• Linis8

    plussat idag efter X - Orolig

    Plussat idag (!!!!) efter utomkvedshavandeskap i somras.
    Ska man då våga lita på detta?! Risken är ju stor att man kan få det igen. Så även om jag är jätteglad över plusset... så är jag så suupernervös. Vill ju inte genomgå ännu ett utomkveds. Försöker känna hela tiden om det känns något annorlunda sedan förra gånen. Är det några andra som har blivit gravida igen efter utomkveds? Hur har det gått? Hur stora är egentligen chanserana att det går bra den här gången? När ska man gå å göra ett VUL för att säkerställa att det sitter rätt?? Måtte det sitta rätt.. snälla...
    Det är jobbigt att inte kunna berätta för någon eller prata med någon, tusen tankar som snurrar i huvudet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-03 15:56
    Har äntligen fått tid till att göra VUL, men inte förrän om lite drygt en vecka. Börjar dock känna mej mer och mer gravid nu, hoppas så innerligt att allt ska stå rätt till. Mycket som skiljer nu från i somras. mår mer illa, känns mer i mitten av magen och är tröttare. Så jag hoppas och tror att detta ska vara på riktigt. Har fått remiss till att ta bloprover två gånger nästa vecka och sedan dax för VUL på måndag om en vecka. Tänk att man kan vara så nerövs. Hur har det gått för er andra har ni känt skillnad mellan att ha X och en riktig graviditet?

  • Svar på tråden plussat idag efter X - Orolig
  • missan

    Hejsan!
    För över ett år sedan hade jag ett x. Det slutade traumatiskt med sprucken äggledare och ilfart i ambulans till sjukan. Livet höll faktiskt på att rinna ur mig. (vill inte skrämma någon utan bara berätta) 2,5 liter blod hade jag blödit ut i buken.. Hur som nu är jag på dag 33 i cykeln och inge mens har dykt upp.. Testar varje dag som visar negativt. Jag är suuperorolig!!
    I eftermiddags ringde jag runt och höll på i två timmar, med att försöka få en tid till en gyn. Konstigt att det va så omöjligt, mellan 3-4 veckors väntetid överallt.
    Alltså det är ju "bara" att åka till akuten om det är ngt, men det var det jag ville undvika. Sitta på akuten och vänta i många timmar om man inte behöver är inte kul. Ville hellre göra ett vaginalt ultraljud om några dagar i lugn och ro, om mensen fortfarande inte kommit.
    Ingen panik alltså än, bara ha en plan.. men det sket sig ju!
    Dessutom blev jag besviken/arg på att gynakuten på Karolinska Solna är numer öppen mellan 8-15. Stängt kvällar, nätter och helger. Blir ledsen när det sparas på vården, på oss kvinnor i det här fallet. Att åka till Huddinge tar för mig aplångtid..
    Men däremot hade de iaf en telefonlinje med supertrevlig och hjälpsam personal, men de kunde inte trolla fram en tid till mig...

    Det är säkert ingen fara med mig men jag nojjar pga tidigare skräck erfarenhet.
    Varför ska det vara så svårt att få hjälp?? En av dem jag pratde med var riktigt otrevlig och okunnig: "men du behöver ju inte kolla dig om di visar negativt, då är du ju inte gravid"! sa hon. då föröskte jag förklara, en gång till att HCGt stiger saktare om det sitter utanför livmodern och bla bla bla.. men hon ville inte förstå.
    Kände mig kränkt efter det samtalet..

    Ursäkta lång inlägg, behövde skriva av mig lite innan jag ska sova.
    Kram

  • Rondellen

    Lilla Frugan skrev 2009-10-07 10:59:54 följande:


