar pedagogiken och tror att den skulle passa Madicken särskilt som hennes förskola arbetar mycket utefter detta. Det jag inte är helt nöjd med är att det är blandklasser...Hur har ni det? Är ni nöjda?

    Ha en fortsatt trevlig helg!
    Kram!

  • Tintomara

    Björkeli: Här fungerar Marcus skola nästan likadant. Förskolebarnen går i samma lokaler som 1-3 (inte alla treor, en del treor flyttar upp till 3-5). Men förskoleklassen har en egen lärare och jobbar inte tillsammans med 1-3. Jag tycker att det verkar som om det fungerar bra. Det kräver naturligtvis att barnen tar en del ansvar och att man som förälder också håller koll på vad barnen gör och ska uppnå. För Macke har det varit svårt bitvis, men den här terminen har det lossnat för honom och han orkar med det egna ansvaret och koncentrationen på ett annat sätt. Jag tycker att de har en fin skola och engagemanget i eleverna är stort. Rektor och alla lärare vet vem alla barn är. Klasserna är också lagom stora och jag tycker det verkar som om de har ett bra klimat för att kunna lära sig så mycket som möjligt. Vi är nöjda. Jag kan ta upp en del saker som jag tycker man kunde förbättra, men det skulle jag kunna göra med vilken skola det än handlade om. Nu blev det lite halvflummigt känner jag, men du får gärna fråga om det är något du vill veta mer om.

  • Björkeli

    Tintomara: Jag hänger med!
    Är det så att de inte har något schema som de arbetar efter utan bara mål som barnen ska nå enligt den vanliga läroplanen?

    Elviras klass är 28 st och på montessori har de ca 31 st F-2. Så med andra ord ungefär som den vanliga skolan, men om de delar klassen i de olika åldrarna blir det ju avsevärt mycket mindre barn. Jag antar att de ibland arbetar med uppdelade klasser... Gör dem det hos er?

    Hos oss är det besparingar som gör att alla klasser redan från början ska slåss ihop och bli stora, så just i den frågan spelar det ingen roll vad man väljer. Det blir stora klasser ändå. O den vanliga skolan har nu börjat även dem med F-1 och sen i 2:an går de i en ren klass.

  • Tintomara

    Björkeli: Barnen bestämmer på morgonen hur deras schema för dagen ska se ut. (=kräver en del ansvar från barnens sida vilket kan vara lite svårt) De skriver in det i ett litet schema i sin bok som de sedan följer. Men som jag har förstått det så är det relativt fritt när de väljer vad som ska in på schemat. Det gäller som förälder att fråga och höra med barnet vad som har gjorts under dagen och även jobba en del hemma.

    De måste ju självklart följa läroplanen som alla andra skolor så målen måste uppnås årskurs för årskurs.

    Ibland delas klassen upp, men det är inte så ofta.

  • Björkeli

    Soleil: Du får gärna berätta vad du tycker om pedagogiken ändå!

    Går de på en 1-5år? När pojken ska börja i 0:an blir det montessori då också?

    Här har barnen piggnat till sig efter en misstänkt svininfluensa men nu har Elvira börjat hosta upp en hel del gulgrönt slem så nu känns det lite oroligt igen... Får hoppas att det inte utvecklar sig till någon lunginflammation.

    Kram på er!!

  • Lalune2

    Hej!

    Nu är jag tillbaka från ett möte i Uppsala som vi har genomfört, så det är därför jag inte har svarat tidigare, Björkeli!

    Jag tycker pedagogiken är jättebra. Vi hade ju sonen på ett vanligt dagis de två första åren men från han var tre år så har han gått på Montessoridagiset. Dottern å sin sida började på Montessoridagiset som första dagis.

    Jag märker stor skillnad på vad våra barn kan och hur de agerar. Dottern kunde klä på och av sig själv redan vid 1.5 år, hjälper till mycket, vill själv osv. Sonen har varit senare vad det gäller att klä sig, hjälper till ibland men inte så väldigt mycket. Nu ska man ju inte jämföra barnen så det gör vi egentligen inte, men jag kan ändå se skillnaderna. Jag vet inte heller om det är så att tjejer redan från början är mer benägna att hjälpa till än pojkar.

    Pedagogiken bäddar för självständighet och nyfikenhet tycker jag. Man arbetar också mycket med förståelse gentemot varandra, "hur kändes det för honom när du tog spaden ifrån honom, tror du?" osv.

    Nu ligger våra renodlade Montessoriskolor en bra bit ifrån oss, så det känns inte riktigt som ett alternativ. Om vi får plats så blir det troligen en friskola som har liknande värderingar och tankar som Montessori.

  • calcioaddict

    Jag vet inget alls om Montessori, men jag kikar in och säger "hej" ändå!

Svar på tråden Glassarna glassar vidare!