• Fågel blå

    Etiopien, måste båda ha fast jobb

    Hej,
    vi velar fram och tillbaka när det gäller landval.

    Vet någon om Etiopien godkänner att mannen har en allmänn visstidsanställning ("projektanställning") och kvinnan har fast jobb med bra inkomst?

    Godkänner Etiopien om mannen är student och kvinnan har fast jobb med bra inkomst?

    / Fågel blå - som har ganska långt kvar till adoption, utredningen startar troligen i höst, men vi har en mkt bra kötid så vi funderar ganska mycket på val av land

  • Svar på tråden Etiopien, måste båda ha fast jobb
  • majsalotta

    Jag vet inte hur man förhåller sig till att mannen är student eller har projektanställning. Vi skall adoptera från Etiopien och min man har "fast" anställning och jag är heltidsstudent samt jobbar extra på helger/kvällar samt studieferier. AC tror att det inte skall vara några problem att jag inte jobbar heltid eller har en tillsvidareanställning. Dock är det inte säkert att samma gäller om det är mannen som inte har "fast" jobb. Har du frågat lansansvarig på AC - dom brukar ju inte vilja ge några handfasta råd innan utredningen är klar, men dom kan kanske ge någon ledtråd.

  • Ethi

    Tyvärr tror jag att det kan bli problem, just för att det gäller mannen... Kvinnan behöver däremot inte tjäna några pengar alls!

  • Fru Mjau

    Vi har vår ansökan i Etiopien nu och så blev jag precis av med mitt jobb, tyvärr. Blev naturligtvis jätteorolig och kollade direkt med AC. Det var OK från Etiopiens sida. Som kvinna kan du vara hemmafru. Men mannen ska ha fast jobb.

    Lycka till ? med vilket land det än blir!

  • Emeli

    Ni behöver inte välja land förrän utredningen är klar. Det är faktiskt ingen idé. Adoptionsvärlden är snabbt föränderlig och det är bäst att gå in i det hela så förutsättningslöst som möjligt.

    När ni har skickat in utredningen kommer ni att bli kontaktade av AC. De har då läst den och kommer att hjälpa er med landvalet. Ni kommer inte att kunna sätta upp er på ett land om ni inte uppfyller kraven från landet. Möjligen kan AC göra en förfrågan för er i tveksamma fall. Om ni vill kan ni sätta upp er på alla länder ni passar in på. Lycka till!

Svar på tråden Etiopien, måste båda ha fast jobb