    Samma här. Var på koll igår efter x och hcg var nere på 3 så det är bara att försöka igen. Men det kommer att bli svårt att inte oroa sig om man blir gravid igen. Vill gärna höra hur det går för er andra.Vad har era resp. läkare sagt ang. risken att det upprepas. Förstod på min läkare att man löper en ökad risk att drabbas igen. Den risken är ytteraligare lite större om m an haft svårt att bli gravid (pga andra påverakdne faktorer) och lite mindre om man haft lätt att bli gravid sedan tidigare. Hur är det för er? Är det första barnet eller har ni fler sedan tidigare?
    Det där med att det hänger ihop med andra faktorer har jag svårt att tro! Fastnar det så fastnar det liksom! Kanske möjligtvis om det fastnar för att man har trång passage, då kanske spermierna har svårare att ta sig igenom. men i övrigt tycker jag att det är en märklig sak att säga. Det kan ju vara så att man har "svårt" att bli gravid, men blev gravid fort för att man hade mycket tur den månaden... Vad jag menar är att det är ju så otroligt många faktorer som spelar in. Hmmm...
    I vilket fall, min metod att bemöta skräcken att det kan hända igen, det är att lsäa in mig på IVF, vad det innebär och vad man har för möjligheter att lyckas där. Det hjälper mig att på förhand tänka att även omd et fastnar igen så är det därmed inte kört. Som min läkare sa, om det bara är äggledaren som är problemet så ska det itne vara några probvlem att bli gravid på annat vis...
  • Rondellen
    Linis8 skrev 2009-10-07 21:33:43 följande:
    Hej igen.Ska gå på VUL på måndag 12/10. Supernervös. TOg blodprov igår och ska ta nytt på fredag igen. Har dock inte fått några svar, lär la inte få veta ngt förrän på måndag.Det är dock stor skillnad på hur jag känner mej nu och i somras. Mår riktigt dåligt på morgonen, är hungrig hela tiden. Super trött och yr i bollen ofta. När jag hade X i somras hade jag mer distinkt smärta på höger sida (där det satt) nu känns det inte så mkt och när det känns är det mer som mensvärk i mitten. I somras hade jag även två mindre blödningar och nu har jag inte haft det. Så jag hoppas och tror att det sitter rätt nu. Känns som dagarna kryper fram, jag vill så gärna veta att allting är som de ska.Ni som haft X innan och sedan blivit gravida, har ni känt skillnad då?
    Det låter grymt positivt, men man ska nog alltid hålla huvudet kallt ändå. hoppas hoppas verkligen för din skull! Lova att hålla oss uppdaterade...
  • Rondellen

    Det sista du skrev om Hcg. Min gynekolog föröskte med alla medel övertyga mig om att jag var i fjärde veckan, medan jag själv visste att det absolut itne kunde stämma, jag och min sambo hade itne vistats i samma stad när det skulle ha kunnat hänt, alltså var enda lösningen vad jag förstod själv att det var utomkveds. Jag blev verkligen dumförklarad, han började tala om det där med att vecka fyra inte är fyra veckor efter samlag osv, som om jag itne visste det! Försökte förklara att om jag skulle ah blivit gravid för två veckor sedan snackade vi om en biblisk händelse, för min sambo o jag hade itne varit närheten av varandra. Läkaren svarade att man kan i efterhand minnas dåligt, vilket var ett så dumt svar när jag sa att vi för tillfället sedan fyra veckor itne bor is amma stad. Så det enda logiska för mig var ett X, åkte in till akuten, och fick det diagnosticerat. Tänk om jag inte hade haft fakta på hand? Då hade jag ju glatt trott att jag var gravid och så småningom kunde något riktigt allvarligt ha hänt då X kan bli direkt livshotande.


    missan skrev 2009-10-08 00:10:13 följande:
    Hejsan!För över ett år sedan hade jag ett x. Det slutade traumatiskt med sprucken äggledare och ilfart i ambulans till sjukan. Livet höll faktiskt på att rinna ur mig. (vill inte skrämma någon utan bara berätta) 2,5 liter blod hade jag blödit ut i buken.. Hur som nu är jag på dag 33 i cykeln och inge mens har dykt upp.. Testar varje dag som visar negativt. Jag är suuperorolig!! I eftermiddags ringde jag runt och höll på i två timmar, med att försöka få en tid till en gyn. Konstigt att det va så omöjligt, mellan 3-4 veckors väntetid överallt. Alltså det är ju "bara" att åka till akuten om det är ngt, men det var det jag ville undvika. Sitta på akuten och vänta i många timmar om man inte behöver är inte kul. Ville hellre göra ett vaginalt ultraljud om några dagar i lugn och ro, om mensen fortfarande inte kommit. Ingen panik alltså än, bara ha en plan.. men det sket sig ju!Dessutom blev jag besviken/arg på att gynakuten på Karolinska Solna är numer öppen mellan 8-15. Stängt kvällar, nätter och helger. Blir ledsen när det sparas på vården, på oss kvinnor i det här fallet. Att åka till Huddinge tar för mig aplångtid.. Men däremot hade de iaf en telefonlinje med supertrevlig och hjälpsam personal, men de kunde inte trolla fram en tid till mig...Det är säkert ingen fara med mig men jag nojjar pga tidigare skräck erfarenhet.Varför ska det vara så svårt att få hjälp?? En av dem jag pratde med var riktigt otrevlig och okunnig: "men du behöver ju inte kolla dig om di visar negativt, då är du ju inte gravid"! sa hon. då föröskte jag förklara, en gång till att HCGt stiger saktare om det sitter utanför livmodern och bla bla bla.. men hon ville inte förstå. Kände mig kränkt efter det samtalet..Ursäkta lång inlägg, behövde skriva av mig lite innan jag ska sova.Kram
  • Linis8

    I morgon ska jag in på VUL. Tänk att man kan vara såå nerövs.
    Det känns som jag borde vara gravid på riktigt för jag mår så väldigt dåligt just nu, illamående, kräks varje morgon osv. Men ändå kan jag inte hjälpa att jag känner efter lite extra hela tiden. Kanske kan jag ibland känna ngt litet litet på höger sida (där det satt förra gången). Vet inte om det är inbildning eller inte. Var ju ganska så difust förra gången och jag kunde varken förstå eller riktigt acceptera vad som hände. Eftersom jag aldrig kände mej sjuk eller dålig. Men i morgoneftermiddag vet vi med säkerhet om det sitter rätt eller inte. KLart att det gör det! Annars hade jag inte skulla mått så här dåligt! Positivt tänkande! Det sitter rätt! Det sitter rätt!!

  • Rondellen
    Linis8 skrev 2009-10-11 11:13:29 följande:
    I morgon ska jag in på VUL. Tänk att man kan vara såå nerövs.Det känns som jag borde vara gravid på riktigt för jag mår så väldigt dåligt just nu, illamående, kräks varje morgon osv. Men ändå kan jag inte hjälpa att jag känner efter lite extra hela tiden. Kanske kan jag ibland känna ngt litet litet på höger sida (där det satt förra gången). Vet inte om det är inbildning eller inte. Var ju ganska så difust förra gången och jag kunde varken förstå eller riktigt acceptera vad som hände. Eftersom jag aldrig kände mej sjuk eller dålig. Men i morgoneftermiddag vet vi med säkerhet om det sitter rätt eller inte. KLart att det gör det! Annars hade jag inte skulla mått så här dåligt! Positivt tänkande! Det sitter rätt! Det sitter rätt!!
    Jag var i 8-9 veckan när jag opereades för mitt X o jag kan säga tt jag mådde visserligen lite småilla, men aldrig så jag kräktes och jag blödde klarrött blod varje dag. Det låter mer som det är rätt än fel. Men så klart inget är ju säkert förrän du vet. Du är i alla fall duktig och ansvarig gentemot dig själv att du jagar på för att få veta om allt stämmer och verkligen försöker lyssna till din kropp. Jag tror att detta kommer att gå vägen för dig. Håll oss uppdaterade... :)
  • missan

    Klart det sitter rätt Linis!!!
    Det har gått rätt lång tid sedan du + väl? Trådstart 26 september.
    Vilken vecka är du i om du skulle vara gravid? (inte OM utan du är ju det!)

    Uppdatering av mitt liv: mensen kom i fredags kväll, tillslut på dag 34.
    Jag var jättenervös faktiskt innan. Fick en gyntid i fredags. Det va skönt att höra att hon inte såg något som satt fel.

    Grattis till Stella78 också! Kul kul

  • Stella 78
    missan skrev 2009-10-11 18:08:00 följande:
    Klart det sitter rätt Linis!!!Det har gått rätt lång tid sedan du + väl? Trådstart 26 september.Vilken vecka är du i om du skulle vara gravid? (inte OM utan du är ju det!)Uppdatering av mitt liv: mensen kom i fredags kväll, tillslut på dag 34. Jag var jättenervös faktiskt innan. Fick en gyntid i fredags. Det va skönt att höra att hon inte såg något som satt fel. Grattis till Stella78 också! Kul kul
    Tack, men jag fick tyvärr mf i söndags/måndags. Nu väntar jag bara på att sluta blöda så vi kan köra igång igen...
  • Lilla Frugan

    Frikadellen: Jo, det är förstås mkt individuellt och som lekman kan jag inte bedöma huruvida det stämmer att risken för nytt x skulle vara högre om man haft svårt att bli gravid. Antar att läkaren bara refererade till statistiken men du har ju rätt i att det inte säger så mkt om vad det beror på...

    Stella78: Beklagar verkligen, vad tråkigt!! Hur mår du? Hoppas under att du mår under omständigheterna OK i alla fall. Hoppas att oturen vänder nu så att du får ett plus som håller kvar sig nästa gång!

  • Lilla Frugan

    Nyfiken på hur det gått för dig, Linis8. Du får höra av dig om hur det gått på VUL. Hoppas på det bästa!!

  • missan

    Stella78: Oj oj! Gud vad tråkigt. hoppas du inte är alltför ledsen utan kan se framåt. Stor kram på dig!!!

  • Linis8

    Hej alla!!
    Tack för alla uppmuntingar och alla svar!
    Har varit på VUL nu precis och DET GICK BRA!!! hahahahaha!!!!!! hihihi!!
    JIPPIE! jag är så glad så jag tror jag spricker. Detta har varit den värsta dagen hittills tror jag med nervositet, som tur var hade jag enormt mycket på jobbet idag och slapp tänka. Sedan fick vi vänta en kvart efter utsatt tid innan jag fick komma in. Ingen bra läkare, han bröt på tyska och jag förstod knappt hälften av vad han sa. Men så mkt kunde jag ju iaf själv se på bilden att hjärtat slog på förfullt på den lilla kamraten. Allting så bra ut sa han och jag är i vecka 6+6. 9,1mm långt var lilla pyret.

    TÄnk att det kunde gå så bra tillslut. Någon gång måste ju oturen vända och det har den gjort nu. Har haft en tuff sommar, först trodde vi de var mf sedan gick det över till X. Först en operation för misstänkt mf och sedan en till för X. Några veckor senare sågade min svärfar mej i armen med en motorsåg (inte så farligt som de låter) så jag har 12 st stora "fina" ärr på vänster underarm. Så nu var de la ngn där uppe som tyckte att det var min tur med lite lycka nu. Tack åter igen alla för allt stöd och alla inlägg! Lycka till ni alla som kämpar på! Hoppas att min solskenshistoria kan hjälpa någon på vägen att må bättre! Som jag säger till min bonusdotter; "med positiva tankar kan man försätta berg!!"

  • missan

    Ett stort grattis!!!
    Lycka till!
    Kul värre!
    Roligt, roligt!!

  • Rondellen

    Så glad för din skull! Grattisgrattisgrattis!

    Lycka till med allt!


    Linis8 skrev 2009-10-12 15:10:41 följande:
    Hej alla!!Tack för alla uppmuntingar och alla svar!Har varit på VUL nu precis och DET GICK BRA!!! hahahahaha!!!!!! hihihi!!JIPPIE! jag är så glad så jag tror jag spricker. Detta har varit den värsta dagen hittills tror jag med nervositet, som tur var hade jag enormt mycket på jobbet idag och slapp tänka. Sedan fick vi vänta en kvart efter utsatt tid innan jag fick komma in. Ingen bra läkare, han bröt på tyska och jag förstod knappt hälften av vad han sa. Men så mkt kunde jag ju iaf själv se på bilden att hjärtat slog på förfullt på den lilla kamraten. Allting så bra ut sa han och jag är i vecka 6+6. 9,1mm långt var lilla pyret. TÄnk att det kunde gå så bra tillslut. Någon gång måste ju oturen vända och det har den gjort nu. Har haft en tuff sommar, först trodde vi de var mf sedan gick det över till X. Först en operation för misstänkt mf och sedan en till för X. Några veckor senare sågade min svärfar mej i armen med en motorsåg (inte så farligt som de låter) så jag har 12 st stora "fina" ärr på vänster underarm. Så nu var de la ngn där uppe som tyckte att det var min tur med lite lycka nu. Tack åter igen alla för allt stöd och alla inlägg! Lycka till ni alla som kämpar på! Hoppas att min solskenshistoria kan hjälpa någon på vägen att må bättre! Som jag säger till min bonusdotter; "med positiva tankar kan man försätta berg!!"
Svar på tråden plussat idag efter X - Orolig